Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Balhoofdstel Koga Confidence 2007 - Forum Wereldfietser

Balhoofdstel Koga Confidence 2007

Ik ben in het bezit van een Koga Confidence uit 2007. Indertijd tweedehands gekocht, in prima staat (met één voorbehoud) en tot nu toe heel tevreden ermee. Het voorbehoud geldt het balhoofd: bij aanschaf zag ik dat er veel speling in zat, en de bovenste moer was zwaar gecorrodeerd (aluminium). Er was al geprobeerd, uitgaand van de beschadigingen, om deze moer gangbaar te krijgen maar dat was niet gelukt en de vorige eigenaar reed dus gewoon door met een verkeerd afgesteld balhoofd.

Na aanschaf de moer doorgezaagd, nieuwe moer erop, balhoofd gesteld en zo'n 7000 kilometer probleemloos gefietst. So far, so good - tot we een paar weken terug de Hanzeroute fietsten en de keienwegen teveel bleken voor het balhoofd. De lokale fietsenmaker in Wismar (alias naaimachinereparateur en typemachinehersteller) heeft alles uit elkaar gehaald, nieuwe kogels en vet aangebracht, afgesteld, maar beschikte niet over de juiste onderdelen. Volgens hem was de reparatie een thuiskomertje, zou ik het wel een paar honderd kilometer moeten kunnen redden, maar was het sterk aan te raden om in Nederland een nieuw "echt Koga" lager te plaatsten.

Inmiddels ben ik drie zaken afgeweest (en niet de kleinste) en het is blijkbaar een lastige opgave. Het balhoofd is semi-geïntegreerd, 1 inch (dus niet 1 1/8) en dat is blijkbaar een schaars artikel. We kunnen in de after-market geen goede vervanging vinden, en volgens de lokale Koga-dealer heeft het ook geen zin om Koga te benaderen, want die levert maar vijf jaar na. Of dit klopt, betwijfel ik (hoewel die "geen zin" wel zou kunnen kloppen) - maar de vraag is wat nu.

Er is al een aantal wilde oplossingen voorbij gekomen, zoals vervanging van de voorvork en dan plaatsing van een Ahead-balstel, maar die oplossingen vind ik nogal rigoureus. Ik ben gewoon op zoek naar een vervanging van het lager dat erin zit.

Bijkomend probleem is dat ik niet weet van wie het huidige lager afkomstig is: in Duitsland hebben we een 1-inch industrielager geprobeerd, maar dat bleek te dik, zodat er bovenaan maar twee gangen overbleven - en daar draai je uiteraard geen moer op. "Guter Rat ist teuer" zei de Duitse LBS, en daar begint het inderdaad op te lijken.

Is er toevallig iemand die dit lager al eens heeft vervangen - en zo ja, waardoor?
Ik weet niet of je direct een oplossing wilt, of nog even kunt wachten totdat de fabrieksvakantie bij Koga voorbij is en je zelf contact kunt opnemen met hen. Want dat is wat ik normaliter zou doen: een email sturen (onder vermelding van het framenummer) via de contactpagina op de site van Koga.

Helaas staat daar nu te lezen:
In verband met de beperkte bezetting tijdens onze bedrijfsvakantie is het momenteel niet mogelijk om ons via deze site een bericht te sturen.
Uit een uitspraak elders op dit forum kun je destilleren dat ze na de eerste week van augustus weer bereikbaar zijn.

Kun je niet wachten, dan zou ik de tijdelijke onmogelijkheid om Koga als eindklant te benaderen gebruiken om de druk op de fietsenmaker, die naar mijn idee meer mogelijkheden heeft om contact te leggen, opvoeren. Wat een minkukel als die dat zonder meer weigert te doen.
aardvark schreef:Helaas staat daar nu te lezen:
In verband met de beperkte bezetting tijdens onze bedrijfsvakantie is het momenteel niet mogelijk om ons via deze site een bericht te sturen.
Goedemorgen zeg! Een fabrikant van vakantiefietsen gaat uitgerekend in de fietsvakantieperiode (vrijwel) dicht voor service. Mijn indruk is dan toch dat het veel te goed gaat met dat bedrijf.
Aan de andere kant: misschien pleit het voor Koga: wie weet zit een groot deel van de werknemers zelf op de fiets tijdens het seizoen.

Maar onhandig is het wel...
Riny Visser schreef:Aan de andere kant: misschien pleit het voor Koga: wie weet zit een groot deel van de werknemers zelf op de fiets tijdens het seizoen.
Is dat een excuus om je klanten tijdens dezelfde vakantie met een kapotte fiets te laten zitten?
Laten we in oplossingsrichtingen denken, daar is de TS m.i. meer mee geholpen dan met onze verbazing over beperkingen in de bereikbaarheid.

Steeds meer firma's hebben webcare teams. Misschien dat je ze via Facebook (https://www.facebook.com/kogabikes) of Twitter (https://mobile.twitter.com/KOGA_bikes) wel kunt bereiken als de LBS niets voor je wil betekenen? Een vriendelijk doch indringend verzoek tot hulp via die openbare kanalen wordt i.h.a. fluks gehonoreerd.

En nee, ik heb in deze met Koga geen persoonlijke ervaring. Ten aanzien van beide contactmogelijkheden, FB & Twitter, ben ik een Galliër uit het welbekende dorpje waar de toverdrank wordt gebrouwen.
aardvark schreef:Laten we in oplossingsrichtingen denken
Afhankelijk van de woonplaats een IRL fietsenmaker zoeken met wat meer kennis en oplossingsdrang?
Ik kan best even wachten - als je kijkt hoe het lager nu draait, lijkt alles zelfs best in orde. Echter, de Duitsers waren heel stellig en ik had echt de indruk dat ze wisten waarover ze het hadden - en de slijtage werd ook bevestigd door de eerste fietsenmaker (geen KOGA-dealer) die er hier in Nederland naar keek. Ik ben dus wel voor een structurele oplossing: het voelt niet goed om op pad te gaan (buiten Nederland) met een fiets waarvan je weet dat er een probleem inzit.

Ik had eigenlijk de stille hoop dat iemand hier wist welk lager je nu precies moet hebben: dan is het vast wel te vinden op internet. Maar blijkbaar zit er echt iets exotisch in.

Andere fietsenmaker zou nog wel tegen kunnen vallen: de kleinere hebben geen toegang tot Koga, en de grotere gaat het blijkbaar zo goed dat ze selectief kunnen bepalen welke klussen ze aannemen en welke niet. Zowel bij Kok als bij Snel, bijvoorbeeld (beiden geen Koga-dealer meer) geldt nu een wachttijd van minstens drie, en waarschijnlijk meer dan vier weken.
Ik zit een beetje te zoeken op internet maar semi-integrated icm 1" lijkt inderdaad niet te willen... lijkt allemaal external cup te zijn. Is daar geen mouw aan te passen? Ik geef toe, ik ben een leek op het gebied van balhoofden.
Er zijn diverse mouwen aan te passen. Eerste (en simpelste) optie is vervangen wat er nu zit door hetzelfde. Daar heb je Koga voor nodig.

Tweede optie (meer toekomstbestendig) zou zijn voorvork vervangen door een vork die werkt in combinatie met een Ahead balhoofd. Mijn voorkeur zou dan zijn om meteen de verende vork te vervangen door een vaste - scheelt gewicht, elimineert een mogelijke point of failure. Probleem is dan dat een vaste vork te laag uitkomt en je dus een vork nodig hebt met een verhoging. Die bestaan wel, volgens de LBS, maar hij kan ze niet vinden.

Derde optie is een nieuwe vork met vering die combineert met Ahead. Die is te vinden, maar is een dure oplossing en levert, behalve een werkend up to date balhoofd, verder niets nieuws. Niet zo aantrekkelijk dus.

Ik wacht nog maar even op wat er te leveren is via Koga. Eigenaardig ook dat ze zo'n rare maat hebben gekozen.
Nu ben ik ook niet zo thuis in het verschil tussen geïntegreerd en semi of extern.

Moet hij echt semi-geïntegreerd zijn?
Of kan je er ook een "normaal" draad balhoofd inzetten?
Die zijn er namelijk zat

http://rat-bikes.com/blb-tange-1-1-8-in ... adset.html
Nee hij moet echt semi-geïntegreerd zijn en zelfs binnen die categorie nog met specifieke afmetingen. Het frame heeft een passing voor een bepaald type balhoofd en daar past niets anders in. Het enige waar variatie mee mogelijk is, is de keuze voor ahead of met draad, want dat is van je type vork afhankelijk en niet van je frame. Dus voor overstap van draad naar ahead heb je een andere vork nodig, voor overstap van (semi)geïntegreerd naar 'normaal' balhoofd heb je een ander frame nodig.