Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Ierland - Forum Wereldfietser

Fietsen in Ierland

Eind juli en begin augustus ben ik van plan 2 weken in Ierland te gaan fietsen. Ik land op Shannon Airport en vertrek ook weer vanaf Shannon Airport. De route die ik mij heb voorgenomen heb in hoofdlijnen gepland aan de hand van het boekje van Luc Oteman “Fietsen in Ierland” en ik wil voornamelijk het zuidwesten en het westen bezoeken.
Ik heb aan de hand hiervan het voornemen de volgende tocht te fietsen:
Limmerick – Cork; Cork – Bantry; Rondrit Mizenhead; Rondrit Beara; Rondrit Iveragh w.o Gap of Donloe; Ring of Kerry; Rondrit Dingle; Tralee – Ballybunion; Ballybunion via de West Clare Cycle Way langs de Cliffs of Mother naar Galway; Rondrit Connemara en vervolgens weer terug naar Shannon.
Mogelijk zal ik in de voorgenomen route, afhankelijk van de (weers)omstandigheden delen moeten laten vervallen. Wie heeft er adviezen voor wat ik wel en niet zou moeten bekijken en wat ik eventueel zou kunnen laten vervallen.
Ook informatie over kampeermogelijkheden is van harte welkom. Is er in de buurt van Shannon Airport een goed kampeer plekje?

Harry

Hoi Harry,

Ik vrees dat er in de min of meer directe omgeving van Shannon geen camping (meer) te vinden is. Misschien is echter dit Independent Hostel in Sixmilebridge een alternatief: (Ik heb goede ervaringen met die Independent Hostels!)
http://www.best4hostels.com/jamaica_inn_ireland.htm
Wat je routekeuze betreft: Lijkt me een prima keus!! Zorg in ieder geval dat je ook Connemara haalt in die 2 weken, dat mag je absoluut niet missen! Desnoods wat schrappen in Kerry (De Ring of Kerry is erg druk geworden, alhoewel er tegenwoordig een aparte Ring of Kery voor fietsers is bewegwijzerd die grotendeels de hoofdweg mijdt)
Het stuk van de Cliffs of Moher naar Galway en dan naar Carraroe zou ik ook geneigd zijn te vervangen door een oversteek per boot van Doolin naar Inishmore (Aran Islands) en dan per boot naar Rossaveel. Je mist dan wel de indrukwekkende Burren. Maar de hele verdere ronding van Galway Bay is toch een stuk minder en Galway gewoon vervelend om doorheen/omheen te moeten fietsen. Geldt ook voor Cork trouwens dus dat kun je ook overwegen om links te laten liggen.

groetjes en veel plezier.
Ierland is een fantastisch fietsland!
Luc Oteman
P.S.
Vergeet vooral niet om de update van mijn website op te halen. Er zijn nogal wat campings verdwenen en bijgekomen! zie www.opdefiets.net

Die hostels in Ierland zijn inderdaad een aanrader, ook als je kampeert. Voor een gering bedrag mag je bij veel hostels nl. ook je tent opzetten in de tuin, en van de voorzieningen binnen gebruik maken. Gezelliger dan zo'n caravanpark en ook handig bij slecht weer of veel midges als je je potje moet koken.

PS
zie ook mijn verslag van een fietsvakantie door Ierland & UK:
http://wizardofoh.nl/2000/index.html
Hallo,

in 2003 ben ik op fietsvakantie geweest in Ierland, en ben eveneens geland op Shannon Airport. De enige camping in de buurt naar mijn weten is er een zo'n 40 km. ten noorden van Shannon Airport...

Ik weet nu niet welke plaats dat was, ben m'n kaart kwijt :( .
Mocht het weer meezitten, dan kun je altijd gaan wildkamperen :wink:

Mooie route! De Ring of Kerry is vanwege de drukte een afrader,
mooier is dwars doorsteken via de Gap of Dunloe en Moll's Gap, Mizenhead is zeker een aanrader, evens de Healeypas!
Voor de rondrit Dingle geldt eigenlijk hetzelfde als de Ring of Kerry; veel toeristisch verkeer en een groot deel van de ring is niet bijster mooi.

De burren zijn -op de fiets- niet zo bijzonder als weleens geschreven wordt, ik denk dat je dan eerder te voet moet zijn, wel is het er lekker rustig en eenzaam.

Alvast veel plezier toegewenst! :D
Ik ben zojuist tereug uit Ierland (19 juni t/m 1 juli). Met Aer Lingus naar Cork gevlegen. Van daar uit langs de Zuidkust (Clonaklity, Skibbereen, Bantry - dus niet de doior Luc Oteman beschrevn route nara Bantry genomen). Mizen Head gedaan, Beara uitgebreid rondgefietst. Dit schiereiland is veeeel mooier dan de Ring of Kerry. Mol's Gap en Gap of Dunloe gedaan. Je moet beslist ook door de Black Valley fietsen tussen Mo's Gap en Gap of Dunloe. Goede -klim conditie is vereist (gemiddelde dagelijske klim tussne 3 en 4%, steilste klimmen (meerdere) 21%, totale klimhoogte ruim 10000m over de hele tocht.
De zuidkust ten westen van Cork en Beara vond ik het mooist, Kerry erg toeristich, vooral Kenmare en Killanrey. Gelogeerd in veel Independent Hostels. deze zijn vnl self-catering. Je hoeft alleen maar voedsel mee te nemen, het hostel bezit volledige keuken uitristing. Mijn beste hostel vond ik Hungry Hill Lodge op Beara.
Bereid tot telefonsich nadere info.
Jan de Boer

Zijn er veel betaalbare Bed & Breakfasts in Ierland?

Wat is betaalbaar? Ierland is net als Engeland vrij duur (behalve gelukkig het bier!).
Goedkoopste B&B zijn gauw 30 euro pppn - niet goedkoop dus (met het stevige Ierse ontbijt kan je wellicht lunch kosten besparen).
Je kunt ook wel in stille periodes een cottage (heet "selfcatering") voor 1 of 2 nachten huren. Dat is ons voor 35 a 40 euro gelukt (met 4 slaapplaatsen).

Veel plezier,
Wouter Bazen

Inmiddel ben ik al weer geruime tijd terug van een prachtige fietsvakantie in Ierland

Het advies dat ik de Connemara niet mocht missen heb ik opgevolgd en mijn tocht deels omgedraaid. Het tussengebied tussen Gallway en Cork valt vervolgens, nadat je deze mooie gebieden hebt gehad wat tegen, maar dit wordt ruimschoots weer goed gemaakt door Mizenhead, Beara (incl Healy Pass)en de rondrit Iveragh(Gap of Dunloe). De Ring of Kerry en Dingle heb ik door tijdgebrek moeten overslaan.
Ik heb wel ontdekt dat er een camping is in de buurt van Shannon Airport bij Bunratty Castle op ongeveer 8 km van het vliegveld. http://homepage.tinet.ie/~bunrattycamping/
Ik ben heen en terug gevlogen met RyanAir vanaf Niederrhein (Weeze in Duitsland bij Nijmegen) naar Shannon.

Harry

Weet iemand of de camping in Bunratty nog bestaat? Op de mail van hun website, die al 7 jaar niet meer geupdatet is, krijg ik geen reactie.

Jorrit

Volgens de Nederlandstalige info op deze website , deze maand bijgewerkt, zou hij gewoon open moeten zijn.
http://www.holidayinclare.ie/camp_nl.ht ... ttyCamping

Luc

Ook op dit mail adres een bounce... Maar we hebben ze zojuist aan de telefoon gehad, en alles is geregeld.