Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gezocht: tweedehands vakantiefiets 400-500 euro - Forum Wereldfietser

Gezocht: tweedehands vakantiefiets 400-500 euro

Hallo allemaal!

Ik ben op zoek naar een tweedehands vakantiefiets rond de 400 euro (maximaal 500 euro) om ongeveer 840 kilometer mee af te leggen naar Bern deze zomer. Al een tijd wil ik graag een lange fietstocht maken. Nu ik 7 maanden in Bern stage lopen, leek me deze fietstocht een mooie uitdaging, maar omdat ik nog studeer heb ik een krap budget.

Ik ben ongeveer 1.68 (beenlengte 81 cm), dus ik heb denk ik een framemaat van 53 cm nodig. Ik heb echter nog nooit een dergelijke aankoop gedaan dus alle tips voor de aankoop van een fiets zijn welkom!

Of misschien biedt iemand zijn of haar eigen fiets aan?

Op marktplaats lijkt me dit bijvoorbeeld wel een geschikte fiets.

Groeten,
Stella
Met die fiets van Marktplaats denk ik dat je een heel eind (en verder) komt. En 400 - 500 euro is daarvoor ook een heel redelijke prijs!

Succes!
De fiets is jammergenoeg al vergeven :(

Ik zit nu hier en hier naar te kijken. Een stuk goedkoper!!

Maar zolang de fiets stevig is, de goede maat heeft en genoeg versnellingen, is het prima denk ik?
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr

Heb je nog veel geld over voor een goede opknapbeurt
Stella90 schreef: Maar zolang de fiets stevig is, de goede maat heeft en genoeg versnellingen, is het prima denk ik?
En de onderdelen in orde zijn. Want als die niet in orde zijn en je laat de fiets opknappen door een fietsenmaker, dan kijk je al snel tegen een kostenplaatje van 150-300 euro aan. Of je kijkt aan tegen een heel grote kans op allerlei problemen tijdens je fietsreis.

Renaat
Ja, dat klopt, Renaat. Ik ben wel gemotiveerd de fiets op te knappen en hem na laten te kijken door een fietsenmaker om pech te voorkomen.

@ sjaka: Ik heb gereageerd op de Giant fiets die je me hebt getipt en kan hem voor 25 euro ophalen!

De vorige eigenaar zegt het volgende erover:
"Frame is van aluminium banden zijn goed, bagagedrager is goed, schakelen gaat goed, misschien even een nieuwe ketting en afstellen. De Remhendels en misschien remblokjes moeten worden vervangen en naar de verlichting moet worden gekeken."

Dus ik denk dat het erop neerkomt dat ik de binnen en buitenbanden moet vervangen, nieuwe remblokjes, kabels en grepen, eventueel een nieuwe ketting, lamp met dynamo gaat er sowieso af.

De banden vervangen moet me lukken. En remblokjes en kabels vervangen waarschijnlijk ook. Maar handgrepen monteren en eventueel een nieuwe ketting lijkt me een lastiger karwei. En ik wil natuurlijk niet het risico lopen dat ik door mijn onkunde de fiets op een kneuzige manier repareer waardoor ik straks fietspech krijg of iets verniel.

Denken jullie dat ik aan deze fiets, mits opgeknapt natuurlijk, een prima fiets heb voor mijn tocht naar Bern?

En als ik hem op ga knappen, wat kan ik dan het best door een goede fietsenmaker laten nakijken, en wat zou ik zelf kunnen doen?
Alle handelingen die je beschrijft zijn echt niet moeilijk en op Youtube zijn prima video's te vinden over hoe zoiets moet. Het komt mij echter vreemd over dat remhendels (ik neem aan die aan je stuur, niet die waar je blokjes aan zitten) vervangen zouden moeten worden. Als ze stroef gaan ben je meer geholpen met nieuwe kabels. Ook niet moeilijk.

Als "misschien de ketting" vervangen moet worden, verdient het aanbeveling ook te kijken naar cassette en kettingbladen vóór. Een nieuwe ketting op versleten tandwielen gaat problemen geven, namelijk.

Overigens heb je in deze gevallen wél wat speciaal gereedschap nodig, wat je er qua kosten overigens zo weer uit hebt, in vergelijking met de kosten van een fietsenmaker.
Inderdaad, banden en kabels vervangen is met behulp van youtube vrij eenvoudig. Wanneer je de onderdelen besteld bij bike-components ben je erg goedkoop uit. Het vervangen van de remhendels lijkt me ook niet nodig. Waarschijnlijk zijn de binnenkabels verroest en door het vervangen van de binnen en buitenkabels plus eventueel de blokjes zal hij weer goed remmen. Wanneer de remkabels stroef gaan zullen ook de kabels voor het schakelen niet meer al te best zijn. Wanneer je vragen hebt stel ze op het forum! Wanneer het frame, de wielen en de bagagedragers in goede staat zijn is 25 euro een mooie prijs.
Met remhendels ging ik ook uit van de remgrepen aan het stuur, ja.

Ok, goed om te weten dat er misschien iets mis is met de casette en de kettingbladen. En dat waarschijnlijk de remkabels ipv de remgrepen kapot zijn.

Ik heb een abonnement bij What the Fiets in Utrecht en kan daar van al hun gereedschap gebruik maken, maar ze zijn vooral gericht op reparaties van studentenstadsfietsen. Heb ze al een mail gestuurd of ze me kunnen helpen met het opknappen van mijn fiets.

Met zelf aan de fiets sleutelen zie ik als positief punt dat je wat leert over de techniek en in de toekomst reparaties makkelijker zelf kunt uitvoeren. Maar aan de andere kant ben ik bang dat ik iets verniel (zeker als het gaat om voorbladen of cassettes), of iets verkeerd doe waardoor ik problemen ga krijgen tijdens de fietstocht.
Oh en de kosten is natuurlijk ook een pluspunt van zelf opknappen, maar het kost ook veel tijd, en wil al in juli weg.

Als alle bovengenoemde onderdelen vervangen moeten worden maar ik kan alleen zelf de remmen en banden in orde maken. Hoeveel ben ik dan ongeveer kwijt bij een fietsenmaker? Tussen de 150 en 200 euro schat ik? Of ben ik te optimistisch?
Daar kun je niet zo gauw iets aan vernielen hoor. Is allemaal staal of ander hard spul en het sloopt jou eerder dan andersom. Goed gereedschap is belangrijk.
Zo heb ik enorm lopen klooien met m'n pedalen. Mijn gewone steeksleutels zijn blijkbaar van pisbakkenstaal en de hefboom die ik er mee kan maken is niet groot genoeg. Dus nu maar eentje besteld van ParkTool.

Is overigens ook een tippie: check of je je pedalen los kunt krijgen vóór je van huis gaat en vet het schroefdraad opnieuw in. Dat kan je een hoop ergernis besparen!
In 1 a 2 dagen (met goed gereedschap en kennis), afhankelijk van de staat van de fiets, kun je een fiets compleet uit en weer als nieuw in elkaar zetten. Fietsenmakers rekenen ongeveer € 50 per uur en hebben hogere onderdelenprijzen dan internetshops uit Duitsland, dus reken maar uit.
Beste Stella,
Ik neem aan dat je een jonge vrouw bent zonder veel technische kennis van fietsen .
Ik weet niet waar je woont, maar het is misschien verstandig om hulp en / of advies te vragen van een ervaren fietser bij jou in de buurt
Hij kan je adviseren en helpen bij aankoop en/ of reparatie van een goeie fiets.
Dus vertel wat meer over de regio waar je woont , en de mannen melden zich wel :wink:
Doe er je voordeel mee.

Dirk
Hahaha! Dan is het, om geen verkeerde verwachtingen op te wekken, misschien wel handig erbij te zeggen dat ik al een relatie heb ;)

Maar ik ben inderdaad een jonge vrouw zonder al te veel technische kennis. Ik woon in Utrecht en mannen en (uiteraard) ook vrouwen, mogen me meehelpen met dit opknapproject, dat wordt zelfs heel erg gewaardeerd!
Een 7 of 8 speed cassette kost iets van 25 euro, en een ketting 10-15 euro. Kijk wel of het een cassettenaaf is, want als dit een oude niet al te dure fiets is kan het ook nog een 7 speed freewheel naaf zijn. Zie hier voor uitleg: http://sheldonbrown.com/freewheels.html Zelf vervangen van een casstte is makkelijk: je hebt een casstteafnemer van een paar euro nodig, plus een kettingzweep van nog eens een paar euro. Verder een grote sleutel en liefst een bankschroef. Ik denk dat ze dit op jouw cursus vast wel hebben.
Voortandwielen vervangen is wat lastiger, en soms ook duur. Goedkope fietsen zoals van Giant hebben soms cranksets waarbij de bladen vast zitten aan de cranks, en dan moet je alles ineens vervangen (inclusief trapas). Als je losse bladen hebt is het goedkoper omdat je ze dan meestal per stuk kunt vervangen (stalen bladen kosten anders dan alu bladen bijna niks). Let wel op de goede positie ivm met de pinnen op de bladen. Helaas moet je bij het vervangen van het middelste blad (dat slijt meestal het meest) meestal ook de crank loshalen. Ook daarvoor heb je een afnemer nodig (ook weer slechts een paar euro).
Het is heus te doen.
Wim
Leuk Stella! Ik ben ook 'een jonge vrouw zonder al te veel technische kennis' en kreeg het ook voor elkaar een fiets op te knappen. Je leert er ontzettend veel van. :D
Wim schreef:Een 7 of 8 speed cassette kost iets van 25 euro, en een ketting 10-15 euro. Kijk wel of het een cassettenaaf is, want als dit een oude niet al te dure fiets is kan het ook nog een 7 speed freewheel naaf zijn. Zie hier voor uitleg: http://sheldonbrown.com/freewheels.html Zelf vervangen van een casstte is makkelijk: je hebt een casstteafnemer van een paar euro nodig, plus een kettingzweep van nog eens een paar euro. Verder een grote sleutel en liefst een bankschroef. Ik denk dat ze dit op jouw cursus vast wel hebben.
Voortandwielen vervangen is wat lastiger, en soms ook duur. Goedkope fietsen zoals van Giant hebben soms cranksets waarbij de bladen vast zitten aan de cranks, en dan moet je alles ineens vervangen (inclusief trapas). Als je losse bladen hebt is het goedkoper omdat je ze dan meestal per stuk kunt vervangen (stalen bladen kosten anders dan alu bladen bijna niks). Let wel op de goede positie ivm met de pinnen op de bladen. Helaas moet je bij het vervangen van het middelste blad (dat slijt meestal het meest) meestal ook de crank loshalen. Ook daarvoor heb je een afnemer nodig (ook weer slechts een paar euro).
Het is heus te doen.
Wim
Hoi Wim,
Dit is wel erg veel technische info voor Stella :shock:
Gezien de korte tijd die ze nog heeft voor dat ze gaat fietsen , lijkt het mij handiger dat ze mbv wat advies zich richt op de aanschaf van een goeie 2e hands.
Het gaat haar uiteindelijk in eerste instantie om het tripje naar Bern.
Wie weet krijgt ze zo de smaak te pakken dat ze dan meer wil

Dus mannen ( of vrouwen) help Stella aan een goed fietsje
Stella:
Tip: Ga eens naar een fietswinkel kijken in de wat " betere" buurten kijken.
Daar staan vaak prima fietsen bv. Koga,s te koop met heel weinig km,s
Met een paar aanpassingen kun je die prima gebruiken voor je trip naar Bern :idea:
Misschien dus toch beter om een fietsklare tweedehands te kopen?

Ik ga morgen een oude Giant fiets ophalen die sjacka met tipte op marktplaats: http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr

De remmen en het licht werkt niet.

De banden vervangen moet me lukken, remblokjes en kabels vervangen moet lukken.

Volgens de verkoper zijn de frame het schakelsysteem, de bagegedragers en de wielen in orde. Maarja.. of dat ook echt zo is weet ik niet.
dik5 schreef:Gezien de korte tijd die ze nog heeft voor dat ze gaat fietsen
Dat is waar, ik wil in de eerste week van juli vertrekken
Stella90 schreef:Misschien dus toch beter om een fietsklare tweedehands te kopen?

Ik ga morgen een oude Giant fiets ophalen die sjacka met tipte op marktplaats:
Die 25 euro is natuurlijk heel weinig geld. Dus kan je morgen gewoon zien wat de toestand is van de fiets en bij wat kenners (of via foto's op dit forum) inschatten hoeveel werk er aan de fiets is. Factoren als goede wielen (geen losse spaken, geen slag in de wielen), geen vastgeroeste onderdelen, geen tikkende onderdelen (alles dat moet draaien, moet dat soepel doen maar zonder speling), ... zijn daarbij belangrijk.

Als er te veel werk aan is, dan zou ik inderdaad alsnog voor iets meer geld voor een fiets gaan die ineens geschikt is. Een topfiets heb je natuurlijk niet voor 400-500 euro, maar voor dat bedrag zijn er tweedehands wel fietsen te vinden die je zonder veel problemen naar je bestemming brengen.

Renaat