Additionally, paste this code immediately after the opening tag: waterzuiveraars....ultraviolet? - Forum Wereldfietser

waterzuiveraars....ultraviolet?

Nog zo'n vakantie vraag voor een wereldfietser:
ik kocht in een bui van Adventure(avontuur) een zgn STERIPEN bij BEVER(usues SHORTWAVE GERMICAL UV light to desinfect water.this range of UV light disrupts the DNA of microbes in seconds. without intact DNA , microbes cann't produce to make you sick)
maar ook al hield ik die pen in het water en zag het lichtje zoveel sec oplichten, ik heb het nooit uit durven proberen, daarna.
wie wel?
of ben ik gewoon voor zo'n kleine 100 euri geflest ( haha)
ik rreis zeer binnenkort naar Indonesie en ben benieuwd; heeft 1 van jullie ervaring en zoja; in troebel water steken? water uit 'de kraan'? of wat?

ik ben benieuwd.

groet,
Ron
Er staat op het www (o.a. op http://www.hiking-site.nl maar gebruik ook gewoon eens google.nl) heel veel informatie over de verschillende type filters en hun mogelijkheden en beperkingen. Het lijkt me het meest logisch dat je daar al even naar op zoek gaat en je wat inleest.

Ik kan je alvast al wel vertellen dat UV-waterzuiveraars niet goed werken bij troebel water en dat je moet schudden tijdens het gebruik: http://www.hiking-site.nl/materialen_be ... fzuiveraar (Maar dat wist je natuurlijk al?)

Renaat
Ultraviolet licht is een effectieve methode om levende micro-organismen te doden. Maar het is een methode van zuivering welk wel met enkele kanttekeningen gepaard gaat.

Ten 1e is een probleem het bereik van het ultraviolet licht. Het is enkel in staat om micro-organismen te doden, indien het UV licht deze ook daadwerkelijk weet te bereiken. In troebel water is dit minder efficiënt. De partikels welk zorgen voor vertroebelingen, blokkeren het UV licht. Schudden zoals Revanho aangeeft kan, maar bijzonder betrouwbaar is het niet. Eventuele micro-organismen welk zich in partikels bevinden, zul je niet raken. Zeker bij eventuele grotere partikels kan dit een probleem vormen.

Een 2e probleem is dat in het kader van micro-organismen we niet enkel moeten denken aan levende micro-organismen. Maar ook aan toxinen welk geproduceerd worden door deze micro-organismen. In het geval van sommige verwekkers zijn het juist deze toxines welk zo schadelijk zijn voor ons. Een bekend voorbeeld is het botulinum toxine van de clostridium botulinium bacterie. Dit kan aanleiding geven tot botulisme. UV-licht is hierbij niet afdoende om hier tegen te beschermen. Clostridium botulinium komt vrij frequent voor binnen aarde, dus vuil grondwater zou ik dan ook bijv. achterwege laten met enkel een UV-licht.

Maar ook endotoxines welk door diverse bacteriën geproduceerd worden zijn erg resistent tegen UV-licht en verhitting. Een kleine steripen als deze zal daar niet veel zoden aan de dijk zetten. Water met blauwalg erin is een erg beruchte bron van uiterst hoge concentraties van endotoxinen. Maar ook kraanwater in sommige landen ligt boven wat wij hier gewend zijn, en waarbij ook door de endotoxinen alleen sommige mensen toch alsnog ziek kunnen worden voor een korte periode.

Een laatste probleem is de aanwezigheid van niet micro-organismen gerelateerde producten binnen het water. Denk hierbij aan pesticiden, (landbouw) chemicaliën, etc. Zo'n UV-filter doet hier helemaal niets tegen.



Persoonlijk zou ik zo'n UV filter dan ook enkel voor 2 doeleinden gebruiken:

- Indien je verder gezond bent, en een eventuele reizigersdiarree wel kunt weerstaan, om kraanwater mee te bereiden bij langere verblijven buiten Europa.

- Als last resort in een terecht gekomen survival situatie indien je geen vuur weet te maken, en dit toevallig in je bepakking hebt zitten.

Voor eventueel gebruik van niet kraanwater als drinkwater, zou ik andere methoden van zuivering zoeken. Hoewel als secundaire zuivering, bovenop iets anders, hierbij zuivering met UV licht natuurlijk geen kwaad kan.
De meest gevaarlijke water parasiet gaat niet dood met UV en dat is Criptosporidium familie. Tijdens mijn onderzoek hebben we een aantal methoden bedacht om deze 'vriend' wel om zeep te helpen.
UV licht in combinatie met titanium dioxide (wit uit witte verf, tandpasta etc.) of zilveroxide (ook tabletjes) zorgt voor kort levende vrije radicalen in het water die werken.

De cryptosporidium familie overleeft (door oocysts) ook chloor! Waar kunnen ze niet tegen is O3 (ozon) of H2O2 (waterstof peroxide).
we gebruiken de steripen al vele jaren all over the world: inderdaad alleen om drinkwater uit de kraan drinkbaar te maken. Zeer tevreden over
5 weken Malawi en Steripen regelmatig gebruikt voor (helder) water uit putten.
Voor het eerst in een vakantie geen last gehad van maag of darmen.
Kan ook gewoon toeval zijn natuurlijk.

Erik Veenstra
Grondwater opgepompt uit putten is velen malen veiliger dan oppervlaktewater (rivier, plassen). Water bronnen waar het water door uit zichzelf naar boven komt op eigen kracht zijn wel te vertrouwen.
dank voor jullie ervaringen uit de praktijk!
ik doe er mijn voordeel mee.

met groet,
Ron
Al jaren een steripen mee en daar drinken we alles mee ook in de hele verre landen. Deze techniek wordt ook gebruikt door waterbedrijven dus hoezo niet veilig? Enkel voor een hele lange trip zou ik een waterfilter meenemen - die halen weliswaar minder uit het water maar zijn minder kwetsbaar. Overigens heb ik mijn steripen thuis eens laten vallen na er jaren zonder ongelukken mee gereisd te hebben.