Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Keuze Frame - Forum Wereldfietser

Keuze Frame

Stilletjes aan plannen aan 't maken om nog eens erop uit te trekken, meerdaagse fietstrip maken dus.... nieuwe Harley Trapson nodig.
Zou simpelweg een "kant en klaar" modelletje kunnen kopen maar een familielid/fiets technieker kan en wil er wel eentje voor mij opbouwen......

Mijn eerste fietsvakantie trapte ik op een Kettler Alu Rad, voor mij blijkbaar fantastisch passende maat en geometrie maar erg "wiebelig", helemaal geen stijf frame dus.
Daarna een miskoop gedaan (enfin, toch om ritten met bepakking), een Koga Terra Liner Alloy laten aanpraten in promotie, te groot framemaat, niet echt geschikt voor een trip Belgisch Limburg/Brno (Tsjechië).

Om m'n fysieke conditie wat te onderhouden heb ik intussen, in overleg met m'n privé fietstechnieker :wink: , een fitness bike gekocht.
Mijn eerste "doordachte" aankoop dus, rekening gehouden met persoonlijke lengte- en andere maten.
De conclusie was/is dat ik best rendeer op een vrij kort frame, uiteindelijk tot de vaststelling gekomen dat een frame 50 cm met Top Tube van 53 cm erg geschikt was, maar ........ dit is theorie.
Echter vanaf de eerste praktijk momenten, het berijden van de fiets met deze maten dus, moest ik terugdenken aan de Kettler die ooit in mijn bezit was, ook op deze fiets zat ik ingesloten, hiermee bedoel ik dat mijn houding zo was dat mijn neus zo goed als loodrecht op de stuurpen van de fiets wijst.

Ben nu, zonder haast, op zoek naar een geschikt frame voor opbouw vakantiefiets.
Frame moet geschikt zijn voor montage hydraulische remmen en dus eerder korte verhouding framemaat/Top Tube is gewenst.

Suggesties?
Dan kan ik alleen maar bedenken zoek een fietsenbouwer die zelf zijn frames maakt. Zodat je zelf de buislengtes kunt/ mag bepalen.
In principe kun je alles aanpassen middels de zadelpen en de voorbouw/stuurpen dus eigenlijk hoef je alleen maar te kijken naar een stijf frame.
Inge1 schreef:Dan kan ik alleen maar bedenken zoek een fietsenbouwer die zelf zijn frames maakt. Zodat je zelf de buislengtes kunt/ mag bepalen.
Had ik ook al aan gedacht, (bvb. M-Gineering maatframes) maar vrees dat het dan een duur frame gaat worden.
Dirk_Jan schreef:In principe kun je alles aanpassen middels de zadelpen en de voorbouw/stuurpen dus eigenlijk hoef je alleen maar te kijken naar een stijf frame.
Dit is wel heel kort door de bocht. Het begint gewoon met een goed passend frame hoor. Anders kun je net zo goed een kinderfietsje ombouwen tot volwaardige volwassenenvakantiefiets.
Dirk_Jan schreef:In principe kun je alles aanpassen middels de zadelpen en de voorbouw/stuurpen dus eigenlijk hoef je alleen maar te kijken naar een stijf frame.
Dat is een principe wat vaak word gepredikt door fietsverkopers en eigenaars die een foute fiets(maat) hebben verkocht/gekozen maar dit niet willen inzien/toegeven.
Ed kettingvet schreef:Stilletjes aan plannen aan 't maken om nog eens erop uit te trekken, meerdaagse fietstrip maken dus.... nieuwe Harley Trapson nodig.
Zou simpelweg een "kant en klaar" modelletje kunnen kopen maar een familielid/fiets technieker kan en wil er wel eentje voor mij opbouwen......

Mijn eerste fietsvakantie trapte ik op een Kettler Alu Rad, voor mij blijkbaar fantastisch passende maat en geometrie maar erg "wiebelig", helemaal geen stijf frame dus.
Daarna een miskoop gedaan (enfin, toch om ritten met bepakking), een Koga Terra Liner Alloy laten aanpraten in promotie, te groot framemaat, niet echt geschikt voor een trip Belgisch Limburg/Brno (Tsjechië).

Om m'n fysieke conditie wat te onderhouden heb ik intussen, in overleg met m'n privé fietstechnieker :wink: , een fitness bike gekocht.
Mijn eerste "doordachte" aankoop dus, rekening gehouden met persoonlijke lengte- en andere maten.
De conclusie was/is dat ik best rendeer op een vrij kort frame, uiteindelijk tot de vaststelling gekomen dat een frame 50 cm met Top Tube van 53 cm erg geschikt was, maar ........ dit is theorie.
Echter vanaf de eerste praktijk momenten, het berijden van de fiets met deze maten dus, moest ik terugdenken aan de Kettler die ooit in mijn bezit was, ook op deze fiets zat ik ingesloten, hiermee bedoel ik dat mijn houding zo was dat mijn neus zo goed als loodrecht op de stuurpen van de fiets wijst.

Ben nu, zonder haast, op zoek naar een geschikt frame voor opbouw vakantiefiets.
Frame moet geschikt zijn voor montage hydraulische remmen en dus eerder korte verhouding framemaat/Top Tube is gewenst.

Suggesties?
Surly?
Ed kettingvet schreef: Ben nu, zonder haast, op zoek naar een geschikt frame voor opbouw vakantiefiets.
Frame moet geschikt zijn voor montage hydraulische remmen
Hydraulische remmen..... velg of schijfremmen?
Zelf zou ik eerst filteren op geometrie, een fiets moet zo veel mogelijk passen.
En dat is bijna voor iedereen mogelijk, mits een beetje zoeken.
En dan kan je van deze die passen kiezen welke je wil.
Maar let wel, een fiets volledig samenstellen met nieuwe onderdelen komt duurder uit dan een fiets te kopen. Zelfs als je deze zelf monteert.
Maar het grote voordeel is dan wel dat je zeker bent dat deze goed en naar uw gedacht in elkaar zit.
Ed kettingvet schreef:
Had ik ook al aan gedacht, (bvb. M-Gineering maatframes) maar vrees dat het dan een duur frame gaat worden.
Prijzen staan in PDF op de site, vond het persoonlijk niet bijzonder duur voor op maat gemaakt vakmanschap. Als ik het geld had wist ik het wel...

Of anders eens bij Thorn kijken? Daar zijn ook vele verschillende maten te krijgen.
prijzem van marten:
Frame uit Columbus Thron met gelugde vorkkroon € 915
Frame buizensets gemengd (niveau Reynolds 725)
€ 1015
Frame buizensets niveau Reynolds 853/nivacrom € 1250.-

surly ben je ongeveer de helft kwijt. maar dan is de vraag of jet stuur/zadelpen ect past anders moet dat ook nieuw.
Volgend puntje is natuurlijk, heb je alles al?of meot er veel nieuw/anders. Vaak is een complete fiets geodkoper, maar of je er net zo blij van wordt...

een keer een goede fietsmeting (dat kan zonder een fiets te kopen kost een 50 euri oid ) kan een stuk helpen om verdere fiascos de verhelpen
Ed kettingvet schreef:eerder korte verhouding framemaat/Top Tube is gewenst.
Suggesties?
Je zoekt dus gewoon een frame met bovenbuislengte 53 cm. Of de verhouding met de rest van het frame dan relatief kort of lang is, maakt niet uit. Keuze zat lijkt me. Zeker als je bedenkt dat een cm meer of minder niet zoveel uitmaakt, dan wordt je stuurpen een cm korter of langer. Gewoon geometrieën online bekijken en bedenken wat je verder wilt, 26/28", alu/staat en kijken welk onderdelen je kunt overzetten van een evt. huidige fiets.