Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Powerbank: laden tijdens gebruik. - Forum Wereldfietser

Powerbank: laden tijdens gebruik.

Afgelopen tijd is er een aantal keren gesproken over elektra op de fiets.

Met name deze:

Afbeelding
Accu A-Solar Xtorm Power Bank 11.000

heeft heeft mijn belangstelling.

Omdat ik het niet allemaal begrijp :lol: , een mailtje naar de fabrikant gestuurd.

Voor de stroomverzorging op mijn fietsraad Bongers Bikes in Apeldoorn de volgende combinatie aan.
- Accu A-Solar Xtorm Power Bank 11.000
- de Universal Cable van PedalPower+ (aangesloten op de naafdynamo)
Mijn vraag is nu de volgende: Kan ik tegelijk de powerbank opladen tijdens het fietsen en mijn GPS aansluiten op de powerbank om het gebruik van batterijen te vermijden?


Het antwoord is het volgende:

Beste Peter,

Hartelijk dank voor je bericht.

Ja het is mogelijk om je GPS aan te sluiten op de Power Bank, zodat het GPS systeem continue wordt opgeladen. Echter is het wel belangrijk dat er oplaadbare batterijen gebruikt worden in de GPS.

Met vriendelijke groet / Kind regards / Mit freundlichen Grüßen,



Het antwoord is voor mij dus duidelijk. Mijn Oregon 600 met oplaadbare batterijen kan dus.

Peter
Volgens mij lees ik er niet uit dat je gelijktijdig met je (naaf)dynamo je powerbank en met je powerbank je GPS-apparaat kunt opladen. Wat ik wil als fietser is de powerbank als bufferaccu tussen dynamo en GPS-apparaat gebruiken en door het tussenschakelen van de powerbank zo weinig mogelijk vermogen verliezen en zo mogelijk moet de powerbank ook nog licht en compact zijn. Het is erg lastig voor een leek als ik hierover de juiste informatie boven tafel te krijgen!
Ook ik loop met dezelfde vraag rond. Heb een 'The Plug' op mijn fiets en gebruik een Garmin Oregon 600. Ben op zoek naar een bufferaccu tussen de Plug en de Garmin zodat ik niet telkens de vraag op de Garmin krijg of ik wil overschakelen naar interne batterij omdat dat de externe stroombron is weggevallen als ik stop of te langzaam fiets.
Op de F&Wbeurs de vraag bij de Vakantiefietser gesteld omdat die (ik meen op dit forum) stelden voor bovenstaand bufferaccu's in het assortiment te hebben. Volgens een medewerker van hen is het echter technisch onmogelijk dat een LiION accu tegelijkertijd stroom af geeft en oplaadt. Hun oplossing zou zijn de Garmin op batterijen te gebruiken en apart een batterijoplader of powerbank op de naafdynamo aan te sluiten. Ik wou nu juist van het gedoe met batterijen af....

Is er iemand met praktijkervaring met bufferaccu's tussen dynamo en Garmin? Ben benieuwd of de X-storm inderdaad doet wat de fabrikant suggereert. Laat je het ons tzt weten Peter?
Waarom zou je de oplaadbare batterijen van je GPS willen laden met een oplaadbare batterij? Met tenminste 30% rendementsverlies?

Voor de GPS heb je zo'n extern accupack niet nodig. Je hebt zo'n handige moderne Garmin die zelf z'n batterijen kan opladen. Wanneer je die aansluit op je dynamo met fietslader ben je klaar.

Dan zullen er nog wel andere apparaten zijn, camera's, tablet's etc waarvoor je een voorraadje stroom nodig hebt. Dan zou zo'n accupack handig kunnen zijn. Maar hou er rekening mee dat 11 Amp over USB zelfs niet in een nacht aan het stopcontact helemaal vol is. Op de fiets gaat dat weken duren.

Frank
Wibo wil een bufferaccu omdat anders zijn Garmin Oregon 600 steeds uitvalt. Ik wil een bufferaccu omdat mijn smartphone erg veel stroom vreet en bij bergachtige etappes op alleen de dynamo de smartphone-accu niet op peil blijft. Bovendien heb ik het idee dat bij afdalen de E-werk bij stroomlevering aan een bufferaccu zich later uitschakelt vanwege oververhiting als bij stroomlevering aan de smartphone.
Allen: ik heb de A-Solar Xtorm Power Bank 11.000. Die is niet geschikt als bufferaccu. Het is of opladen, of opgeladen worden.
Bert van Sprang schreef:Wibo wil een bufferaccu omdat anders zijn Garmin Oregon 600 steeds uitvalt. Ik wil een bufferaccu omdat mijn smartphone erg veel stroom vreet en bij bergachtige etappes op alleen de dynamo de smartphone-accu niet op peil blijft. Bovendien heb ik het idee dat bij afdalen de E-werk bij stroomlevering aan een bufferaccu zich later uitschakelt vanwege oververhiting als bij stroomlevering aan de smartphone.
Oh ja, da's waar ook. Hebben ze de Garmin's oplaadbaar gemaakt maar toch die storende meldingen behouden. Was ik even vergeten.
Dan zit er niet veel anders op dan een buffer accu. Dat hoeft geen 11 Ampere te zijn, een klein buffertje volstaat, zoals bijvoorbeeld in de USB Werk of Dynalader.
De grote accupacks krijg je echt niet vol op je naafdynamo. Ze zijn bovendien tamelijk zwaar en niet waterbestendig.
Aan het stroomverbruik van je smartphone gaat een bufferaccu niets verhelpen. Met een bufferaccu ertussen gaat wel het rende,ent van je laadstroom (flink) omlaag.
Mijn smartphone doet het trouwens prima op de Shimano dynamo met E-werk. Staat de hele dag aan en aan het eind van de rit 100% geladen. Heb je de instellingen van de E-Werk goed staan?

Frank
De Biologic Reecharge gebruik ik hiervoor naar volle tevredenheid.
Bert van Sprang schreef:Volgens mij lees enz
Hmm ... Close reading. Ik heb deze vraag neergelegd bij de fabrikant. Hopelijk antwoorden ze.
frank bueters schreef:Waarom zou je de oplaadbare batterijen van je GPS willen laden met een oplaadbare batterij?
Die vraag is niet aan de orde. Het gaat er om of het wel of niet gaat.
eindgebruiker schreef:Allen: ik heb de A-Solar Xtorm Power Bank 11.000. Die is niet geschikt als bufferaccu. Het is of opladen, of opgeladen worden.
Is dit praktijkervaring?
Reinder schreef:De Biologic Reecharge gebruik ik hiervoor naar volle tevredenheid.
Ik niet. Ik heb dat ding wel gehad, maar binnen een jaar was het ding kaduuk. Hij kon niet meer geladen worden. Er is spaarzaam info te vinden op internet over de Byological Reechargs. Maar in wat ik heb kunnen vinden is er sprake van dat het ding onvoldoende beveiligd is tegen te hoge laadspanning (lees: te hoge snelheden). En dat komt aardig overeen met eigen ervaring. In Estland (vlak) geen problemen, maar nog geen dag in Zweden (met klimmen en dalen) en het geheel was stuk. Ik kon nog wel de GPS er op laten draaien, maar na 5 minuten stilstaan, was de accu al leeg.

Peter
Mijn ZZing (smartphone editie) doet alles wat ik zou wensen: bufferen, laden, en dat alles zowel fietsend als stilstaand. En mocht ik niet hard genoeg hebben gefietst dan kan ik dat ding ook opladen aan een stopcontact. Beperking is wel het uitgangsvermogen: ik kan de accu's van mijn fototoestel er niet mee opladen.
Meer gegevens: http://zzing.de/index.php/en/product
Peter M schreef:
frank bueters schreef:Waarom zou je de oplaadbare batterijen van je GPS willen laden met een oplaadbare batterij?
Die vraag is niet aan de orde. Het gaat er om of het wel of niet gaat.
Het zou tot nadenken kunnen stemmen :wink:
Had je een héél klein beetje nagedacht dan had je zelf al kunnen concluderen dat 11 Amp. opladen met een fietsdynamo terwijl je gelijktijdig stroom wil aftappen een tamelijk heilloze weg is.

Frank
De Biologic Reecharge heeft meerdere snelle lange afdalingen, o.a. de Simplon pas, prima doorstaan.
Maar goed ik had al gemeld: naar volle tevredenheid. :(
Ik heb de A-solar Powerbank 7000 (een ouder broertje dus), en deze kan helaas niet gelijktijdig opladen en afgeven.
Er is (voor mij) nog een nadeel: de USB-uitgangen wordt automatisch uitgezet wanneer hij "denkt" dat er geen apparaat aan hangt. Wanneer ik nu mijn GPS er aan hang (Garmin Etrex Vista zonder oplaad-mogelijkheid) verbruikt deze zo weinig stroom dat de A-solar na een halve minuut de uitgang afsluit, en de GPS dus alsnog op zijn batterijen werkt.
Smartphone opladen gaat daarentegen prima!
Ik kan bevestigen dat die A-solar Powerbank 11.000 niet je Garmin Oregon 600 kan voeden terwijl die zelf geladen wordt. Direct je Garmin aan de omvormer hangen zou wel kunnen maar dan krijg je hinderlijke gezeur van de Garmin. Heb het advies van Frank opgevolgd en al met diverse OTG kabeltjes en stekkertjes geprobeerd maar dat menu blijft terugkomen zodra de stroom wegvalt. Nu heb ik een Monterra en die kan ik wél direct aansluiten op de Kemo omvormer zonder dat ie gaat protesteren. Onderweg wordt ie opgeladen al gaat dat erg langzaam (ik schat dat ik twee dagen moet fietsen om de 2000mAh lithium batterij vol te krijgen).
De tovenaar schreef:Heb het advies van Frank opgevolgd en al met diverse OTG kabeltjes en stekkertjes geprobeerd maar dat menu blijft terugkomen zodra de stroom wegvalt.
Da's jammer. Ik had gedacht en gehoopt dat de pinconfiguratie van de OTG kabeltjes het probleem op zou lossen. Dank je wel dat je het hebt geprobeerd (sorry dat het niks werd).

Frank
Volgens mij hebben we hier op het gpsforum ook al het nodige over geschreven.
Ik heb een powerbank 10400 van Mr.Handsfree en hang mijn Oregon600 daaraan. Gps krijgt externe voeding en powerbank kan ik gewoon opladen met adapter aan 230V of 12v in auto via mini-usb (input DC5V/1A). Geen probleem met gelijktijdig laden en afgeven. Wanneer naafdynamo juiste DC5V levert voorzie ik ook geen probleem (kan ik echter niet testen).
Ik heb een aantal aanvullende vragen gesteld aan Xstorm naar aanleiding van de opmerkingen die hier op hier zijn gemaakt. Tot mijn verbazing is daar niet op gereageerd. Ik kan niet anders vermoeden dat de opmerkingen hout snijden en ze het dus maar verstandig vinden om niet te reageren. Netjes is anders naar mijn idee.

Maar door toeval kwam ik een andere oplossing tegen.

Een korte samenvatting van de mailwisseling:

Vraag:
Kan ik de Oregon door middel van de USB-kabel aansluiten (en laten draaien) op de Teasi Smar.T Powerbank die tegelijkertijd door de naafdynamo wordt opgeladen.

Antwoord:

De Teasi Powerbank kan inderdaad én stroom ontvangen én doorgeven, dat is het unieke van deze Powerbank,
Hij wordt ook geleverd met allerlei kabeltjes (ook een USB natuurlijk) om verschillende apparaten mee op te laden en dus ook tijdens het fietsen!

Vraag:

- Kan de powerbank ook aan het net worden opgeladen?
- Het lijkt er op dat de kabel naar de dynamo wit is. Klopt dat? En is die ook in zwart te leveren? Want wit is toch echt geen gezicht.
-Ik ga er vanuit dat er een beveiliging tegen te hoge spanning aanwezig is. Niet dat ik een hardfietser ben, maar in afdalingen wil de snelheid natuurlijk nog wel eens oplopen.

Antwoord:

De Powerbank kan inderdaad ook aan het net worden opgeladen, via de USB ingang.
De meegeleverde kabel is inderdaad wit, zal eens navragen of deze ook in het zwart te leveren is, voorlopig nog niet denk ik.
De Teasi is ook beschermd tegen overspanning en daarnaast levert Teasi uitstekende garantie, 3 jaar op hun producten.

Gezien de prijsstelling is lijkt me dit een goede variant.

@De Tovenaar: hier gevonden. :lol: :lol:

Peter
Peter M schreef:@De Tovenaar: hier gevonden. :lol: :lol:

Peter
Krijg ik ook provisie? :wink:
Geven de Bike Brothers ook korting voor leden van de wereldfietser?
Past jouw Garmin er wel op?
Hoi.

Ik zie dat dit app een capiciteit heeft van 5.400mAh,

Je moet je zelf even afvragen hoeveel je dynamo kan leveren, stel hij levert bij,
25Kmh maar 500mAh dan zou je dus 108 uur op deze snelheid moeten fietsen om hem compleet te laden,

108 uur maal 25km/h is 2700 KM

gebruik ik gelijkertijd een app dat 250 mA trekt dan is het dus twee keer zo lang.

Als mijn app die ik aansluit op de powerbank 600mA trekt dan wordt hij niet geladen en wordt er zelfs 100 mA uit de powerbank getrokken tot dat deze leeg is.
in dit VB dus na 24 uur.

ik zou de powerbank gewoon om de zoveel tijd ergens opladen en koop er eentje die heel veel capaciteit heeft je hebt er al die 22.000 mAh kunnen leveren.

MvG Marcel
Volgens mij overdrijf je een beetje, 5400/500=10,8 :wink: