Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke (goedkope) tent - Forum Wereldfietser

welke (goedkope) tent

Ik (17 jaar) ben voor mijn (1e) off-roadmeerdaagse ben op zoek naar een tent die ruim genoeg is om mijn BOB-Yak tas kwijt te kunnen (in/buiten het slaapmiddel).

Omdat het een tocht is van enkele dagen en aangezien ik alleen ga is mijn budget niet zo hoog. Bovendien verwacht ik hem niet veel te gebruiken de komende jaren. Dus als ik echt lange solotochten ga maken zal er sowieso een andere (duurdere) tent komen.

Zelf kwam ik deze tent tegen die mij wel aan sprak:
http://www.vrijbuiter.nl/tenten/lichtge ... bedrock-2/

Nu vroeg ik mij af of hij groot genoeg is voor mijn half volle BOB Yak tas (het frame kan onder de sterrenhemel), aangezien het een tweepersoons tent is zou dit moeten kunnen denk ik. En of er misschien nog andere opties zijn (<3kg en <€100)
Heb je al bedacht dat je het misschien ook voor een grote reep chocolade of bos bloemen kunt regelen? Toen ik van een klein budget mijn eerste reis maakte, had ik op fiets, slaapzak en tassen na, de rest van mijn kampeeruitrusting, waaronder de tent en de keukenspullen, geleend van welwillende familieleden. Wel moest ik de spullen schoon en intact weer inleveren, maar dat sprak vanzelf. Normale slijtage werd natuurlijk wel geaccepteerd.
Mocht je onder bekenden al hebben gevraagd of je spullen kon lenen, wil je dan mijn bericht s.v.p. als niet geschreven beschouwen?

Kun je misschien zeggen hoe groot je bent? Op andere fora weet ik van andere goedkope eenpersoonstentjes (bijv. Gelert), maar lange mensen passen er vaak niet in.
Wij hebben thuis een lichtgewicht mier. Dit is echter een katoenen tent van 4 kilo. Mooie tent alleen ben ik bang dat hij s ochtends een stuk zwaarder is ivm ochtenddauw/condens.

Zelf ben ik ongeveer 1,85 m
Ik ben zelf erg blij met mijn Vango Banshee voor 2 personen (of één persoon met bagage).
Vergelijkbaar in prijs als Coleman, maar naar mijn ervaring van betere kwaliteit. ;)
Wottie, hoe is je Duits? Op de website outdoorseiten.net komen geregeld tentvragen voor, ook voor solokampeerders. Je lengte lijkt me geen probleem, in mijn herinnering zijn passende solotentjes vooral moeilijk te vinden voor mensen die groter zijn dan 1,90 m.
Mocht je hulp nodig hebben om daar iets te vinden, meldt het dan.

Zelf slaap ik (enkele cm's korter dan jij) in een MacPac Microlight (ruimer) of een Terra Nova Laser Competition 1 (iets groter dan een doodskist, maar wel erg licht & duur), maar die liggen buiten jouw budget.

Je zou nog kunnen kijken naar een iets goedkoper tentje bij Decathlon, bijv. Quecha Forclaz 2, maar ik heb daarmee geen ervaring, dus daarover moet een ander forumlid maar wat zeggen. En Decathlon heeft maar 3 filialen in NL, meer in België, dus of je er in de buurt woont? Op kleine bedragen en met een klein budget zijn verzendkosten ook weer zoiets.

Ik heb geleerd - ofschoon je daar nu niets aan hebt, maar in de toekomst wel - om zgn. anti-cyclisch te kopen. Ik kocht mijn tentjes in het najaar, in de uitverkoop. En soms ook wel het demomodel, als het geen defecten had. Dat scheelt veel pegels, die je kunt gebruiken voor andere zaken (vakantie bijv.).

Als laatste: zet een advertentie hier in het forum: misschien is er een lid dat nu een gezin heeft en het oude solotentje graag afgeeft voor een redelijk prijsje aan een enthousiasteling als jij.

Update.
Oei, ik zie iets te laat dat het tentje van Decathlon 3,5 kg weegt. Die valt dus af, denk ik. Er zijn wel lichtere tentjes op de Decathlonsite, maar die kun je zelf ook wel vinden. :-)
Bedankt voor de info, ik zal eens op de Duitse website rondkijken, kan ik meteen oefenen voor mijn examen.

Maar tot nu toe zijn er nog geen grote nadelen aan de door mij genoemde tent?
De prijs/gewicht verhouding sprak mij namelijk erg aan.

Decathlon is voor mij een eindje weg, ik moet namelijk vanuit apeldoorn komen. Overigens wel een mooi uitgangspunt voor mijn off-Road route over de veluwe
Hoi Wottie,
De tent die jij hebt uitgezocht bij de Vrijbuiter heb ik hier liggen. Hij is vorig jaar 3 weken gebruikt in droog weer. Voor E. 25,- mag je hem hebben. Ik wil er vanaf, omdat er teveel haringen voor nodig zijn om deze tent op te zetten en ik doorgaans in woestijngebied met rotsachtige bodem op reis ga. Ik weet niet waar je woont, maar ik woon in de buurt van Groningen.

Ineke
wottie schreef:Maar tot nu toe zijn er nog geen grote nadelen aan de door mij genoemde tent?
De prijs/gewicht verhouding sprak mij namelijk erg aan.
Omdat ik er zelf geen ervaring mee heb, kan ik over dat tentje niks zeggen.
Neem 3 eigenschappen van tenten:
  1. (lage) prijs;
  2. (laag) gewicht;
  3. (hoge) duurzaamheid.
Dan kun je meestal wel 2 eigenschappen van deze verenigen in 1 product, maar niet alledrie. Voorbeelden: een heel licht tentje dat ook nog redelijk duurzaam is, is vrijwel altijd prijzig. Jij zult bij het zoeken ook wel gemerkt hebben dat goedkopere tenten geen goede kwaliteit lichte aluminium, maar zwaardere glasfiber stokken hebben. En dat je geen erg lichte tenten voor een lage prijs kunt vinden.

En kijk eens hierboven! Zie je wel dat het werkt: vriendelijk hengelen :D
Gebruik nu voor het tweede jaar deze tent. Licht, niet duur, makkelijk op te zetten en vooral ruim.


Afbeelding

Groet Leo
Gebruik nu voor het tweede jaar deze tent. Licht, niet duur, makkelijk op te zetten en vooral ruim.

Afbeelding


Groet Leo
Ziet er leuk uit, maar hoe heet hij of waar kan ik hem vinden
Je kan ook denken over huren / lenen. Vind ik nog steeds een betere optie dan de aanschaf van een 'wegwerptentje'.

Renaat
wottie schreef:Ziet er leuk uit, maar hoe heet hij of waar kan ik hem vinden
Hier bv: http://retail.luxeoutdoor.de/index.php? ... duct_id=56
Inderdaad alleen via internet te verkrijgen.http://retail.luxeoutdoor.de/index.php? ... ommon/home

Er is inmiddels een lichtere versie te koop.

Afbeelding

Gr Leo
Allemaal mooi, maar de topicstarter (wottie) heeft maar 100 EUR te besteden. De tent van 'leoprodeo' is al ruim duurder (30%) zonder rekening te houden met bijkomende verzendkosten. Het forumlid 'ineke valster' doet een prachtig aanbod, heeft de tent gebruikt, dus kennelijk getest. Als enige slechte eigenschap noemt ze de vele afspanpunten.

@Revanho: je hebt volkomen gelijk, dat maakt het aanbod van 'ineke valster' alleen maar vriendelijker: hergebruik, geen nieuwe grondstoffen nodig!
'Ineke valster' heeft als het goed is een pb ontvangen. Ik kan me wel vinden in de reacties van aardvark, zowel hier als in het topic over 'potten en flessen' :wink:
aardvark schreef: @Revanho: je hebt volkomen gelijk, dat maakt het aanbod van 'ineke valster' alleen maar vriendelijker: hergebruik, geen nieuwe grondstoffen nodig!
Inderdaad
Heb een PBtje terug gestuurd. We komen er wel uit.

Ineke
Eureka spitfire solo of duo slechts 149 euro.
Grote binnen tent

380 lang
105 hoog
en 180 breed de duo

mario
Wij zelf hebben een Robens, niet echt een hele dure tent en goed via internet te bestellen.

Persoonlijk zou ik niet meer zo snel voor een 1 stoks tent gaan. Wij hadden hiervoor Mentora 1-stoks tent, super mooi afgewerkt maar de hoeveelheid grondpennen was om te huilen, en de ruimte binnen in was ook minimaal. Nu weer terug naar een 4 stoks koepel (Robens Fortress) dit is een ruime 3 persoons tent dus veel te groot. Kost toen 350 euro, maar heeft een 10.000 grondzeil en 7.000 dak. (xspo.de)