Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Inderdaad, en zo lust ik er nog wel een paar.jpost0760 schreef:Leuk dit soort onderzoeken. Maar in hoeverre maakt het bijvoorbeeld uit of je op een een smal racezadeltje fietst, of juist een wat breder zadel? En geldt dit ook nog als je veel ligfietst?
Ik pleit voor een herhaling van het onderzoek bij 2000 Nederlandse en Deense mannen die toevallig op de fiets naar hun werk gaan omdat dat wel een handig vervoersmiddel is. Wellicht ook een controlegroep van mannen die wel 9 uur per week sporten, maar daarbij geen extra druk op de prostaat hebben. En mannen die gewoon vaak naar de dokter gaan, voor de volledigheid."Het is goed mogelijk dat mannen die veel fietsen bewust bezig zijn met hun gezondheid en daardoor eerder een diagnose krijgen", legt onderzoeker Mark Hamer uit. Fietsers brengen gemiddeld namelijk vaker een bezoek aan de huisarts. Toch kunnen de onderzoekers ook niet uitsluiten dat de kanker wordt veroorzaakt door een verhoogde druk op de prostaat.
Dat bewijst natuurlijk allemaal niets, niet in de ene, noch in de andere richting. (Er zijn mensen die zonder noemenswaardige gezondheidsproblemen 90 worden en elke dag een pakje sigaretten roken.)Martin E. van Doornik schreef:Ik ben al 45 jaar wereldfietser en dan nog fiets ik dagelijks 20 km naar mijn werk. Ik gebruik al tientallen jaren een Brooks zadel. Fietsen oorzaak van prostaatkanker?