Ik ben in het bezit van een Koga Confidence uit 2007. Indertijd tweedehands gekocht, in prima staat (met één voorbehoud) en tot nu toe heel tevreden ermee. Het voorbehoud geldt het balhoofd: bij aanschaf zag ik dat er veel speling in zat, en de bovenste moer was zwaar gecorrodeerd (aluminium). Er was al geprobeerd, uitgaand van de beschadigingen, om deze moer gangbaar te krijgen maar dat was niet gelukt en de vorige eigenaar reed dus gewoon door met een verkeerd afgesteld balhoofd.
Na aanschaf de moer doorgezaagd, nieuwe moer erop, balhoofd gesteld en zo'n 7000 kilometer probleemloos gefietst. So far, so good - tot we een paar weken terug de Hanzeroute fietsten en de keienwegen teveel bleken voor het balhoofd. De lokale fietsenmaker in Wismar (alias naaimachinereparateur en typemachinehersteller) heeft alles uit elkaar gehaald, nieuwe kogels en vet aangebracht, afgesteld, maar beschikte niet over de juiste onderdelen. Volgens hem was de reparatie een thuiskomertje, zou ik het wel een paar honderd kilometer moeten kunnen redden, maar was het sterk aan te raden om in Nederland een nieuw "echt Koga" lager te plaatsten.
Inmiddels ben ik drie zaken afgeweest (en niet de kleinste) en het is blijkbaar een lastige opgave. Het balhoofd is semi-geïntegreerd, 1 inch (dus niet 1 1/8) en dat is blijkbaar een schaars artikel. We kunnen in de after-market geen goede vervanging vinden, en volgens de lokale Koga-dealer heeft het ook geen zin om Koga te benaderen, want die levert maar vijf jaar na. Of dit klopt, betwijfel ik (hoewel die "geen zin" wel zou kunnen kloppen) - maar de vraag is wat nu.
Er is al een aantal wilde oplossingen voorbij gekomen, zoals vervanging van de voorvork en dan plaatsing van een Ahead-balstel, maar die oplossingen vind ik nogal rigoureus. Ik ben gewoon op zoek naar een vervanging van het lager dat erin zit.
Bijkomend probleem is dat ik niet weet van wie het huidige lager afkomstig is: in Duitsland hebben we een 1-inch industrielager geprobeerd, maar dat bleek te dik, zodat er bovenaan maar twee gangen overbleven - en daar draai je uiteraard geen moer op. "Guter Rat ist teuer" zei de Duitse LBS, en daar begint het inderdaad op te lijken.
Is er toevallig iemand die dit lager al eens heeft vervangen - en zo ja, waardoor?
Na aanschaf de moer doorgezaagd, nieuwe moer erop, balhoofd gesteld en zo'n 7000 kilometer probleemloos gefietst. So far, so good - tot we een paar weken terug de Hanzeroute fietsten en de keienwegen teveel bleken voor het balhoofd. De lokale fietsenmaker in Wismar (alias naaimachinereparateur en typemachinehersteller) heeft alles uit elkaar gehaald, nieuwe kogels en vet aangebracht, afgesteld, maar beschikte niet over de juiste onderdelen. Volgens hem was de reparatie een thuiskomertje, zou ik het wel een paar honderd kilometer moeten kunnen redden, maar was het sterk aan te raden om in Nederland een nieuw "echt Koga" lager te plaatsten.
Inmiddels ben ik drie zaken afgeweest (en niet de kleinste) en het is blijkbaar een lastige opgave. Het balhoofd is semi-geïntegreerd, 1 inch (dus niet 1 1/8) en dat is blijkbaar een schaars artikel. We kunnen in de after-market geen goede vervanging vinden, en volgens de lokale Koga-dealer heeft het ook geen zin om Koga te benaderen, want die levert maar vijf jaar na. Of dit klopt, betwijfel ik (hoewel die "geen zin" wel zou kunnen kloppen) - maar de vraag is wat nu.
Er is al een aantal wilde oplossingen voorbij gekomen, zoals vervanging van de voorvork en dan plaatsing van een Ahead-balstel, maar die oplossingen vind ik nogal rigoureus. Ik ben gewoon op zoek naar een vervanging van het lager dat erin zit.
Bijkomend probleem is dat ik niet weet van wie het huidige lager afkomstig is: in Duitsland hebben we een 1-inch industrielager geprobeerd, maar dat bleek te dik, zodat er bovenaan maar twee gangen overbleven - en daar draai je uiteraard geen moer op. "Guter Rat ist teuer" zei de Duitse LBS, en daar begint het inderdaad op te lijken.
Is er toevallig iemand die dit lager al eens heeft vervangen - en zo ja, waardoor?