gries doef schreef:
hier het kanaal over naar Plymouth om dan de route van Kees Swart naar Harwich (950 km) te volgen (is dit traject redelijkerwijs van links naar rechts te volgen?? of zijn er argumenten om dat NIET te doen??
Wie beschikt over gps of goed kaart kan lezen kan deze route ook van west naar oost fietsen. Grote delen van deze route zijn in 2 richtingen bewegwijzerd (soms met bordjes van National Cycle Route 2, soms met stickers van de Tour de Manche, soms met bordjes van lokale fietsroutes). Wie echter met behulp van de navigatietekst wil fietsen, kan alleen van van oost naar west rijden. Rijdend van west naar oost wordt het landschap wel steeds minder spectaculair. Vergeleken met de heuvels van Dartmoor, de kliffen van de Jurassic Coast en de bossen en heidevelden van het New Forest zijn de graanvelden van Essex nogal saai. Ik heb deze route niet voor niets van oost naar west beschreven
Langs de Franse kust, waar de wegen vaak minder beschut zijn dan in Engeland, is het slim om van zuidwest naar noordoost te fietsen zodat je een redelijke kans op gunstige wind hebt.
gries doef schreef:heeft iemand DE TIP om in Zuid Normandie te geraken - zonder die 350 km fietsen + fietsbus??
mij lijkt 3 personen met veel bagage + fietsen in franse trein nu niet bepaald een goed idee om daar te geraken - of zie ik dat verkeerd ?Wim
Het zal het lastigst zijn om met 3 fietsen + bagage vlot door België te komen. Daar hebben de treinen vaak beperkt ruimte voor fietsen en moet je de conducteur benaderen voor het openen van de fietsruimte. Als er geen andere fietsers bijkomen, zal het wel lukken, anders zal iemand een trein later moeten nemen.
Voor de TGV van Lille naar Parijs moeten fietsplekken gereserveerd worden. Dus als die nog plek heeft voor 3 fietsen, gaat dat wel lukken. Voor de TGV van Parijs naar Rennes geldt hetzelfde. Van Rennes rijdt een regionale trein naar o.a. Avranches, waar meestal haken inhangen voor meer dan 3 fietsen (en anders zet je een paar fietsen even in het gangpad, dat doen de Fransen zelf ook als het druk is).
Nog simpeler is de rechtstreekse TGV naar Rennes die vroeg in de middag uit Lille vertrekt. Ook daarin moeten fietsplekken gereserveerd worden. Zorg er dan wel voor dat je ook nog op tijd in Lille kunt zijn als je in België een paar treinen mis zou lopen, of reis gewoon de dag van tevoren al naar Lille en zoek daar een camping op (bv. camping L'image in Houplines, een uur fietsen van hartje Lille of een kwartier met de trein vanaf het nabijgelegen station van Armentières).
Zie verder
http://nl.voyages-sncf.com/nl en
http://www.treinreiswinkel.nl