Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Merida crossway 300 of merida big nine 300 (of iets anders?) - Forum Wereldfietser

Merida crossway 300 of merida big nine 300 (of iets anders?)

Beste allen, nadat wij (ik en mijn vrouw) enige jaren op 'normale' fietsen heel wat tochten hebben gemaakt (route naar Praag, de Loire en lokaal routes van ong. 600-700 km) zijn we toch echt toe aan een fiets die hier iets beter voor geschikt is. Opzich zijn we niet veeleisend, maar hieronder even een ingevulde vragenlijst.

Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
Wij willen hem de komende 4-5 jaar gaan gebruiken voor het doen van fietsvakanties. Deze varieren van de 600 km tot de 2000 km. Qua hoogteprofiel zijn de ardennen het maximale (zoals de groene valleien route). Verder gaan we hem uiteraard thuis gebruiken voor dagtochten van ong. 100km. We fietsen met bagage en tent (ik heb ook voortassen). Als het nog steeds bevalt na 4-5 jaar dan doen we weer een investering.

Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
We fietsen redelijk door, ong. 18-19 km/h

Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?
Sportieve zit.

Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?
Nee

Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?
Half-verhard is mogelijk, het gaat dan vooral gravel, schelpenpaden en soms aangedrukt zand (maar liever niet).

Waar gaan de vakanties naar toe?
Deze zomer fietsen we de groene valleien route en een deel van de limes route, dus de ardennen zitten daarin. Volgend jaar willen we de route naar de middellandse zee fietsen. We hebben overigens geen haast, als er hellingen in voorkomen dan zijn we ook tevreden met 30-40 km op een dag.

Wat voor vakanties worden dat?
Het gaat om kampeertochten met tent en kookspullen. Ik draag achter ongeveer 13kg en voor 4kg

Je lichaamslengte
191

Je gewicht
90 kg

Je lichaamsbouw
Normaal, maar wel breed gebouwd.

Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?
Ik draag achter ongeveer 13kg en voor 4kg. Daarnaast nog 2 bidons.

Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)
Amersfoort/Hooglanderveen

Ben je bereid verder te reizen om je fiets te kopen?
nee

Wat is je budget?
ong. 1000 euro per fiets.

Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen?
Ik laat het meeste door de lokale fietsenmaker doen.

Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?
Eigenlijk niet.

Heb je bepaalde fietsen op het oog?
Ja de Merida crossway 300 en de merida big nine 300.

Geef een directe link naar informatie en liefst ook een foto op internet.
http://2014.merida-bikes.com/nl_nl/bike ... t-742.html
http://2014.merida-bikes.com/nl_nl/bike ... n-727.html

Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?
Voor de zomer.

Waarom deze fietsen?
Morgen gaan we testen bij het testcentre, maar ze voelden al heel degelijk. Ik weet dat het vast niet de allerbeste fietsen zijn, waar willen wel graag binnen het budget blijven. Ik twijfel dus vooral tussen de meer MTB versie of de Cross versie, wat zouden jullie aanraden? Of hebben jullie nog een geheel ander type/merk?
De fietsen die je voorstelt hebben het voordeel dat ze geen buitenboordlagers hebben, verder zie ik weinig redenen om ze in overweging te nemen: de verende zadelpen gaat je niet gelukkig maken, het frame is niet voorzien op dragers en de onderdelen lijken mij ook niet geselecteerd op betrouwbaarheid, maar eerder op leuke looks.

Ik ga er even vanuit dat jullie houden aan voorvering en een mtb achtige zit? Daar ga ik in onderstaande vanuit (alhoewel ik het wat in strijd vind met je voorkeur voor asfalt en licht onverhard)
-Een Surly Orge (of Troll) is dan een logische keuze, al hangt het wat af van of je iemand kan vinden die hem voor je kan opbouwen. Veel fietsenmakers kunnen tegenwoordig makkelijk aan hun frames komen.
-Alternatief is de Salsa Vaya 2 of 3.

Deze beide fietsen bieden een frame dat beter bestand is tegen lange tochten en wat misbruik dan de Merida's en busjes om dragers te monteren. Beide worden geleverd met een vaste vork, die je naar wens kunt vervangen door een verende voorvork (voor lange tochten wordt luchtvering afgeraden). De Surly's bieden zowel v-brake nokken als schijfrempunten , de Salsa's kunnen enkel schijfremmen aan.

Verder:
-Van vering ken ik niets dus daar zwijg ik verder over.
-Schijfremmen zijn iets minder geliefd bij de oldschool vakantiefietser, maar eigenlijk zijn de nadelen beperkt. Wel is er een duidelijke voorkeur voor mechanische schijfremmen (avid BB7) ten nadele van de hydraulische. (hoewel dat binnen europa niet zo'n ramp is)
-Bekijk goed wat de maximale banden maat is: hoe meer plaats, hoe beter, smaller kan altijd, maar een frame breder maken gaat niet lukken.
We hebben niet persé de voorkeur om vering te hebben aan de voorkant, ik heb alleen 1 zwakke pols, dus dan is dat wel lekker.

2 andere alternatieven:

http://www.giant-bicycles.com/nl-nl/bik ... chnologies

http://www.giant-bicycles.com/nl-nl/bik ... 880/68737/

Ik zal ook eens jouw voorstellen bekijken, bedankt!
Joramm schreef: 2 andere alternatieven:
http://www.giant-bicycles.com/nl-nl/bik ... chnologies
http://www.giant-bicycles.com/nl-nl/bik ... 880/68737/
Ik zal ook eens jouw voorstellen bekijken, bedankt!
Beide hebben buitenboordlagers, dus dat is niet ideaal (soms gaan ze lang mee, maar soms zijn ze ook rap dood).
- Die Escape heeft oogjes voor dragers, de andere niet. Dat lijkt me toch een belangrijk punt als je wilt gaan rondtrekken.

Het VSF Fahradmanufaktur assortiment heb je al bekeken? Wijkt wat af van je initïele idee qua look maar het zijn wel mooie en betrouwbare fietsen.
Voor je pols zijn soepele brede banden waarschijnlijk voldoende, wat mechanisch resistenter en technisch eenvoudiger is.
Door op je mtb ballonbanden te zetten krijg je heerlijke vering. Zelf heb ik mijn merida mtb de voorvering vervangen, toen hij stuk was/vast zat, voor ongeveerd. Inmiddels drie Merida's hier in huis. We fietsen nu op Matts 500, prima materiaal voor vakantiefietsen. Goede banden kiezen( almotion en big apples bevallen mij goed). Achterdrager monteren (ik doe geen voordrager) spatbordjes(zonodig), wat lampjes en gaan!