Additionally, paste this code immediately after the opening tag: werkmateriaal verschil shimano, bbb, parktool - Forum Wereldfietser

werkmateriaal verschil shimano, bbb, parktool

Hi,

Ik sleutel tegenwoordig meer en meer aan mijn fiets en die van vrienden. Daarom zou volgende willen kopen daar ik momenteel zeer goedkoop gerief heb en hier niet graag mee werk:

kettingpons
cone/conussleutels voor de wielen
cassteafnemer en zweep

Daar mijn ketting, cassette en wielassen shimano zijn(en in de toekomst van plan ben om shimano te blijven kopen) , vroeg ik me af of de duurdere werktuigen van shimano een meerwaarde bieden ten opzichte van bbb, parktool en nog vele anderen....Passen deze beter ofzo...?

Alvast bedankt voor de info.

jan
Je zult het per item moeten beoordelen want het verschilt ook per item. Het is zeker onnodig om als amateur extra dure gereedschappen aan te schaffen. Het is ook niet gezegd dat alle dure dingen beter zijn of dat alle gereedschappen van BBB of Park Tool slechter zijn. Zo heb ik een pons van Tacx die heel goed is gebleken, maar ik heb ook dingen van Tacx na een tijdje in de prullenbak gedaan.

Een beter werktuig past inderdaad beter, vervormt of verslijt minder in gebruik en beschadigt het te bewerken onderdeel minder. Dat laatste betaalt zich terug.

Wel is er heel verschil tussen een amateur die het ding twee keer per jaar gebruikt of een fietsenmaker die het twee keer per week gebruikt. Doe jij een halve eeuw met iets dan heeft die fietsenmaker het in één jaar versleten.
frequentie gebruik

3 maal per jaar cassette en ketting veranderen (niet bij dezelfde fiets :D )
wielenassen 1*3 jaar (+- om de 15.000km)

hopelijk voor de rest van mijn leven :D , maar vermoedelijk zijn het binnen 20 jaar weer andere maten en systemen....
Niet te duur maken dus.
Ik heb een goedkoop setje van red cycling products en dat werkt prima.

Ik zag overigens dat ze bij de Aldi volgende week een gereedschapsset in de aanbieding hebben voor maar 25 euro.

Afbeelding

Ik kan me haast niet voorstellen dat het heel degelijk is om dat het zo goedkoop is, maar als je het maar incidenteel eens gebruikt is het misschien wel ok.
bedankt voor je reactie, ik heb momenteel o.a. een gelijkaardig koffertje, 35 euro, weet niet meer waar ik het gekocht heb maar ik verwacht iets beter materiaal om proper en precies werk te kunnen uitvoeren aan een fiets met hoogkwalitatieve onderdelen, een collega van heeft ook zoiets gekocht en heeft zich eerst een tijdje moeten bezighouden om al te bramen aan het materiaal weg te vijlen

cassette afnemer hangt al vol met roest, imbussleutels hebben niet de juiste grootte (hefboom cfr lengte,dikte)om op het gevoel het juiste moment aan te draaien etc

niet leuk om mee te werken

de helft kan ik niet gebruiken omwille reeds dubbel in betere kwaliteit(schroevendraaier, tang etc)

koffertje is momenteel dus geen optie , ik ga proberen iets beter te kopen maar niet persée het beste duurste omwille teweing gebruik
Koffertjes van Aldi, bouwmarkt of zo: rotzooi, laten liggen, niet je tijd aan verspillen.
Goed gereedschap kost geld, ook dat voor amateurs.
Toch ga ik zo een Aldi koffertje halen, Het gaat me niet om inbussleutels maar meer om de specifieke fietsgereedschappen die ik zelf niet heb. Voor mijn werk gebruik ik gereedschap waarvan één tangetje al duurder is dan die hele set. Daar kan ik niet op bezuinigen. Mijn buurman die voor elk wegdek, weer en seizoen een fiets heeft en er veel aan knutselt gebruikt een dergelijke "Aldi"set al jaren en dat gaat prima. Ik vertrouw er dan ook op dat ik voor die paar keer per jaar prima met die set uit de voeten kan, Zo vaak hoef ik een crankstel niet uit elkaar te halen
mijn ervaring is dat ik met goedkoop gereedschap vaak meer kapot maak dan repareer. Waarmee ik overigens niet zeg dat gereedschap van de Aldi slecht is, heb daar geen ervaring mee
Ik heb ook zo'n goedkoop koffertje. En op zich heb ik er geen spijt van, maar ik zou het niet opnieuw kopen. Als men niet aan een hele serie verschillende fietsen werkt, dan kan men de helft van wat er in de koffer zit niet gebruiken en bovendien zit er meestal al een deel materiaal in dat men toch al heeft.
Dan zou ik eerder opteren om de enkele fietsspecifieke spullen apart en van redelijke kwaliteit te kopen. Topkwaliteit lijkt me dan weer zware overkill voor de meeste particulieren gebruikers.
Met welke onderdelen hebben jullie problemen qua kwaliteit? Ik heb alleen de kettingpons, kettingzweep en cassetteafnemer veelvuldig gebruikt. Ik heb hier geen klachten over.
Otis schreef:Met welke onderdelen hebben jullie problemen qua kwaliteit? Ik heb alleen de kettingpons, kettingzweep en cassetteafnemer veelvuldig gebruikt. Ik heb hier geen klachten over.
Ik kan niet zeggen dat ik echt al problemen heb ondervonden en ik kan me ook voorstellen dat het minder nauw luistert voor o.a. een kettingzweep maar wel voor onderdelen waar soms behoorlijk kracht op gezet moet worden (o.a. inbussleutels) en vooral na veelvuldig gebruik.
Bepaalde kwalitatieve verschillen in materiaal (hardheid, roestbestendigheid, ...) zijn ook moeilijk in het begin (en op het oog) vast te stellen, maar dat betekent niet dat die kwaliteitsverschillen er niet zijn.

Als leek die materiaal relatief weinig gebruikt vind ik het erg moeilijk om in te schatten in welke mate men voor de naam van bepaalde merken betaald of voor een relevant kwaliteitsverschil. Maar ook kan ik me moeilijk voorstellen dat men voor 30 euro een koffer met degelijk materiaal kan aanbieden.

Renaat
Revanho schreef:
Otis schreef:Met welke onderdelen hebben jullie problemen qua kwaliteit? Ik heb alleen de kettingpons, kettingzweep en cassetteafnemer veelvuldig gebruikt. Ik heb hier geen klachten over.
Ik kan niet zeggen dat ik echt al problemen heb ondervonden en ik kan me ook voorstellen dat het minder nauw luistert voor o.a. een kettingzweep maar wel voor onderdelen waar soms behoorlijk kracht op gezet moet worden (o.a. inbussleutels) en vooral na veelvuldig gebruik.
Bepaalde kwalitatieve verschillen in materiaal (hardheid, roestbestendigheid, ...) zijn ook moeilijk in het begin (en op het oog) vast te stellen, maar dat betekent niet dat die kwaliteitsverschillen er niet zijn.

Als leek die materiaal relatief weinig gebruikt vind ik het erg moeilijk om in te schatten in welke mate men voor de naam van bepaalde merken betaald of voor een relevant kwaliteitsverschil. Maar ook kan ik me moeilijk voorstellen dat men voor 30 euro een koffer met degelijk materiaal kan aanbieden.

Renaat
Akkoord voor wat betreft de inbussleutels, deze koop ik ook van gerenommeerde merken als stahlwille, omdat ik deze veelvuldig gebruik ook buiten de fiets om.

Ik denk echt dat niemand maandelijks zijn cassette vervangt. Juist omdat je dit soort dingen weinig gebruikt, denk ik dat het toch nog best lang meegaat. Nogmaals, ik heb geen ervaring met de Aldi-set, maar ik heb een setje van iets van iets van 70 euro of zo, en dat ziet er behoorlijk degelijk uit. Behalve de tang. Die is echt waardeloos. Dan is ook zo'n onderdeel waar je beter niet op kunt bezuinigen vind ik.