Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van hittegolf naar Sneeuw - Forum Wereldfietser

Van hittegolf naar Sneeuw

Hoi,

Ik zit met zo'n beetje de grootste vragen die ik heb voor komend jaar. Ik fiets vanuit de zomer (juli) door Europa heen om in November/december terug te keren in Nederland.

Ik wil het liefst mijn tent meenemen om low budget te reizen door Europa heen. Nu geloof ik dat de campings in oktober zo'n beetje dicht gaan.

Weten jullie misschien een oplossing voor mijn 'overnachtingsprobleem'?

Graag hoor ik van jullie!

Groetjes,

Stefan
Hoi Stefan,

op een of andere manier kom ik ook altijd in die 'off season' perioden terecht. Ben al vaak in april of oktober onderweg geweest. Waar het dan vaak op neerkomt is kamperen op een gesloten camping (ben wel eens over het hek geklommen..), of (duurdere) pensions. Wildkamperen kan natuurlijk altijd, en is geen punt als je een goede tent en wat warmere slaapzak (indicatie : 0 - -5 graden celsius comfort) hebt.

succes!
Daan
Naast het kamperen in het wild of op de gesloten camping is de klassieke oplossing: start een gesprek met lokaal volk. Aanbellen bij een huis en om drinkwater (dat je toch nodig hebt) vragen als opening werkt ook.

Vraag of je gesprekspartner een goede plek weet om een tent neer te poten. Zeg dat het een camping (maar vertel dat je moeite hebt om geopende terreintjes te vinden), park of andere plek uit het zicht mag zijn. Je zult verbaast staan over de keren dat je de tent in de tuin mag opzetten, binnen mag douchen, of zelfs een logeerbed krijgt aangeboden.

Een voordeel van het jaargetijde heb je ook: het wordt vroeg donker en er is minder volk onderweg. Dat maakt het eenvoudiger om een plek buiten het zicht te vinden. Maak bij wildkamperen geen licht en dek je reflectoren (denk ook aan je fietstassen) af.

Over vrij- of wildkamperen (hoe, wat, waar, in welke landen is het legaal?) kun je met de zoekfunctie op dit forum en ook op bijv. de hiking-site aardig wat informatie vinden.

In België en Nederland kun je vrij kamperen op resp. bivakzones en paalkampeerplaatsen (Staatsbosbeheer). Bedenk dat de zwengel van de waterpomp op die terreintjes zo vanaf de herfstvakantie wordt weggehaald/ontbreekt.

Al heb ik er nauwelijks ervaring mee (op één adres in Williston, North Dakota na, omdat het vrije kamperen voor fietsers in het stadspark er is afgeschaft), wel handig in het wat koudere jaargetijde (in de naam besloten): WarmShowers.
Wat zijn dan bij het inpakken en voorbereidingen van wildkamperen? Is het bijna dezelfde voorbereiding als een vakantie op campings of moet je ook dan aan andere zaken denken?

Ik heb hier namelijk nog geen enkele ervaring mee.
Het grootste verschil is het ontbreken van sanitaire voorzieningen, dus denk vooral aan voldoende water. (Toiletpapier heeft een Nederlandse kampeerder toch altijd bij zich.)
Neem je gebruikte toiletpapier mee (in een Ziploc zakje bijv.). Of: neem een plantenschepje mee en maak een 'cathole' (10 - 20 cm diep gat) waarin je de grote boodschap deponeert en ook het papier. Daarna met datzelfde schepje de zaak dichtgooien. Geen witte 'vlaggen' in het landschap a.u.b.

Zorg dat je aan het einde van de middag ergens water vraagt of op een kerkhof (niet in alle landen, maar wel vaak voorhanden) de kraan gebruikt om je bidons te vullen. Zelf heb ik voor een maaltijd (500-800 ml), water om gewoon te drinken (500 - 800 ml), een warme drank 's avonds en 's ochtends (500 ml), tandenpoetsen en een kattewasje (kan met minder dan 1 liter) tenminste 3 liter nodig (liever wat meer). Met alleen bidons (samen 1,5 liter bij mij) red ik dat niet, ik heb dan ook een waterzak van minimaal 2 liter inhoud bij me (in droge omgeving een zak met meer liters of verscheidene zakken). Ortlieb en MSR (Dromedary) bieden kwalitatief goede waterzakken. Ze nemen leeg weinig ruimte in, want je kunt ze oprollen. Alternatieven zijn zakken van bijv. Platypus, Evernew, Camelbak.
Een goedkoop alternatief kunnen grote PET-flessen (mineraalwater of frisdrank) zijn die je telkens hervuld. Nadeel: volumineus.

Om minder water mee te hoeven slepen, maak ik soms gebruik van babydoekjes voor de persoonlijke hygiëne. Ook die zul je na gebruik als afval mee terug moeten nemen. Ze zijn vaak van niet- of slecht afbreekbaar materiaal gemaakt. Gebruik dus bijv. een lege broodzak (opsparen tijdens de reis!) als afvalzakje om de volgende dag deze bij een winkel (afvalscheiding) of in een openbare vuilnisbak te deponeren.

Dat zijn drie, vier dingen die voor mij in de voorbereiding anders zijn bij wildkamperen dan bij overnachten op een camping. Ik kan je overigens aanraden om tenminste één nacht te gaan vrij kamperen op een paalkampeerplaats of bivakzone. Dan ontdek je zonder veel risico vanzelf wat er anders is en wat je vergat mee te nemen.
Plantenschepje, babydoekjes, waterzak?? nou dat heb ik toch echt niet nodig hoor.
En het water op begraafplaatsen is vaak niet drinkbaar! Tenminste dat is mijn ervaring.

Wat voor mij anders is aan wildkamperen is dat ik dan niet gezien wil worden. Ik heb dan ook bewust een klein groen tentje, een onopvallende kleur fietstassen en leg als het ff kan de fiets plat in het gras.
Het kan soms ook nog een heel gezoek zijn om een uit-het-zicht plekje te vinden, soms zelfs onmogelijk en dan word je toch wel gedwongen om in het donker door te fietsen. En daarbij ben ik ook iemand die altijd nog even graag wilt doorfietsen want misschien is verderop het gras wel groener ofzo (ja je weet maar nooit).
Heb daardoor ook op de stomste plekken gestaan, bv op een kale parkeerplaats tussen vrachtwagens want het was te gevaarlijk om door te fietsen.

In de wintermaanden is het juist precies andersom, dan wil ik uit veiligheid juist wel opvallen. Heb dan ook bewust voor een knaloranje tent gekozen, ben bv ook erg benauwd dat ie ondergesneeuwd wordt en ik hem niet meer terug kan vinden.
Water is dan ook een heel gedoe maar ik neem aan dat je niet gaat kamperen bij minus errug koud?
Hoe doen jullie dat ook met kleding? Is het handig om de zomerkleding mee te nemen (fietskleding ook voor de winter) als het koud gaat worden de zomerkleding e.d. terugsturen en daar ter plekke nieuwe kopen?

Want het is anders voor te veel gewicht wat je overbodig gaat meenemen voor 3 maanden.
Stefanv89 schreef:Hoe doen jullie dat ook met kleding? Is het handig om de zomerkleding mee te nemen (fietskleding ook voor de winter) als het koud gaat worden de zomerkleding e.d. terugsturen en daar ter plekke nieuwe kopen?

Want het is anders voor te veel gewicht wat je overbodig gaat meenemen voor 3 maanden.
Werk in lagen. Zorg ervoor dat je shirtje voor in de zomer, je onderste laag is voor in de winter. Op die manier sleep je niets extra's mee qua gewicht. Gezien je het de gehele reis zult gebruiken. Hetzelfde geldt voor broeken. Fiets of enkel in je fietsbroek, of pak een wat stevigere afritsbroek welk in de winter als 2e laag kan dienen over een lange fietsbroek. Bovendien ook in de zomer zul je nog wel merken dat het soms prettig is toch wat warmere kleding bij te hebben.

Onlangs in Duitsland nog bijv. was de temperatuur gekelderd tot -3 graden op een berg in de nacht, en 5 dagen later gedurende de dag was de temperatuur 32 graden. Op die berg even naar de WC lopen maakte het toch wel fijn dat ik een trui bij had. En met 32 graden was het toch wel prettig enkel een korte fietsbroek en fietsshirt aan te kunnen trekken.

Indien je voor echt koud gaat, dan kun je overwegen thermokleding mee te nemen, of later aan te schaffen. Het enige wat je in de zomer eigenlijk niet zult gebruiken.



Overigens indien je gaat wildkamperen binnen Europa en zoekt drinkwater, denk vooral ook aan de meer voor de hand liggende opties dan kerkhoven. Openbare toiletten (dichtstbijzijnde via applicaties als MapsWithMe uitstekend te vinden in veel Europese landen), tankstations, fast food/restaurants, etc. Zelfs de meest kleine dorpjes hebben vaak wel iets waar je water kunt halen.

Waar je bij wildkamperen overigens extra op wilt letten is wat je met afval, voedsel en afwas doet. Het laten staan kan en wil nog wel eens wilde dieren aantrekken. Een beetje verschillend per land in wat er allemaal rondloopt. Maar sommige beesten heb je het liefst niet direct naast of in je tent. Dus zorg ervoor dat je het niet te aantrekkelijk maakt voor ze. En voorkom het liefst bij hebben van open voedsel.
En is Camp in my garden wat?
http://campinmygarden.com/

t
Stefanv89 schreef:Hoe doen jullie dat ook met kleding? Is het handig om de zomerkleding mee te nemen (fietskleding ook voor de winter) als het koud gaat worden de zomerkleding e.d. terugsturen en daar ter plekke nieuwe kopen?

Want het is anders voor te veel gewicht wat je overbodig gaat meenemen voor 3 maanden.
Hoi Stefan,

Zomerkleding terug sturen zal waarschijnlijk niet nodig zijn. In laagjes werken is toch het fijnst wanneer je op de fiets zit. Kan me wel voorstellen dat je behoefte hebt aan extra kleding. Nieuw kopen kan natuurlijk maar je kan ook een doosje met extra kleding klaarzetten en een familielid/ vriend vragen of ze het willen opsturen. Post restante werkt dan prima maar je zou het bijvoorbeeld ook naar een hotel kunnen laten sturen.

Vaak staan er op sites van koeriersbedrijven wel richttijden aangeven voor het bezorgen van pakketten. Aan de hand van die richttijden kan je beslissen naar welke plaats je je pakket wil laten sturen. Poste restante wordt tegenwoordig een maand bewaard op het postkantoor.
Als het een gure en natte herfst gaat worden, waarom dan niet overnachten in jeugdherbergen? Geen makkelijke periode om je tent droog te houden en hij gaat bij langdurig nat zijn verschimmelen. Ik heb één keer in november gekampeerd, wat een kouwe nacht heb ik gehad en dat nooit weer. Veel te stijf om verder te fietsen. Met nog meer warme spullen wordt je fiets zwaarder beladen.
Ik wil graag low budget reizen. Tent is toch wel het voordeligste zo'n beetje. En ik wil toch ook wel graag iets nieuws ervaren i.p.v. de zinderende hitte van vorig jaar!

En mocht het inderdaad zo slecht gaan met de tent e.d. dan kan ik altijd overstappen in plan B natuurlijk :)