Hoi El en El,
Voor Santos hebben we verschillende dragers getest waaronder:
1. Tubus Swing
2. Fauv
3. Verschillende types lowriders gemonteerd op het onderste gedeelte van de voorvork
In eerste instantie moet je de keuze maken om de bagage wel of niet af te veren. Oftewel: of de bagage wel of niet boven het verende gedeelte van je vork zit.
Zonder bagage zou je fiets, in ideale omstandigheden, horizontaal moeten blijven terwijl je voorvork met voorwiel op en neer gaan om elke hobbel in het wegdek op te vangen.
In de praktijk worden de verende eigenschappen door de bagage helaas negatief be?nvloed. Dit geldt zowel wanneer de bagage verend of ongeveerd wordt opgehangen.
Wannneer je kiest voor geveerde bagage, dus waarbij de bagage boven de vering hangt, wordt het voorwiel en de verende voorvork niet zwaarder waardoor het veren in principe gewoon door zou moeten gaan. Natuurlijk schiet je door het gewicht wel sneller een kuil in en kom je er iets moeilijker uit. Maar de principes van vering zijn bij dit systeem nog gewaarborgt. Door de veer wat strakker te zetten kan je het gewicht van de bagage enigszins compenseren.
Wanneer je kiest voor ongeveerde bagage verlaat je het principe van vering. Het voorwiel met het verende gedeelte van de voorvork gaat minder goed "op en neer" omdat het gewicht veel te hoog is. De vering is dan ook minder goed te gebruiken voor het goed contact houden met het slechte wegdek. Wat wel over blijft is het comfort. Je voelt veel minder harde klappen op je armen. Het voorwiel klapt wel een kuil in maar door de vering wordt de klap minder hard doorgegeven aan je armen.
Kortom: wanneer je alleen uitgaat van een maximaal gebruik van de vering dan zul je de bagage moeten veren, wanneer je uitgaat van een goede toename van comfort dan kan je de bagage ongeveerd laten.
Om terug te komen op de dragers, ruwweg waren dit de testresultaten:
FAIV:
* Goede stabiele drager.
* Mooie doordachte constructie
* Fietseigenschappen komen overeen met overige lowriders en is prima.
* Complexe constructie met veel verschillende materialen (staal, kunststof, aluminium)
* Drager presteert prima in goede weersomstandigheden. Drager presteert minder goed in combinatie met modder/regen. Op de alu geleiderail komt modder te zitten wat tussen de kunsttof geleiders komt te zitten. De verende werking van de vork gaan hierdoor wat achteruit. Na schoonmaken van werkt alles weer prima
* Niet snel te demonteren/monteren (om fiets "even" snel om te bouwen tot mountainbike)
TUBUS SWING
* Sterke drager
* Ondanks dat de bagage hoog hangt fietst de fiets verrassend stabiel
* Eenvoudige constructie
* Snel te monteren/demonteren door 3 boutjes (om fiets "even" snel om te bouwen tot mountainbike)
LOWRIDERS OP VERENDE GEDEELTE VAN DE VORK
* Stabiele constructie
* Jammer van de dure vork. Het "echte" veren gaat moeilijk.
Wij kiezen voorlopig nog voor de Tubus Swing maar kijken met een schuin oog naar de Faiv. Sterker nog, soms zet ik de Faiv er weer even op.....
Groet,
Marco