Additionally, paste this code immediately after the opening tag: pico del veleta..... - Forum Wereldfietser

pico del veleta.....

Waar vindt ik in Spanje die weg, die lekker hoog gaat. Ik bedoel de Pico del veleta, en is dat te fietsen. Heeft iemand deze gedaan en hoe was het, of is dat meer iets voor de wielrenner of mountainbiker?
Hallo Dennis,

Op het moment is het rustig op het Forum, Bert Sitters is met een groepje aan het fietsen en dat is één van de Spanjekénners.
Even geduld tot dinsdag?? En dan is Bert hier ook weer actief.
Kijk op de kaart maar alvast een beetje oost/zuid van Granada.

Wil

De Pico Veleta is bij Granada. Dit is de hoogste asfaltweg van Europa. 3398 mtr hoog. De tocht naar de klim vanaf Granada is bijna 50 Km. Met wat training in de bergen is het voor iedere fietser te doen. . Laat je bagage op de camping van Granada staan en ga vroeg op pad. Het eerste stuk naar Cenes de la Vega is vals plat. Daar ga je stevig klimmen over een gemoderniseerde weg. Daarna wordt het klimmen minder zwaar. Je hebt op diverse plaatsen cafeetjes langs de weg, waar je wat kunt eten en drinken. Op 2500 is er een Parador: het laatse horecabedrijf, waar je ook voor veel geld kunt slapen. Daar wordt de weg smaller en weer steiler. Even voorbij de Parador is nog een soort kiosk. Je moet daar links aanhouden en niet naar de zendmast gaan. Van half oktober tot begin juli ligt er vanaf 2800 mtr sneeuw en is de weg onbereikbaar.
Zie meer informatie in mijn gids Fietsen in Spanje: www.fietswegen.nl

De klim is prima te doen. Houdt wel rekening met snel veranderende weersomstandigheden. Ik ben er in de zomer naarboven gefietst met de weersvoorspelling half bewolkt tot onbewolkt voor die dag en een graad of 30. Dus in korte broek omhoog, 6:00 's morgens vertrokken, want het kon wel eens warm worden....niet dus.
Op 2500 m hoogte werd je compleet van de fiets geblazen. 10 meter fietsen en 8 meter teruggeblazen worden bij zes graden C is geen pretje... dus maar gestopt. Te voet nog geprobeerd, maar de windkracht 11 was toch net even te hard... daarna door een regen/onweersbui naar beneden gereden. De volgende dag was het prachtig stralend weer en heeft een ander stel zonder problemen de top bereikt...
Dus je moet net geluk hebben!

Succes,
Freek
Een beschrijving van de Veleta vind je op www.opdefiets.net zie onder cols en bergen. Met hoogteprofiel en een foto.
Deze beklimming is overigens ook opgenomen in Fietsen in Andalusië van mijn hand.

groetjes,
Luc

Ik heb deze klim niet van de Grananda kant (zeg maar de noordkant van de Sierra Nevada) gedaan, maar vanaf de Zuid kant, beginnend bij Capileira.

Ik kan niet oordelen over de door Bert geschetste route, omdat ik aan die kant alleen over de wegen heb ge-snowboard. Maar als je vanaf de zuidkant begint fiets je onverhard (of dat moet inmiddels zijn veranderd, wat ik niet geloof). Dus met de klim geen hinderlijk verkeer enzo.

Ik heb de top niet kunnen bereiken omdat er in mei nog sneeuw lag en het mooie weer veranderde in een ware nachtmerrie.

Mijn tip is!
- Doe de route vanaf de zuidkant...
- Fiets over een prachtige rustige ruige weg naar boven.
- Neem voldoende eten/drinken mee (er is niks onderweg)
- Neem voor een noodgeval een slaapzak/bivakzak/tent mee
- Daal met hoge snelheid af naar Granada, of fiets terug naar Capileira wat een fantastisch plaatsje is.
- Heb respect voor de bergen in de Sierra Nevada

Paraj schreef:Ik heb deze klim niet van de Grananda kant (zeg maar de noordkant van de Sierra Nevada) gedaan, maar vanaf de Zuid kant, beginnend bij Capileira.

Ik kan niet oordelen over de door Bert geschetste route, omdat ik aan die kant alleen over de wegen heb ge-snowboard. Maar als je vanaf de zuidkant begint fiets je onverhard (of dat moet inmiddels zijn veranderd, wat ik niet geloof). Dus met de klim geen hinderlijk verkeer enzo.

Ik heb de top niet kunnen bereiken omdat er in mei nog sneeuw lag en het mooie weer veranderde in een ware nachtmerrie.

Mijn tip is!
- Doe de route vanaf de zuidkant...
- Fiets over een prachtige rustige ruige weg naar boven.
- Neem voldoende eten/drinken mee (er is niks onderweg)
- Neem voor een noodgeval een slaapzak/bivakzak/tent mee
- Daal met hoge snelheid af naar Granada, of fiets terug naar Capileira wat een fantastisch plaatsje is.
- Heb respect voor de bergen in de Sierra Nevada

Klopt inderdaad. Ik vond de klim aan de zuidzijde bijzonder mooi. Wel veel grind/stenen dus je achterwiel schiet nogal eens weg.

Wat is eigenlijk de beste tijd om te gaan fietsen in deze regio, inclusief de beklimming van deze berg ?
Als ik het goed begrijp is de berg sneeuwvrij in juli, augustus en september, maar op dat moment is het waarschijnlijk te heet om te fietsen in het zuiden van Spanje ?
Zijn deze twee dan niet te combineren ?

Koen

FV schreef:De klim is prima te doen. Houdt wel rekening met snel veranderende weersomstandigheden. Ik ben er in de zomer naarboven gefietst met de weersvoorspelling half bewolkt tot onbewolkt voor die dag en een graad of 30. Dus in korte broek omhoog, 6:00 's morgens vertrokken, want het kon wel eens warm worden....niet dus.
Op 2500 m hoogte werd je compleet van de fiets geblazen. 10 meter fietsen en 8 meter teruggeblazen worden bij zes graden C is geen pretje... dus maar gestopt. Te voet nog geprobeerd, maar de windkracht 11 was toch net even te hard... daarna door een regen/onweersbui naar beneden gereden. De volgende dag was het prachtig stralend weer en heeft een ander stel zonder problemen de top bereikt...
Dus je moet net geluk hebben!

Succes,
Freek

Het staat allemaal in deze topic van Dennis de Vries:

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... ght=veleta

Ik heb vorig jaar deze tips gevolgd en de onverharde zuidkant genomen. Toch wel een van de meest memorabele etappes! Ik moest wel ca. 10 liter water meenemen. Zelfs begin augustus terwijl het beneden in Granada ca. 40 graden was de weg nog niet vrij van sneeuw en ijs en moest ik vlak voor de top over een paar stukken ijs klimmen met fiets en al.

dat was een beetje mijn punt eigenlijk : als het in het zuiden van SPanje 40 graden is, is het eigenlijk te warm om te fietsen. Ga je later of vroeger in het jaar, dan is het koeler, maar is de rit naar de top niet mogelijk vanwege sneeuw.
Juist ?

Koen

Ja, dat is een dilemma maar in Andalusie is het van april/mei tot septemer ruim over de 30 graden, dus aan de hitte ontkom je bijna niet. De beklimming vanuit het zuiden is niet erg stijl (wel lang), dus wat Paraj ook zegt: gewoon rustig aan doen, voldoende water meenemen, petje tegen de zon op doen en af en toe even in de schaduw uitrusten.

Wij hebben afgelopen Mei de Pico gedaan. Het weer was de hele dag echt super! Strak blauw maar wel vrij koude wind.

We stonden op de camping in La Zubia en hebben de klim dan ook via een andere aanloop route gedaan. Via Monachil. het eerste gedeelte tot aan de 'standaard oprit vanuit Granada' is vet pittig! Wel helemaal verhard, erg mooi maar gemiddeld 10% hoor! Vergis je er niet in! Vanaf de aansluiting op de weg vanuit Granada valt het dan allemaal weer heel erg mee, maar goed, dan moet je ook nog wel ff. (ik heb de kaart niet meer helemaal in mijn hoofd hoe we toen zijn gereden maar stuur anders een pb, dan zoek ik 't ff voor je uit!)

Neem voldoende warme kleding en eten mee! Vooral het laatste stuk tussen de 2600 en 3400 meter (zeg maar na het Maria beeld, semi onverhard) is ruig! Zorg dat je niet te moe bent voor de afdaling, want die is wel vermoeiend namelijk. Tip voor lenzen dragers; bril en lenzenvloeistof mee! De lucht kan zo droog zijn dat je je lenzen kwijt raakt ;-) ...

Groet en veel plezier!
Paula

Het gaat nu vrij snel minder worden met de hitte in Andalusie. De dagen worden ook al weer korter. Als je 's morgens op tijd vertrekt is het nog vrij koel. Tegen de tijd dat de zon echt gemeen begint te branden (na 14:00 uur), ben je waarschijnlijkal boven.

De nuchtere cijfers van de Veleta:
http://www.salite.ch/veleta.htm
Toch maar eens gaan doen....
hoi Dennis

ik ben vier dagen geleden de Pico Veleta naar beneden komen knallen
met mountain bike met achtien kilo bagage is geweldig mooi

de klim naar boven heb ik in tegen stelling tot Bert dwars door de Sierra Nevada gedaan vanaf playa granada 0 hoogte meters

Deze klim was echter loodzwaar aldus mijn ervaring berg op met gemiddeld vierenveertig graden

Voor een ieder die me voor gek wil verklaren ,ik kon wegens werk niet op ander tijdstip

maar de ervaring zo ik ook niet meer willen missen

groetjes Ben

Ik heb de pico vanuit Granada ook een aantal jaren geleden in augustus gefietst. Het was behoorlijk lastig vanwege het weer, veel wind, mist dus geen zicht en een heuse sneeuwstorm op 3000 meter. En dus ook erg koud.

Het ommetje via Guejar Sierra (GR 460) was ook erg mooi en is een stukje steiler dan de brede autoweg.


groet

Luddo