Additionally, paste this code immediately after the opening tag: camera fiets - Forum Wereldfietser

camera fiets

Hoi bikers!
Ik zou graag eens willen informeren of er ook fervente fotografen op dit forum zitten.
Ik ben namelijk op zoek naar info om mijn fotomateriaal ( -+ 15kg) me te sleuren....
en liefst zo veilig mogelijk. (schokbestendig, stof en waterbestendig).
Ik kan ok niet echt zonder statief... .
Ik overweeg een karretje met 1 wiel. maar is dit geschikt, en biedt dit voldoende bescherming? schokken, stenen die onderaan tegen de kar kunnen komen...

Ik hoor graag jullie reacties
Alvast bedankt

Daniel
Als je je spul in een pelicase ín die kar plaatst, komt het vast goed. Wel een hoop gezeul natuurlijk:).
15 kg is wel heel veel om mee te nemen he, wat had je in gedachte dan om allemaal mee te sleuren op fietsreis?
en als het dan echt zoveel is dat mee moet zou ik eerder opteren voor een kar met 2 wielen , iets als deze of zo..
https://www.radicaldesign.nl/nl/product ... en/cyclone
Een pelicase of iets vergelijkbaars (thoncase) zal redelijk stof en waterbestendig zijn. Schokvrij zijn de koffers niet, maar je kan er wel veel aan doen door ze te vullen met op maat uitgesneden foam/schuim, waar je je body's en objectieven inlegt. Je moet je wel realiseren dat een dergelijke koffer ook nog eens 5 a 6 kilo gaat wegen, een beetje uitgaande van 15 kilo apparatuur. Ben wel benieuwd waar dat uit bestaat en waarom je dat allemaal wilt meenemen.

Ervaring met een kar heb ik niet, maar ik zou wel regelmatig alle apparatuur controleren. Eerlijk gezegd zou ik mijn apparatuur niet aan een kar achter de fiets toevertrouwen. Ik zou kiezen voor een lichtere set, die breder inzetbaar is en dat in een stevige tas met foam op de fiets bij me houden. Achtertas of stuurtas afhankelijk van de grootte.
Hoi allen, alvast bedankt voor jullie reactie.
Wat het gewicht betreft dat zal ik straks even verifiëren. Maart statief, statiefkop , panormakop, objectieven batterijen, filters.... al bij al rond de 10-15 kg enkel aan fotografisch materiaal. Als ex-militair weet ik perfect hoe ik mn persoonlijk gepak kan beperken en optimaliseren. Maar een camera kan ik niet in een compressiezak steken, althans veel zin heeft het toch niet. Stof en water zijn niet het probleem. Neen daar is de camera goed tegen bestendig. Dus een pelicase is idd een goed idee dat ik zeker zal bekijken. Is tevens een oplossing die voor meer doeleinden kan dienen. Ik denk dat ze zelfs drukbestendig zijn.

Een fietskar met 1 wiel heeft ( volgens mij ) het voordeel dat het aangenamer zal fietsen en zeker indien je op een enkel spoor rijd. Uiteraard heb ik nu ook niet de ervaring of dit vaak het geval zal zijn.
Maar ik ben al blij met deze ideeën. Hopelijk volgen er ook tips van fotografen die uit ervaring spreken.

gegroet
Daniel
volgens mij heeft een eenwielige kar veel te veel nadelen tov een kar met 2 wielen, zeker als je wat meer wenst mee te nemen....die paar kleine nadelen wegen niet op tegen de voordelen van een kar met 2 ipv 1 wiel
Heb zojuist even gewogen. en om de discussie niet op het fotograferen te leggen ga ik niet in detail treden maar mag ik gewoon zeggen dat het zeker 15kg zal zijn.
Misschien toch een kar met twee wielen?
Maar een Bob-yak met een pelicase lijkt me ook een goed idee?
Het hangt natuurlijk ook een beetje af van de soort apparatuur die je mee neemt en hoe vaak je bepaalde spullen snel wil kunnen pakken. Als je op je dooie gemak een technische camera wil opbouwen op een mooie plek kan je tot andere keuzes brengen dan wanneer je redelijk snel tussen bepaalde lenzen wil kunnen wisselen.

Neem je je cameraspullen trouwens mee op meerdaagse tochten of gaat het om dagtripjes?

Een Bob Yak is een chique oplossing maar misschien red je je ook prima met twee Ortlieb of Vaude tassen waar je zelf een binnenwerk in maakt. Mijn ervaring is dat het niet fijn fietst met teveel gewicht in een stuurtas maar het is juist wel weer prettig als paraattas.

Maarten
Er bestaat ook de geveerde bob Ibex. Dit vangt wellicht de grootste klappen op. Voor de lichte trillingen zou ik zorgen voor zo een breed mogelijk achterbandje. Bijvoorbeeld de Big Apple 16x2.0 (als dat past)

Afbeelding
Hi Daniël,

Ik zeul zelf ook een aantal kilo's aan fotoapparatuur mee, heb de spullen verdeeld over m'n achtertassen en demp de boel met kleding en ander zacht materiaal. Zo kan ik nog redelijk snel bij m'n spullen komen, mocht dat nodig zijn.

Zo lijkt het of we veel bij ons hebben, maar zelfs met de fotospullen zijn we redelijk bepakt denk ik zo. Heb erger gezien. :)

Heb dus ook nog geen moment spijt gehad dat we de boel meeslepen. :)

Succes met je keuze!
Ellen
Maarten & Line schreef:Het hangt natuurlijk ook een beetje af van de soort apparatuur die je mee neemt en hoe vaak je bepaalde spullen snel wil kunnen pakken. Als je op je dooie gemak een technische camera wil opbouwen op een mooie plek kan je tot andere keuzes brengen dan wanneer je redelijk snel tussen bepaalde lenzen wil kunnen wisselen.

Neem je je cameraspullen trouwens mee op meerdaagse tochten of gaat het om dagtripjes?

Een Bob Yak is een chique oplossing maar misschien red je je ook prima met twee Ortlieb of Vaude tassen waar je zelf een binnenwerk in maakt. Mijn ervaring is dat het niet fijn fietst met teveel gewicht in een stuurtas maar het is juist wel weer prettig als paraattas.

Maarten
Hoi Maarten,
in de eerts plaats is het voor gebruik op meerdaagse ( of zelfs meer weekse ) tochten.
Er vlug bijkunnen is geen echte optie.
Ik ben zo al redelijk snel, beheers goed mijn camera dus dat zal wel meevallen.
Ik gebruik veel statief, langere sluitertijden, filters ...en ja meestal prime lenzen.
Ik durf hier thuis niet spreken om eventueel een digitale systeemcamera mee te nemen voor de snapshots...
Dat is natuurlijk een belangrijk onderscheid. Alles goed ingepakt in een stevige koffer in een fietskar, betekent fotospullen die niet onderweg (tijdens het fietsen) gebruikt zullen worden, maar die vervoerd worden om ter plaatse wel van pas te komen. Als je onderweg ook foto's wil maken, zal je ofwel (veel) tijd verliezen met het uitpakken en monteren, ofwel een andere oplossing moeten bedenken hiervoor.
Wat ik wel eens doe, is de camera zelf met het meest gebruikte objectief in de stuurtas meenemen, terwijl de rest in een fietstas zit. Of je neemt inderdaad een compacter toestel (compact, bridge, systeemcamera) mee voor de snapshots.

Wat de kar betreft: is het niet zo dat een eenwielige kar gevolgen heeft voor de stabiliteit als je de fiets parkeert? Alles steunt dan op die ene fietsstandaard. Een tweewielige kar is dan stabiel op zichzelf.
Wat de kar betreft: is het niet zo dat een eenwielige kar gevolgen heeft voor de stabiliteit als je de fiets parkeert? Alles steunt dan op die ene fietsstandaard. Een tweewielige kar is dan stabiel op zichzelf.
Sommigen maken een standaard aan de beugel van de kar.
Zelf heb ik geen standaard. Meestal lukt het wel om de combinatie ergens tegen aan te zetten. Een stoeprand is al voldoende.
Ook is er nog de truc om de kar scheef te zetten, met de zijkant op de grond. De fiets blijft eraan, 'geschaard' ervoor en het geheel blijft uit zichzelf staan.
Als je een bob achteruit duwt met je fiets scheef, dan kan je hem iets verder dan 90 graden tov je fiets duwen. Door de hoeken die de scharnieren dan maken zakt de bob dan tegen de grond langs één kant. Op onze huurtandem was deze positie zo stabiel dat de fiets en bob gewonen bleven staan, met een éénpersoonsfiets moet dit zeker ook lukken.

Zo dus:klik
Hoi allen,

Hartelijk dank voor jullie reacties. Ik merk dat iedereen zo'n beetje zijn eigen verhaal verteld, wat ik geweldig vind.
Ik ga de info rustig verwerken. Ik ben nu volop aan het "zoeken " naar een geschikte fiets. Het mag een degelijke tweedehands zijn. Ik plan wel een tripje Schotland in oktober van 15 dagen. dus tegen deze tijd zou ik volop gesteld moeten zijn.

Wat de kar betreft heb ik nog een vraag.
Uiteraard overweeg ik een tweewielkar, maar hoe vaak kom ja als "wereld fietser" op trails waar je maar 1 spoor hebt? Is het niet zo dat juist hier een tweewielkar roet in het eten gooit?
En dat alles moet ook op de trein of het vliegtuig... zijn hier bedenkingen waar je rekening mee moet houden?

Iedereen nogmaals dank.
Ik hoop dat jullie morgen niet te lang moeten zoeken .
Naar de paaseieren in de tuin :-p))
Fijn weekend
Danny
Toch nog een idee in de groep gooien.

Ik heb hier een pracht van een mountainbike B1-Cyber....
Is het misschien een goed idee om deze voor touring om te bouwen?
Ben al even gaan kijken naar een batavus Stelvio
naar een koga randonneur
En ga binnenkort naar "go-cycle" even kijken of hier een fiets voor me te vinden is.

Groetjes
Danny