Cannondale heeft nu ook een mooie brevettenfiets uitgebracht.
http://www.cannondale.com/eur_nl/2015/b ... rival-disc
http://www.cannondale.com/eur_nl/2015/b ... rival-disc
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:De keuze voor een 50/34 is volgens mij meer traditie in het racegebeuren dan 'marktonderzoek' of wijsheid. Ze hebben er niet voor niets een 11-32 cassette opgezet, zodat ie ook min of meer geschikt is voor niet-racers. Maar daar krijg je grotere stappen tussen de verzetten van, en die 50/11 heeft het gros van de doelgroep echt niet nodig (ook al 'willen' ze misschien wel een fiets met zo'n zwaar verzet).kenben schreef:@urje denk dat marktonderzoek heeft opgeleverd dat er meer mensen een fiets willen met n standaard compact crankstel/verhouding dan een 44/28..
En wanneer je een andere crank wil is dat bij de LBS wel te regelen..
Wim schreef:Zelf zou ik toch denk ik aan ander ontwerp denken. Microvering is leuk, maar bredere banden zijn beter, en ik schat dat er toch niet heel veel breder op past dan de 25 mm die er nu op zitten. Ook het alu frame zelf is vanwege het materiaal niet vanzelfsprekend heel comfortabel.
Die cranks vind ook ik problematisch, en al helemaal omdat er ook een BB30 bottom bracket bij hoort. Het zwaarste verzet is nodeloos zwaar, terwijl 34 wat weinig is als je aan het eind van een lange dag nog een berg op moet. Ik denk dat de keuze vooral voortkomt uit luiheid van de inkoopafdeling. Lichtere ultracompacte dubbels met iets van 44-28 zijn schaars, en ook niet zo heel makkelijk te combineren met elke voorderailleur. Tot slot zijn er wel betere naven, en zou ik op een brevet fiets een naafdynamo willen.
Goed doordachte brevetfietsen en snelle tourers blijven een schaars artikel op de Nederlandse markt van kant en klaar fietsen. We worden overstroomd met zware tracktors met rechte sturen, of racefietsen zonder spatborden, met te smalle bandjes en idioot zware verzetten. Juist het tussengebied is echter zo interessant voor als je er echt wat mee wilt gaan doen.
Dit is met name een historisch iets. Vroeger was de gedachte dat smaller minder rolweerstand zou hebben en een betere aerodynamiek zou hebben. Inmiddels is bekend dat dit niet het geval is.Georg schreef:Ik ben geen racefietser, maar ik snap die beperkte bandenbreedte dus nooit op dit soort fietsen; 28mm mag breed worden gevonden door racers maar ik vind het smal en oncomfortabel. Hoewel ook een brede band op een fiets zonder bagage mij te lomp wordt; 40mm gebruik ik alleen met bagage, zonder liever smaller maar geen 28.
Ja, in combinatie met bredere (tube)velgen.Ave Gone schreef:Hebben bredere banden een betere aerodynamiek?stef.l schreef:Vroeger was de gedachte dat smaller minder rolweerstand zou hebben en een betere aerodynamiek zou hebben. Inmiddels is bekend dat dit niet het geval is.
Dan wordt het tijd dat ik mijn diploma inlever en de hoogleraren aanklaag!sjefke schreef:Ja, in combinatie met bredere (tube)velgen. Nee, geldt niet voor Big Apples.Ave Gone schreef:Hebben bredere banden een betere aerodynamiek?stef.l schreef:Vroeger was de gedachte dat smaller minder rolweerstand zou hebben en een betere aerodynamiek zou hebben. Inmiddels is bekend dat dit niet het geval is.
Om dezelfde reden dat die recreanten zich van top tot teen in spuuglelijke, dure, schreeuwerige sponsorkleding hullen zonder dat ze daarvoor een rooie cent betaald krijgen: omdat ze willen hebben wat de profs ook hebben.Riny Visser schreef:Een ander idee: waarom worden ook de eenvoudige, betaalbare race-groepen gemaakt met een soort tijdritverzet aan de ene kant en en te krap bereik voor hellingen aan de andere kant? Doe dat met de groepen die serieuze coureurs op hun fiets willen hebben en gebruik grotere kransjes en evt. kleinere bladen voor om de toerist en recreant tegemoet te komen.
Omdat dat perfect gaat op een racefiets voor iemand die ook maar een beetje getraind is, en er ook iets moet zijn voor mensen met een beperkter budget.Riny Visser schreef:Misschien een idee voor Gazelle om de Champion Mondial weer in produktie te nemen? Liefst van staal...
Een ander idee: waarom worden ook de eenvoudige, betaalbare race-groepen gemaakt met een soort tijdritverzet aan de ene kant en en te krap bereik voor hellingen aan de andere kant? Doe dat met de groepen die serieuze coureurs op hun fiets willen hebben en gebruik grotere kransjes en evt. kleinere bladen voor om de toerist en recreant tegemoet te komen.
Hebben zich in Nederland ook al provincies afgescheiden?k_a_r_e_l schreef:Ik zou niet weten waarom je een groter kransje dan een 23 nodig hebt op een racefiets in Nederland. Zelfs 21 is groot genoeg, en dan heb ik het nog niet eens over een onbruikbare compact, wegens het veel te kleine 34 voorblad.