Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Het eerste stuk tot aan Holzminden is niet zwaar, maar daarna als je de (uitlopers) van de Harz in gaat, kan het toch soms afzien zijn. Limburgse heuvels vallen daarbij in het niet.bert sitters schreef:Er is een route de R1, deze is niet zwaar. Ga vooraf gewoon wat oefenen. Steeds geleidelijk aan de lat hoger leggen. Doe na het vlakke werk ook wat Limburgse heuvels. Goeie tip: doe mee met een trektocht van de Wereldfietser en bezoek een kampeerweekend van onze club. Daar doe je heel veel waardevolle informatie op in de praktijk.
Jaren geleden (ik geloof in 1992) zijn we in de winter van NL naar Berlijn gefietst. Ik kan mij niet herinneren dat we heel veel geklommen hebben. De wegen waren toen inderdaad niet heel erg goed maar om nou te zeggen dat je daar een mtb voor nodig hebt....absoluut niet.Willem Jongman schreef:We denken erover deze zomer langs de R1 terug te fietsen van Berlijn naar Nederland. We zijn een kamperend gezin met twee kinderen van 7 en 9, waarvan de jongste achterop de tandem rijdt, en de oudste zelf fietst op haar mtb. We hebben dus onvermijdelijk nogal wat bagage (o.a. een bagagekar achter de tandem), en het klimmen mag daarom niet echt te dol worden.
Op de site van de Bikeline boekjes staan sombere waarschuwingen dat het klimmen zwaar kan zijn, het wegdek zo slecht dat je eigenlijk een volgeveerde fiets nodig hebt, en dat de route ongeschikt is voor aanhangers. Ik heb zo'n gevoel dat dit allemaal wat overdreven is, maar ik weet het niet zeker (en hoe zit dat met die ongeschiktheid voor bagagekarren - dat wordt wel vaker gezegd maar ik ben eigenlijk altijd overal gekomen met onze tweewieler kar). Om jullie een idee te geven van eerdere relevante prestaties: we hebben inmiddels het gedeelte van Maastricht naar Straatsburg gereden van Benjaminse's route naar Rome, en dat was door de Ardennen en de Vogezen.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen,
Wim