Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Buitenbanden - Forum Wereldfietser

Buitenbanden

Jaja hij zal wel wat vaker voorkomen.
Voor mij zit het wellicht iets anders.
In het najaar heb ik een cx fiets gekocht door zijn veelzijdigheid: kan ermee racen, offroad en veel stuurcomfort voor de lange touren.
Nu komt het op de lange touren aan en heb ik vooral daarvoor maar ook over het algemeen wat tips nodig voor de banden.
Ik heb namelijk nogal wat pech gehad met lekkages (gewoon in tochtjes van <60km hier in de buurt van Maastricht). Ondertussen al een aantal buiten(achter)banden erop gehad (conti cx speed en schwalbe cx comp) die niet voldeden, waardoor de binnenbanden (2 normaal, 1 latex) lek gingen.

Ik heb nu, vooral voor de lange afstand, wel door dat ik iets meer aan een band moet uigeven als ik wil dat die het volhoudt.
Ik heb mijn oog nu op de Schwalbe Marathon Cross. De redenering zijnde dat deze waarschijnlijk meer bestand is tegen lekkage en ook nog redelijk profiel heeft om een beetje offroad te kunnen.
Als ik de verslagen mag geloven heb ik zoiets waarschijnlijk ook bij de grindpaden van Denemarken nodig. Ik wil natuurlijk ook als ik niet op tour ben er nog redelijk op kunnen fietsen (meestal een rondje van ong. 50km) dus wellicht heeft deze band dan weer te veel profiel en gewicht?
Kan ik dan beter voor bv een gewone Marathon of juist de Marathon Racer gaan? Of kan ik in dat geval beter uitwijken naar de beruchte Panaracer Pasela?
Vreemd dat je zo vaak lekke banden had. Heb je ook een patroon kunnen vinden? Zat er bijvoorbeeld altijd wat in de buitenband qua gaten of vuil? Anders zou ik eens goed naar je velglint en velg zelf kijken. Deze kan ook prima voor een lek zorgen.
Als het om lekbestendigheid (en levensduur) gaat zou ik niet voor de pasela gaan... Ik vraag me eigenlijk vooral af waarom je zo veel lek rijd? Zijn de banden wel voldoende op druk?

1. Voor grip is naast profiel bandbreedte ook van belang. 2. Banden met veel antilek leveren weer in op snelheid dus je zult hierin een afweging moeten maken.

Ik zou zo een zo breed mogelijke band kiezen met profiel en weinig antilek en die voldoende op druk houden (vooral achter), minder druk levert offroad weer meer grip op, maar geeft wel weer risico op stootlekken; goed balanceren/afwegen dus!
CX, dus 32 mm. Mijn idee: Marathon Plus 32-622. Wel ruim 800 gram per stuk. De Marathon in diezelfde maat is ruim 150gr lichter, maar daar ben ik niet van onder de indruk: in meidoorntijd, 4 meidoorns door de Marathonband over 3 km!!
Hetgeen ik een wanprestatie noem, hoewel ik al tienduizenden tevreden kms met Schwalbe-banden heb gereden.
Ik heb zelf ook een veldrijfiets die ik gebruik voor tochten zonder bagage, op asfalt maar ook op bospaden. Zolang dat laatste niet te dol wordt is de 35 mm Pasela (de versie zonder lekbescherming) voor mij althans ideaal. Het is een heerlijk snelle en comfortabele band, en voor mij lekbestendig genoeg. Ik heb ook Pasela's (met lekbescherming) op mijn stadsfiets en na een paar duizend km nog nooit lek gereden in een studentenstad met veel glas op straat. Als je de ruimte hebt zou ik misschien gaan voor de 37 mm Pasela, omdat die een wat grover profiel heeft dan de 35 mm. Echte veldrijbanden geven meer grip in de modder, maar rijden veelal veel makkelijker lek op asfalt.
Wim
Wim schreef:Echte veldrijbanden geven meer grip in de modder, maar rijden veelal veel makkelijker lek op asfalt.
Nu geeft OP aan dat hij in Maastricht woont. Mijn vraag is dan ook wat voor lekken estegeman heeft gehad? Ik gok op meidoorns. Dat zijn op de fiets waarmee ik hier onverhard fiets namelijk de enige lekken die ik wel eens krijg. De enige remedie is banden met voldoende lekbescherming. Marathon plus is overdreven voor een fiets waar je voor de lol op rijdt. Hoeveel profiel je wilt hangt af van het percentage dat je offroad rijdt.
Leon
Ik heb in Denemarken gefietst op de Continental Travel Contact, hele fijne band op zowel, grind, asfalt en zand. In de afgelopen 7 jaar 1 keer een lekke band gehad en dat had met mijn velglint te maken die op was.
Nog even wat toelichting:
Conti CX Speed (achter) 2 keer plat door scherp object. Daarna vervangen, ook omdat ik bij de eerste keer repareren bij het verwijderen van het stukje metaal uit de buitenband de band te ver boog en de draad brak, wat wellicht tot de tweede platte band leed.
Daaran Schwalbe CX Cross erop gezet. Daarma een blowout gehad. Kan komen door de latex band die ik erin had gestopt (om het maar een keer te proberen). Ik ging een heuvel af en opeens was er een knal. Gelijk gestopt en toen bleek de binnenband voor zo'n 10cm buiten de buitenband te zitten. (Wellicht slordig gemonteerd alhoewel het me sterk lijkt.
Nu nog dezelfde buitenband maar met een oude Conti touringband erin. Nog geen lekkage.

Ik zoek op het moment nog voor een goed compromis tussen dit soort band en Marathon (Plus) of conti travel contact.
estegeman schreef:Conti CX Speed (achter) 2 keer plat door scherp object. Daarna vervangen, ook omdat ik bij de eerste keer repareren bij het verwijderen van het stukje metaal uit de buitenband de band te ver boog en de draad brak, wat wellicht tot de tweede platte band leed.
Op basis van één incident kun je geen conclusies trekken, zeker niet als het om een stuk metaal gaat.
Leon
Leon schreef:
estegeman schreef:Conti CX Speed (achter) 2 keer plat door scherp object. Daarna vervangen, ook omdat ik bij de eerste keer repareren bij het verwijderen van het stukje metaal uit de buitenband de band te ver boog en de draad brak, wat wellicht tot de tweede platte band leed.
Op basis van één incident kun je geen conclusies trekken, zeker niet als het om een stuk metaal gaat.
Leon
Het was inderdaad misschien een beetje overhaaste conclusie. Ik heb de band natuurlijk nog als reserve. Ik zou er alleen niet mee op reis gaan en ik denk dat de kans op lekken wel vergroot is.
Als je op reis gaat heb je meer last van een band die gedurende 100% van je reis traag is en niet fijn fietst (banden met veel antilek) dan van een band die gedurende 0.1% van je reis lek is.
Matthie9001 schreef:Als je op reis gaat heb je meer last van een band die gedurende 100% van je reis traag is en niet fijn fietst (banden met veel antilek) dan van een band die gedurende 0.1% van je reis lek is.
Klopt, er is altijd een optimum. Ik heb ook wel eens banden gehad die er snel fietsten maar die ik zo vaak stond te plakken dat de gemiddelde snelheid niet best was.
En wat minder lekken dan dat kan ook vervelend zijn als het gebeurt op een plek en een moment dat je het liever niet hebt, dan is het dus een soort psychologisch optimum. Afhankelijk van je hekel aan lekke banden en het aantal inkerhanden valt dat per persoon anders uit.
Leon
Waarom richten bandenfabrikanten zich niet op het lekvrij/bestendig maken van een binnenband ipv de buitenkant te pantseren? Die binnenbandjen zijn toch wel erg zacht en kwetsbaar.
Georg schreef:Waarom richten bandenfabrikanten zich niet op het lekvrij/bestendig maken van een binnenband ipv de buitenkant te pantseren? Die binnenbandjen zijn toch wel erg zacht en kwetsbaar.
http://road.cc/content/review/81257-sli ... inner-tube
Ik heb hetzelfde verhaal als hier aan de goede mensen van Schwalbe voorgelegd.
Zij adviseren de Marathon Mondial:
outstanding combination of speed, grip, puncture protection and durability on asphalt as well as on light off-road tracks.
Heeft iemand ervaring met de Marathon Mondial?
Hebben ze inderdaad deze kwaliteiten?
Zijn het geen logge, zware banden?
estegeman schreef:Ik heb hetzelfde verhaal als hier aan de goede mensen van Schwalbe voorgelegd.
Zij adviseren de Marathon Mondial:
outstanding combination of speed, grip, puncture protection and durability on asphalt as well as on light off-road tracks.
Heeft iemand ervaring met de Marathon Mondial?
Hebben ze inderdaad deze kwaliteiten?
Zijn het geen logge, zware banden?
Ik heb op mijn VSF'je Marathon Mondial 26" banden. Dusver is mijn fietsafstand nog beperkt, dus kan niet op alles een antwoord geven.

Speed: Ik rijd op deze banden met gemak 22 ~ 25 km / uur, en met windje mee kan dit oplopen tot zo'n 25 ~ 28 km / uur. Ik heb de voorgaande jaren, alvorens aanschaf van deze fiets, vrijwel nooit gefietst. Dus zeker geen uitstekende fietsconditie welk daarin helpt. Wel regelmatig krachttraining, dus qua kracht in de benen heb ik een zeker voordeel. Bepakt kan ik van de snelheden zo'n 4 km / uur afsnoepen.

Het gemak verschilt echter individueel mogelijk nog al. Mijn vriendin is vrijwel ongetraind, zij fietst op haar gemak zo'n 15 ~ 17 km / uur. En komt met moeite voorbij de 20 km / uur.

De grip op asfalt is uitstekend. Grip op dirt bospaden is prima. Grip of los grind in bospaden is matig tot slecht. Wordt het zand? Dan is het afstappen.

Puncture protection en durability kan ik niets over zeggen. Heb nog geen eens 1000 km op deze banden zitten. Maar qua snelheid en grip heb ik er in ieder geval geen problemen mee dusver.
Georg schreef:Waarom richten bandenfabrikanten zich niet op het lekvrij/bestendig maken van een binnenband ipv de buitenkant te pantseren? Die binnenbandjen zijn toch wel erg zacht en kwetsbaar.
Wat zou de meerwaarde zijn van een meer lekbestendige binnenband t.o.v. een meer lekbestendige buitenband?
Zou men met het meer lekbestendig maken van de binnenband tot een beter optimaal evenwicht (tussen gewicht, lekbestendigheid, weerstand, duurzaamheid, prijs, comfort, ...) kunnen komen dan met de huidige keuze?
Wat zou het slechtste zijn, dat 'prikkende objecten' door de buitenband doordringen maar dan niet door de binnenband geraken of dat ze door de buitenband tegen worden gehouden?

Overigens zijn er wel (beperkte) verschillen in lekbestendigheid van binnenbanden. Niet voor niets zitten daar ook behoorlijke prijsverschillen op. (Waarmee ik niet zeg dat duurder altijd beter is.)

Renaat
Tja. Misschien is het ook niet zo'n handig idee...Op een gegeven moment rijd je dan met een buitenband vol stekels en glasscherven die tegen de binnenband aan prikken.
En zoals hier vaker gezegd, eigenlijk is een bandje verwisselen zo erg nog niet.
(afhankelijk van weer & locatie)
De Mondial is een prima expeditieband. Als je comfortabel wilt opschieten zou ik iets anders kiezen.
Wim
Wim schreef:De Mondial is een prima expeditieband. Als je comfortabel wilt opschieten zou ik iets anders kiezen.
Wim
Alleen jammer dat Schwalbe de omschrijving zo maakt dat je je afvraagt waarom ze ook andere banden produceren.
Leon