Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vragen opbouwen nieuwe fiets - Forum Wereldfietser

Vragen opbouwen nieuwe fiets

Hallo,

Ik ga binnenkort een nieuwe fiets opbouwen. Nu zijn er een hele hoop vragen die ik al via dit en andere fora heb kunnen beantwoorden maar de volgende nog niet.

Zo vraag ik me bijvoorbeeld af wat nu de beste 1 inch draad balhoofden zijn voor onder de 90 euro? Er staat op de website van de bouwer niet bij wat voor draad dus ik neem dan maar aan dat er tegenwoordig een standaard draad is voor nieuwe vorken.

En hoe zit het nu met spaken? Is de DT Swiss Alpine III overkill voor een vakantiefiets en kan ik beter voor bijvoorbeeld de (lichtere) Competition versie gaan?

Is er verder nog een achternaaf die bij veel mensen de voorkeur heeft vanwege de lange levensduur?

En als laatste vraag: wat is nu "het" platform pedaal? Oftewel: een trapper die geen zenuwen in je voet afknelt, genoeg grip geeft, goede lagers en afdichting en de mogelijkheid tot toe-clip montage heeft.

Bedankt voor je hulp.
Jens schreef:Hallo,

Ik ga binnenkort een nieuwe fiets opbouwen. Nu zijn er een hele hoop vragen die ik al via dit en andere fora heb kunnen beantwoorden maar de volgende nog niet.

Zo vraag ik me bijvoorbeeld af wat nu de beste 1 inch draad balhoofden zijn voor onder de 90 euro? Er staat op de website van de bouwer niet bij wat voor draad dus ik neem dan maar aan dat er tegenwoordig een standaard draad is voor nieuwe vorken.

En hoe zit het nu met spaken? Is de DT Swiss Alpine III overkill voor een vakantiefiets en kan ik beter voor bijvoorbeeld de (lichtere) Competition versie gaan?



Is er verder nog een achternaaf die bij veel mensen de voorkeur heeft vanwege de lange levensduur?

En als laatste vraag: wat is nu "het" platform pedaal? Oftewel: een trapper die geen zenuwen in je voet afknelt, genoeg grip geeft, goede lagers en afdichting en de mogelijkheid tot toe-clip montage heeft.

Bedankt voor je hulp.
Goeie vragen voor Martin Gerritsen uit Kiel-Windeweer :wink:
bert sitters schreef:
Jens schreef:Hallo,

Ik ga binnenkort een nieuwe fiets opbouwen. .
Goeie vragen voor Martin Gerritsen uit Kiel-Windeweer :wink:
Die kan je bellen inderdaad.

Mijn mening: nieuwe fietsen worden bijna niet meer uitgerust met een 1 inch draad balhoofd. Meestal is het 1 1/8 inch Ahead. Mocht je toch een 1 inch draad nodig hebben: Toevallig heb ik gisteren een Campa Record balhoofdstel besteld voor mijn (oude) Vittorio. Kost €53.

Over de spaken: Een wiel is zo sterk als haar zwakste component. Hele sterke spaken zouden er dus voor kunnen zorgen dat flens of velg stuk gaat. Dat wil je niet, je wil liever een spaak vervangen. Ik zou dus gaan voor de Competition. Een goede wielbouwer kan daar een zeer sterk wiel van vlechten.

Qua achternaaf maakt Chris King het beste spul. Onbetaalbaar, maar zeer goed. Shimano LX is dan een voordeligere keus, maar nog steeds erg goed.
Jens schreef:Hallo,

Ik ga binnenkort een nieuwe fiets opbouwen. Nu zijn er een hele hoop vragen die ik al via dit en andere fora heb kunnen beantwoorden maar de volgende nog niet.

Zo vraag ik me bijvoorbeeld af wat nu de beste 1 inch draad balhoofden zijn voor onder de 90 euro? Er staat op de website van de bouwer niet bij wat voor draad dus ik neem dan maar aan dat er tegenwoordig een standaard draad is voor nieuwe vorken.

En hoe zit het nu met spaken? Is de DT Swiss Alpine III overkill voor een vakantiefiets en kan ik beter voor bijvoorbeeld de (lichtere) Competition versie gaan?

Is er verder nog een achternaaf die bij veel mensen de voorkeur heeft vanwege de lange levensduur?

En als laatste vraag: wat is nu "het" platform pedaal? Oftewel: een trapper die geen zenuwen in je voet afknelt, genoeg grip geeft, goede lagers en afdichting en de mogelijkheid tot toe-clip montage heeft.

Bedankt voor je hulp.
Weet je zeker dat het een 1" threaded headset moet zijn? dat is echt iets van 'vroegâh'; 1" draad (oud) balhoofd:
- prima, beter

Belangrijker dan het soort spaken is eigenlijk de bouwkwaliteit van het wiel (belangrijker voor de uiteindelijke kwaliteit/sterkte/duurzaamheid is de bouwer en het aantal spaken). DT Alpine III spaken passen in een achterwiel voor een fiets die met veel bagage flink belast wordt (offroad stuiteren), over het algemeen voldoet DT swiss competition prima.

Voor een achternaaf: moet het goedkoop zijn dan zijn shimano deore of lx achternaafjes prima, heb je meer geld te spenderen en moet het 'durable' zijn dan zou je kunnen kijken naar white industries, chris king of phil wood; maar dat kost gelijk een 10-voud meer... ben zelf gecharmeerd van white industries, goede reputatie wat betreft degelijkheid, eenvoudiger te onderhouden en niet zo'n overdreven vrijloop geratel als het duurdere chris king. Maar nogmaals, niks mis met lx-naafjes i.c.m. goed onderhoud (jaarlijks smeren).
gios schreef:Qua achternaaf maakt Chris King het beste spul. Onbetaalbaar, maar zeer goed. Shimano LX is dan een voordeligere keus, maar nog steeds erg goed.
Heb je zelf King naven? Ik heb er mee gereden en ben iets kritischer over. Ja het zijn goeie naven, maar veel te duur. Onderhoudsarm zijn ze ook niet echt, een Hope Pro naaf is goedkoper en vind ik persoonlijk beter. DT is ook een goed alternatief.
1 inch balhoofd: schappelijk van prijs: Stronglight A9 (of tegenwoordig het velo-orange replica) ook te krijgen met naaldlager, wat ik erg aangenaam vind. (ik heb de stronglight Delta, maar die wordt niet meer gemaakt). Campa Record is zeker waardig alternatief, maar enkel beschikbaar met kogellager.

Achternaaf: de lichtstlopende naaf die ik al in handen heb gehad was een Maxi-Car tandem naaf, ronduit impressionant hoe dat ding na jaren in een tandem te zijn mishandeld enkel stopt als het ventielgat exact bovenaan zit. Ik heb zelf nu een industriegelagerde Novatec naaf, en ik kan dat ten zeerste afraden. De lagers op zich zijn goed, maar de boutjes waarmee de afdekkappen vastzitten zijn al volledig gecorrodeerd en één ervan is al stuk. Freewheel draait ook niet erg soepel als ik vergelijk met een oude XT naaf. Voor mij is cup-cone voorlopig nog steeds beste systeem.
Hallo,

Bedankt voor het meedenken. Ik schaf in ieder geval DT Swiss Competition spaken aan. Met betrekking tot de naven wordt het denk ik een LX model, Alle andere merken zijn me 100 euro te duur, vooral als je met LX ook nog wel weg kan komen. Ondanks dat ik het niet kan betalen heb ik wel een duidelijk beeld gekregen van welke kwalitatieve naven er allemaal te koop zijn.

Ik hoor trouwens nooit iemand over de Shimano road naven (Ultegra, Dura Ace). Is dat met een reden?

Heeft er verder nog iemand een idee over de platform pedalen?

Ik weet trouwens zeker dat er een 1 inch draad balhoofd in moet, ik baseer de fiets op een Soma Grand Randonneur frame.
Jens schreef:
Ik hoor trouwens nooit iemand over de Shimano road naven (Ultegra, Dura Ace). Is dat met een reden?
.
Inbouwbreedte is verschillend.
Ik begrijp de voorkeur voor een naaldlager absoluut niet. Naaldlagers zijn erg goed voor het lageren van "gewrichten" die duizenden omwentelingen per minuut maken en heel slecht in het opvangen van klappen. Naaldjes breken gewoon. Eigen ervaring en ook nog in 1".
sjefke schreef:Ik begrijp de voorkeur voor een naaldlager absoluut niet. Naaldlagers zijn erg goed voor het lageren van "gewrichten" die duizenden omwentelingen per minuut maken en heel slecht in het opvangen van klappen. Naaldjes breken gewoon. Eigen ervaring en ook nog in 1".
Kan jouw ervaring zeker zijn, maar technisch gezien is een naaldlager gewoon een cilinder lager. Door hun groter contactoppervlak per cilinder ivm het relatief kleine contact opp van een bal op een vlak. Kunnen cilinderlagers juist grotere krachten opnemen. Daar moet wel bij opgemerkt worden dat deze lagers op lagerbanen lopen die onder een hoek staan tenopzichte van de balhoofdbuis zodat ook niet perfect verticale krachten kunnen opgevangen worden.
Hoge toerentallen bepalen het smeermiddel, maar alle type lagers kunnen in principe bij elk toerental gebruikt worden. M-gineering heeft alleszins ook nooit iets tegen naaldlagers gehad, dus ik vermoed dat je pech hebt gehad of dat het lager beschadigd is geraakt door bv slecht te zijn afgesteld.

Platformpedalen: welgo? (weet het type niet meer vanbuiten, maar zit oa in santos travelmasters-