Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tandem trekking gezocht - advies gevraagd - Forum Wereldfietser

Tandem trekking gezocht - advies gevraagd

Dag wereldfietsers!

Samen met mijn vriendin zijn we van plan om na onze studies, dus in juli, 1 a 2 maanden te gaan trekken met de fiets in Europa (afhankelijk van herexamens). We zouden dit graag met een tandem doen. We hebben al eens een tandem gehuurd en vonden dit super leuk. Het zou wel de eerste tandem zijn die we kopen, maar we willen ineens echt iets degelijk kopen dat toch een tijdje kan meegaan.

We verkiezen eerder een relaxte houding, en zitten dus liever iets meer rechtop. Maar natuurlijk willen we ook wel wat afstanden afleggen :). We zullen voornamelijk op verharde wegen fietsen, maar onverhard mag geen probleem vormen.

Het doel is dus om er richting Italië mee te trekken deze zomer, maar ook om er in de toekomst andere bestemmingen mee op te zoeken en zowel lange reizen als korte tripjes mee te doen. We zullen voornamelijk kamperen om het zo budget vriendelijk mogelijk te maken.

Ik ben 1m83 (bbl 89cm) en weeg 90. Ik ben dus zeker niet de lichtste en heb vrij veel kracht in de benen. Ik rij ook met de racefiets en dus de tandem moet echt zeer stevig zijn. Mijn vriendin is 1m65 en weegt 55kg. Daar zal dan toch zeker 30kg bagage bij komen.

Wij zijn allebei van antwerpen, maar zijn zeker bereid om ergens in Nederland een tandem te kopen. Het budget bedraagt zo'n 1500 euro, maar is wel wat variabel. We zoeken dus op de tweedehands markt. De herverkoop waarde speelt ook wel een rol. Aangezien het onze eerste tandem fiets vakantie zou zijn, kan dit altijd tegenvallen natuurlijk.

Onze fietservaring is redelijk beperkt. We hebben allebei wel al eens een fietsreis gedaan, waar we zo'n 1000km hebben afgelegd. We fietsen allebei in het dagdagelijkse leven en ik fiets ook met de racefiets regelmatig. Ik heb zelf wel wat kennis van fietsen. Het meeste kan ik zelf repareren. Met tandems specifiek heb ik wel geen ervaring.

Deze tandems had ik al op het oog:
een beetje aan de zware kant en wordt hier soms afgeraden

ligt wat boven budget

lijkt me ideaal? Alleen de prijs is wat onduidelijk en de verkoper reageert niet op mails

Alvast heel erg bedankt!
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr
Als je je budget honderd euro weet op te rekken is dit misschien ook wel interessant.
Mits je er goed op zit natuurlijk. De grootste maat is misschien net wat aan de kleine kant voor jou terwijl de kleinste maat misschien net wat aan de grote kant is voor je vriendin. Of maatvoering bij tandems helemaal overeen komt met gewone fietsen weet ik niet. Zeker dus serieus passen.
Bedankt voor de reactie! Die had ik ook al gezien, maar is blijkbaar verkocht spijtig genoeg.
Maarten & Line schreef:<over Santos tandem> De grootste maat is misschien net wat aan de kleine kant voor jou terwijl de kleinste maat misschien net wat aan de grote kant is voor je vriendin. Of maatvoering bij tandems helemaal overeen komt met gewone fietsen weet ik niet. Zeker dus serieus passen.
Voor wat het waard is: ik ben 1.82 met BBL 90 cm en zit perfect op een Santos maat large. Ze worden echter maar hoogst zelden aangeboden, laat staan voor deze prijs.
Er staat wel meer op Marktplaats dat - zeker voor een eerste tandem - heel geschikt kan zijn. Menig model kan wat aan de lage kant zijn maar met een lange zadelpen en een stuurverhoger kun je dat vaak wel opvangen.
http://link.marktplaats.nl/m800574738: een Vittorio in Driebergen. Typisch een tandem om wat meer rechtop te zitten. Vervang je de huidige sturen/stuurpennen door wat sportievers dan oogt de fiets ook gelijk anders. Vittorio is zeer degelijk maar wel wat aan de zware kant. Vraagprijs lijkt mij heel redelijk.
http://link.marktplaats.nl/m797085439: een wat oudere Dawes Galaxy Twin in Brummen (Gld). Ik zou de remmen vervangen door nieuwe V-Brakes of zelfs Magura HS11/HS33 maar verder een prima fiets. Mogelijk wat slapper dan de nieuwste generatie tandems.
http://link.marktplaats.nl/m796476510: nog een Vittorio in Amsterdam.
http://link.marktplaats.nl/m794776011: een Cannondale in Culemborg. Vraagprijs is boven budget, maar de biedingen zijn beperkt. Bied eens 1.200 Euro en kijk wat er gebeurt. Fiets is mogelijk wel wat te klein.
http://link.marktplaats.nl/m782198916: Trek T50 in Den Haag. Vraagprijs is nogal hoog en dat blijkt ook wel: er zijn geen biedingen. Idee: ga eens 150 onder de vraagprijs zitten of probeer voor de vraagprijs de Bob-kar erbij te krijgen. Dit type Trek is een wat onderschatte tandem: rijdt fijn en is degelijk.
http://link.marktplaats.nl/m797108290: nóg een Vittorio, nu in De Meern voor héél weinig geld
http://link.marktplaats.nl/m799641788: een Burley Samba in Almere. Was ook onze 'starttandem' waar we veel plezier aan hebben beleefd.
http://link.marktplaats.nl/m792973181: een Koga TwinTerra in Hengelo. Vraagprijs is boven budget maar wie weet wat een bieding uithaalt?

Over de tandems die je zelf aanhaalde: die Koga TwintySix is zeer geschikt maar het zou inderdaad wel handig zijn als de verkopende partij op mails zou reageren ..... :wink: De Twin Traveller zou ik laten staan wegens vrij zwaar en te complex. Hij is wel héél comfortabel, dat dan weer wel. Een Santos is uitstekend maar je moet er maar aan kunnen komen voor het bedrag dat jullie beschikbaar hebben. Net iets boven budget maar wel nieuw is een Conway MT500: een opvallend goed rijdende tandem die in kale uitvoering rond de €1.500 kost (exacte prijs hangt van de winkel af). Reken nog eens €200 voor spatborden, dragers en simpele verlichting en je bent klaar.
http://link.marktplaats.nl/m792973181: een Koga TwinTerra in Hengelo. Vraagprijs is boven budget maar wie weet wat een bieding uithaalt?
Aanbieder liegt alleen wel een beetje over de nieuwprijs(3999), wij kochten t model van 1 jaar eerder voor rond de 2700 euro...

Roef
Rongyos schreef:
http://link.marktplaats.nl/m792973181: een Koga TwinTerra in Hengelo. Vraagprijs is boven budget maar wie weet wat een bieding uithaalt?
Aanbieder liegt alleen wel een beetje over de nieuwprijs(3999), wij kochten t model van 1 jaar eerder voor ronde de 2700 euro...

Roef
Je hebt gelijk - dat had ik nog niet eens gezien. Er wordt op Marktplaats wel vaker gelogen over nieuwprijzen van tandems, maar deze is wel heel kras. Of ze zijn zelf ooit voorgelogen :wink: De prijs was in 2002 € 2.695 en in 2003 en 2004 € 2.995. Daarna is Koga om onnaspeurbare redenen alweer gestopt met deze tandem en kwam de TwintySix.
er is genoeg aanbod
heb zelf vroeger een vittorio gehad en dat is een zeer goede reis tandem
zeker als er een extra sleeprem op zit ,die is voor lange afdalingen onmisbaar
ook de andere tandems zijn goed ,maar heb ik geen ervaring mee
heb nu een santos en die is echt heerlijk
maar bedenk wel dat als je een tweede hands koopt er zo nog rond de 100 a 200 honderd euro kosten bij kan komen om hem naar je zin te maken
zoals een ander zadel (want dat is persoonlijk )zadelpen stoker geveerd ?? stuurpen en wellicht banden ketting en pion
en kijk ook of er een voordrager op de voorvork past
succes met zoeken
En aansluitend op bovenstaand advies, kijk ook even goed naar slijtage, kettingen en tandwielen vervangen op een LX tandem kost al gauw rond de 100 euro schat ik, bij de Koga moet je (weet ik uit ervaring) goed opletten of er geen speling in de voorvork zit, en of er geen haarscheurtjes zitten in het frame (met name waar de voorste zitbuis aan het trapas huis gelast zit) en bij de spaakgaten van de achtervelg (als dat nog de originele zwart geanodiseerde velgen zijn).

Roef
Is dit niet iets voor je?

http://www.2dehands.be/fietsen/fietsen/ ... 03048.html


http://www.2dehands.be/fietsen/fietsen/ ... 11685.html


http://www.2dehands.be/fietsen/fietsen/ ... 19204.html


Er staan wel meer potentiële goede aankopen op 2dehands.be
Of heb je die al allemaal bekeken?
Bedankt voor alle reacties! Ik ga ze vanavond of morgen eens grondig bekijken en een lijstje maken.

De meeste tandems van Vittorio lijken mij zo oud. Zeker wanneer het nog een 7 speed is, is het niet makkelijk om nieuwe onderdelen te vinden denk ik? Want je zit toch met een verschil in naafbreedte? Bovendien zullen die kaders toch ook wel wat slapper zijn?

Van geveerde voorvorken heb ik ook zo wat schrik. Als ik een Conway zou kopen, moet de vork misschien ook vervangen worden? Met spatborden en goede pakdragers wordt dat ook duur en dan kan ik misschien beter voor een tweedehandse gaan met rohloff naaf oid.

Zoveel mmogelijkheden!
MichielB schreef:Bedankt voor alle reacties! Ik ga ze vanavond of morgen eens grondig bekijken en een lijstje maken.

De meeste tandems van Vittorio lijken mij zo oud. Zeker wanneer het nog een 7 speed is, is het niet makkelijk om nieuwe onderdelen te vinden denk ik? Want je zit toch met een verschil in naafbreedte? Bovendien zullen die kaders toch ook wel wat slapper zijn?

Van geveerde voorvorken heb ik ook zo wat schrik. Als ik een Conway zou kopen, moet de vork misschien ook vervangen worden? Met spatborden en goede pakdragers wordt dat ook duur en dan kan ik misschien beter voor een tweedehandse gaan met rohloff naaf oid.

Zoveel mmogelijkheden!
De aangeboden Vittorio's zijn vaak vrij oud, omdat de eigenaren er heel veel jaren op rijden. 7-speed onderdelen zijn nog ruimschoots verkrijgbaar, daar zou ik me niet al te druk om maken. Een Vittorio-frame is misschien een fractie slapper dan een nieuwe aluminiumtandem maar het zijn zeker geen dweilen. Soms hebben ze last van 'shimmy' (trillingen om de lengte-as) maar dat is met goede belading te voorkomen.

De verende vork van de Conway is "tandem approved" dus die zou je kunnen laten zitten. Maar als geheel komt dit model wat boven budget uit - en daarover gesproken: een tweedehands tandem mét Rohloff is voor dit budget hoogst onwaarschijnlijk maar je weet maar nooit. Vooralsnog zou ik er maar op rekenen dat je op een derailleurfiets uitkomt en daar is naar mijn idee niks mis mee.
M276 schreef:Is dit niet iets voor je?
http://www.2dehands.be/fietsen/fietsen/ ... 03048.html
http://www.2dehands.be/fietsen/fietsen/ ... 11685.html
http://www.2dehands.be/fietsen/fietsen/ ... 19204.html
Er staan wel meer potentiële goede aankopen op 2dehands.be
Of heb je die al allemaal bekeken?
Die Twixions zou ik niet aanraden; het achterframe is niet erg stijf en ik vraag me ook af of MichielB er aan de voorzijde op past. De "special" van Fietscenter Luc oogt heel interessant, tenminste als de wielen geen 28 spaken hebben (zoals in de tekst staat) maar 48 (wat op de foto wel zo lijkt te zijn).
iets boven je budget maar het is een vraagprijs
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr
Mocht het aankopen niet lukken kijk dan eens op:

http://www.mastworp.nl

Daar kun je voor een redelijke prijs een Rohlof-tandem huren, desgewenst met aanhanger voor de bagage.

Corné
Wij hebben een Vittorio man-man tandem gekocht enkele jaren geleden (via marktplaats) als opvolger voor onze Dawes. Dag en nacht verschil! De Vittorio is echt zat stijf, een plezier om mee rond te scheuren, het beetje buiging dat er in zit, maakt hem vooral comfortabeler. Ik zou onze bochten-stijl als sportief omschrijven, en ik heb als stuurman nog nooit het idee gehad dat het frame mij in de steek liet.

Een aandachtspunt is wel dat oude tandems een veel kortere stoker plaats hadden en dat is bij de onze ook ons voornaamste puntje van kritiek.
Was deze al genoemd?
http://link.marktplaats.nl/m801384100: een Thorn Voyager 54/40 cm. De achterzijde is dus wel heel laag, maar het is een kwestie van proberen of MichielB's stoker hier toch goed op past. Zadelpennen zijn immers te koop tot pakweg 45 centimeter lengte ...... :wink: Thorn maakt uitstekende tandems en zeker voor deze prijs zou het een prima koop kunnen zijn. Let wel op EnriceV's opmerking over de korte stoker-afdeling: een lange fiets kun je "korter" maken met het juiste achterstuur en -stuurpen, een korte fiets kun je nou eenmaal niet verlengen.
Van geveerde voorvorken heb ik ook zo wat schrik. Als ik een Conway zou kopen, moet de vork misschien ook vervangen worden?
Even een nuance, met mijn opmerking op te letten dat de verende vork van de Koga geen speling heeft, doelde ik er niet op dat deze dan zou moeten worden vervangen. Verende voorvorken kun je reviseren, als je dit laat doen kost het je een euro of 100, als je handig bent kun je vast ook uitvogelen hoe dit zelf te doen. Ik zou je alleen niet adviseren een fiets te kopen waar je direct de vork van moet gaan reviseren, maar laat dit je er niet van weerhouden een kijkje te nemen (mij is die vering in de voorvork altijd prima bevallen). En het kan natuurlijk ook een argument zijn flink op de prijs af te dingen ;-)

Roef

PS: die vork van de Koga is trouwens ook 'tandem approved', net als die van de Conway.
Eerst en vooral, heel erg bedankt voor alle reacties, hier heb ik echt veel aan!
Ik heb zelf een online spreadsheet gemaakt om het voor mezelf wat overzichtelijk te houden.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing

Mijn doel is een degelijke en betrouwbare fiets te hebben en voornamelijk prijs/kwaliteit echt iets goed te kopen. Zo kan ik hem in het slechtste geval (dit verwacht is natuurlijk wel niet) terug verkopen.

De grootte van de fiets is voor mij toch ook echt belangrijk.
Ik ga geen 1000 euro neertellen voor iets dat eigenlijk niet goed past en waar ik dan met extra lange zitpennen moet liggen knoeien.

Verder als ik een oudere 7-speed tandem koop, cassettes en cranks zijn hetzelfde als standaard MTB?
Enkel de naafbreedte zelf verschilt toch? Ik vraag het maar voor de zekerheid.

Ik ga dus eens mailen voor de vittorio's en eens kijken of over de prijs valt te onderhandelen van de avaghon.
De vittorio met tassen is volgens mij moderner met een langere zit voor de stoker. De andere ziet er meer uit als de onze. (alleen is onze achter positie erg kort omdat wij een 64-52 frame hebben).

Aangezien er toch heel wat geld gevraagd wordt voor deze fiets (wij hebben de onze zonder tassen weliswaar, voor 500 kunnen kopen), zou ik je wel ten zeerste aanraden om een proefrit te doen met gewicht in de tassen. Het geheel moet stijf zijn en vertrouwen geven, als je de boel voelt zwalpen dan is het niet "jullie" tandem.