Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Plaatsing fietstassen - Forum Wereldfietser

Plaatsing fietstassen

Waar ik me over verbaas is de plaatsing van fietstassen. Mij lijkt het voordelig voor de wegligging en stabiliteit van je fiets als de tassen zo laag mogelijk hangen maar toch lijken fietstassen tegenwoordig hoger te hangen dan misschien nodig. Zo heb je de Tubus Logo Classic. Aldus Tubus één van hun laagste dragers dankzij de dubbele rails.

Afbeelding

Nu is dit in verhouding tot menig fietsendrager een lage rails totdat je het vergelijkt met bijvoorbeeld de achter rails van deze "Katakura Silk Grand Camping" van rond 1990.

Afbeelding

Deze fiets heeft zijn voor en achterrails op dezelfde hoogte zitten, ongeveer de hoogte van bijvoorbeeld de Tubus Ergo voordrager. Aan de voorkant mag het dus schijnbaar wel.

Mijn vraag is nu denk ik wel duidelijk: waarom wil iedereen zijn tassen achterop zo hoog hebben?
Omdat ze dat helemaal niet willen. Het door jou gegeven voorbeeld van de Katakura heeft wat nadelen:
-frame moet aangepast zijn
-het is een merkspecifieke oplossing
-en dus duur
-tassen hangen te laag wat voor off-road gebruik onhandig kan zijn ivm grondspeling

Overigens heeft Santos wel zoiets maar dan gelukkig minder lelijk. Verder zijn er weinig navolgers vanwege o.a. bovenstaande redenen. De Tubus en de Santos (ook van Tubus) zijn mooie tussenvormen. Dus.....
Ter aanvulling op JaapG:
Jens schreef:Mijn vraag is nu denk ik wel duidelijk: waarom wil iedereen zijn tassen achterop zo hoog hebben?
Je verwart geloof ik wat 'iedereen wil' met wat fabrikanten aanbieden. Je bedoelt misschien waarom in het algemeen achterdragers zo ontworpen zijn dat de tassen vrij hoog hangen. Een toptas erbij gaat niet op een lowrider, noch dubbele tassen. Bij die Katakura moet je ook de voordrager wel volhangen, anders zal de fiets als je er nog niet zelf op zit onmiddellijk gaan steigeren, met het zwaartepunt van de achtertassen zo ver achter de achteras. (Of je moet een goed gevulde jerrycan in de framedriehoek zetten, natuurlijk. :) ) Wil je de dragers meer binnen het steunvlak, dan komen ze automatisch ook hoger.

Overigens heb je het jaartal 1990 van deze bron neem ik aan:
https://www.flickr.com/photos/stronglight/5930093079/ Ik zou inzetten op zeker anderhalf decennium eerder:
http://cyclespeugeot.web.fc2.com/silcan.htm

Groetjes,

Carl
Jens schreef:Waar ik me over verbaas is de plaatsing van fietstassen. Mij lijkt het voordelig voor de wegligging en stabiliteit van je fiets als de tassen zo laag mogelijk hangen maar toch lijken fietstassen tegenwoordig hoger te hangen dan misschien nodig. Zo heb je de Tubus Logo Classic. Aldus Tubus één van hun laagste dragers dankzij de dubbele rails.
Is niet zozeer tegenwoordig. Old man mountains waren bijv. als vrij hoge panniers te verkrijgen, zowel voor als achter. Uiteindelijk is de trend van hoog achter, laag voor ontstaan door Jim Blackburn, welk dit na meermaals testen in de jaren '80 als meest stabiel beschreef. Sindsdien heeft dit veel navolging gekregen.

Bovendien hoeft iets voor wat betreft de stabiliteit niet zozeer zo laag mogelijk te liggen indien het gaat om een onderdeel met beperkte zijwaartse beweging. De neerwaartse druk en zwaartepunt zijn daarin namelijk de meest belangrijke factor voor stabiliteit. De meeste mensen zullen ook niet zozeer snel zijwaarts vallen bij zwaar beladen van tassen op een hoge carrier achter.