Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 2 tandems op de auto? - Forum Wereldfietser

2 tandems op de auto?

Hoi,

wij willen onze twee tandems vervoeren op de auto, en dan liefst liggend. Kan dit? Zo ja, hoe????
Tot nu toe deden we het met 1 tandem op de achterdrager (zonder trekhaak): beide wielen er uit en bagagedragers er af, en dan is het net zo breed als een gewone fiets. Maar het is wel veel gedoe elke keer...
We denken nu aan een dakdrager, maar weten niet goed of we daar (met eventuele aanpassingen) ook een tweede tandem op kwijt kunnen.
Iemand tips / ervaringen?
Het type auto is hierbij wel handig om te vertellen met oog op de dakbelasting.
Daklast is zeker een punt, maar ik zou niet even snel kunnen voorstellen hoe 2 tandems liggend (gestapeld) vervoerd kunnen worden? Wij vervoeren onze tandem (1) met een Vittorio dakdrager liggend, ligt als een huis, maar dat is er dus maar 1 niet 2. Ik zou zeggen als je er 2 op het dak wilt hebben zullen ze toch gewoon staand meemoeten denk ik, en als ik me goed herinner heb ik daar ooit wel eens plaatjes van gezien van een zelfgeknutselde dubbele verlengde gootconstructie.
We rijden met een VW Touran, met dakgoten.

@OmeGerrit: We vroegen ons dus o.a. af of je bv. op zo'n Vittorio dakdrager met een paar hulpstukken een tweede tandem zou kunnen meenemen... Is dan nog altijd minder hoog dan rechtopstaande tandems ;-)
Op een Touran mag maximaal 100kg op het dak. Dat moet dus goed te doen zijn. Stel dat de fietsen per stuk zo'n 30 kg wegen dan houd je 40kg over voor het rek. De wegligging zal wel minder worden met 100kg op een hoge auto en dan nog gestapeld
maar technisch zou het moeten kunnen.
Je zou in theorie natuurlijk twee Vittorio-dragers kunnen stapelen maar dan kom je al bijna bij de hoogte van een tandem. Twee tandems naast elkaar lijkt mij toch echt handiger:

Afbeelding

De hierboven afgebeelde dakdrager is eigendom van Peter Dericks van MSC-importeur Bikebrands; je zou bij hem kunnen navragen welke onderdelen hij gebruikt heeft (info@bikebrands.nl). In dit geval heeft elke tandem één bevestigingsarm. Mocht je ze nog steviger willen vastzetten dan kun je het beste twee dubbele fietsdragers 'verbouwen' zodat elke tandem aan twee armen vastgezet kan worden.

Als je een beetje hulp bij het tillen wilt hebben zou je twee exemplaren van de - niet meer geproduceerde - BTS Bikelift moeten zien te vinden. Deze dragers hebben een gasveer die ondersteunt bij het optillen:

Afbeelding

Sinds kort is een een tandemdakdrager zoals de Atoc Tandem Topper in NL te koop bij Sector2Bikes in Elst (U). Bij deze drager gaat het voorwiel eruit waardoor de tandem iets lager en nog wat vaster op het dak staat. De tandem is bij deze drager door één persoon op het dak te plaatsen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In de Tandemclub zijn er ook minstens twee koppels die zelf een dakdrager hebben gemaakt c.q. laten maken. Daarbij zijn voor elke tandem twee staanders gemaakt met elk een fietsklem. Het is even tillen om ze op het dak te krijgen maar de tandems staan muurvast.

Of je twee tandems nou staand of liggend gaat vervoeren: met twee tandems op het dak wil je niet hard rijden vanwege het geluid en het brandstofverbruik. Daarom kun je ook een aanhanger overwegen (hieronder een voorbeeld met één tandem):

Afbeelding

Een uitstekende basis voor een 2-tandemtrailer is het onderstel van een oude vouwwagen zoals een Alpen Kreuzer. Daarvan zijn er voldoende exemplaren in vergaande staat van ontbinding te koop. Het onderstel ziet er zo uit:

Afbeelding

Twee goten erop, twee staanders in het midden maken met aan twee zijden een fietsklem, eventueel wat extra spanbanden en klaar ben je. Wil je niet al teveel knutselen dan is een kant-en-klare motoraanhanger mogelijk ook een idee. Dit model van Motolug is zelfs demontabel:

Afbeelding

Afbeelding
OmeGerrit schreef:en als ik me goed herinner heb ik daar ooit wel eens plaatjes van gezien van een zelfgeknutselde dubbele verlengde gootconstructie.
En zie, mijn geheugen heeft me nog niet in de steek gelaten.

Anyway, het is heel misschien wel mogelijk om 2 tandems plat te stapelen, maar zoals gezegd, je komt al gauw net zo hoog uit als rechtop. De Vittorio dakdrager heeft 4 staakjes met een U aan het einde waar de hoofdbuizen van de tandem in vallen. Het is verstelbaar door die staakjes op het onderliggende dragerframe te schuiven zodanig dat je de geometrie van je tandem kunt matchen. Je zou daar dus 4 extra staakjes aan toe moeten voegen en wel zo dat die vrij door de 1e tandem heen de 2e vasthouden. Dat is al lastig maar vooral kan ik me niet voorstellen dat dat een stabiele constructie oplevert. De opties die Marten noemt lijken mij dan veel beter.
In dezelfde stijl als een aantal hierboven genoemde exemplaren is deze van Thule:

http://www.thule.com/en-us/us/products/ ... 58p-_-3286

Echter niet leverbaar in NL voor zover ik kan zien, maar wellicht via een creatieve route (ik zou eens informeren bij Thule NL en/of USA) toch naar hier te krijgen?

Roef
Ik denk, het is niet de kunst is hoe je twee tandems op een dakdrager vastzet de vraag die ik me zou stellen. Hoe, wat of waarmee bevestig ik dat frame aan mijn auto. Twee tandems en een noodstop met de auto. Hoe stevig is deze verbinding met de carrosserie.
Het een hangt samen met het ander, maar de Vittorio dakdrager kan aan elke allesdrager worden bevestigd, als dat je vraag is. Kijk ook even op hun website of de website van de tandemclub. Er is ergens een filmpje dat laat zien hoe het in zijn werk gaat.
Alternatief: je bouwt iets zelf (handleiding in het Duits).

Je kunt ook de Unitec-drager voor twee fietsen als basis nemen, moet je wel de wielgoten verlengen.

Of je verbindt twee Thule-dakdragers:

Afbeelding

Afbeelding

Voorbeeld van een dakdrager waarvan de eigenaar helaas naam/type niet meer weet, maar geeft wel een goede indruk hoe je een stevige dakdrager in elkaar kunt zetten:

Afbeelding

Afbeelding

Kortom: variatie genoeg :wink: en persoonlijk zou ik gaan voor eigenbouw met per tandem twee degelijke stalen staanders. Dat geeft de beste garantie op stevig staan van de beide tandems. Waar nog de vraag bij komt: wat zijn dit voor tandems oftewel: wat wegen ze per stuk?
Amai, zoveel ideeën ☺
Het gaat om twee Santos tandems, qua gewicht per stunog geen 25 kg, dacht ik.
We gaan dit allemaal nog eens goed bekijken. Rechtop vinden we minder dan platliggend, maar dat kan een verkeerde impressie zijn, we hebben met geen van beide systemen ervaring... Een aanhanger is geen optie, we hebben geen trekhaak.
Voorlopig blijft de voorkeur nog even liggen bij: wielen en bagagedragers er af en de frames dan maar op de kofferdrager... Maar we gaan ons de volgende weken eens verdiepen in een paar van de mogelijkheden van hierboven.
armimema schreef:Amai, zoveel ideeën ☺
Het gaat om twee Santos tandems, qua gewicht per stunog geen 25 kg, dacht ik.
We gaan dit allemaal nog eens goed bekijken. Rechtop vinden we minder dan platliggend, maar dat kan een verkeerde impressie zijn, we hebben met geen van beide systemen ervaring... Een aanhanger is geen optie, we hebben geen trekhaak.
Voorlopig blijft de voorkeur nog even liggen bij: wielen en bagagedragers er af en de frames dan maar op de kofferdrager... Maar we gaan ons de volgende weken eens verdiepen in een paar van de mogelijkheden van hierboven.
Santos weegt inderdaad zo rond de 25 kilo, in elk geval inclusief dragers, spatborden etc. Je zegt geen trekhaak te hebben, maar kan/mag die wel onder de auto? Reden van de vraag: er zijn allerlei nieuwe auto's met relatief kleine motoren waarmee je geen aanhanger mee mag trekken. Als het wel mag kan het goed geïnvesteerd geld zijn omdat je dan serieus bespaart op brandstofkosten én de tandems niet op het dak staan. Een kofferbakdrager met twee tandems zou ik niet aanbevelen. Uiteraard kán het wel maar stevig/veilig lijkt mij iets anders. Bij mijn weten zijn deze dragers niet gemaakt om 40 kilo (= 2 tandems minus wielen) te drager. Bovendien; het steeds verwijderen van de wielen is een optie, maar waarom zou je steeds de bagagedragers moeten demonteren? Er vanaf gezien dat dat af te raden is want na een keer of 20 is de schroefdraad op het frame kaduuk (been there, done that :| ).
Die schroefdraad... dat is ook de reden waarom we naar een andere oplossing zoeken... Het gewicht achterop gaat best, hoor, die dragers kunnen ook het gewicht van drie gewone fietsen aan, dus...
Tja, trekhaak... Toen we de auto kregen (auto van de zaak) mocht er geen op, had te maken met de lage CO²-uitstoot en de premie daarvoor... En achteraf plaatsen is een dure grap voor een auto die niet onze eigendom is, en over een paar jaar vervangen wordt :-(
We zoeken door :-)
armimema schreef:Die schroefdraad... dat is ook de reden waarom we naar een andere oplossing zoeken...
Je haalt nu dus elke keer de bagagedrager van de tandem af of begrijp ik het nu helemaal verkeerd?
armimema schreef:Het gewicht achterop gaat best, hoor, die dragers kunnen ook het gewicht van drie gewone fietsen aan, dus...
Tja, trekhaak... Toen we de auto kregen (auto van de zaak) mocht er geen op, had te maken met de lage CO²-uitstoot en de premie daarvoor...
OK, trekhaak wordt het dus niet. Ik wist niet dat je pakweg 40 kilo op een kofferbakdrager mocht laden. Ik vraag me wel af of een tandemframe door zijn lengte niet meer zijdelingse krachten uitoefent dan de wat kortere solofietsen maar wellicht is dat onjuist gedacht (is er een natuurkundige in de zaal? :P )
Eigenlijk nog maar een paar keer gedaan (2 keer voor op de auto, 2 keer voor op het vliegtuig), maar het is inderdaad niet iets wat je ongestraft onbeperkt kan doen. Anders was ons probleem opgelost :-)
Trouwens, met een trekhaak moeten de wielen en bagagedragers er toch ook af?