In de loop der jaren heb ik al teveel geld achtergelaten in buitensportwinkels. Neem eens aan dat aardvark een echte vrek is en geen geld meer wil uitgeven aan het kopen van lichtgewicht kunststof voorraadpotten.
Wel stel ik eisen:
Wat doet aardvark aan recycling?
Als voorbeeld: oploskoffie wordt in NL alleen in glazen potjes of in de veel duurdere eenkopssachets verkocht; of moet aardvark naar een andere supermarkt gaan of een ander merk kiezen (keuze voor of tegen oploskoffie s.v.p. achterwege laten)? Pindakaas & chocopasta zitten hier ook alleen maar achter glas.
Aardvark weet dat er in NL winkels zijn die relatief dure chocoladepasta in tubes verkopen. Is er een wereldfietser die geprobeerd heeft deze te openen en opnieuw te vullen?
Een lange inleiding naar de uiteindelijke vraag: welke in Nederland/België in de reguliere supermarkt verkrijgbare, dagelijkse, producten ken jij die in een kunststof container (300 ml of kleiner) zitten die geschikt is voor hergebruik (cf. aardvarks eisenpakket)?
Wel stel ik eisen:
- grote opening, zowel voor vullen als leeglepelen als om makkelijk te kunnen reinigen;
- hermetisch afsluitend, opdat jam of olijfolie er niet uitlopen als de container ondersteboven ligt;
- neemt geen smaken aan;
- gratis.
Wat doet aardvark aan recycling?
- Voor kruiderijen e.d. gebruikte ik in het verleden wel de containers van fotorolletjes. Met de overstap naar digitale opnamen raakt die bron uitgeput. Kleine, hersluitbare plastic zakjes vangen die functie voor een deel op. Ze zijn voordelig & nemen weinig (vaste) ruimte in (oprollen als ze leger raken). Nadeel is dat ze niet (nauwelijks) te reinigen zijn, en gemalen specerijen gaan in de sluiting vastzitten en maken deze daarmee onbruikbaar. Kleine medicijnpotjes zijn een alternatief, maar voor oliën sluiten ze onvoldoende af is mijn ervaring.
- Een Sterilon druppelflesje (15 of 30 ml) doet bij mij goede diensten, na het wegpoetsen van het opschrift, als knijpflaconnetje voor afwasmiddel.
- Een relatief duur flesje Pedros MTB kettingwax, met schroefdop, wordt gevuld vanuit een grote voorraadfles (en houdt het al >10 jaar uit, zonder bros te worden).
- Uit een trip naar de USA hield ik een doorzichtig plastic potje met schroefdeksel over, erin zat Folgers instant koffie. De Amerikaanse pindakaas zat ook wel in kunststof potten, maar aardvark liet die daar achter. Het kostte teveel afwasmiddel uit de schaarse voorraad (zie hergebruik Sterilon druppelflesje) om die vetvrij te krijgen.
- Kleine PET-flessen (500 ml of minder) worden door aardvark ingezet als vervanger voor de welbekende Sigg (en andere fabrikaten) aluminium drankflessen. Ze zijn veel lichter en qua schoonmaken is de te nemen moeite om het even. Deze tip zie je ook veel terug op fora voor U(ltra)L(ight) backpacken.
Als voorbeeld: oploskoffie wordt in NL alleen in glazen potjes of in de veel duurdere eenkopssachets verkocht; of moet aardvark naar een andere supermarkt gaan of een ander merk kiezen (keuze voor of tegen oploskoffie s.v.p. achterwege laten)? Pindakaas & chocopasta zitten hier ook alleen maar achter glas.
Aardvark weet dat er in NL winkels zijn die relatief dure chocoladepasta in tubes verkopen. Is er een wereldfietser die geprobeerd heeft deze te openen en opnieuw te vullen?
Een lange inleiding naar de uiteindelijke vraag: welke in Nederland/België in de reguliere supermarkt verkrijgbare, dagelijkse, producten ken jij die in een kunststof container (300 ml of kleiner) zitten die geschikt is voor hergebruik (cf. aardvarks eisenpakket)?