Additionally, paste this code immediately after the opening tag: schijfremmen - Forum Wereldfietser

schijfremmen

Sinds kort heb ik een koga miyata globetraveller-s met schijfremmen. Over die remmen ben ik nog niet helemaal tevreden. Het afstellen luistert ontzettend nauw en gebeurt m.i. op een wat simpele manier m.b.v. dunne ringetjes die de remklauw t.o.v. de remschijf in een goede positie moeten brengen. E.e.a. is ook vrij gemakkelijk ontregeld. Ik heb inmiddels het al enkele keren moeten doen omdat de rem licht aanliep tegen de schijf met als gevolg een naar gefluit.
Wat zijn jullie ervaringen met deze schijfremmen? Is het mogelijk om de afstand tussen de remblokken wat te vergroten zodat je iets meer speling hebt voor ze aanlopen?

Dank & groet,

Wim

Beste Wim,

Mijn fiets is uitgerust met magura julie, een super rem systeem.
Maakt alleen geluid als er regen tussen blokken en schijf komt.
De afstelling moet inderdaad nauwkeurig gebeuren. Als het eenmaal goed is afgesteld heb je er niets meer aan te doen, slijtage wordt automatisch gecompenseerd, net als in een auto.
In dit remsysteem valt de ruimte tussen blokken en schijf niet te verstellen.
Welk merk en type heb jij?

Groeten, John.

De remmen die ik heb zijn van het type Magura Louise.

Als je nu problemen houd met je schijfremmen kan je ook eens je schijfrem-patten al laten frezen bij de betere fietsenboer.
Dat zorgt er voor dat je remklauw exact evenwijdig met je remschijf staan waardoor de uitlijning perfect is.
Ik gebruik zelf Shimano XT schijfremmen van het oude type (4 zuigers) en had in het begin ook wat last van aanlopen.
Na het laten frezen van mijn patten was het probleem opgelost.
Het is echt een oplossing die werkt.
Voor het verdere "spaceren" van je remklauw ben je echt aangewezen op die dunne ringetjes, maar als het goed is is dat eenmalig.
Het snelle ontregelen van je remmen kan ook het gevolg zijn van een slechte ontluchting van het systeem.
Als er luchtbelletjes in je remleidingen/klauwen zitten zal de rem ook niet goed zelf bestellen.
Mijn advies dus even na laten kijken door een goede fietsenmaker!

Hoi Wim,

Magura Louise is een stapje beter dan Julie.
De bevestigingswijze is gelijk, zo te zien.
Sluit me aan bij de cubeman, een goede fietsenmaker met ATB ervaring moet de boel toch mooi kunnen laten lopen. Ook zonder frezen is een hoop mogelijk. De rem zelf zit met inbus bouten vast. De bouten zitten in sleufgaten, die dus verstelling toelaten. Het is een lastig spel om hiermee de rem evenwijdig aan de schijf te krijgen. Zit het niet parallel, loopt er altijd een blokje aan, met vervelend gezing als gevolg.
Als je evenwijdig aan de schijf kijkt, moet je aan beide kanten een kleine ruimte tussen schijf en blokken hebben.


Succes, John.

misschien een tip, als het idd het model met sleufgaten is kun je ook; de bevestigingsbouten losdraaien, de rem inknijpen en de bouten terwijl je de rem ingeknepen houd weer vast zetten.
De remklauw stelt sichzelf als het goed is vanzelf zo in dat hij mooi gelijkmatig vrij loopt tov de remschijf.
Dat lukt echter alleen met een "postmount" bevestigingssysteem als op een Answer Manitou vork als op de foto hier onder:
Afbeelding

Met een normale bevestiging als op de meeste voorvorken/frames(zie foto hieronder) lukt deze tip niet:
Afbeelding

Wat het frezen betreft: als de nokken waar de remklauw op zit niet exact paralel zijn aan de remschijf kan de rem al aanlopen door de kleine tolleranties die een schijfrem heeft.
Een laagje lak kan al voldoende zijn om de rem te doen aanlopen.
Dit klinkt overdreven maar is echt waar.
Bij de betere fietsmerken worden de rempatten standaard nabewerkt om de verf ed. te verwijderen op de contactpunten, dit is ook achteraf te doen maar vereist een erg dure tool die de betere fietsenmakers wel hebben:
Afbeelding

Voor meer info: http://www.hopetech.com/products/tool_02.htm

Hoi,

Ik rijd nu 2 jaar met de louise schijfremmen, en zo 1 a 2 keer per jaar blijft er wel eens een zuiger een beetje "hangen", dit kun je zien doordat na het loslaten van de remgreep er bij 1 remblokje geen ruimte onstaat.
Dit is te verhelpen door de remblokjes te verwijderen en de remmen in te knijpen zodat de cylinders wat verder naar buiten komen, je kunt ze daarna met behulp van bv een kunststof bandenlichter weer terug drukken. Doe dit een paar keer en dan is het euvel verholpen. Let op knijp de cilinders niet te ver uit want krijg je ze niet meer terug!!! Op de site van magura vind je in het forum nog veel meer handige tips.
http://www.magura.com/english/frameset/default.htm