Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 2 Persoons tunneltent - Forum Wereldfietser

2 Persoons tunneltent

Hoi,

Ik lees al een hele tijd dit forum, maar plaats nu ook maar eens een bericht. Mijn TNF Rock 2 is na 8 jaar aan vervanging toe, aangezien het grondzeil niet meer waterdicht is. Het lijkt ons handig dat je wel kan koken in te voortent bij slecht weer, want dat miste we bij de TNF tent. Vandaar dat we willen overstappen op een tunneltent.

Hierbij wat eisen:
- geschikt voor 2 personen
- voortent liefst 100cm hoog, zodat je kan zitten zonder je hoofd te stoten.
- genoeg ruimte voor bagage in voortent
- tent wordt vooral gebruikt bij goed weer, maar moet ook droog blijven bij flinke onweersbuien
- gewicht niet meer dan 3,5 kg
- budget liefst onder de 500 euro.

Ik heb de volgende tenten gevonden die ongeveer aan deze eisen voldoen:
- Vango pulsar 300, 199 euro, 3,7 kg, polyester
- Wild country duolite tourer, 240 euro, 2,7 kg, maar 2 persoons, polyester
- Berghans compact 3 359 euro, 3,5 kg, polyester
- Lightwave G30 trek XT 499 euro, 3,35kg, nylon (silleconen gecoat)
- Fjalraven abisko lightweight 3 624 euro, 2,9 kg, nylon (silleconen gecoat) grondzeil, ribpolyester met sileconen coating buitentent.
De Helsport Fjelheim valt af omdat die voor mijn gevoel te dunne stof heeft
MSR hubba hubba met shed valt af omdat hij alleen maar bij smalle 2 persoons kan

Ik vind het prijsverschil erg hoog tussen de tenten. Verder weet ik ondanks veel lezen op dit forum niet of ik nylon echt van meerwaarde vind. Zeker aangezien het slap gaat hangen bij kou en regen. Mijn polyester tent hiervoor is nooit gescheurd, dus sterkte lijkt me niet het belangrijkste verschil. Het gewichtsverschil is ook nog wel te overzien en het prijsverschil is erg groot.

Ik ben al bij de Bever en de Vrijbuiter gaan kijken, maar daar staan erg weinig van deze tenten opgesteld; ik heb alleen de Robens en MSR zonder shed gezien gezien...

Kan iemand mij helpen bij het maken van mijn keuze, want ondanks de vele topics over tenten weet ik nog steeds niet goed hoe ik verder moet selecteren...
Grofweg kies je, naast wooncomfort, voor gewicht en duurzaamheid. Silnylon is lichter en duurzamer, en duurder. Dus waar kies je voor: goedkoper, zwaarder,minder duurzaam of de silnylon versie. Beide in allerlei wooncomfort versies te koop.

Silnylon kost geld en verklaart een groot stuk van het prijsverschil.

Mijn keus was voor redelijk goedkoop omdat ik een tent toch meestal sloop door onhandig gebruik dan wel omdat iemand anders dat doet (mieren, vuur, vallen, etc.). Dus geen silnylon maar wel ok ontwerp, fatsoenlijke stokken en haringen. Ik ben voor een Decathlon tent gegaan, de Quickhiker Ultralight tenten zijn prima voor de prijs (niet hun andere tenten!). Geen silnylon, relatief nog redelijk licht en bij mij blijft hij nog heel.

Nogmaals: de grootste keus moet je zelf maken en betreft voornamelijk gewicht + duurzaamheid versus geld. Gelet op mijn lage verwachting van de levensduur van een tent met dank aan mijn lompe gebruik kies ik zelf voor de goedkope versie. Zou ik op wereldreis gaan met de tent als hoofdverblijf, of als ik zou omkomen in het geld, dan zou ik voor de dure silnylon versie gaan.
Als je een Bever winkel belt in de ochtend (of even vraagt en afspraak maakt) zetten ze de door jou gekozen tent voor je op. Dan kun je de tent bekijken. Dit gaat natuurlijk niet werken als je 20 tenten wil zien maar als je er een tweetal hebt wat je wil vergelijken moet dit geen probleem zijn.
Wat zou kunnen helpen bij de selectie/advies:
  • Wat is de lengte van de 2 personen (passende tenten voor langere mensen [>1,90 m] zijn er aanzienlijk minder)?
  • In welk seizoen of seizoenen wil je de tent gebruiken?
  • In welke regio's wil je de komende jaren gaan kamperen? Een tent geschikt voor IJsland stelt daaraan andere eisen dan een zomertocht in Zuid-Frankrijk.
  • Ben je een aanhanger van binnentent eerst opzetten en dan het buitendoek erover spannen, of zoek je een type waarbij je de binnentent in de opgezette buitentent (vaak ook in één keer op te zetten & af te breken) hangt? Het laatste is handig bij nat weer. Zowel bij opzetten in de regen blijft de binnentent droog, alsook bij afbreken in een bui. Maar misschien minder van belang voor jou, gezien je opmerking over 'goed weer'.
Er is een forumlid die op het moment een Hilleberg Nammatj 2GT te koop aanbiedt in bijna nieuwstaat. Misschien ook interessant?
Budget optie:

http://www.karrimor.com/karrimor-ridge- ... e=78311816

Men schijnt het er redelijk over eens te zijn dat het geen topkwaliteit is, maar dat het voor deze prijs een goede koop is. Scheerlijnen zijn prut. http://www.youtube.com/watch?v=J62cIHT7p9M

Vorig jaar werd de tent verkocht onder de Gelert naam, maar wel als hun topmodel.

Oh en de Bever in Houten heeft, in samenwerking met een andere winkel, een hele hal vol tenten staan. Vorig jaar iig.
benieuwd welke keuze je gaat maken.....zelf vertrek ik volgende maand op reis en moet nog steeds een tent aanschaffen :)
de vango tunnels spreken me wel aan , maar ik ben niet zo zeker van de kwaliteit , weet of ken niemand die zo eentje in gebruik heeft.....
de msr elixer had ik ook in gedachte (goedkoop) maar gezien ze erg nieuw is vind je er zo goed als geen gebruikservaringen over .....
ik blijf even volgen hier.....
Kijk ook eens naar de Lowland Caribou 2 XT. Ik gebruik hem nu bijna 1 jaar en vind het een erg geschikte tent. Het is niet de aller lichtste tent (iets van 2,9 kg) maar wel erg hoogwaardige materialen:
■fly: Nylon 40D 240T ripstop, 2-zijdig Sil Non F/R
■inner: Nylon 40D 240T ripstop B/R, F/R, W/R
■sheet: N/T 100D 184T Sil PU 5000mm F/R
Wow wat een reacties in één avond! :)

Hierbij wat antwoorden:
- mijn vriend in 1.80, ik 1.66
- we willen hem gebruiken in met name de zomer en het voorjaar.
- we blijven waarschijnlijk binnen Europa. Hij moet zowel geschikt zijn voor zuid-Europa als Scandinavië.
- De Lowland is misschien inderdaad een goede optie! Net als je Hilleberg als die rond de 500 euro blijft.
- wij willen een duurzame tent, maar is nylon echt zo veel duurzamer?
- Ik denk dat eerst buitentent wel handiger is, maar het is niet persé een must.

Hoe zit het eigenlijk met de waterdichtheid en de duur van de waterdichtheid tussen nylon en polyester?

Wat is eigenlijk het uitzonderlijke aan een Hilleberg tov de Lowland bijvoorbeeld? Hoeveel last hebben jullie met het slap hangen tijdens slecht weer?
Jorijn schreef: - wij willen een duurzame tent, maar is nylon echt zo veel duurzamer?
Dat hangt vooral af van het ontwerp. In principe, bij hetzelfde gewicht, is silnylon doek sterker. Maar je kunt de stof en tent dus ook lichter maken om gewicht te besparen, wat weer een minder sterke tent geeft (maar wel heel licht). Aan de fabrikant de keus in het spectrum sterk of licht.

Daarnaast blijft een siliconen coating langer heel dan een pu coating. De pu coating heeft het na 5 tot 10 jaar wel gehad, afhankelijk van kwaliteit en gebruik. Nylon kan weer slechter tegen uv, dus daar moet een goede uv coating op zitten (of niet in de zon gebruiken).

En in mijn ervaring gaat een tent niet kapot doordat hij niet sterk of duurzaam genoeg is, maar gewoon omdat er iets stoms mee gebeurt. Warme pan ertegenaan, grondzeil opgevreten door mieren, volle gewicht languit op de tent vallen met gebroken stokken + kapot doek als gevolg, scherpe stenen eronder, etc.

Kortom, ervaringsberichten zijn de beste leidraad helaas want het komt voor een groot deel op het ontwerp aan. En helaas valt zo sec aan het ontwerp van een tent niet alles te voorspellen omdat je de exacte fabricage niet kent. Het kopen van een duur en goed merk wil wel enige indicatie geven van de duurzaamheid maar is helaas ook niet zaligmakend. En als je alleen in Europa blijft maakt het allemaal niet zoveel uit, in iedere uithoek is wel een goede tent te koop.
Wij hebben drie maanden rondgetrokken met de voorloper van de Fjallraven Abisko, de Akka Shape 3. Voor zover ik kan zien is dat de zelfde tent met het verschil dat het voorste uiteinde met één haring wordt vastgezet en het andere uiteinde met twee. Bij het nieuwe model is dat andersom. Ook dacht ik ergens te zien dat de twee korte bogen nu de zelfde stokken hebben.

Voor die prijs hadden we hem niet gekocht, we kochten de tent flink afgeprijsd bij Demmenie, maar het bleek een geweldige tent. Met drie haringen en de bogen staat hij al min of meer en kan de bagage er in gezet worden. De naden van de buitentent zijn niet waterdicht bij slagregen, maar dat geldt voor veel tenten. We hadden weinig last van condens, er is niets gescheurd, wel in de derde maand een stok gebroken doordat ik de boel forceerde. Hij was makkelijk te vervangen omdat er reservedelen bij de tent zaten.

De grote voordelen van dit soort tenten zijn de ruimte voor bagage en het feit dat de binnentent in de buitentent hangt, waardoor ze zo snel staan. We vonden de tent behoorlijk windvast, hij ging nooit schudden hoewel we altijd in de buurt van de kust kampeerden en dus flinke wind hebben meegemaakt. We gebruikten geen footprint, wel een isolatiemat die de vloer van de binnentent bedekte. Misschien droeg dat bij aan de lage hoeveelheid condens.
Je eisen zijn niet extreem, waardoor je erg veel keus hebt. Ik maak het je nog een beetje moelijker: mogelijk zijn de Nordisk Nordheim tenten (in aanbieding bij Kampeermarkt, zij hebben veel tenten staan en ook bij Bever in Eindhoven staan er ca. 20 opgesteld) wat voor je. Ze passen in elk geval goed in je budget (€204 - €352).

De enige eis die wat tegenstrijdig is, is het gebruik in Scandinavië en in zuidelijk Europa. Voor de zomer in het zuiden wil je een tent die luchtig is, waarvan de randen niet doorlopen tot op de grond en met veel gaas (mesh) in de binnentent. Voor Scandinavië kies ik eerder tenten die goed aansluiten op de bodem om warmte binnen te houden, maar met goed(e) (regelbare) ventilatie-openingen in de buitentent om condens geen kans te geven. De Lowland Caribou XT (Oppad daarover op Youtube) is daarin een mooi compromis, omdat het meshdeel achter in de tent is af te sluiten met doek.
Jonathan schreef:Wij hebben drie maanden rondgetrokken met de voorloper van de Fjallraven Abisko, de Akka Shape 3. Voor zover ik kan zien is dat de zelfde tent met het verschil dat het voorste uiteinde met één haring wordt vastgezet en het andere uiteinde met twee. Bij het nieuwe model is dat andersom. Ook dacht ik ergens te zien dat de twee korte bogen nu de zelfde stokken hebben.

Voor die prijs hadden we hem niet gekocht, we kochten de tent flink afgeprijsd bij Demmenie, maar het bleek een geweldige tent. Met drie haringen en de bogen staat hij al min of meer en kan de bagage er in gezet worden. De naden van de buitentent zijn niet waterdicht bij slagregen, maar dat geldt voor veel tenten. We hadden weinig last van condens, er is niets gescheurd, wel in de derde maand een stok gebroken doordat ik de boel forceerde. Hij was makkelijk te vervangen omdat er reservedelen bij de tent zaten.

De grote voordelen van dit soort tenten zijn de ruimte voor bagage en het feit dat de binnentent in de buitentent hangt, waardoor ze zo snel staan. We vonden de tent behoorlijk windvast, hij ging nooit schudden hoewel we altijd in de buurt van de kust kampeerden en dus flinke wind hebben meegemaakt. We gebruikten geen footprint, wel een isolatiemat die de vloer van de binnentent bedekte. Misschien droeg dat bij aan de lage hoeveelheid condens.
Ook wij hebben jaren bijzonder tevreden gekampeerd in onze Akka 3 (zonder shape). Er is meen ik toch wel verschil met de nieuwe modellen, het doek van de buitentent was polyester en is nu van nylon. Lijkt me gezien de reputatie van Fjällraven op het gebied van textiel geen probleem. De tent is in elk geval iets lichter.

De angst van topic starter voor doorghangen van vochtig nylon lijkt een beetje overdreven. Ook polyester hangt door, al is het iets minder. Bij alle lichte tentjes zul je onder omstandigheden wel eens naar buiten moeten om de boel een beetje aan te spannen. Verder gewoon voldoende strak opzetten zonder de tent uit model te trekken.
En bij voorkeur een droge vakantiebestemming kiezen, fietsen en kamperen zijn beiden vervelend in de regen :)

Frank
JaapG schreef:Daarnaast blijft een siliconen coating langer heel dan een pu coating. De pu coating heeft het na 5 tot 10 jaar wel gehad, afhankelijk van kwaliteit en gebruik. Nylon kan weer slechter tegen uv, dus daar moet een goede uv coating op zitten (of niet in de zon gebruiken).
Een PU-coating is wel beter schuurbestendig dan een siliconencoating. Vandaar dat vrijwel zonder uitzondering (Fjäll lijkt de uitzondering in het genoemde lijstje) alle fabrikanten een PU-coating toepassen op de grondzeilen.

In het kort:
  • nylon is schuur- en scheurvaster bij hetzelfde gewicht;
  • polyester kan wat beter tegen UV-straling;
  • siliconencoatings hebben minder invloed op de UV-bestendigheid;
  • PU-coatings zijn schuurbestendig.
Vandaar dat veel grondzeilen van nylon zijn met een PU-coating. Tenten voor winderige en natte omstandigheden zijn vaak beter uit met een nylondoek met siliconencoating. Tenten voor warme en zonnige omstandigheden zijn vaak beter af met een polyesterdoek (waar voorheen zelden een siliconencoating op toegepast werd).

Verder hangt erg veel af niet zozeer van de theorieën van de verschillende materialen, maar van de kwaliteit die de tentenmaker toepast.
Vaak worden merken als Fjällraven (met 2 l'en, voorheen middenklasse maar sinds een jaar of 8-10 nu ook topklasse), Lightwave, Hilleberg, Helsport, Tentipi (vroeger Moskoselkåtan), Terra Nova, VAUDE (hun topmodellen), Tarptent, The North Face (hun topmodellen voor het zwaardere alpinisme: Mountain 24 en VE 25) en Lowland als topkwaliteit gezien. (Vroeger ook Birdland.)
Daaronder een middencategorie met MSR (hangt tussen topkwaliteit en midden in), Wild Country (=Terra Nova budgetlijn), The North Face (de vele modellen die regelmatig wisselen), Denig (Wechsel, de lichte serie), VAUDE (de budget-serie, Campo Grande-achtige modellen), Marmot en Bergans.
Als derde een lagere 'kwaliteits'categorie met Vango, Eureka, Wechsel (de goedkopere serie), etc. (Voorheen ook Robens, wordt dat nog gemaakt?)
Tenslotte nog een categorie welke beter is dan de echte rommel, maar je moet er geen wonderen van verwachten: Gelert, Coleman, etc.
Over V&D, Perry Sport, de festivaltentjes, etc. heb ik het maar niet. :wink:

Overigens zijn er ook merken die niet erg mainstream zijn: Tarptent, Salewa, Black Diamond (ooit opgericht door Yvon Chouinard, de man achter 1% For The Planet en Patagonia), GoLite, etc. Maar dan ben je vaak al zó ver met kamperen dat je precies weet wat je wilt cq. nodig hebt.

Naast al dit gedoe is er ook nog iets als waterkolom. Als je met je knie op het grondzeil leunt, kan je wel een druk zetten op het grondzeil van > 5.000mm. Als de grond dan nat is, dan kan het dus door het grondzeil heen komen. De buitentent gaat door de UV-straling ook achteruit, dus daar wil je ook wat marge t.o.v. een nét waterdicht doek (~1500mm). De kwaliteit van de coatings speelt ook erg mee, net als de hoeveelheid coatings.

Ook kun je nog kijken naar de diameter van de stokken en naar het type (fabrikant, serie). Hoe groter de diameter, des te sterker in hardere wind. Heb je daar ook al naar gekeken? Ik ga dan uit van aluminium stokken. Glasfiber is meer voor festivaltentjes. (Vrij specifiek zijn er ook nog carbonstokjes in gebruik, maar niet als boogstok.)

De haringen van de tent wil je waarschijnlijk snel weggooien. Een enkele fabrikant doet haringen bij de tent die je wél goed kunt gebruiken. Maar haringen is onderhand een wetenschap an sich.
Robens, zeker, en ik kom ze hier en daar opgesteld tegen ook. Perry voert hun slaapzaklijn.

http://www.robens.de/nl-NL/Products/Tents.aspx
frank bueters schreef:Ook wij hebben jaren bijzonder tevreden gekampeerd in onze Akka 3 (zonder shape). Er is meen ik toch wel verschil met de nieuwe modellen, het doek van de buitentent was polyester en is nu van nylon. Lijkt me gezien de reputatie van Fjällraven op het gebied van textiel geen probleem. De tent is in elk geval iets lichter.
Op de website staat voor de buitentent polyester, maar misschien is dat verouderde info?
Jonathan schreef:
frank bueters schreef:Ook wij hebben jaren bijzonder tevreden gekampeerd in onze Akka 3 (zonder shape). Er is meen ik toch wel verschil met de nieuwe modellen, het doek van de buitentent was polyester en is nu van nylon. Lijkt me gezien de reputatie van Fjällraven op het gebied van textiel geen probleem. De tent is in elk geval iets lichter.
Op de website staat voor de buitentent polyester, maar misschien is dat verouderde info?
Je hebt gelijk, nog altiojd polyester, ik heb te vlug gelezen. Toch hebben ze de tentjes iets lichter weten te maken, wanneer ik onze oude 2 stoks/3 persoons Fjällräven vergelijk met de nieuwe Singi Leightweight 3. Minder hoogte achterin scheelt iets in meters textiel en in stoklengte, maar ik weet niet of dat het gehele verschil kan verklaren.

Frank
Bedankt voor al deze waardevolle informatie! Ik ben wel weer wat gerustgesteld over nylon tenten. Mijn voorkeur wijkt op de moment aardig naar de Lowland Caribou 3XT, vanwege de goede prijs/kwaliteit verhouding en de mooie features, zoals te zien zijn in het op pad filmpje. verder lijkt de Lightwave en de Fjällräven me ook nog steeds mooie opties. De lightwave is volgens mij wel minder handig met opzetten, doordat het koepel met meerdere stokken is. De Fjällraven lijkt me ook goed, maar is volgens mij wel gewoon met polyester buitentent en nylon binnentent; ik had het fout in het overzicht gezet. Ik heb hem nu ook voor 599 euro gevonden. De dikte van de stokken is bij deze 3 tenten gelijk (9mm).

Wat is trouwens het verschil tussen netto en gewoon gewicht; is dat inclusief haringen en stokken ofzo? Het gewone gewicht van de Hillerberg Namanj is bijvoorbeeld 4kg, maar netto 3,3kg.
Robertjan, wat vind je trouwens van de Jack Wolfskin en Nordisk tenten? (die laatste heeft trouwens een mooi 2pers UL tentje van maar 880gram).
En offtopic, maar ik kan het niet laten, moet het toch ff zeggen: heb zelf een Ferrino Snowbound 2, hele fijne tent en hoort wat mij betreft ook in je rijtje topmodellen voor het zwaardere alpinisme. :wink:
Wij gebruiken de Lightwave G20 trek XT met grote tevredenheid, ik ben 1.90m mijn vriendin 1.75m. Wij vinden de tent makkelijk op te zetten, lukt ook door een persoon. De G30 trek XT is wat ruimer maar ook wat zwaarder. Wij kochten hem bij Soellaart in Haarlem, konden hem daar opzetten en even proefliggen of het qua ruimte paste voor ons. Succes met je zoektocht!