Marjan schreef:
Ik ben niet tegen wetenschap, ik ben voor complementair!
LOL.
Het probleem is dat kwakzalverij tegen het wetenschappelijke denken is en daarmee sowieso niet complementair met het wetenschappelijk denken.
Veel mensen hebben ook geen idee hebben wat wetenschappelijk (medisch) onderzoek inhoudt en vinden enige wetenschappelijk onderbouwing van kwakzalverij blijkbaar niet belangrijk.
Je trapt vast ook niet in de val door op vragen naar wetenschappelijke onderbouwing van acupunctuur in te gaan?
Marjan schreef:
Ik heb alweer spijt dat ik me heb laten verleiden mee te doen aan deze zinloze discussie.
Het beeld van iemand die zijn handen voor oren slaat en de ogen sluit omdat ze iets te horen krijgt dat haar niet aanstaat komt hier toch wel sterk naar voren. Als je er nog bij zingt gaan die gemene kritische mensen die niet zomaar alles voor zoete koek slikken misschien weg.
FLily schreef:Ik vind het altijd erg bijzonder om te lezen wanneer mensen tegen ‘bepaalde' of 'alle vormen' van alternatieve geneeswijzen zijn.
Ik vind het verontrustend dat mensen aan de universiteit studeren en in kwakzalverij geloven.
Verdiep je in het thema, dat weet je dat het onzin is. En onzin in de geneeskunde is in het beste geval geldklopperij maar in veel gevallen zelf levensbedreigend. Lijkt me een zeer goede reden om daar tegen te zijn. Ik vind mensen die niet tegen 'bepaalde' vormen van alternatieve geneeswijzen zijn wel erg goedgelovig.
FLily schreef:
Zelf vind ik complementaire en alternatieve geneeswijzen een waardevolle aanvulling op de reguliere geneeskunde.
Op het moment dat de werking van een geneeswijze kan aangetoond worden is het niet langer een alternatieve geneeswijze maar gaat het tot de reguliere geneeskunde behoren. Complementaire en alternatieve geneeswijzen zijn dus in het beste geval geneeswijzen waarvan de werking nog niet bewezen is en in veel gevallen geneeswijzen waarvan reeds bewezen is dat ze helemaal niet werken.
FLily schreef:
Zo heeft iedereen zijn eigen mening en dat is prima!
Ook weer een drogreden die uit de mond van iemand die aan de universiteit studeert verontrustend is.
Ik ben van mening dat tot god bidden helpt tegen AIDS, vrouwen minderwaardig zijn aan mannen, kinderen moeten geslagen worden, de aarde plat is, de zon rond de aarde draait, . Ieder zijn eigen mening toch, en dat is prima?
M.a.w. gelukkig zijn niet alle meningen evenwaardig. Sommige meningen zijn dusdanig absurd dat ze geen respect verdienen.
Renaat