Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke route? - Forum Wereldfietser

Welke route?

Hallo iedereen,

Een "absolute beginner" hier... dus iemand met nog héél veel vragen. Ik hoop dan ook op dit forum meer info te pakken te krijgen mbt fietsvakanties.

Misschien al iets om mee te beginnen... Volgend jaar hoop ik namelijk voor de allereerste keer een trektocht met de fiets te kunnen maken.

Wat zouden jullie aanraden als allereerste tocht voor zo pakweg een weekje? Ik had eventueel gedacht aan

1) de Donauradweg (stuk tussen Passau en Wenen)
2) een stuk van de Loire à Vélo
3) een deel van de route langsheen het Canal du Midi/Garonne

Of zou ik beter voor die 1e tocht gewoon in Vlaanderen of Nederland blijven? Voordeel daarvan is dat ik gewoon van thuis uit met de fiets zou kunnen vertrekken, en ik me dus alvast geen zorgen moet maken over hoe ik de fiets meekrijg op de trein.

Alvast bedankt!

Sabrina
Ha, je wilt gaan fietsen langs rivieren! Voor een eerste kennismaking niet onverstandig. En als je stroomafwaarts rijdt i.h.a. zonder enorme inspanning.

Zelf ben ik ooit van huis vertrokken aan het begin van een zomervakantie, met grotendeels geleende kampeerspullen, met het idee een rondrit te doen naar Jutland (Denemarken). Daarvoor had ik wel gekampeerd en ook fietstochten gemaakt, maar nog nimmer beide gecombineerd. Vertrek van thuis was met het idee dat als het me niet beviel, ik ook weer snel naar huis zou kunnen terugkeren. Na 9 dagen stond ik aan het Skagerrak, ik genoot van het fietskamperen (lekker actief en buiten zijn, vrijheid) en stak over naar Noorwegen en fietste via Zweden, etc. terug naar mijn honk.

Als je nog niet eerder met bagage gefietst hebt, dan raad ik je aan voordat je een weekje gaat 'rivierfietsen', om ruim daarvoor een weekeindtocht met minstens één overnachting te ondernemen. Dan ondervind je hoe de fiets met bagage (alles inpakken wat je op je weektocht ook mee zult nemen) zich gedraagt en of je nog iets mist - of juist thuis wilt laten (beginnelingen nemen vrijwel altijd teveel of onnodige zaken mee, ook ik deed dat).

V.w.b. het reizen met je fiets in de trein kun je hier op het forum aardig wat informatie bij elkaar sprokkelen, of je maakt gebruik van de diensten van de Treinreiswinkel.

Als alle andere elementen - vreemde taal, conditie, wijze van overnachten (kamperen of logies met ontbijt?), kleine fietsreparaties, e.d. - geen stressfactor voor je zijn houd niets je tegen een van die tochten te doen. Ga gewoon op weg!
Mogelijk heb je het al gedaan, zo niet, lees ook het volgende eens door:
http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf

Mogelijk zal dat alvast diverse vragen voor jezelf kunnen beantwoorden.

Qua je genoemde locaties ken ik geen van die gebieden. Ik kan je dus ook niet vertellen hoe mooi, schitterend of geweldig de routes zijn. Of wijzen op eventuele ergernissen welk je hier mogelijk tegen kunt komen.

Voor wat betreft het er te komen en terugkeren middels trein zou ik mij echter niet zo'n zorgen maken. Geef eens een bezoekje aan http://www.treinreiswinkel.nl. Daar kun je alvast het nodige vinden qua informatie over fiets in de trein, en ook kun je via hun reserveren indien je een route gekozen hebt.

Reizen direct vanuit huis is uiteraard ook een optie. Echter blijven binnen Nederland/Vlaanderen is daarbij geen must. Zo kun je er ook voor kiezen om zonder zorgen te vertrekken uit Nederland. Nog even geen 'gedoe' met de trein. En enkel op de terugweg de trein te pakken. Vooraf reserveren is wel aan te raden, hoewel zeer zeker geen must. Zeker indien je alleen reist en eventueel wat speling hebt op terugreis dag. (Afgelopen zomer vanuit Berlijn terug naar NL voor 2 personen was vanaf 2 dagen bijv. al geen probleem).

Binnen een week zou je bijv. ook Parijs kunnen aandoen, of kies een andere willekeurige locatie op ca. 500 km afstand welk je schikt :).

Tevoren een korte test reis is ook raadzaam. Gewoon een weekendje ergens, kan dicht bij, kan wat verder weg. Snel genoeg zul je in ieder geval voor jezelf kunnen zien wat je vergeten bent en wat misschien echt overbodig was om mee te nemen. Dat helpt onaangename verrassingen gedurende de reis in ieder geval te voorkomen.

Zorg daarnaast dat je in ieder geval iets van fietsonderhoud kent, en kleine reparaties zelf kunt uitvoeren. Zowel qua kennis, als gereedschap. Het boekje fietspech is daarbij mogelijk handig om bij te hebben indien je met sommige dingen wat minder bekend bent. Gezien je niet al te lang weg gaat, en redelijk in de bewoonde wereld blijft, is een eventuele fietsreparatiecursus niet direct een noodzaak.

Vraag je overigens ook af wat je wensen zijn qua overnachting: campings, ho(s)tels, couchsurfing, etc. En eventuele vragen welk je daarbij hebt.
Tot voor kort was ik ook een absolute beginner.

Een keertje proefkamperen is een goed idee. Hoeft niet ver weg te zijn. Paalkampeerplaatsen zijn een goed idee hier in Nederland en vaak erg mooi.

Verder moet je je over heel veel dingen niet zo druk maken (klinkt zo bot, maar had ik ook). Treinen nemen vaker fietsers mee, dus die daar staan ze er niet zo van te kijken. In duitsland had je zelfs aparte coupés voor fietsen.

Ik ben zelf zonder echt dingen te plannen naar Zweden toe gegaan en heb daar 2 weken gefietst. Geweldige ervaring waarbij je met een goed woordje Engels heel ver komt.
Als ik jou was zou ik dan ook niet als eerste route een vastgestelde route pakken. Dan ga je toch bepaalde kilometers rijden, in plaats van alles op zijn beloop laten gaan. Ik heb zelf dagen van 60 km gehad, maar ook van 120. De ene dag gaat het nou eenmaal beter dan de andere dag.
Ik zou juist wel een gepubliceerde route nemen. In bewoonde streken maak je dan veel meer kans op rustige weggetjes. Autoverkeer is je grootste zorg. Je hoeft bovendien geen vaste afstanden te rijden. Je kunt op zo'n route toch altijd gewoon stoppen en een camping zoeken?
Wim
Iedereen alvast bedankt voor de tips, ik ben er nog niet uit wat het zal worden, maar zelf geef ik er wel de voorkeur aan om voor de 1e keer een uitgestippelde route te volgen.

Zo eens een paar keer "proefdraaien" hier in België of in Nederland ben ik zeker van plan, dat is een goede tip!
Ik zit in hetzelfde schuitje als jij. Ik overweeg om volgend jaar een vijftal dagen weg te gaan met de fiets bij wijze van test. Ik heb sowieso de intentie om binnen Belgie/Nederland te blijven.
Een nieuwe fiets staat ook nog op mijn to do list maar goed, dat is weer wat anders.
Wie weet kunnen we mekaar wel tegen komen.
In jullie situatie zou ik niet aarzelen: vertrek gewoon in de regio, neem de duidelijk beschreven Vlaanderen fietsroute richting kuststrook en je komt vervolgens een aardig aantal verschillende landschappen tegen, inclusief wat heuveltjes. Mocht je lust hebben dan kun je zelfs in Geraardsbergen nog even de Muur doen. En in het onwaarschijnlijke geval geval van problemen ben je snel thuis. Hierna weet je waarschijnlijk wat je leuk vindt.
@Sabrina

Je kunt ook eerst meedoen met een activiteit van de Vlaamse Vakantiefietser of de Nederlandse Wereldfietser. Goed orienteren kun je je op de Fiets en Wandelbeurs op 28 februari en 1 maart in Antwerpen. Veel leden van de Vakantiefietser staan daar als informant, er zijn praktische workshops en boeiende beeldreportages.
www.fietsenwandelbeursvlaanderen.be
Succes, en maak je geen zorgen. Met de fiets op reis is gewoon leuk. Een totaal andere ervaring dan in een bus. Je ziet en je ruikt alles. Je kunt stoppen waar je wenst. Je zit niet achter glas en hebt overal contact met je omgeving.

Groetjes uit Amsterdam,

Bert
Ideetje voor een testroute die ik deed, vorig jaar, als voorbereiding op mijn reis naar Engeland: http://www.wereldfietser.nl/phpBB/viewt ... en#p184419
Ik weet niet waar je woont maar Rondje Nederland is ideaal om aan te vangen je bent binnen een dag op de route van uit elke plaatst in Nederland en er is een mooi route boekje van, via LF routes.
Je kunt ook zo plannen dat je er een deel van fietst 1300 Km. in één week lijk me wat veel voor een beginner.
Klaas de Pelgrim.
Het hangt ook wat af van hoeveel tijd je ervoor wil uittrekken. Als je één van de routes wil doen die je opgeeft, reken dan grofweg een dag naar het startpunt en nog een dag terug. Als je van thuis uit fietst, heb je al twee dagen gewonnen.

In het voorjaar (mei) reed ik een deel van de Noordzeeroute om dan via Flevoland binnendoor terug te keren (vanuit Gent vertrokken). Alles quasi vlak en veel afwisseling. Dat lijkt me ook een goed begin.

In de zomer volgde een grotere fietstocht, waar een deel Loire à Vélo in zat (van Saint-Nazaire tot Tours). Die route is perfect aangeduid, meestal heel mooi van ondergrond, het uitzicht is schitterend en onderweg is alles voorzien om het trekkende fietsers naar de zin te maken. Voor mij is het een aanrader, voor wie van een vlak parcours houdt.

Ik zou ook vooraf al eens met een bepakte fiets erop uit trekken, zodat je een idee krijgt van voor jou haalbare fietsafstanden.
Vanaf Nederland vertrekken, en dan met een soort U bocht door Belgie gaan is misschien wel iets voor je, http://www.groteroutepaden.be/nlheeft een mooi overzicht van de bewijzerde routes in Belgie, Nederland en Frankrijk. Kies 'alleen fietsroutes', en met LF2 ga je richting Antwerpen, en vandaar richting Brugge, of de LF2 verder volgen, de mogelijkheden zijn groot! Dan nog even wat campings zoeken op de site van fietsvriendelijke campings belgie http://www.fietscampingsbelgie.nl/ en het plezier kan beginnen!
Maar ze woont al in België.
Oeps, slecht gelezen dan...
Hoi,

Onze eerste tocht ging naar Parijs. Met het boekje van de St. Jacobsroute.
Zorg wel dat je een recent boekje hebt en de veranderingen bijgewerkt. (europafietsers)Terug met de trein van Parijs naar Lille en daar overstappen naar St. Niklaas.
Ik weet niet waar je precies woont , je zou ook vanaf Lille terug naar huis kunnen fietsen. Maar waar je ook heen gaat: geniet ervan.

gr Linda