Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verschillende hoogtemeters GPSMAP 62s - Forum Wereldfietser

Verschillende hoogtemeters GPSMAP 62s

Deze vakantie fietste ik voor het eerst met de Garmin GPSMAP 62s (hiervoor de 60). Het leuke van deze is dat hij ook hoogtemeters bijhoudt. Op vakantie maakte ik elke dag een foto'tje van het hoogteprofiel met de hoogte meters (1), voor het verslag.
Maar...
Als ik de track terugkijk via de 'gearchiveerde tracks' en dan de hoogte meters bekijk, dan is het een ander getal (2).
En...
Als ik de track in Basecamp inlaad en ik bekijk dan de hoogte meters, dan zie ik weer een ander getal (3).

Om een voorbeeld te geven van de verschillen:
(1) = 882
(2) = 1095
(3) = 1029

Heeft iemand een idee waar de verschillen door veroorzaakt worden?
En wat moet ik als het juiste getal zien?
Een gps rekent ook de 10 cm als je de stoep op gaat mee, en meer van dat soort "hoogtemeters" die je zelf nooit zou tellen. Hetzelfde geldt denk ik voor Basecamp, maar iets minder extreem.
Wim
Wim schreef:Een gps rekent ook de 10 cm als je de stoep op gaat mee, en meer van dat soort "hoogtemeters" die je zelf nooit zou tellen.
Hoe werkt dat dan? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat zulke kleine hoogteverschillen geregistreerd (kunnen) worden.

Renaat
Als je 's ochtends je GPS aanzet, dan klopt de hoogte niet met de werkelijke hoogte. De GPS heeft enige tijd nodig om de juiste hoogte te bepalen. Dit kan soms flink schelen. In het log komt dan een verkeerde begin hoogte te staan. Je kunt tot een zuiverder hoogte meting komen door aan het eind van de dag de hoogte te noteren en dan 's ochtends je GPS te "kalibreren" met die hoogte.

Dit verklaart nog niet de verschillen die jij noemt, misschien afrondingsverschillen? Of een andere manier van berekenen?
Hoogtemeting door en GPS is nogal onnauwkeurig (ongeveer 2 x de afwijking in hoogte- en breedtegraden). Een en ander wordt eventueel gecompenseerd door een barometer, maar ook die moet worden gekalibreerd. Een afwijking van meters is daarom voor een standaard GPS heel normaal.
Je gebruikt hier tenminste 2 verschillende hoogtemeters: de barometer die (a.d.h.v. kalibratie) de hoogte omrekent, en de hoogteinformatie van de kaart. Mogelijk dat de kaart in de GPS geen hoogteinformatie heeft. Je hebt kans dat 'ie dan de hoogteinformatie van de GPS-peilingen gebruikt. Op de computer gebruikt 'ie natuurlijk geen hoogteinformatie van de barometer. Daar gebruikt 'ie (vermoed ik) weer hoogteinfo van een kaart.

En ter info: GPS en barometers zijn in deze vormen te onnauwkeurig om trottoirbanden van 10cm te kunnen waarnemen. Met dGPS kom je al verder, maar of dat qua hoogteinfo voldoende is om dergelijk kleine verschillen te kunnen waarnemen, weet ik niet.
Geen van de antwoorden gaat echt in op mijn vraag. Die ging niet over de nauwkeurigheid, maar over de verschillen op basis van (volgens mij) dezelfde gegevens.
Als zijn beginwaarde foute is, dan is die dat in alle drie de gevallen.
Volgens mij worden geen hoogtelijnen van een kaart gebruikt, maar bepaalt hij de hoogte aan de hand van de barometer of GPS.

Het enige wat ik kan bedenken is dat het algoritme in de drie berekeningen verschilt. Ergens moeten de meetverschillen gecompenseerd worden. Dus als hij wiebert met steeds een meter omhoog en omlaag, dan mag dat niet als stijging gezien worden.
HansvanderVeeke schreef:Volgens mij worden geen hoogtelijnen van een kaart gebruikt, maar bepaalt hij de hoogte aan de hand van de barometer of GPS.
Je zegt het zelf al (en ik hierboven ook): je (via het apparaat en wellicht de computer) gebruikt tenminste 2 meetmethodes, die allemaal op een andere manier tot stand komen.

Zonder een eindeloze discussie op gang te willen brengen, werkt GPS met een signaal van satellieten. Deze bevatten ook tijdinformatie. A.d.h.v. deze informatie kan de ontvanger bepalen hoe lang het signaal onderweg is geweest en dus hoe ver het apparaat zich van de satelliet bevindt. Door voorgeprogrammeerde info over de locaties van de satellieten gebeurt dit (of wellicht wordt dat ook meegezonden, dat weet ik even niet meer zeker. Feit is dat deze info bij de ontvanger bekend is). Zoals we van een driehoeksmeting weten (als je kaart-en-kompasvaardigheden voldoende zijn, hoewel daarin via een kruispeiling van slechts 2 oriëntatiepunten gebruik wordt gemaakt), kun je met 3 peilingen een driehoek bepalen waar je je in moet bevinden. Des te nauwkeuriger de peilingen, des te kleiner de driehoek. Om fouten te voorkómen en de driehoek nog nauwkeuriger te maken is een vierde peiling/berekening nodig. Dit allemaal 2-dimensionaal.
Om de hoogte te kunnen bepalen kan de GPS dan op de kaart kijken. Is er geen hoogte-informatie op de kaart aanwezig, dan kan een vijfde satelliet gebruikt worden, indien beschikbaar. Of de 4 die al berekend zijn, maar zoals gezegd, dat is al niet zo nauwkeurig in 2 dimensies. Een vijfde satelliet kan dus de 3e dimensie minder onnauwkeurig maken, maar het blijft behelpen.

Daar komt de barometrische hoogtemeter van pas. Vroeger mechanisch ('iedere x meters hoogte daalt/stijgt de luchtdruk met x mBar/hPa/etc.', hoewel dit onnauwkeurig is, want niet lineair), tegenwoordig digitaal (zelfde principe, maar wellicht andere meetnauwkeurigheid en sowieso een andere afleesnauwkeurigheid. Daar zit een wezenlijk verschil tussen!). Dat is niets meer dan een barometer met een via een gemiddelde waarde omgerekende hoogteaanduiding. Deze kan dus ook eenvoudig afwijken, en flink ook. Als je 'm niet af-en-toe vertelt hoe hoog je daadwerkelijk zit (kaartgegevens, hoogteaanduidingen 'in het veld', etc.), zal 'ie altijd uitgaan van de laatst bekende waarde. Verandert de luchtdruk terwijl je op dezelfde hoogte bevindt, dan verandert volgens dat ding ook de hoogte. Stijgt de luchtdruk, dan daalt je hoogte en v.v. Vandaar dat Frank heel slim voor het slapen gaan de hoogte noteert en 's ochtend weer het apparaat instelt. So heb je in ieder geval een minder inconsistente weergave. (En je hebt gelijk een indicatie voor de weersveranderingen.)
Uiteindelijk blijkt uit praktijkervaringen dat de hoogtemeting via een barometrische hoogtemeter veel nauwkeuriger is dan hoogtemeting via satellieten. Daar was Op Pad al zeker 15 jaar geleden achter. (Misschien stond het zelfs al in het grote GPS-artikel in die ene editie in 1995, 19 jaar geleden...)

Enfin, zo zijn er dus 2 á 3 methoden. Eigenlijk aan elkaar geknoopte technieken, die het vrijwel nooit met elkaar eens zullen zijn. Ook niet op zeeniveau. Immers, het is niet vaak precies 1013,xxx hPa... Je kunt je voorstellen dat als 1 waarde al vele (tientallen) meters verschil op kan leveren, dit cumulatief nog veel meer kan zijn.
Het is inderdaad vreemd, sowieso zou je verwachten dat Basecamp de gegevens 1 op 1 overneemt van de GPSmap62 maar dat doet hij dus niet of het moet zijn dat Basecamp zelf berekend aan de hand van de gereden route en de kaart informatie die in het programma staan en dat is wel verwarrend.
Eigenlijk heb ik er zelf nooit opgelet maar ik weet wel dat je eigenlijk elke keer als je het toestel opnieuw aanzet opnieuw zou moeten kalibreren om de juiste hoogte te hebben. Zo ver ik weet (ik ben al met mijn 3e GPSmap in de weer)
Eventueel kun je je vraag ook kwijt bij http://forum.gps.nl/ daar zitten mensen die tot in detail dergelijke problemen uitpluizen. (Ik fiets liever)
Dank je Stekeltje. Ik had daar zelfs nog een login :roll:
En ik heb de vraag daar ook gesteld.