Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ik weet het effe niet meer, wat te kiezen - Forum Wereldfietser

Ik weet het effe niet meer, wat te kiezen

Hallo allemaal,

Al 11 jaar lang rijd ik meer dan tevreden rond op mijn Santos 2.8 travelmaster (toendertijd heette het een STR01). Na een versleten vooras, afgelopen trip onderweg een nieuw (goedkoop) achterwiel moeten kopen omdat de oude/originele het begaf. De fiets is uitgerust mast een derailleur systeem, en daar ben ik tevereden mee, dus (nog) geen behoefte aan een Rohloff naaf. De remmen, magura HS-11 doen het nog prima.

Nu zit ik er aan te denken om volgend jaar een nieuwe fiets te kopen. Budget ~2000 EUR. Maar een andere optie is om dit frame op te knappen met een goede set wielen (must), de verende vork te vervangen door een vast (must), eventueel HS-33 remmen (niet noodzakelijk). En eventueel wat tandwielen en ketting verversen. Zadel afgelopen jaar vervangen voor een Brokks B17, vorig jaar nieuwe handvatten gemonteerd, nieuwe trapas nieuwe trappers.

Wat is wijsheid?
Ik zou gaan voor optie 2. Het opknappen van je huidige fiets, wanneer je je frame een nieuwe kleurtje geeft en je vervangt je wielen etc met top-onderdelen heb je een fiets die weer 11 jaar mee gaat.
Een aantal zaken die je noemt - ketting, tandwielen, achterwiel (je hebt een velgrem, dus de velg is een slijtonderdeel) - vallen wat mij betreft onder onderhoud. Met de aankoop van een nieuwe fiets stel je dat onderhoud uit, maar meer ook niet. Grof geschat kun je voor minder dan €500 weer een hele tijd vooruit als je de fiets opknapt (wat sjacka zegt).

Drie dingen die je keuze misschien vergemakkelijken.

Heb je al uitgezocht wat de ombouw naar een vaste vork je gaat kosten? Ben je handig en koop je de vork en doe je de rest zelf, of wordt het een klus voor de LBS? Hoe meer je door de fietsenmaker laat uitvoeren, hoe zinvoller - in economische zin - het wordt om nieuwe onderdelen in de vorm van een compleet afgemonteerde fiets aan te schaffen.

Wat ga je doen met je huidige STR01 als je een nieuwe fiets aanschaft? Als je die niet verkoopt of weggeeft, dan zul je toch onderhoud moeten plegen.

Je noemt wat zaken op die je wilt verbeteren (sterke wielen, voorvork). Zijn dat de enige punten waarover je ontevreden bent, of zijn er meer?
Eens met sjacka en aardvark. Maar, zoek wel eerst uit wat voor voorvork je nodig hebt, dus heb je nu een bedrade of een onbedrade en is het 1 inch of 1 1/8, en wat is de inbouwhoogte. In onbedrade 1/ 1/8 vorken is het meeste te krijgen.

Heb je zo'n vork die door je frame heensteekt dan is het onbedraad en dan is de diameter van het stuk wat eruit steekt relevant. Is het zo'n vork die in je frame stopt waar je een stuurpen van boven insteekt, dan is het een 1 1/8 als de stuurpen 1 inch is, en 1 inch als de stuurpen 7/8 inch is (22,2 mm).
De inbouwhoogte is de afstand tussen het hart van de trapas en de bovenkant van je vorkkroon. Bij verende vorken is deze vaak groter dan bij vaste, door de afstand die de vering inneemt. Als je dat vervangt zoek je op "trekking (voor)vork vast" of "trekking (starr)Gabel" e.d.. Wijkt de inbouwhoogte veel af dan verandert je stuurgedrag haast altijd.
Dan is er nog de hoeveelheid waarmee een vork vooruit steekt door de mate van kromming in het onderste stukje vork. Theoretisch zou dit het effect van van een andere inbouwhoogte in ieder geval in wielbasis (is geloof ik de juiste term) kunnen corrigeren. Je frame komt dan wel wat verder of dichter bij de grond.
Bedankt voor de antwoorden, na nog wat nagedacht te hebben is de keuze gevallen op renovatie. Doorslag gaf de gedachte dat het toch wel heel jammer zou zijn om afscheid te nemen van de fiets waarmee ik zoveel plezier heb beleeft. En waaraan ik na een grondige restauratie, nog heel veel plezier mee ga beleven.
Het demonteren is inmiddels gebeurt en de spullen; set wielen, zadelpen, tandwielen, ketting, standaard, voorvork inclusief anti-doordraai systeem zijn besteld.

Het monteren van de vork en anti doordraai laat ik aan de specialist over, de rest doe ik zelf. De exacte kosten weet ik nog niet maar voor het geld koop je zeker geen nieuwe maar mijn maatje zal er herboren uitzien.
Goede beslissing naar mijn idee. Aan een fiets kan weinig fout gaan zolang het frame goed is. De rest is prima te vervangen.
Een goed zittend en fietsend frame is als een fijn paar schoenen. Dus ik zou ook opknappen. nog leuk om te doen ook!
Setje nieuwe wielen, moet binnen de 500 lukken. vork 250. laat er nog 250 bijkomen voor kleingrut. Hou je 1000 over voor een mooie vakantie of toch die rohloff :).
Een setje handgebouwde wielen met LX naven gaat je iets van 250 euro kosten. Een vork vanaf iets van 100 euro, tenzij je echt custom wilt met gegoten vorkkroon, vorkpoten van chique staal en precies de geometrie die jij wilt.