Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verende voorvork - Forum Wereldfietser

Verende voorvork

Beste mensen met verende voorvork-ervaring :D

Wij denken dat een goede verende voorvork dat kenmerk moet hebben, dat bij het kapot gaan, alleen de voorvork niet meer veert, maar je toch gewoon nog een eindje door kunt fietsen... (zijn we een beetje duidelijk?? 8O )

Wat is nou een heel goed type, merk etc.

Wij horen graag jullie ervaringen!

Groetjes,
El & El

Als een fabrikant iets moet verzinnen voor een vastuit stand als de vork stuk gaat is een fabrikant volgens mij verkeerd bezig.
Deze gaat er dan al vanuit dat hij een wanproduct aan het maken is wat stuk gaat.
Een fabrikant moet een vork maken die gewoon niet stuk gaat (bij normaal gebruik en onderhoud) en daar tijd, geld en energie in steken.

Een lockout komt in de buurt maar deze werkt door een klep te dichten. Zo dat normale schokken niet geveerd en gedempt worden maar bij grote schokken wel veert. Vaak gaat deze klep stuk door de enorme belasting.

De meeste vorken met lockout systemen zijn inderdaad niet storingsvrij.
De lockout vorken zijn over het algemeen luchtgeveerde vorken. Niet de beste keus voor een vork voor een wereldfiets. De veereigenschappen zijn prima maar een lekke voorvork is onderweg moeilijk te repareren.
Daarnaast zal de lockout niet werken wanneer de vork kapot gaat door een lek.

Eigenlijk zijn op dit moment de meest geschikte verende voorvorken de voorvorken met stalen veren en met eventueel demping door middel van olie. De Magura Vidar is daar een prima voorbeeld van.
Stalen veren zijn bijzonder moeilijk kapot te krijgen.

Succes,
Marco

Hoi Robin,

Die lock-out dient niet je vork te blokkeren als ie stuk is, maar dient deinen te voorkomen tijdens een sprint, of tijdens steil klimwerk.
Zowel mijn vriendin als ik hebben een lock-out vork en vooral op klims boven de 8% maken we graag gebruik van deze luxe.
Tijdens steile klims is je snelheid doorgaans laag, en is vering overbodig.

Al met al een handige feature, zo zie je maar weer, een ieder zijn mening.

Een stukke vork, zal geloof ik altijd inzakken, die lock-out lekt altijd, zodat na verloop van de tijd de vork in zijn laagste stand komt.
Gelukkig is dit bij mij nog niet voorgekomen, maar in dat geval knoop ik poetskatoen strak glijdende delen, zodat dit inveren voorkomt.

Ik denk zelf dat die techniek redelijk is uitontwikkeld.
Niemand steld zich de vraag of zijn auto vering moet hebben of niet.
En die gaat doorgaans ook niet stuk dus waarom op een fiets wel?

Groeten, John.

Robin76 schreef:Als een fabrikant iets moet verzinnen voor een vastuit stand als de vork stuk gaat is een fabrikant volgens mij verkeerd bezig.
Deze gaat er dan al vanuit dat hij een wanproduct aan het maken is wat stuk gaat. Een fabrikant moet een vork maken die gewoon niet stuk gaat (bij normaal gebruik en onderhoud) en daar tijd, geld en energie in steken.
Hoii,
Consumenten zijn toch i.h.a. erg gelukkig als fabrikanten er van tevoren rekening mee hebben gehouden wat er gebeurt als een product stuk gaat. Kom je er dan gewoon achter dat de vork niet meer werkt of ga je in 0,001 seconde genadeloos op je bek - het maakt uit.
Zover ik weet is een CE-keurmerk ook verplicht voor fietsen en daar zit e.e.a. qua veiligheid in.
Buiten de ongelukkensfeer is het voor vakantie- en wereldfietsen erg interessant of je bij een probleem nog door kunt fietsen of niet.
Groeten,
Leon

Inderdaad Leon, daarom vinden wij het ook belangrijk...

Marco, die vidar, is deze ook niet kapot te krijgen, dat je misschien weet? En kun je deze voorvork gebruiken icm de magura hs33 hydr. remmen?

We zijn in gedachten al een beetje een ideale fiets voor onszelf aan het samenstellen... :wink:

El & El

We hebben de vork nu 2 jaar voor Santos door de mangel gehaald....
Geen probleem mee gehad.
De vork is bijzonder stijf. De fiets werd met deze vork meer stijf dan met een vaste voorvork. Zelfs met heel veel bagage op het voorwiel hield de vork zich goed al worden de verende eigenschappen dan natuurlijk wel een stukje minder.
De vork is redelijk makkelijk zelf uit elkaar te halen al moet je daar wel een beetje oog voor techniek voor hebben.
De vork veert nu nog net zo goed als 2 jaar geleden.
We hebben sinds een week 2 nieuwe fietsen waar dezelfde vorken weer op zitten. Maar dit keer in firmtech uitvoering.

Er kunnen inderdaad HS33 remmen op. Het is tenslotte dezelfde fabrikant. Voor zover is weet kan op elke vork HS33 remmen worden gemonteerd. Dus dat hoeft niet de reden te zijn om voor de Magura Vidar te kiezen. (note: de Magura Vidar heette eerst de Magura 2Stroke. andere naam, zelfde vork). De vorken die we nu hebben zijn firmtech uitgevoerd. Dat houdt in dat de HS33 remmen "ingebouwd" zijn in de vork. Vork en rem zijn dus "??n" geheel. De remmen zitten bij dit systeem achter de vork zodat de remmen beter worden beschermd. Een nadeel zou kunnen zijn dat je geen normale remnokken hebt zodat je bij problemen niet snel een goedkoop remsetje in bv India kunt kopen om die erop te zetten. Het gaat wel lukken maar dan wordt het iets meer knutselen.
De vork heeft stalen veren met een oliedemping. De mate van vering kan je instellen. Er zit geen lockout systeem op al kan je de vork wel lekker strak zetten.

Hieronder vind je een plaatje van de voorvork in combinatie met de Tubus Swing drager.

Oh ja, de ideale fiets??..........ik denk dat ik die afgelopen week heb gebouwd! Ik heb er nog geen foto's van (ga ik vanmiddag maken) maar de eerste 200 kilometers zien er veel belovend uit. Een fiets die het altijd doet en nagenoeg geen onderhoud vergt.......wie droomt daar niet van?!
Langzaam maar zeker gaat de Nederlandse wereldfietser profiteren van de nieuwe technieken die de laatste jaren bijzonder betrouwbaar zijn geworden. Door een slimme mix van oud en nieuw te maken kan je op dit moment hele mooie fietsen bouwen.

Afbeelding

Hoi Marco,

Wederom bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Dus je hebt je ideale fiets gebouwd? En hoe mag deze er dan uit zien? Welke onderdelen heb je gebruikt?

Mocht een verende voorvork met olie kapot gaan, wat gebeurt en dan eigenlijk?

Groetjes,
El & El

Jaaaa, Marco,

Kom op met die foto's van je nieuwe fiets!!!
Ik ben benieuwd, vooral naar details als aandrijving, bagagedrager, vork en de fiets in zijn algemeenheid.

Groeten, John.

fietsjunks schreef:Hoi Marco,

Wederom bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Dus je hebt je ideale fiets gebouwd? En hoe mag deze er dan uit zien? Welke onderdelen heb je gebruikt?

Mocht een verende voorvork met olie kapot gaan, wat gebeurt en dan eigenlijk?

Groetjes,
El & El
De olie is "alleen" maar voor de demping.
Bij verende vorken heb je ruwweg met 4 zaken te maken, te weten:
1. Het moment van aanspreken
2. Het mate van invering
3. De demping op het laatste gedeelte van de veerweg
4. De terugslag n? het inveren

De demping zorgt ervoor dat de vork niet doorslaat. Oftewel: dat je niet met een klap op het laatste gedeelte van de veerweg terecht komt.
Wanneer er olie zou lekken en je zou de demping verliezen dan kan je zonder problemen doorfietsen. Alles functioneert dan nog naar behoren. Wanneer je de vork iets strakker zet zul je naar alle waarschijnlijkheid ook geen last van doorslaan hebben. Natuurlijk heb je dan een iets minder soepele vering maar dat maakt voor een vakantiefiets weinig uit.
Eerlijk gezegd zou ik je er niet al te druk over maken.

Groet,
Marco

PS: john.....de foto's komen eraan. gisteren en afgelopen zaterdag hebben we gefietst op onze 2 fietsen.......in ??n woord WAUW!
Nog even mijn "regenpijp" (bidonhouder) in orde maken en we kunnen op pad.

Marco,

Bedankt weer voor de uitleg! We houden die voorvork in de gaten!
Enne... we zijn wel heel erg nieuwsgierig naar jullie nieuwe fietsen!
Houd ons niet langer in spanning!

Groetjes,
El & El

Hoi,

Ik ben ook zeer benieuwd naar een verende voorvork in het gebruik, want ik ben op zoek naar een nieuwe reisfiets. Als je, voorlopig, op de gebaande wegen blijft met af en toe een uitstapje naar onverhard, is voorvering dan zinvol? Ik denk wel voortassen nodig te hebben.
Is een voorvering zo instelbaar dat het op verharde wegen extra comfort opleverd tegen minimaal energieverlies, door bijvoorbeeld de vering strak in te stellen? Of is vering pas echt van nut als je vooral op onverharde wegen rondrijd?

Michiel

Michiel Sinke schreef:Hoi,

Ik ben ook zeer benieuwd naar een verende voorvork in het gebruik, want ik ben op zoek naar een nieuwe reisfiets. Als je, voorlopig, op de gebaande wegen blijft met af en toe een uitstapje naar onverhard, is voorvering dan zinvol?
Nee, bijna niet zinvol. Kies liever voor wat dikkere soepele banden,
Michiel Sinke schreef:Is een voorvering zo instelbaar dat het op verharde wegen extra comfort opleverd tegen minimaal energieverlies, door bijvoorbeeld de vering strak in te stellen? Of is vering pas echt van nut als je vooral op onverharde wegen rondrijd? Michiel
Het is wel in te stellen maar echt nut bewijst voorvering zich vooral op onverharde wegen.

Groet,
Marco

Marco Meijerink schreef:
Michiel Sinke schreef:Hoi,

Ik ben ook zeer benieuwd naar een verende voorvork in het gebruik, want ik ben op zoek naar een nieuwe reisfiets. Als je, voorlopig, op de gebaande wegen blijft met af en toe een uitstapje naar onverhard, is voorvering dan zinvol?
Nee, bijna niet zinvol. Kies liever voor wat dikkere soepele banden,
Michiel Sinke schreef:Is een voorvering zo instelbaar dat het op verharde wegen extra comfort opleverd tegen minimaal energieverlies, door bijvoorbeeld de vering strak in te stellen? Of is vering pas echt van nut als je vooral op onverharde wegen rondrijd? Michiel
Het is wel in te stellen maar echt nut bewijst voorvering zich vooral op onverharde wegen.

Groet,
Marco
Ik zou ook zeggen slechte wegen, waar je als fietser in een land met slechte wegen vaak uiterst rechts gedreven wordt waar de wegen nog slechter zijn.
Het is wel zo prettig dat vering de meeste kuilen wegebt en de stress uit de fiets en lijf haalt.
Niet alle landen hebben zulke mooie rode fietspaden als Nederland als ze al fietspaden hebben.

Ik kon met mijn xc fully goed doorkachelen op onverhard zonder mij druk te hoeven maken over een kuil of bult. Normaal zou je daarom heen sturen om wielen, spaken, naven, frame en lichaam te sparen.
Mischien is dat het beste, ook voor een xc fully, erom heen rijden, maar het gemak zat onder mijn zadel.

Maar voor een wereldreis is het niet mijn ideaal nee, al die extra zorgen over wat er stuk zou kunnen gaan.