Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Centertrack, draaiende massa & schijfremmen ;-) - Forum Wereldfietser

Centertrack, draaiende massa & schijfremmen ;-)

Onlangs ging ik langs een Koga verdeler om een WT29 te testen. Na vele reviews gelezen te hebben zou blijken dat dit een fiets is waar je eerder relaxed op zit dan sportief, net wat ik zoek!
Helaas was mijn maat niet aanwezig :( .
Toen ik de verkoper vertelde wat ik over deze fiets had gelezen zei hij me dat ik er compleet naast zat, want volgens hem is de WT29 een sportieve fiets. Gezien ik iets zoek met 50mm banden moest ik volgens hem via Koga Signature een KS-TR28 frame als basis gebruiken en daaronder 50mm wielen onder zetten. Véél comfortabeler dan de WT29 (volgens hem). Helaas had hij geen testmodel dus ik kon het niet proefondervindelijk bevestigen/ontkennen. Iemand ervaring met de KS-TR28 in combinatie met 50mm banden?

Tijdens het (vrijblijvend) samenstellen van een fiets via signature zei hij een paar zaken waar ik vragen bij heb, vandaar dit topic.

1) Magura remmen zijn niet meer van deze tijd, wel schijfremmen???? Vreemd lijkt mij, maar één van zijn argumenten was de betere remkracht, weinig of geen onderhoud en vooral geen slijtage van de velg. Na enkele bedenkingen mijnentwege bleef hij bij zijn standpunt. Meer nog, volgens hem verkoopt hij nauwelijks fietsen zonder schijfremmen.... Hmmm..

2) Het is beter om een smallere velg te kiezen (KM19 ipv KM21) omdat het gewichtsverschil van 200g een enorm verschil maakt als het wiel draait, dus draaiende massa wordt. Ik ben geen fysicus dus ik heb daar geen zicht op. De stabiliteit van een bredere velg heeft weinig of geen effect volgens hem. Ik dacht initieel voor een bredere velg te kiezen. Fout/juist?

3) De gates centertrack is vele malen beter ontwikkeld dan de originele riem. Veel minder problemen volgens hem en een veel langere levensduur. Riem moet ook pas om de 10000km opgespannen worden en verder totaal geen onderhoud. Toen ik hem fijntjes over de visie van o.a. Santos vertelde (voorstanders van de originele riem), wees hij dit af met het argument dat er waarschijnlijk iets anders achter zit (misschien hebben ze bij Santos een grote stock van de originele riem en daarom dat verhaal). Vreemd antwoord volgens mij. Anderzijds constateer ik ook dat Idworx ook voor de centertrack kiest. Hmmm....

De verkoper kon heel overtuigend praten, maar met deze stellingen begon ik toch een beetje argwaan te krijgen, of heb ik het mis? Het gaat er mij uiteraard niet om deze verkoper zwart te maken, maar ik vraag me af of zijn argumenten steek houden en het niet eerder verkooppraatjes zijn.

Alle reacties zijn welkom!
> 1) Magura remmen zijn niet meer van deze tijd
:shock: Ja duh.

> volgens hem verkoopt hij nauwelijks fietsen zonder schijfremmen.... Hmmm..
Dan ben je dus niet bij de juiste fietsenmaker om magura's te kopen. Onafhankelijk wat het beste is. Hij zou maar chagrijnig blijven.

> 2) Het is beter om een smallere velg te kiezen (KM19 ipv KM21)
> omdat het gewichtsverschil van 200g een enorm verschil maakt
Massa die ter hoogte van de band en velg draait werkt bij acceleratie dubbel, maar bij stabiele snelheid en begop/af enkel. Het "enorme" verschil bedraagt in dit geval dus 200 gram en uitsluitend bji acceleratie.

> De stabiliteit van een bredere velg heeft weinig
> of geen effect volgens hem. Ik dacht initieel voor een
> bredere velg te kiezen.
Velg 19 gaat best met 50 mm maar is wel ongeveer het minimum. Als je ooit dikkere banden wilt monteren, mocht dat met het gekozen frame kunnen, dan is 19 mm smal. Bron: http://www.schwalbe.com/de/reifenmasse.html

Dat is voor zover ik weet.

(tikfoutjes gewijzigd)
Hoewel bij mij de kennis ontbreekt om overal gedetailleerd in te gaan, geeft wat je verteld mij in ieder geval geen vertrouwen in die fietshandelaar.
williamjr008 schreef: 1) Magura remmen zijn niet meer van deze tijd, wel schijfremmen???? Vreemd lijkt mij, maar één van zijn argumenten was de betere remkracht, weinig of geen onderhoud en vooral geen slijtage van de velg.
Als je met weinig handkracht de wielen kan blokkeren, dan is er niet veel meer te winnen op dat gebied. En dat kan uitstekend met Magura velgremmen.
De verschillen zitten dus in andere zaken. Hoe gedoseerd kan men remmen, is er een grote kans op slepende remmen, piepende remmen, velgslijtage, onderhoud, ...

En hoewel er ook heel wat voorstanders zijn van schijfremmen en schijfremmen de laatste jaren sterk verbeterd zouden zijn, is het wel erg kort door de bocht om Magura's als verouderd te bestempelen. Veel tevreden gebruikers ervaren het als goed doseerbare, onderhoudsvriendelijke en betrouwbare remmen.

Renaat
Hallo,

Ik ben de gelukkige eigenaar van een KS-TR-28 Signature. Verder heeft ie 50mm banden, Magura remmen, Rohloff & Gates belt, zeg maar jouw fiets....

Rijdt perfect. Vriendin beschikt over een Koga Signature Mixed met 38mm banden: minder comfortabel.

Als ik nu zou moeten kopen zou de uitrusting bij beide gelijk zijn, met dien verstande vriendin ook op 50mm banden Daarnaast zou voor mij mogelijk doorslaggevend zijn de wijze waarop de Gates op spanning wordt gebracht. Ik zou dan waarschijnlijk niet bij Koga uitkomen.....

Verder: perfecte strakke fietsen, rijden heerlijk, geen issues. Advies: ga naar een van de goede vakantiefietsspecialisten. Nederland is niet zo groot...

Groet,

Henny
Gauvain schreef:Nederland is niet zo groot...
Nederland houdt echter nog wel op bij de Vlaamse grens. Kijk eens naar de woonplaats van williamjr008 :lol: :wink:
Correctie: Benelux is niet zo groot......

Vlijmscherp zo op de zaterdag.....:-)

Groet,


Henny
Magura velgremmen bieden weinig voordeel ten opzichte van v-brakes, vind ik. De remkracht is wel hoger, maar dat is misschien wel een nadeel omdat daardoor grotere krachten op de velgrand worden uitgeoefend. Door het vele malen toeknijpen van de randen en even vaak weer terug buigen vanwege de spanning van de band ontstaat metaalmoeheid die in combinatie met het wegslijten van de velg het plotselinge einde kan betekenen. Mijn recente velgcrash was met Magura HS33.

Ik zou nooit weer een fiets kopen met Magura velgremmen.
Jan Eleveld schreef:Magura velgremmen bieden weinig voordeel ten opzichte van v-brakes, vind ik. De remkracht is wel hoger, maar dat is misschien wel een nadeel omdat daardoor grotere krachten op de velgrand worden uitgeoefend. Door het vele malen toeknijpen van de randen en even vaak weer terug buigen vanwege de spanning van de band ontstaat metaalmoeheid die in combinatie met het wegslijten van de velg het plotselinge einde kan betekenen. Mijn recente velgcrash was met Magura HS33.

Ik zou nooit weer een fiets kopen met Magura velgremmen.
Jan,zouden jouw velgen misschien niet van zo,n goede kwaliteit zijn of gewoon versleten.?!
Ik kan mij niet voorstellen dat dat de magura,s de oorzaak zijn van jouw velgcrash .
Dit had je waarschijnlijk ook overkomen met V brakes.

Dirk
dik5 schreef:Dit had je waarschijnlijk ook overkomen met V brakes.
Dat denk ik ook. Schijfremmen zijn dan uiteraard wel een remedie.
Met velgremmen moet je gewoon voorbereid zijn dat je na 20.000* tot 40.000 km nieuwe velgen nodig hebt of investeren in CSS velgen of zorgen dat je voor die tijd aan een nieuwe fiets toe bent.

*MTB-modderritgebruik uitgezonderd.
Hydraulische remmen drukken per definitie links en rechts met exact gelijke kracht tegen de velg. Hierdoor slijten velgen en blokjes, bij gelijke remkracht, minder hard dan bij V-Brakes.

Frank
Ik ken je fietsenmaker niet maar als hij nauwelijks fietsen zonder velgremmen verkoopt vermoed ik dat hij vooral mtb's verkoopt. En dan kan ik mij die stelling wel voorstellen.

Wij zijn bezig een nieuwe fiets op te bouwen en hebben te maken met soortgelijke vragen. Ondertussen hebben we ook al wat besluiten genomen.

1. We nemen geen schijfremmen. Geklooi met het vervoer in vliegtuigen bij hydraulische remmen, remblokjes die erg hard slijten (regentijd in Afrika en je kan je lol op). Eigenlijk voldoen voor een reisfiets alleen de schijfremmen met kabels maar daar wil ik niet aan. Eenmaal de luxe van hydraulische remmen gevoeld en je wilt niet snel wat anders. Magura HS33 zijn fantastische remmen en gaan het ook dit keer worden. Niet van deze tijd herken ik niet en is ook een kul argument.

2. Poeh, punt 2 heb ik heel lang moeten lezen en ik weet nog steeds niet wat je afwegingen zijn. Bij een vakantiefiets/wereldfiets speelt maar een ding: de velg moet heel blijven. Hoewel ik een grammenjager ben ga ik daar niet op bezuinigen.

3. Centertrack langere levensduur? Heeft hij ermee gefietst? De slijtage is juist nog het probleem met de centertrack. Gates wil er niet aan om andere tandwielen te maken. Centertrack wordt veel op reguliere fietsen gebruikt en daar voldoet het prima. Logisch wanneer je weinig km's fietst en geen bagage meeneemt. Die markt is nu eenmaal groter. Santos is overigens geen voorstander en/of tegenstander van de reguliere riem of centertrack. Ze willen alleen geen fietsen kopen waarvan de koper vanuit Afrika iedere keer belt dat zijn riem na een maandje versleten is. Slecht voor je naamsbekendheid:).
We worden gesponsord door Santos, zeg het er even bij zodat je de bron weet, en ik heb de mannen leren kennen als waanzinnig fanatieke techneuten die elk detail honderd keer bekijken. Wanneer ik denk, da's wel goed, keren zij het nog een keer binnenste buiten. Jammer dat de centertrack nog niet voldoet maar als Gates en de innovatieve merken nauwer gaan samenwerken komt het vast wel goed.

Als met al weet ik niet zeker of je fietsenmaker zo'n goed advies heeft gegeven. Maar goed, dat is aan jou om te bepalen wie je het meest vertrouwd. Veel succes met samenstellen, is ook leuk om te doen.
frank bueters schreef:Hydraulische remmen drukken per definitie links en rechts met exact gelijke kracht tegen de velg.
V-brakes (en zijoptrekremmen, en cantilevers, en U-brakes) ook.
Alien schreef:
frank bueters schreef:Hydraulische remmen drukken per definitie links en rechts met exact gelijke kracht tegen de velg.
V-brakes (en zijoptrekremmen, en cantilevers, en U-brakes) ook.
Ze komen in de buurt, wanneer alles perfect werkt, maar nooit helemaal. Kan ook niet.

Frank
Om die reden spaak ik mijn wielen opnieuw met de velg omgekeerd om de 1500 km; tegelijk met het wisselen van de ketting.
Jan Eleveld schreef:De remkracht is wel hoger, maar dat is misschien wel een nadeel omdat daardoor grotere krachten op de velgrand worden uitgeoefend. Door het vele malen toeknijpen van de randen en even vaak weer terug buigen vanwege de spanning van de band ontstaat metaalmoeheid die in combinatie met het wegslijten van de velg het plotselinge einde kan betekenen. Mijn recente velgcrash was met Magura HS33.
Ik ben niet geneigd ook maar enig belang te hechten aan deze redenering en de oorzaak van een 'velgbreuk' specifiek aan hydraulische velgremmen te wijten. Wat wel klopt is dat zoals andere reeds aangaven een velg bij velgremmen een slijtageonderdeel wordt, maar dan wel en slijtageonderdeel dat het vaak tienduizenden kilometers uithoudt.
Gauvain schreef:Correctie: Benelux is niet zo groot......
Ook in België zijn er gelukkig goede fietsenwinkels, al is er ook hier (net als in Nederland) veel kaf tussen het koren.

Toen een deel van het personeel bij iBike Wilrijk nog een zelfstandige fietsenwinkel hadden in Wilrijk, was ik daar zeer tevreden klant. Hoewel ze toen gespecialiseerd waren in stadsfietsen en mountainbikes was het personeel zeer competent. Er werkt zonder twijfel nog competent personeel bij iBike (een keten van diverse winkels), maar of iedereen daar voldoende kennis van zaken heeft weet ik niet.

Ook van de volgende fietsenwinkels in Antwerpen hoor ik goede zaken en heb ik geen slechte ervaring mee:
www.fiets.be
www.fietsendespecht.be
www.fietsendegeus.be (hebben denk ik geen echte trekkingfietsen)

Ik moet wel zeggen dat mijn ervaring met fietsenwinkels de laatste jaren erg beperkt is. Ik heb al jaren zelf geen nieuwe fiets gekocht of reparaties laten uitvoeren. Toen ik recent met een vriendin naar fiets.be ging, had ik wel de indruk dat de verkoper wist waar hij het over had.

Er zijn de laatste jaren ook heel wat fietsenwinkels bijgekomen in Antwerpen, dus daar zit hopelijk ook wat koren tussen het kaf.

Verder hoor ik erg goede zaken van www.fietsenkoen.be (in de buurt van Leuven) en is mijn beperkte ervaring met die winkel ook prima. Zij hebben ook een behoorlijk assortiment van trekkingfietsen en verkopen ook tweedehands exemplaren.
Hetzelfde geldt voor www.lamaisonduvelo.be in Brussel, al heb ik daar verder totaal geen persoonlijke ervaring mee.

Ik ken natuurlijk ook winkels die ik persoonlijk zou afraden (al zijn dat er ook niet zo veel). Maar daar moeten de geïnteresseerden maar even een pm voor sturen.

Renaat
frank bueters schreef:
Alien schreef:
frank bueters schreef:Hydraulische remmen drukken per definitie links en rechts met exact gelijke kracht tegen de velg.
V-brakes (en zijoptrekremmen, en cantilevers, en U-brakes) ook.
Ze komen in de buurt, wanneer alles perfect werkt, maar nooit helemaal. Kan ook niet.
Frank
Bij een V-brake trekt de kabel aan de ene remhoef terwijl hij zich afzet tegen de andere, de remkracht is dan links en rechts hetzelfde. Bij magura's drukt de vloeistof het ene remblokje tegen de velg terwijl de vloeistof aan de andere kant ook door het andere bloke wordt tegengehouden. Het is nauwelijks anders. Bij canti's moet je de zaak flink scheef monteren om ongelijke krachten te krijgen. Mijn voorvelg met canti's houdt het al 43.000 km uit, al begin ik me nu wel af en toe zorgen te maken... Achter ben ik pas bij 25.000.
Mogelijke scheve plaatsing van remblokjes bij V-brakes en canti's lijkt me spannender en een echter voordeel van magura's.
Ik ben het met stelling 1, 2, en 3 niet eens. Kom eens langs voor een andere kijk en kom eens testrijden (en ja wij hebben behoorlijk wat Vlaamse klanten)