Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Terug met lokale treien vanaf Oloron of Lourdes (Langs oude - Forum Wereldfietser

Terug met lokale treien vanaf Oloron of Lourdes (Langs oude

Dit is een afspitsing van een onderwerp over de fiets- en wandelbeurs
captain_fabulous schreef:
Polling schreef: Verder kijken naar terugreisogelijkheden (trein?) vanuit Oloron of Lourdes, we hebben daar een paar dagen de tijd voor, dus met gewone lijnen misschien?
Hoeveel extra tijd heb je? Als je de RET lijnen neemt, kun je zonder fietsreservatie gaan. Dan kun je heel spontaan kiezen. Maar dan kan het inderdaad zo een paar dagen duren om weer in Nederland te komen, sommige lijntjes hebben maar een paar treinen per dag, dus die moet je niet missen!
Van Lourdes kun je het beste richting Toulouse gaan misschien, en anders via Bordeaux. Hangt er een beetje vanaf door welk gedeelte van Frankrijk je liever boemelt.
We hebben denkelijk veel tijd. We hebben ruim vier weken vrij, en willen de eerste dag de trein naar Luxemburg nemen, dar de groene valleienroute tot kruising route oude wegen, en die afrijden. Dan moeten we in een week of drie wel bij Oloron of Lourdes kunnen komen, en hebben dus een (kleine) week over om weer thuis te komen. Met de mogelijkheid om mijn dochter met onze auto en fietsendrager opdracht te geven ons tegemoet te rijden, tijd genoeg dus.
Via Toulouse lijkt me mooier.
Je zou ook nog even door kunnen fietsen naar bijvoorbeeld Hendaye of eventueel Toulouse. Vanuit die plaatsen gaan er directe verbindingen naar Lille en Parijs. Dan ben je wanneer je wil in een dag weer terug in Nederland.

Afbeelding
*Kaartje is van de site van de Treinreiswinkel
Bij de snelle routes moet je vaak reserveren. RET treinen hebben dat niet, en geven dus meer vrijheid. Als je om de dag bijvoorbeeld een paar uur de trein pakt, kun je een aantal regio's beleven...Heen kom je denk ik niet door Limoges, Bretagne, Normandie en Picardie. Om maar wat te noemen.
Eens even zitten kijken wat ik zou doen in jullie geval...ben zelf ook nog op zoek naar wat ik dit jaar wil eigelijk.

Je kan bijvoorbeeld:

De trein naar Toulouse nemen.
Vanaf Toulouse Canal du midi route een stuk volgen, misschien is Bordeaux wel haalbaar in een week? Geen ervaring met hoe lang die route is.
Van daaruit TGV naar Lille (wel op tijd fietsplaatsen bespreken, dus voor je weg gaat) en verder naar Nederland.

OF
Treintjes naar Bordeaux nemen (drie per dag, doen er een kleine drie uur over) en vanaf Bordeaux een stuk de St Jacobs naar boven. Bordeaux, langs Poitiers en eindigen in Tours bijvoorbeeld.
Vanaf Tours gaat een RET trein naar Parijs en verder kun je naar huis zoals velen al hebben beschreven.
Of
Tours naar Rouen (5 tot 7 uur afhankelik van gekozen treintje)
Rouen Lille (bijna 5 uur)
En dan weer naar huis.

OF
Je neemt in Bordeaux de RET naar Nantes en dan fiets je vier uur later lekker in Bretagne/Normandie.


En zo kun je heel leuk stukjes route plakken, als je een beetje de spoor hoofdlijnen blijft volgen. En als jullie dochter ook nog een stuk tegemoet kan rijden, is het helemaal lekker! Want dat stuk vanaf Parijs of Lille is het meeste overstappen en tijdverlies natuurlijk.
Je kunt van Toulouse met de trein naar Parijs
1) met de nachttrein
2) met de TGV. Hiervoor moet je wel reserveren voor de fiets. Reistijd ca 5½ uur.
3) met de Intercités. Is goedkoper en de fiets kan gratis mee. Reistijd ca 6½ uur. Verschil is zo gering,omdat er tussen Parijs en Toulouse slechts een kort stuk HSL-spoor is. Daarna gaat de TGV hier met beperkte snelheid over het gewone spoor.
In Parijs moet je na aankomst fietsen naar het Gare du Nord. Er zijn fietsroutes in Parijs en er Michelin heeft een fietskaart van de stad.

Kijk op de treinplanner van de Franse spoorwegmaatschappij SNCF. Als er fietsen mee kunnen zie je een fietspictogrammetje. Als je vanuit Nederland naar die site gaat krijg je een Nederlandstalige versie: http://www.voyages-sncf.com

Helaas kun je geen fietskaartjes voor de TGV via die site boeken. Een fietskaartje moet gelijk met een gewoon kaartje, want in Frankrijk zit alles op één biljet: treinkaartje, reservering zitplaatsen, fietskaartje en reservering voor de fiets. De fiets in de TGV kost 10, - Euro per traject. Als je overstapt moet je opnieuw 10 Euro betalen.
Dank voor de informatie allemaal. Wij willen niet reserveren, omdat we niet weten wanneer we aankomen, en omdat we niet weten of en hoe ver dochter ons tegemoet kan en wil reizen. De TGV valt daarmee af.

De mogelijkheid om trein en fietsdagen te combineren die laatste dagen is een heel goed idee! Misschien dat via Bordeaux-Poitiers-Tours een goed idee is. Dan weer een stuk fietsen en kijken of dochter ons tegemoet kan komen.

Ook de optie om Toulouse-Parijs te doen is een goede, zeker als dat maar 1 reisdag is en geen reservering nodig is. Daarvandaan gaan we dan gewoon weer fietsen, kijken hoeveel tijd we nog hebben en hoe ver we dan komen.
Polling schreef:Dank voor de informatie allemaal. Wij willen niet reserveren, omdat we niet weten wanneer we aankomen, en omdat we niet weten of en hoe ver dochter ons tegemoet kan en wil reizen. De TGV valt daarmee af.

De mogelijkheid om trein en fietsdagen te combineren die laatste dagen is een heel goed idee! Misschien dat via Bordeaux-Poitiers-Tours een goed idee is. Dan weer een stuk fietsen en kijken of dochter ons tegemoet kan komen.

Ook de optie om Toulouse-Parijs te doen is een goede, zeker als dat maar 1 reisdag is en geen reservering nodig is. Daarvandaan gaan we dan gewoon weer fietsen, kijken hoeveel tijd we nog hebben en hoe ver we dan komen.
Ik heb afgelopen zomer op het station van Biarritz nog een kwartier voor vertrek van de TGV kunnen reserveren.
Je zou vanuit Parijs de Van Goghroute van Clemens Sweerman of de route naar Parijs van Paul Benjaminse in omgekeerde richting doen, dus terug naar het noorden.
Je kunt ook doorfietsen naar St Jean Pied de Port.

Wij zijn vanaf daar afgelopen september vertrokken nadat we vanuit Nevers de Oude wegen route hadden gefietst.
Omdat we nog tijd hadden gefietst naar Bayonne en vanuit daar met de nachttrein naar Parijs. (er rijden wel TGV's maar daar konden wij niet op korte termijn ook de fietsen meenemen, maar je kunt natuurlijk geluk hebben) Dan 's ochtends fietsen door Parijs naar Gare de Nord en met de TGV naar Lille waar we even na 10 uur 's ochtends aan kwamen. Daar houd het met de snelle treinen op als je je fiets wil meenemen.

Wij hadden net in België de auto staan en waren vertrokken vanuit Lille naar Nevers. Het is echter zeker te doen om vanaf Lille de Belgische normale treinen te nemen waarmee je uiteindelijk in Roosendaal weer bij de NS terecht kunt.

Overigens, als je vaker de trein in het buitenland neemt en je hebt een smartphone dan kan ik van harte de app SBB Mobile (van de Zwitserse Spoorwegen) aanbevelen!