Additionally, paste this code immediately after the opening tag: slot - alweer - Forum Wereldfietser

slot - alweer

voor de voorbereiding vd reis heb ik 3 opties overwegen mbt slot om fiets vast te zetten om paal oid

1. insteekkabel voor in defender - voordeel licht - nadeel door te knippen met kleine tang
2. Abus vouwslot light ca 700 gram voordeel licht - nadeel voorwiel met Son niet kunnen afsluiten, beperkte vastmaak mogelijkheden door lengte
3. goede abus ketting van 110cm ca 1700 gram - voordeel - meer afsluitmogelijkheden - nadeel natuurlijk gewicht
het is voor een easy rohler met rohloff dus best wel een overweging, en redelijk afgesloten achterlaten zit je toch ergens meer gerust te eten, ervaringen?
De reislocatie is misschien handig om te noemen. Voor binnenstad Parijs of iets dergelijks gelden andere eisen dan het platteland van Noorwegen. Zelf zou ik een zo stevig mogelijk slot kiezen. De gemoedsrust is mij het extra gewicht wel waard.
Zeker de lengte is dan belangrijk zodat je SON en Rohloff vast zitten. (al knippen ze die wel los van de spaken als ze hem echt willen hebben)
Alleen gefietst in Azie en op Cuba, heb een 2mm kabeltje waarmee we de fietsen aan elkaar vastzetten.. tot nu toe geen problemen mee gehad. Fietsen stonden veelal 's nachts binnen. In hartje Hanoi gewoon buiten voor het hotel maar met met een extra kabeltje.. :-) Geloof wel dat ze daar wat minder belangstelling hebben voor die grote fietsen, kunnen daar niet opfietsen. :-)

Zoals al geschreven denk ik dat je bestemming een groot deel uitmaakt wat voor slot je nodig denkt te hebben. Evenals in hoever je gemoedsrust eronder leidt wanneer je een slecht slot hebt.
Ik lift even mee op dit topic.
Welke lengte kabel zou je moeten hebben om SON en Rohloff vast te zetten, althans
beide wielen te verbinden aan het frame, zeg maar ?
Ik moet zeggen dat ik in het verleden altijd een eenvoudig staalkabeltje gebruikte,
nooit iets gebeurd, maar nu denk ik er iets meer over na.
Volgens mij zijn de hoofdsteden het meest risicovol (Amsterdam, Londen, Parijs) etc.
inderdaad vergeten te noemen - bestemming is groene route richting Middellandse, met campings vanaf Roermond :)
thomas1 schreef:inderdaad vergeten te noemen - bestemming is groene route richting Middellandse, met campings vanaf Roermond :)
Dan is er nog te veel onduidelijkheid. Is het enkel om de fiets op de camping vast te zetten (en wat voor campings ga je gebruiken)? Of wil je ook toeristische uitstapjes maken in steden waar je de fiets uren achterlaat?

Wil je in eender welke winkel binnen kunnen stappen. Of ben je bereid om rekening te houden met het zicht dat je op je fiets hebt?

M.a.w. zonder duidelijk informatie over het mogelijke diefstalrisico is er weinig over te zeggen. Want in het ene geval volstaat een dun kabeltje, in het andere uiterste heb je nood aan twee zware sloten.

Renaat
eigenlijk het eerste gewoon een winkel kunnen binnenstappen of ergens gaan eten zonder dat ik elk kwartier moet gaan kijken, maar zet hem ook niet 's nachts in Keulen achter het station. Gewoon een enkele keer max paar uur op een redelijke plek en 's nachts vast kunnen zetten op een camping, vorige keer met vouwslot gedaan maar moest wel zoeken naar een geschikte mogelijkheid om vast te zetten, trouwens bedankt voor het meedenken 8)
thomas1 schreef:voor de voorbereiding vd reis heb ik 3 opties overwegen mbt slot om fiets vast te zetten om paal oid

1. insteekkabel voor in defender - voordeel licht - nadeel door te knippen met kleine tang
2. Abus vouwslot light ca 700 gram voordeel licht - nadeel voorwiel met Son niet kunnen afsluiten, beperkte vastmaak mogelijkheden door lengte
3. goede abus ketting van 110cm ca 1700 gram - voordeel - meer afsluitmogelijkheden - nadeel natuurlijk gewicht
het is voor een easy rohler met rohloff dus best wel een overweging, en redelijk afgesloten achterlaten zit je toch ergens meer gerust te eten, ervaringen?
1 nee 2 nee 3 bijvoorbeeld.

Ik zou letten op het materiaal waarvan het slot gemaakt is. Gehard staal is een grote pre, óók in verhouding met het gewicht. Er zijn lichtere dan 1700 gram die dunner zijn maar nochtans veel sterker dan vouwsloten, insteeksloten, pantsersloten etc.. Let op of het ook van binnen gehard staal is of alleen het buitenste zichtbare randje.

Waarmee de gehard stalen ketting gesloten wordt bij voorkeur: bijvoorbeeld discusslot of palletjesslot zonder veel aanslagruimte. Hangsloten alleen van de allersterkste categorie. Op de site van de fietsersbond kan je over dit onderwerp aardige teksten lezen.

Voor beide wielen zijn leuke oplossingen. Pitlock of, wat minder duur, snelspanners te sluiten met een vijfkantige inbussleutel (normaal zeskantig).

Een sterker slot houdt in dat dieven langer bezig zijn het slot te kraken en beter moeten zijn toegerust. Steeds vaker hebben ze in grote steden draagbare slijpmachines op accu's bij zich waarmee helaas....

Bij diefstalgevaarinschatting speelt ook een rol of een dief zijn waar snel kwijtkan. Een gestolen Idworx met Rohloffnaaf en ketting zal in italië wel ergens verkocht kunnen worden door een dief, maar misschien niet snel. In Amsterdam kan iedere gestolen fiets snel iets opleveren, maar misschien wil een Italiaanse heler wel helemaal geen Idworks maar de blitse racefiets ernaast. Zuid Frankrijk misschien vergelijkbaar.

Hans
das mijn grootste zorg als ik deze zomer op fietsvakantie ga,diefstal......dat is meteen ook een van de redenen dat ik liever niet helemaal alleen ga......er kan dan altijd iemand bij de fietsen blijven als je boodschappen gaat doen, op de camping hang je fietsen aan elkaar vast, zien dieven meer fietsen staan denk ik dat het risico al groter word voor hen er eentje te pikken......

deze zomer doe ik ook de groene weg naar de middellandse zee en katharen route, en op dit moment is dat nog mijn grootste zorg, fietsdiefstal....
En ook de wijze van bevestigen van het slot op de fiets, kan iets bijdragen aan je veiligheidsgevoel. Bij een beugelslot, moet je zorgen dat er in de beugel zo weinig mogelijk ruimte is in de beugel om die bijv met een zaag of tang te lijf te gaan.

Bij een kabelslot moet het slot ruim boven de grond hangen. Zodat de dief zijn tang niet op de grond kan laten steunen om de kabel door te knippen.

Mocht je 2 sloten willen gebruiken, dan verschillende soorten gebruiken. Fietsendieven zijn soms gespecialiseerd in 1 soort slot. En hebben dan extra tijd nodig voor het 2e slot.

Mocht je geen slot willen of kunnen gebruiken, dan wegzetten in de hoogste of laagste versnelling. In beide gevallen is het lastig om snel op volle snelheid weg te kunnen fietsen.
Misschien is dit een optie ?
http://www.lock-alarm.nl/
Spinner schreef:Misschien is dit een optie ?
http://www.lock-alarm.nl/
Is misschien het overwegen waard, wel weer hoog ophangen dat slot om te voorkomen
dat het slot onder water gehouden kan worden, en zo de sirene smoort :roll:
Misschien is deze dan 'veiliger'
Afbeelding
http://www.fietsvakantiewinkel.nl/2www/cycla.php
Ook op ebay.com te koop voor € 3,-.
JaapG schreef:Ook op ebay.com te koop voor € 3,-.
Omdat ook voor mij een gestolen fiets/bob yak tot de nachtmerries behoort heb ik er één besteld. enige nadeel:

Estimated delivery: Between Monday, May. 19 and Tuesday, Jun. 10
Tja, uit China/Singapore duurt het 3 weken met de reguliere (goedkope) post. Vergeet niet wat vet oid op het klepje te doen om het geheel wat waterdichter te maken (of ga nooit in de regen fietsen).
ik vind dat niet op ebay...? linkje....
wottie schreef:
JaapG schreef:Ook op ebay.com te koop voor € 3,-.
Omdat ook voor mij een gestolen fiets/bob yak tot de nachtmerries behoort heb ik er één besteld. enige nadeel:

Estimated delivery: Between Monday, May. 19 and Tuesday, Jun. 10
hij is vandaag aangekomen, ruim voor dat ik hem verwachtte.

Het geluid is niet om aan te horen, dus de fiets stevig neer zetten is wel aan te raden. (mijn nieuwe nachtmerrie is nu dat hij 's nachts voor niets af gaat.)
OT: Waar ga je heen wottie? Dan kan ik die regio vermijden of juist niet: een nieuwe bijdrage voor 'Lawaai op de camping 2' :twisted: