Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Modderhappen in Leersum, bikepacking testrit - Forum Wereldfietser

Modderhappen in Leersum, bikepacking testrit

Afgelopen maandag mijn bikepacking setup en camerauitrusting aan een serieuze praktijktest onderworpen. Eerst wat wezen spelen op het dorpsplein vlakbij mijn huis en daarna naar Leersum gereden voor het betere modderhappen.

Het resultaat is te bewonderen op Vimeo: Bron

Enjoy!

Van de 6kg bagage was tijdens het mountainbiken absoluut niets te merken. Heerlijk!

Mochten de Fietsjunks dit lezen: misschien dat jullie bij het zien van deze beelden wel een beetje heimwee krijgen naar ons kikkerlandje..
Gaaf! 8) Ben wel benieuwd naar je setup van fiets/bagage/tassen.
Pedalero schreef:Gaaf! 8) Ben wel benieuwd naar je setup van fiets/bagage/tassen.
+1 (zie een soort van stalen drager achterop)

ook wel benieuwd naar hoe je die camera om je heen laat draaien.... heel leuk jouw filmpjes
Zou een frametas niks voor je zijn? Dan ben je van die slingerende bult op je rug af.
Singlespeed.nl heeft er diverse maten. (nee...geen connecties, maar ga binnenkort wel bestelle bij Jelle) 8)
Daar moest ik ook aan denken. Heb onlangs een tas op maat laten maken bij Bikepack in Polen. Grootste voordeel was de prijs (ongeveer 80 euro incl. verzending), maar ook de opties die je kunt aangeven. Kwaliteit doet niet onder voor die van Revelate.

Overigens niks ten nadele van Jelle of de Revelate Designs tassen die hij verkoopt. Integendeel, puike gast, dito winkel.
AB schreef:
Pedalero schreef:Gaaf! 8) Ben wel benieuwd naar je setup van fiets/bagage/tassen.
+1 (zie een soort van stalen drager achterop)

ook wel benieuwd naar hoe je die camera om je heen laat draaien.... heel leuk jouw filmpjes
Het was op jouw aanraden, AB, dat ik deze bikepacking setup ben gaan proberen. Bedankt voor het idee! Ik heb een aluminium beugel van een low-rider in de goede vorm gebogen en op de bagagedragernokken gezet. Daarmee snoer ik de bagagerol (Orthlieb Drybag xs) stevig tegen het zadel en de zadelpen aan.

Rol voor: matje (Exped Synmat UL), regenpak en lange fietsbroek. (1200 gram)
Rol achter: niet-fietskleding om pompje gerold, slaapzak en fietskleding (naast kledingrol gepropt), toiletgerei, bagagenet (totaal 2500 gram)
Frametasje (Vaude Cruiser Bag): statiefje en helmmounts, zaklampje, vorkpompje, doekje en olie, slotje, div gereedschap (900 gram)
Bandentasje (onder rol): reserve biba, plakspullen, div gereedschap (300 gram)
Rugzakje: Gopro en toebehoren, laders, bril, portemonnee, EHBO en medicijnen, foto/filmcamera (nog aan te schaffen), zonnebrand, mobiel, shirt lange mouwen (totaal 2400 gram)
Aan onderbuis: tentje en grondzeil (Vaude Power Lizard 1 pers) 1000 gram

Totaal 8300 gram

De draaibevestiging heb ik als volgt gemaakt: verticaal gat in helm geboord, daar een ingekorte oversized alu XT achteras in vastgedraaid met conen, een stuk stalen achteras van dezelfde lengte in een hoek vastgeschroefd aan een balhoofdspacer. Door deze spacer kan ik mijn uitgeschoven statiefje steken, waar ik dan aan de voorkant mijn Gopro op vastzet. Vervolgens kan ik dit geheel op mijn helm zetten door de stalen as in de alu as te laten zakken. Dan aan de achterkant nog een tegengewicht vastmaken in de vorm van een zaklamp, en klaar is kees. Simpel :D
55er schreef:Zou een frametas niks voor je zijn? Dan ben je van die slingerende bult op je rug af.
Singlespeed.nl heeft er diverse maten. (nee...geen connecties, maar ga binnenkort wel bestelle bij Jelle) 8)
Twee redenen om voor een rugzak te kiezen, of nee, eigenlijk drie:

1) Met een deel van het gewicht op mijn rug, is de fiets gemakkelijker te tillen en op de rug te nemen.
2)In de framedriehoek is geen ruimte voor én een grote frametas én een petfles (tentje moet nog onder onderbuis komen)
3) Ik vind een frametas gewoon ook niet zo heel mooi.

De tassen van Revelate Design zijn binnenkort overigens ook bij ons in de winkel te krijgen (Bike4travel; sorry, wel connecties :wink: )
alma schreef:Ik heb een aluminium beugel van een low-rider in de goede vorm gebogen en op de bagagedragernokken gezet. Daarmee snoer ik de bagagerol (Orthlieb Drybag xs) stevig tegen het zadel en de zadelpen aan.
Ha, grappig, zo doe ik het ook. Ik heb het idee dat dat veel stabieler is dan de Revelate zadeltassen, die nogal wat zijdelingse zwiep hebben.
alma schreef:De tassen van Revelate Design zijn binnenkort overigens ook bij ons in de winkel te krijgen (Bike4travel; sorry, wel connecties :wink: )
[/quote]

Super! Ik dacht al dat de 'traditionele' vakantiefietswinkels bike packing helemaal negeerden.
Pedalero schreef:
alma schreef:Ik heb een aluminium beugel van een low-rider in de goede vorm gebogen en op de bagagedragernokken gezet. Daarmee snoer ik de bagagerol (Orthlieb Drybag xs) stevig tegen het zadel en de zadelpen aan.
Ha, grappig, zo doe ik het ook. Ik heb het idee dat dat veel stabieler is dan de Revelate zadeltassen, die nogal wat zijdelingse zwiep hebben.
Was dat artikel in de Wereldfietser van jou? Ik moest ook wel lachen toen ik het las. Twee mensen die praktisch op hetzelfde moment, op praktisch hetzelfde idee komen...
Hoe stabiel de tassen van Revelate zijn, daar kan ik nog niets over zeggen, eerst maar eens proberen, maar wat ik wel weet is dat deze constructie zit als een huis.
Pedalero schreef:
alma schreef:De tassen van Revelate Design zijn binnenkort overigens ook bij ons in de winkel te krijgen (Bike4travel; sorry, wel connecties :wink: )
Pedalero schreef:
Super! Ik dacht al dat de 'traditionele' vakantiefietswinkels bike packing helemaal negeerden.
Ik zou Bike4travel geen traditionele fietsenwinkel willen noemen, maar je hebt gelijk. Ik denk wel dat het een niche-markt zal blijven. De meeste mensen willen toch iets meer luxe onderweg dan er in een frame- en zadeltas past.
alma schreef:
Pedalero schreef:
alma schreef:Ik heb een aluminium beugel van een low-rider in de goede vorm gebogen en op de bagagedragernokken gezet. Daarmee snoer ik de bagagerol (Orthlieb Drybag xs) stevig tegen het zadel en de zadelpen aan.
Ha, grappig, zo doe ik het ook. Ik heb het idee dat dat veel stabieler is dan de Revelate zadeltassen, die nogal wat zijdelingse zwiep hebben.
Was dat artikel in de Wereldfietser van jou? Ik moest ook wel lachen toen ik het las. Twee mensen die praktisch op hetzelfde moment, op praktisch hetzelfde idee komen...
Hoe stabiel de tassen van Revelate zijn, daar kan ik nog niets over zeggen, eerst maar eens proberen, maar wat ik wel weet is dat deze constructie zit als een huis.
foto's please :)

misschien idee voor tubus en ortlieb om samen eens wat uit te werken ;)
AB schreef: foto's please :)

misschien idee voor tubus en ortlieb om samen eens wat uit te werken ;)
Hier wat foto's AB: https://www.facebook.com/marc.altena.58 ... 8411228816

Sorry, nog geen tijd gehad om mijn fiets te poetsen...
alma schreef:
AB schreef: foto's please :)

misschien idee voor tubus en ortlieb om samen eens wat uit te werken ;)
Hier wat foto's AB: https://www.facebook.com/marc.altena.58 ... 8411228816

Sorry, nog geen tijd gehad om mijn fiets te poetsen...
Slim gedaan zeg, met zo'n speciale zadelpenstrop.
Ziet er solide uit...... dat netje, kun je die ook bij Bever kopen ;)
AB schreef:
alma schreef:
AB schreef: foto's please :)

misschien idee voor tubus en ortlieb om samen eens wat uit te werken ;)
Hier wat foto's AB: https://www.facebook.com/marc.altena.58 ... 8411228816

Sorry, nog geen tijd gehad om mijn fiets te poetsen...
Slim gedaan zeg, met zo'n speciale zadelpenstrop.
Ziet er solide uit...... dat netje, kun je die ook bij Bever kopen ;)
Bagagenetje én zadelpenstrop verkrijgbaar bij.... Bike4travel. Was dit een voorzetje, AB? Ik wil niet op die schaatser gaan lijken, hoor, die in een talkshow om de zin de naam van zijn sponsor Corendon noemde...

Zie net op de foto trouwens dat ik vergeten ben de scherpe bout af te dekken waarmee mijn zadel vastzit aan mijn thudbuster zadelpen. Die heeft nu dus een gat in mijn drypack gesleten :evil: Maar goed, daar zijn testritten voor, en Ortlieb levert reparatiesetjes
alma schreef:Was dat artikel in de Wereldfietser van jou? Ik moest ook wel lachen toen ik het las. Twee mensen die praktisch op hetzelfde moment, op praktisch hetzelfde idee komen.
Yep, that's me. Inmiddels pas ik de hele constructie toe op een nieuw opgebouwde 29'er atb in combinatie met de Salsa Post-Lock (omdat er op het frame al een zadelstrop is aangesoldeerd). Gebruik jij de Rack-Lock? Grappig inderdaad, maar bewijst voor mij ook de logica van die constructie.
Ben wel benieuwd wat je van de zadeltassen van Revelate vindt, mocht je ze gaan proberen.
Met deze constructie hou je natuurlijk wel dat je met je zadel op je drypack blijft stuiteren... en het bovenste spanbandje komt ook losser te staan als de thudbuster inveert. Is dat geen nadeel?

Wel mooi doordacht allemaal!
Travelmaster schreef:Met deze constructie hou je natuurlijk wel dat je met je zadel op je drypack blijft stuiteren... en het bovenste spanbandje komt ook losser te staan als de thudbuster inveert. Is dat geen nadeel?

Wel mooi doordacht allemaal!
Nog beter doordacht dan je denkt :D , want de constructie veert met het zadel mee naar achteren. De beugel is onderaan met een soort van glijlagertjes vastgezet op de zadelpenstrop. Bovenste spanband komt dus niet losser te staan. Wel is het zaak (zo heb ik nu geleerd) om ervoor te zorgen dat de drypack niet in aanraking komt met scherpe delen en ook tussen het onderste, alu gedeelte van de zadelpen en de drypack zal ik iets zachts moeten doen om te voorkomen dat er slijtage optreedt.
Ikke snap:)! Mooi hoor (op de foto's zijn de glijlagertjes niet te zien toch)?
Travelmaster schreef:Ikke snap:)! Mooi hoor (op de foto's zijn de glijlagertjes niet te zien toch)?
Wel te zien, maar moeilijk te herkennen. De m5 inbusbout zit met een moertje gefixeerd op de zadelpenstrop en kan dus niet draaien. De bout is zover in de strop gedraaid, dat de beugel stabiel zit, maar nog wel kan draaien. Ringetjes aan beide zijden zorgen voor een soepeler draaibeweging en moeten slijtage van het aluminium voorkomen.

Hoe alles zich in de praktijk houdt, zal nog moeten blijken. Misschien zijn er nog aanpassingen nodig. Een ding is in ieder geval al zeker: het rijdt fantastisch!
dubbel