door
stef.l » do 13 nov, 2014 14:48
Ave Gone schreef:stef.l schreef:Een snorscooter komt namelijk met een wettelijke begrenzing van 25 km/u
De fietsersbond heeft al eens vastgesteld dat 94%* van de scooters te hard rijdt
Het hoge percentage welk de snelheid overtreed ken ik, maar dat maakt de snorscooter op zich dan ook nog niet direct een gevaarlijker voertuig op het fietspad. Er is in dat kader een duidelijk aanwijsbare oorzaak welk aangepakt dient te worden of minimaal voor gecorrigeerd dient te worden alvorens de uitspraak gedaan kan worden dat de snorscooter gevaarlijk is.
Wim schreef:Het gevaar van 25 km scooters is tweeledig: ze zitten op de fietspaden en ze zijn daar te snel en te breed voor. En de berijders dragen geen helm. Dit is volgens onderzoekers van swovv goed te zien in de cijfers. Dit geldt overigens vermoedelijk in mindere mate ook voor ebikes, maar de ongevallen registratie is daarvoor niet goed genoeg.
De simpele invoering van een helmplicht voor 25 km scooters lost beide problemen op: dan wil niemand er meer een. Ik heb inmiddels getekend.
Ik heb de publicatie van swov opgezocht. En de meeste winst geven zij inderdaad aan als het gevolg van een te verwachten shift in gebruik. Nogal wiedes dat door het afnemende gebruik van een snorscooter, het absoluut aantal ongevallen ook zal afnemen. Maar daarbij vergeten ze voor het gemak blijkbaar door te berekenen dat de te verwachten derde welk switched naar bromscooter op de rijbaan ook een risico op ongevallen heeft met eveneens dodelijke afloop. Tsja, als individu vallen ze binnen een ander hokje. Probleem opgelost? Niet echt.
Het doel zou namelijk niet moeten zijn het aantal verkeersongevallen voor één type voertuig verminderen, maar het algehele aantal verkeersdoden doen verminderen.
Het effect van helm op zich welk zij verwachten is minimaal. En waarbij het overigens geheel de vraag is of dit effect nog zal bestaan indien de gemiddelde snelheid met ca. 10 - 15km/u zakt naar een betere overeenstemming met de wettelijk toegestane snelheid.
Ik ben dan ook nog zeer zeker niet overtuigd dat het verplaatsen van snorscooter naar rijbaan de oplossing zal zijn. Niet voor wat betreft veiligheid, noch luchtvervuiling.
Zeker in het geval van dit laatste zou het streven moeten zijn luchtvervuiling echt aan te pakken. En dat niet alleen voor snorscooters, maar ook voor bromfietsers/scooters welk nu toch veelal op de rijbaan rijden. Slechts met hoge uitzondering geldt dat deze voertuigen niet elektrisch kunnen, voor de meeste bestuurders echter ligt het voldoende binnen het bereik. En met meer dan 1.1 miljoen bromfiets/bromscooter/snorscooter bestuurders in Nederland is dat een groot aantal voertuigen waartoe gezien zou moeten worden dat deze vervangen worden door elektrische varianten.
Voor elektrische personenauto's zijn er al fiscaal de nodige lokkertjes. Voor wat betreft elektrische scooters beperkt het zich momenteel tot MIA en Vamil regelingen, interessant voor bedrijven maar heeft de consument niets aan. De overheid zou er op toe moeten zien dat ook voor deze klasse voertuigen het aantrekkelijker gemaakt wordt om elektrisch te kopen.