Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koken - Forum Wereldfietser

Koken

hallo,

Ik ga van het zomer mijn eerste grote fietstocht houden, en aangezien ik toch wel een flinke tijd weg ben probeer ik mijn uitrusting zo goed mogelijk voor elkaar te krijgen. Ik blijf echter gewoon in europa...

Nu ben ik aan het twijfelen of ik een kook setje mee zal nemen omdat dit toch aanzienlijk kan schelen in gewicht en volume. En als ik wel een kookset mee neem moet dit echt zo compact mogelijk worden.

Zonder kookgerei wil ik proberen te gaan leven op salades, gedroogde etenswaren, en af en toe een pizza, want ja het moet nog wel een beetje budget blijven:)

Goed, heeft er iemand ervaring met het langdurig reizen (2 maanden) zonder kookgerei?

En zijn er compactere mogelijkheden om op te koken dan het gasstelletje of de benzine brander?

Daarnaast probeer ik iets te vinden wat een mogelijk pannetje wat multifunctioneler maakt dan enkel een pan, bijvoorbeeld in de vorm van een bidon.



Kan iemand mij hiermee helpen?

Vriendelijke groet,

Pieter Riem
Als je wilt kamperen zou ik in Europa altijd kookspullen meenemen, dat hoeft niet groot en zwaar te zijn:

http://www.facewest.co.uk/Optimus-Crux-Lite.html

http://www.homeessentials.co.uk/shop/ye ... lour:,size

Als alternatief voor een gasbrandertje zou je ook nog een spiritusbrander mee kunnen nemen.

Als je naar Scandinavië gaat en op campings wilt overnachten kun je de brander thuislaten, er is altijd een keuken aanwezig.
http://www.hiking-site.nl/prikbord/index.php
En zoeken op spiritus, lichtgewicht koken, ...

En zelf iets lichtgewicht maken is natuurlijk ook mogelijk: http://andrewskurka.com/2011/how-to-mak ... hol-stove/
En dat is maar één van de vele tientallen mogelijkheden die eenvoudig op het www terug te vinden zijn.
Mag ik er vanuit gaan dat je zelf ook al wat zoekwerk hebt gedaan?

Renaat
:shock:
Ik moet er niet aan denken om geen kookstel mee te nemen. Wat is er nou mooier dan met lokale specialiteiten en ingredienten wat lekkers te brouwen...om over een lekkere kop koffie, thee of soep maar te zwijgen.
gios schreef::shock:
om over een lekkere kop koffie, thee of soep maar te zwijgen.
Om over iedere avond een salade knagen nog maar te zwijgen :shock:
Heb de afgelopen twee weken een tocht gefietst. En dit leuke brandertje gebruikt
http://www.hetbuiten.nu/c-1520532/white-box-stove/

GEvonden op de fietsbeurs afgelopen februari/maart oid. Super compact en licht ding. Brandt op spiritus dus in elke grotere supermarkt verkrijgbaar. Prima om water te koken soeppie oid op te warmen. Nadeel, vlam niet regelbaar, je moet effe vervaring krijgen in de hoeveelheid brandstof die je gebruikt. Wees voorzicht met omstoten.

En dat ding kost niet al te veel.
Bedenk ook dat je na een paar dagen salade niet meer zo gemakkelijk de bulten op- en affietst, ik zou het zelf niet zonder kookgerei doen of ik moet het budget hebben om elke dag copieus uit eten te gaan (2x).
Moet er niet aan denken om geen kooktoestel mee te hebben. Op salades ga je zo'n tocht niet redden. Een warm maal is tijdens zo'n rit noodzakelijk.

Hangt trouwens wel af van de locatie in Europa. In Noorwegen en Zweden heeft eigenlijk elke camping een kookplaat en oven (en soms een magnetron). Daar zou ik het in geval van uiterste nood nog aandurven.
Lennart-Tampico schreef:Op salades ga je zo'n tocht niet redden. Een warm maal is tijdens zo'n rit noodzakelijk.
Dat je een lange tocht niet redt op salades kan ik me voorstellen. Maar dat warm eten noodzakelijk is zou ik niet durven beweren. Volgens mij kan een mens prima aan alle voedingsstoffen geraken zonder te koken, bakken, ... Of het prettig is, is een andere vraag.

Als het budget beperkt is (en dat blijkt voor de vraagsteller), dan zou ik zeker een kookmogelijkheid voorzien.

Renaat
Hangt er vanaf waar binnen Europa je van plan bent te gaan reizen, maar indien je enkel gaat naar gebieden waar eventueel open vuur is toegestaan dan is dat altijd nog een optie. In dat geval heb je niet veel meer nodig dan een firesteel, is een kwestie van nog geen 100 gram. En eventueel een lichtgewicht grill rooster. Coghlan's Pack Grill is één van de meest lichtgewicht varianten welk ik ken, ca. 350 gram.

Prima om lightweight toch prima van vlees te kunnen genieten ;).
Revanho schreef:
Lennart-Tampico schreef:Op salades ga je zo'n tocht niet redden. Een warm maal is tijdens zo'n rit noodzakelijk.
Dat je een lange tocht niet redt op salades kan ik me voorstellen. Maar dat warm eten noodzakelijk is zou ik niet durven beweren.
Sommige voedingsstoffen uit je voedsel worden door je lichaam niet of nauwelijks opgenomen als ze niet eerst verwarmt zijn. Je lichaam kan de cellen waar de voedingsstoffen uiteindelijk inzit niet verteren (of erg slecht) en dus krijg je het niet binnen. Door de verwarming beschadig of vernietig je de celwanden waardoor je de stoffen wel binnen kan krijgen. Als je lichaam sommige stoffen al wel kan verteren kost dit meer energie dan dat er in de stof aanwezig is. Je zult dus tekorten oplopen uiteindelijk. (en met een rit van 2 maanden zal dat vervelende gevolgen gaan hebben)

Een leuk voorbeeld hiervan zijn maiskorrels..... Bedenk maar eens hoe die er bij de uitgang uitzien als je gisteren een salade gegeten hebt....
Lennart-Tampico schreef:
Revanho schreef:
Lennart-Tampico schreef:Op salades ga je zo'n tocht niet redden. Een warm maal is tijdens zo'n rit noodzakelijk.
Dat je een lange tocht niet redt op salades kan ik me voorstellen. Maar dat warm eten noodzakelijk is zou ik niet durven beweren.
Sommige voedingsstoffen uit je voedsel worden door je lichaam niet of nauwelijks opgenomen als ze niet eerst verwarmt zijn. Je lichaam kan de cellen waar de voedingsstoffen uiteindelijk inzit niet verteren (of erg slecht) en dus krijg je het niet binnen. Door de verwarming beschadig of vernietig je de celwanden waardoor je de stoffen wel binnen kan krijgen. Als je lichaam sommige stoffen al wel kan verteren kost dit meer energie dan dat er in de stof aanwezig is. Je zult dus tekorten oplopen uiteindelijk. (en met een rit van 2 maanden zal dat vervelende gevolgen gaan hebben)

Een leuk voorbeeld hiervan zijn maiskorrels..... Bedenk maar eens hoe die er bij de uitgang uitzien als je gisteren een salade gegeten hebt....
Wat je zegt klopt wel, maar je kan het altijd al gekookt aankopen. Mais in blik verteer je bijvoorbeeld zeer goed. Warm zal het nog wel beter zijn, maar koud is zeker niet onoverkomelijk
Lennart-Tampico schreef: Sommige voedingsstoffen uit je voedsel worden door je lichaam niet of nauwelijks opgenomen als ze niet eerst verwarmt zijn. Je lichaam kan de cellen waar de voedingsstoffen uiteindelijk inzit niet verteren (of erg slecht) en dus krijg je het niet binnen. Door de verwarming beschadig of vernietig je de celwanden waardoor je de stoffen wel binnen kan krijgen. Als je lichaam sommige stoffen al wel kan verteren kost dit meer energie dan dat er in de stof aanwezig is. Je zult dus tekorten oplopen uiteindelijk. (en met een rit van 2 maanden zal dat vervelende gevolgen gaan hebben)

Een leuk voorbeeld hiervan zijn maiskorrels..... Bedenk maar eens hoe die er bij de uitgang uitzien als je gisteren een salade gegeten hebt....
- Ik had het over warm eten. Zoals Michiel terecht opmerkt is betekent dat niet dat je enkel rauw of onbewerkt kan eten.

- Het klopt dat bepaalde voedingsmiddelen rauw nauwelijks voedingswaarde hebben door de slechte verteerbaarheid. (Sommige voedingsmiddelen hebben gekookt trouwens ook nauwelijks voedingswaarde.)
Dat betekent niet dat er voor de (noodzakelijke) voedingsstoffen in die voedingsmiddelen geen alternatieven zijn die niet gekookt hoeven te worden. Mais is (om maar mee te gaan in je voorbeeld) geen onvervangbaar voedingsmiddel.

Ik ga niet beweren dat het handig is om niet zelf een mogelijkheid om te koken te voorzien of dat het makkelijk is om van ongekookt voedsel te leven. Maar verwacht niet dat ik niet reageer op veel te ongenuanceerde uitspraken als 'dat een warm maal noodzakelijk is tijdens zo'n rit'. En als je zo'n sterke uitspraken wil doen (en daarna nog wil verdedigen), dan stel ik voor dat je ze concreter onderbouwt. Welke voedingsstoffen zijn onmogelijk in voldoende mate binnen te krijgen indien men geen warme maaltijden tot zich neemt?

Renaat
Beste mensen,

Houden jullie een beetje in de gaten dat je de oorspronkelijke vraag van de topicstarter in het oog houdt?
De vraag was wel of geen brander meenemen. Niet direct over raw food versus verwarmd voedsel (in welk stadium dan ook.)
ik zou wel een kleine brander mee nemen als ik zo lang ga fietsen
je kan meer variëren met eten en het is leuk om een potje te koken voor je tent
ook is het soms slecht weer en dan is het heel fijn als je een warme maaltijd, soep of drank kan maken
want soms ben je gewoon op je zelf aangewezen door het weer of plaats waar je bent en dan kan dat net de moraal verhogen
stef.l schreef:In dat geval heb je niet veel meer nodig dan een firesteel, is een kwestie van nog geen 100 gram. En eventueel een lichtgewicht grill rooster.
Ik weet niet wat je ervaring is met een firesteel. Maar voor de meeste mensen is het - zeker in vochtige omstandigheden en als men zelf geen droge tondel meeneemt - echt niet makkelijk daar vuur met te maken. Die 'niet veel meer dan een firesteel' zou ik dan aanvullen met de noodzaak voor een pak oefening in het maken van vuur met een firesteel en het koken op open vuur (wat ook een kunst apart is).
Bovendien lijkt het me handig om ook het eten ergens in te kunnen doen en zijn de mogelijkheden met enkel een rooster heel beperkt. (Hoe kook je water op een rooster?)

Renaat
Een kookapparaat is inderdaad niet gewichtloos, maar je kunt het ook anders bekijken: een extra maal pasta, rijst of couscous is veel lichter en compacter dan een equivalent aan salade en brood. Er zullen vast dagen zijn dat je voor twee of meer dagen voedsel mee wilt hebben, en dat gaat denk ik makkelijker passen met brander dan zonder.

Zelf gebruik ik een Trangia triangle met twee pannetjes uit de 27 serie; inclusief snijplankje, alufolie deksels en windscherm en aanstekers is dat ruim 400 gram. Daar komt nog wel ethanol/spiritus bij natuurlijk.
Ik geloof niet dat ik hier veel mensen kan blij maken met een salade;) Het is een beetje zo, als ik aan het fietsen ben, dan vind ik eigenlijk geweldig me daar op te concentreren.
Die koffie kan ik best een paar dagen overslaan, net als die warme maaltijd.
En het was niet het plan om 2 maanden rauw te eten, maar gewoon twee keer per week afwisselen met een hostel maaltijd, of ergens een studenten hap.

Persoonlijk vind ik fietsen met een redelijk handelbare fiets wel echt een must, en probeer ik te bezuinigen op al het volume.

Die white box stove, triangia en die DIY stove lijken dan ook echt helemaal op waar ik naar op zoek ben, klein en licht, dus bedankt voor het advies!

Ik was verder nog aan het kijken naar dit product:
http://gizmodo.com/5927089/you-can-safe ... ter-bottle
Want dan kan je het kookpannetje ook voor iets ander gebruiken, namelijk als waterfles, en dat leek me wel vrij handig.

Ja ik probeer gewoon de iets minder volume mee te nemen dan het bekende pannetje - gasstelletje, omdat ik die bijna twee liter, toch wel flink vind...
Revanho schreef:Ik weet niet wat je ervaring is met een firesteel. Maar voor de meeste mensen is het - zeker in vochtige omstandigheden en als men zelf geen droge tondel meeneemt - echt niet makkelijk daar vuur met te maken. Die 'niet veel meer dan een firesteel' zou ik dan aanvullen met de noodzaak voor een pak oefening in het maken van vuur met een firesteel en het koken op open vuur (wat ook een kunst apart is).
Bovendien lijkt het me handig om ook het eten ergens in te kunnen doen en zijn de mogelijkheden met enkel een rooster heel beperkt. (Hoe kook je water op een rooster?)

Renaat
Uiteraard wil wat ervaring helpen. Maar over het algemeen valt het mee, zeker gezien de omstandigheden in periodes van vakantie vaak niet dusdanig vochtig zijn. De vakantie valt sowieso in de zomer, en zal waarschijnlijk niet naar een gebied gaan waar het frequent regent.

Katoen balletjes meenemen voor een makkelijke start van vuur kan een alternatief bieden tegenover natuurlijk tondel. En eventueel indien nog een stapje makkelijker gewenst is watervaste lucifers of een zippo.

Qua de beperkte mogelijkheden, valt wel mee. Je kunt best veel qua koken met een open vuur en enkel een grill. Aardappels kun je poffen door ze op de grill of langs de rand van het vuur te leggen, ingewikkeld in aluminiumfolie. Het vlees kun je grillen op de grill. Diverse soorten groenten kun je grillen. Indien je wilt kun je je groente ook stomen door middels aluminiumfolie een bakje te vouwen. Praktisch is hiervoor meerdere sheets aluminiumfolie te gebruiken om lekkage te minimaliseren.

Wil je liever stoven dan grillen, dan kun je een grondoven maken. Nadeel hierbij is wel dat bereidingstijden vrij lang kunnen zijn. En het wordt wel erg bushcraft :p. Niet voor iedereen weggelegd.

Grote hoeveelheden water koken zal inderdaad lastig zijn, maar indien je bijv. enkel een keertje wat warme thee wenst te hebben kun je stenen verhitten in je vuurtje en deze in je water leggen om het tot een koken te brengen. Wil je groenten of pasta koken, dan is een pannetje uiteraard aan te raden.

Maar daarbij is het qua extra gewicht eigenlijk weinig anders van de luxe te willen hebben om te kunnen koken en bakken indien je een gasflesje en brandertje meeneemt. Meer luxe zal altijd gepaard gaan met meer gewicht :).
Al eens gedacht aan de voor-oorlogse mestin, tientje bij de dump? En ja ik heb er op de hei mee gekookt samen met mijn vrienden, spiritus blokje eronder en gaan. Voor het leger was het goed genoeg, hoewel ik wel serieuze bedenkingen had bij de rest van de uitrusting, maar dat is een ander verhaal.

Afbeelding