Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vraag inzake banden - Forum Wereldfietser

Vraag inzake banden

Op mijn Koga zitten nu Schwalbe Delta Cruiser banden. Ze zijn me op zich prima bevallen, maar ik heb nog weinig vergelijkings ervaring. Vond ze niet echt superlicht lopen. Ze zijn nu 5 jaar oud en vertonen behoorlijk wat scheurtjes in de wangen. (Uitdroging? Kan zoiets al bij 5 jaar?)

De eerste jaren heb ik niet zoveel gefietst ivm revalidatie, maar het laatste jaar heb ik er zo'n 3000 km op gereden. Gisteren pas mijn eerste lekke band. Maar de scheurtjes baren me zorgen. Dus wil ik wel kijken naar een andere band. Ruimschoots gegoogled en gelezen, teveel denk ik want het wordt steeds lastiger een goede keus te maken.

Wat ga ik er mee doen? De NSCR staat nu hoog op mijn lijstje, maar ook routes naar Wenen of Rome. Vooralsnog dus Europa, verhard en onverhard, maar onverhard zoek ik niet op, ik kom het tegen en schuw het dan niet. Ik plak een band wel, maar ik ben er zeker geen fan van. Neem altijd een reserve biba mee, verwissel ik liever dan plakken. Investeer liever in iets goeds wat meer kost.

Wat heb ik gevonden?
Ik lees over de Schwalbe Almotion met veel voors en tegens.
De Schwalbe Marathon Supreme schijnt een goede allround band te zijn.
Schwalbe Mondial schijnt zwaarder te rollen, maar wel redelijk lekvrij.

Wat is wijsheid? Of heb ik iets over het hoofd gezien? Wie geeft me een goed advies?
26 of 28 inch? En hoe breed past er in je frame?
Wim
Hoi Wim,
Een tijd geleden heb ik op mijn Villiger Cabonga de Marathon XR vervangen door de 50mm Big Ben (26"). Tot nu toe bevallen mij deze uitstekend, rollen heeelijk soepel en doordat ze zo breed zijn kun je er ook behoorlijk goed over zandweggetjes ed. Zojuist een groot deel van de Hanzeroute gedaan, daar zit veel onverhard en bosweggetjes in, daarbij was een beetje meer profiel wel erg welkom geweest. Maar voor verhard erg lekker, en daar ben ik niet de enige in, ik heb ze genomen nav de positieve verhalen van ArnoB. Ik heb nu ruim 4000 km achter de rug met deze banden en geen enkele lekke band, en dus niet alleen over zoevend asfalt...
Ik weet niet of ditzelfde verhaal opgaat voor de 28" variant de Little Big Ben.

gr Jeroen
Wim schreef:26 of 28 inch? En hoe breed past er in je frame?
Wim
28 inch. De Delta is 37 mm breed en ik hou weinig ruimte over bij rem (Magura hs 11) en spatbord (sks) Misschien zou 40 nog net kunnen.

Jeroen, ik heb geen idee of de little big ben past. Ik zal eens overleggen met mijn fietsenmaker.
Een Schwalbe Marathon Racer zou goed beantwoorden aan de gestelde eisen.
Ik rijd met de 40mm brede vouwversie, het is een (zeer) goede allrounder naar mijn idee;
relatief licht van gewicht, enigszins lichtlopend (hoewel er niets zo subjectief is als dat; weinig mensen hebben twee extract dezelfde fietsen gereed staan voor een direct vergelijk), en vooral zeer sterk; kan erg goed tegen grof misbruik op gravel weggetjes en scherpe stenen (eigen ervaring). Als je ze niet knalhard oppompt is het comfort goed te noemen, zwaar lopen ze dan ook nog niet.
Voor vakantiefietsen in Europa naar mijn idee een zeer geschikte band.
De Marathon Racer is inderdaad een goede keus en de 40 mm versie is in werkelijkheid wel wat smaller (36 mm?). Zwaarder/degelijker is overbodig voor het gebruik dat je schetst. Zelf gebruik ik de nog weer iets snellere en comfortabelere Panaracer Pasela, maar die is ook zeker wat kwetsbaarder (al heb ik geen problemen, en rij ik al duizenden km zonder lekke banden). De 37 mm Pasela is ook echt 37 mm. De versie zonder antilek rijdt het lekkerste. Als je dit te spannend vindt is de Marathon Racer misschien een betere keus.
Die Delta Cruiser is een vrij goedkope budget band - je zult zeker verschil merken. 5 jaar vind ik overigens best vrij lang, maar veel hangt af van de hoeveelheid UV licht die op de band valt.
Wim
De Delta cruise zat er op af fabriek. Zowel de Racer als de little big ben komen goed uit testen, dus ik ga op zoek wat ze in mijn woonplaats hebben, anders bestellen via het www. Ik zal tzt laten weten hoe de keuze bevalt.
Ben benieuwd welke het gaan worden en natuurlijk ook naar de ervaringen. Bij mij komen er t.z.t. de little big ben 40 mm op - gekozen vanwege de goede reviews.
Ben ook benieuwd Inge :D
2 meningen gebaseerd op 2 ervaringen, was eigenlijk wel benieuwd of er nog meer goeie ervaringen zijn.
Ik heb dan weer zeer goede ervaringen met de Marathon Supreme als allround band. Ik doe er woon-werk verkeer mee maar ook fietsvakanties. En nog nooit een band gehad die het zolang heeft uitgehouden. Ik durf bijna niet meer te zeggen hoelang ze al meegaan ... ze liggen er nu 3,5 jaar en 28.000 km op ... In al die kilometers nog maar 2 lekke banden gehad. Scheurtjes in de wangen hadden die banden al vanaf de eerste dag ... Ik hoef ze voorlopig trouwens nog niet te vervangen, hoewel het profiel nu stilletjes aan van het loopvlak verdwijnt (mag het?).
Bij al deze ervaringen moet je je goed realiseren dat een band altijd een compromis is tussen degelijkheid en rijcomfort/snelheid. Hoe langer een band moet meegaan en hoe minder lekke banden je wilt riskeren, hoe stugger en dus oncomfortabeler en langzamer een band zal zijn. Zelf vind ik het niet erg als een touring band niet super lang meegaat, en het risico op lekke banden neem ik op de koop toe. Dat risico op lekke banden is in mijn ervaring heus niet zo groot. Ik rij op zo ongeveer de meest kwetsbare goede touring banden, en toch rijd ik duizenden kilometers zonder lekke banden. In mijn optiek komen lekke banden vooral voor bij de goedkopere banden, en bij banden die bijna versleten zijn. Vervang ze op tijd, en het risico is ineens veel kleiner. Maar het hangt natuurlijk ook af van de bestemming. Ik zou zeker niet naar IJsland of Mongolië gaan op Pasela's.
Wim
Wim schreef: Ik zou zeker niet naar IJsland of Mongolië gaan op Pasela's.
Wim
In Zuid-Limburg wat onverhard crossen lijkt me ook niet alles met zulke banden. (Meidoorns en scherpe grote en kleine stenen)
Ik heb inmiddels de Racer er op gelegd. Lijkt iets smaller dan de Delta. Lijkt ook iets sneller te rollen, dwz ik heb de indruk dat mijn gemiddelde snelheid iets hoger ligt als bij de Delta op asfalt. Maar ook in Denemarken op onverharde paden heeft deze band zich prima gehouden. Vooralsnog ben ik best tevreden met deze keuze.