Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aankoop eerste vakantiefiets - Forum Wereldfietser

Aankoop eerste vakantiefiets

Hallo,

ik heb dit onderwerp al veel zien staan op dit forum, maar ik wilde toch eventjes wat vragen over een fiets die ik gevonden heb tweedehands. Namelijk deze:

http://www.kapaza.be/fr/velo-homme/koga ... 363332.htm

Ik ben student, en op zoek naar een nieuwe fiets. Ik zoek een fiets waar ik dagelijks mee kan rijden, kleine afstanden. Maar waar ik tegelijk ook mee op vakantie kan gaan. Aangezien ik nog nooit op fietsvakantie ben geweest, maar dit mij wel aanspreekt, ben ik dus op zoek naar een degelijke, goedkope tweedehandsfiets. En na lang zoeken kwam ik bij bovenstaande uit. Ik dacht dat dit wel iets voor mij is, omdat ik zoek was naar bijvoorbeeld een oude koga, met stalen frame en goede onderdelen, die bovendien betaalbaar is voor mij :)

Ik heb de koper al gecontacteerd om de fiets eens te gaan bezichtigen. Jammer genoeg gaat er namiddag om 16h al iemand kijken, maar hij ging mij op de hoogte houden of de fiets er nog zal zijn of niet.

Mijn vrees is wel dat de fiets misschien wat te klein is voor mij, aangezien ik 1M90 ben ongeveer.

Dus mijn vraag: Wat denken jullie over deze fiets?

alvast bedankt,
Olivier Vanden bussche
Ik heb een koga globetraveller 57 cm, ben 1.86 meter met binnenbeenlengte van ongeveer 93 cm. Ik kan er op rijden, maar ben aan het sparen voor een groter frame, dus qua maat lijkt ie me niet ideaal.

Bij een 2dehandsfiets van deze prijsklasse is de slijtage van de onderdelen doorslaggevend: als je alles moet beginnen vervangen gaat de prijs snel omhoog. Deze fiets lijkt me niet het beste dat je voor je geld kan krijgen, maar op basis van de foto kunnen we de slijtage uiteraard niet inschatten.
Te klein en te duur. Je kunt beter op het Nederlandse Marktplaats kijken. Daar staan vele geschikte fietsen op.
ik dacht ik vul even de checklist in om het wat makkelijker te maken.

Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?

Woon-werk, Vakanties/reizen.
Ik ga hem veel gebruiken tijdens de week, maar wil hem ook gebruiken als testfiets voor vakantie. Dus een goede fiets die een paar jaar meegaat.

Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?

Tussen stevig en relaxt. Wil geen wedstrijden winnen maar wil wel graag overal op tijd kunnen zijn :)

Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?

Liever wat meer rechtop

Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?

Niet echt

Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?

Als ik op vakantie wat onverharde wegen zou tegenkomen wil ik die wel kunnen nemen.

Waar gaan de vakanties naar toe?

Binnen Europa

Wat voor vakanties worden dat?

Kampeertochten wil ik niet uitsluiten

Je lichaamslengte

1m90

Je gewicht

75kg ongeveer

Je lichaamsbouw

normaal

Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?

Voor kampeertochten(12 tot 30 kilo). Ik heb al lichte spullen aangezien ik wel al ervaring heb met meerdaagse wandelvakanties met kamperen.

Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)

Leuven, Vlaams-Brabant, Belgie

Wat is je budget?

300-400 euro

Welke fietservaring heb je?

Weinig, ben altijd meer een wandelaar geweest maar wil nu wel iets nieuws proberen

Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?

Geen

Welke fietsen heb je (gehad)?

tweedehands studentenfietsen, niets bijzonders

Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?

Niets, maar ik wil altijd bijleren.

Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?

Graag

Heb je bepaalde fietsen op het oog?

ik heb al heel wat bekeken in allerlei prijsklassen: norta, specialized, koga, santos, tout terrain, .... Zeer mooi allemaal, maar zeer duur :) dus hoop ik een oude, mooie tweedehands te vinden.

Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?

ik ben al een hele tijd aan het zoeken. Enkele weken toch al. Dus wil hem nu toch wel op korte termijn

Ik heb al wat tweedehands sites afgezocht maar voorlopig nog niet echt iets gevonden wat mij aanstond, buiten het zoekertje wat ik in mijn vorig bericht had gezet. Het probleem is dat ik niet zo snel fietsen vind voor het budget wat ik ter beschikking heb en de specificaties van fiets die ik zoek. Een eenvoudige stevige fiets dus, met enkel het hoognodige erop om er mee op vakantie te kunnen gaan.
Hebben jullie misschien nog suggesties waar ik kan zoeken?

groeten,
Olivier
EnriceV schreef:Ik heb een koga globetraveller 57 cm, ben 1.86 meter met binnenbeenlengte van ongeveer 93 cm. Ik kan er op rijden, maar ben aan het sparen voor een groter frame, dus qua maat lijkt ie me niet ideaal.

Bij een 2dehandsfiets van deze prijsklasse is de slijtage van de onderdelen doorslaggevend: als je alles moet beginnen vervangen gaat de prijs snel omhoog. Deze fiets lijkt me niet het beste dat je voor je geld kan krijgen, maar op basis van de foto kunnen we de slijtage uiteraard niet inschatten.

Bedankt voor de snelle reactie. Misschien kan ik dan toch maar beter nog wat verder kijken. De verkoper stuurde me dat de fiets wel goed gebruikt is geweest, dus ik denk dat er toch wel wat slijtage aan de onderdelen zal zijn. En de grootte zal ook wel niet goed zijn voor mij dan.
gios schreef:Te klein en te duur. Je kunt beter op het Nederlandse Marktplaats kijken. Daar staan vele geschikte fietsen op.

Bedankt, zal ik doen !
Deze fietsenwinkel (in de buurt van Leuven) zou je ook in het oog kunnen houden: http://www.fietsenkoen.be/

Op dit moment bieden ze niets in je prijsklasse, maar ze hebben soms wel mooie tweedehands aanbiedingen en kennis van zaken.

Renaat
gios schreef:Te klein en te duur. Je kunt beter op het Nederlandse Marktplaats kijken. Daar staan vele geschikte fietsen op.
Kapaza zou ik toch zeker in de gaten houden. Je komt er soms wel fijne aanbiedingen tegen : http://www.kapaza.be/nl/damesfietsen/av ... 279351.htm
(helaas buiten de prijsklasse van Olivier)
Leon
Leon schreef:
Kapaza zou ik toch zeker in de gaten houden. Je komt er soms wel fijne aanbiedingen tegen : http://www.kapaza.be/nl/damesfietsen/av ... 279351.htm
(helaas buiten de prijsklasse van Olivier)
Leon
Ja heb er ook veel gevonden, maar toch nog iets te duur voor mij :) Maar ik houd het zeker in de gaten

Ik denk dat ik deze week nog eens bij wat fietswinkels met tweedehandsfietsen ga langsgaan. Bijvoorbeeld fietsen koen zoals renaat voorstelde.
Je kan eventueel ook kijken naar tweedehands mountainbikes. Je moet het vele kaf van het koren wel weten te scheiden, maar het aanbod is groot dus zijn er wel wat koopjes te doen.

En een degelijke tweedehands mountainbike kan met het plaatsen van een bagagedrager (indien de bevestigingspunten voorzien zijn) en spatborden prima voldoen als vakantiefiets. (Ook zonder bevestigingspunten voor een bagagedrager kan het, maar dan moet je ook lichtgewicht gaan.)

Renaat
Je bent vrij groot, wat het moeilijk zal maken om in België een goede fiets te vinden. Mijn ervaring is dat Belgische fietsenmakers 54 en 57 maten als herenmaat hebben staan en onder het mom van "u kan beter een kleinere maat kiezen" proberen om geen extra bestellingen te moeten plaatsen. Dat gedrag geeft een tweedehandsmarkt met erg veel "kleine" fietsen.

In Leuven is ook fietslab een goede winkel, maar die richten zich meer op het alternatieve segment. Marktplaats is in mijn ervaring meestal toch de beste tip. Het bedrag dat je voorop stelt is vrij laag, dus leer jezelf ook wat fietstechniek aan zodat je zelf aanpassingen kan doen. (youtube en de site van parktool en m-gineering zijn je vrienden)
EnriceV schreef:Het bedrag dat je voorop stelt is vrij laag, dus leer jezelf ook wat fietstechniek aan zodat je zelf aanpassingen kan doen. (youtube en de site van parktool en m-gineering zijn je vrienden)
Daaraan toegevoegd. Bedenk daarbij wel dat eventuele eigen aanpassingen ook niet altijd goedkoop zijn. Probeer geen haastige beslissingen te maken. Anders loop je alsnog het risico om boven je budget te eindigen door benodigde extra's.

Heb je overigens een idee waar binnen europa je de vakantie naar toe zou willen laten gaan? Een beetje kamperen in Nederland met lichte bagage bijv. kun je met bijna iedere fiets wel aan. Terwijl een vakantie door de pyreneën, de fjorden van Noorwegen, binnenland van IJsland of de Zwitserse alpen toch wat meer eisen aan je fiets zullen stellen.

Indien je een gerichte bestemming op het oog hebt kunnen mensen je naar eigen ervaring mogelijk ook wat beter behoeden voor een eventuele miskoop.
stef.l schreef:
EnriceV schreef:Het bedrag dat je voorop stelt is vrij laag, dus leer jezelf ook wat fietstechniek aan zodat je zelf aanpassingen kan doen. (youtube en de site van parktool en m-gineering zijn je vrienden)
Daaraan toegevoegd. Bedenk daarbij wel dat eventuele eigen aanpassingen ook niet altijd goedkoop zijn. Probeer geen haastige beslissingen te maken. Anders loop je alsnog het risico om boven je budget te eindigen door benodigde extra's.

Heb je overigens een idee waar binnen europa je de vakantie naar toe zou willen laten gaan? Een beetje kamperen in Nederland met lichte bagage bijv. kun je met bijna iedere fiets wel aan. Terwijl een vakantie door de pyreneën, de fjorden van Noorwegen, binnenland van IJsland of de Zwitserse alpen toch wat meer eisen aan je fiets zullen stellen.

Indien je een gerichte bestemming op het oog hebt kunnen mensen je naar eigen ervaring mogelijk ook wat beter behoeden voor een eventuele miskoop.

Ik heb nog geen bestemming gekozen, maar ik had bijvoorbeeld noorwegen in gedachten. Maar even goed ook bijvoorbeeld Italie of Frankrijk. Het ligt allemaal nogal open.

http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr

Hier is nog een ander zoekertje wat ik vond. De fiets is wel erg groot, heb het gevraagd aan de eigenaar en hij is zelf 2m dus deze fiets zal wel te groot zijn voor mij. Maar het geeft wel een goed beeld naar wat ik op zoek ben, buiten het stuur dan. De fiets is 10 jaar oud maar lijkt me wel nog in goede staat te zijn. Jammer dat het zo ver is voor mij anders had ik hem graag eens gaan proberen. 450 euro kan ik desnoods er nog wel aan geven.
Ik ga me niet uitspreken over het formaat (dat kunnen anderen veel beter). Wat de prijs betreft is veel afhankelijk van de slijtage van de onderdelen. Als de kransjes, tandwielen, banden, ... aan vervanging toe zijn, dan is het zeker geen koopje want kost het opknappen nog een pak geld. Als die onderdelen nog in goede staat zijn, dan is het misschien wel wat.

Afgaande op de foto vrees ik echter dat het eerste het geval is. Maar ik durf me er niet met zekerheid over uit te spreken.

Renaat
Beste Olivier, ben zelf 1,91 en heb een 61cm frame - voor een trekking fiets - een voor mij aangename maat
Revanho schreef:
Ik ga me niet uitspreken over het formaat (dat kunnen anderen veel beter). Wat de prijs betreft is veel afhankelijk van de slijtage van de onderdelen. Als de kransjes, tandwielen, banden, ... aan vervanging toe zijn, dan is het zeker geen koopje want kost het opknappen nog een pak geld. Als die onderdelen nog in goede staat zijn, dan is het misschien wel wat.

Afgaande op de foto vrees ik echter dat het eerste het geval is. Maar ik durf me er niet met zekerheid over uit te spreken.

Renaat
Dit lijkt me wel iets:

http://www.kapaza.be/nl/herenfietsen/ko ... 419348.htm

Ik heb al een mailtje gestuurd om hem eens uit te testen. Ik weet dat de framemaat misschien niet ideaal is, maar ik vind ie echt super mooi en hij lijkt in goede staat. Hij lijkt me wel vrij oud, misschien iets te oud voor deze prijs als er echt veel kilometers mee gedaan zijn(enig idee iemand van welk jaar?). Maar er is wel garantie bij. En als hij nog een paar jaartjes mee kan is het voor mij goed.

Ik weet dat ik niet te overhaast mag beslissen, maar ik ben al weken op zoek. En moment dat ik deze zag, dacht ik, dat is hem. :) Maar ik zal hem eerst maar eens proberen om te zien of hij niet te klein is.
Olivier88 schreef: Dit lijkt me wel iets:

http://www.kapaza.be/nl/herenfietsen/ko ... 419348.htm

Ik heb al een mailtje gestuurd om hem eens uit te testen. Ik weet dat de framemaat misschien niet ideaal is, maar ik vind ie echt super mooi en hij lijkt in goede staat.
Het allerbelangrijkste voor een fiets waar je langere afstanden met gaat fietsen, is dat hij goed past. Je mag de fiets nog zo mooi vinden, als hij niet prettig zit dan vergeet je al snel hoe mooi de fiets er uit ziet.

Renaat
Dat ding is echt stokoud (begin jaren 90 eind 80?). 21 versnellingen suggereert dat het nog een freewheel achternaaf is, wat lastig los te krijgen is en de tandwielen ervoor zijn moeilijker en moeilijker te vinden. (Die Go cycle is trouwens een winkel, logisch ook dat ze wat winst proberen te pakken op zo'n ding)

Voor 400 euro kan je wel wat betrouwbaarders vinden (over smaken ga ik niet twisten :-) )

Op marktplaats is het aanbod op dit moment maar magertjes, helaas komen fietsen in golven, het lijkt wel of mensen in groep hun schuur op kuisen. Als je even geduld hebt loont dat vast de moeite. Ook op de Belgische sites zie ik op dit moment niet veel staan. Mijn eigen ervaring is dat je gewoon moet volharden: blijf bij je budget en blijf bij wat je wil en check minstens 2 keer per dag marktplaats. Tips:
- zoek onbekende merken bij het grote publiek: avaghon, vittorio, snel, van herwerden, vlerick,...
- neem geen compromissen qua maat
- biedt eventueel via de website maar mail altijd onmiddelijk. Echte liefhebbers hebben graag dat hun fiets naar iemand gaat die er zorg zal voor dragen, dus laat dat ook merken in je reactie.
- vraag naar de toestand van tandwielen en kettingen, wordt daar geen antwoord op gegeven: dan is het crap
- weet wat je wil: als je aan het tweedehandsfiets teveel moet veranderen (bv. naafdynamo installeren, nieuwe wielen, stuur, zadel,...) dan zit je snel aan het budget van een nieuwe VSF ofzo.

Succes
EnriceV schreef:Dat ding is echt stokoud (begin jaren 90 eind 80?).
21 versnellingen suggereert dat het nog een freewheel achternaaf
Op marktplaats is het aanbod op dit moment maar magertjes,
De leeftijd van een fiets is niet echt relevant in deze categorie. Eind jaren 90 maakte Koga goede fietsen. 21V kan ook best een cassettenaaf zijn. Wel erger lijkt me dat de getoonde fiets volgens mij geen koga-afmontage heeft: de voordrager, het zadel, het cranckstel herken ik als lox-end-spul. Over de rest heb ik daardoor mijn twijfels. Ik vermoed dat het een fiets met een lange geschiedenis is. 400 euro is veel te veel voor deze fiets. De helft ook nog.

Het aanbod is nu inderdaad mager omdat het voorjaar nog moet komen. Als straks veel mensen een nieuwe fiets kopen wordt het aanbod aan tweedehandse fietsen groter.

Leon
Bedankt voor de reacties iedereen. Ik ga dus nog even verder zoeken.

Ik vind wel goede zoekertjes online. Maar door mijn beperkte kennis kan ik het nooit helemaal zeker weten. En in belgie is de keuze inderdaad beperkter, vooral omtrent de maat van het frame. Ben er nog geen enkele tegengekomen die goed zou zijn voor mijn grootte. Op marktplaats.nl is dit wel al makkelijker te vinden. Maar hier komt dan vaak het probleem bij dat het simpelweg te ver is om de fiets even te gaan testen. Bijvoorbeeld dit zoekertje:

http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... eEFe-oTq_Q

Lijkt in mijn ogen helemaal niet slecht, maar deze bevindt zich in Haarlem. Wat meer dan 200 km van leuven is :) Ach ja, ik ga nog wat geduld uitoefenen en kijken wat ik nog kan vinden.