Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De Langedagentour: Noorwegen 2014 - Forum Wereldfietser

De Langedagentour: Noorwegen 2014

Voorpret is de helft van de lol, zeggen ze, dus ik ben al volop aan het genieten van m'n zomervakantie. Om jullie te laten meegenieten, en om te profiteren van jullie ervaring en wijsheid, bij deze een topic over m'n voorbereidingen voor een maand fietsen in Noorwegen. Het is geloof ik na Rome en Santiago de Compostella zo'n beetje de favoriete bestemming alhier, dus uit andere topics heb ik al één en ander aan info weten te vissen, maar er blijven altijd wat vragen liggen, dus die zal ik hier stellen.

Het plan is als volgt:
Ik heb ongeveer de maand juni de tijd om een flink eind te fietsen. Doel is vooral de rit zelf, en ik houd van wilde landschappen, dus Noorwegen lijkt ideaal. Komt bij dat ik altijd al een beetje gefascineerd ben door dag/nachtritmes, dus ik stel me zo voor dat de combinatie wildkamperen - middernachtzon - lange afstanden ideaal is om eens te kijken hoe ik m'n tijd dan indeel. 6 dagen in een week? of 8? Het meest voor de hand liggende doel is natuurlijk de Noordkaap, maar ik heb daar niet echt een gevoel bij, dus richt me liever op mooie wegen dan op het pretpark aan het einde van het universum.

Het idee zoals het er nu is:
Met de trein naar Halden (of Oslo, volgens treinreiswinkel te doen met twee overstappen uit .nl), om eerst maar eens naar Ørje te fietsen, dan hebben we het bedevaartsgedeelte alvast gehad. Dan naar Lom, om via o.a. de Sognefjellswegen en Trollstigen (inspiratie daarvoor van hier) door de bergen te kronkelen naar Molde, voor hopelijk een aardige panoramafoto.
Via de E39 naar Trondheim om een vriend op te zoeken, daarna de Kystriksveien (RV17) naar Bodø, Lofoten, Narvik.
Tegen die tijd moet ik maar eens op de kalender kijken: het is dan nog 400km naar Kolari, het noordelijkste treinstation in Finland, van waaruit ik met de trein naar Helsinki en de boot naar Rostock zou kunnen. De korte route is daarmee 3000km. 1000 extra voor de Noordkaap of Kirkenes, 500 extra voor Alta, etc. Zo kan ik fietsen zover ik zin heb, en toch de terugweg alvast plannen. Ik denk dat 3000km in een maand goed te doen is (op een goede dag fiets ik ook 150km door de Ardennen), maar zo niet, dan vind ik stukken bus of trein (en gewoon rondhangen of golfsurfen als de kans zich voordoet) geen schande. Voor een grove impressie, zie http://goo.gl/maps/4kaK7.

Wat ik me zoal afvraag:
-Een route als de E39 van Molde naar Trondheim, is dat een beetje prettig fietsen, of eigenlijk wat druk?
-Problematisch lijkt me ook de E6, grofweg tussen Hamar en Otta, maar ik zie niet echt andere opties vanuit regio Oslo...
-Het begin, tussen Ørje en Lom, lijkt niet bijzonder indrukwekkend. Iemand een suggestie voor een mooie route aldaar? Bonuspunten voor een manier om de Trollstigen van noord naar zuid te rijden zonder teveel omrijden. De trein naar Noord-Denemarken en dan de boot naar Kristiansand zou veel van deze problemen oplossen, ten koste van een foto van een lullig plaatsnaambordje (misschien onderschat ik de schoonheid van zuid-west Noorwegen). De route wordt dan bijvoorbeeld: http://goo.gl/maps/OsjGI. Wat is wijsheid?
-Trein en boot voor de heen- en terugweg zijn omdat ik liever niet vlieg als het niet hoeft, en ik iig treinreizen wel prettig vind. Klinkt dit als een idioot en onhandig plan en kan ik beter vliegen?

Paklijst en alles komt nog wel een keer :)
Misschien heb je wat aan de route die ik heb gefietst vanuit Oslo naar Lofoten.
Van Oslo naar Fagernes en dan de fraaie RV51 over de Valdresflya richting Lom.
Mooi plan Urje, maar ik zou het stuk Narvik - Kiruna - Finse grens afraden. Veel (zwaar) vrachtverkeer vanwege de mijnen in Kiruna en Pajala. Sinds vorig jaar rijden er ook nieuwe vrachtwagens, geladen met 90 ton erts terwijl de wegen gebouwd zijn tot 60ton (veel bochten, lange steile hellingen, onoverzichtelijk, smal..). Om de 7 minuten vertrekt er zo'n monster (met dubbele oplegger) van Pajala naar oa Narvik en Helsinki, 24 uur lang. Hier een plaatje wat er dan langs je heen dendert.

Hier de grote fietsroutes door SE, je zou naar Pajala de 1 kunnen nemen maar dan moet je wel hoger door NO.
urje schreef: Het meest voor de hand liggende doel is natuurlijk de Noordkaap, maar ik heb daar niet echt een gevoel bij, dus richt me liever op mooie wegen dan op het pretpark aan het einde van het universum.
Haha, ik denk precies hetzelfde. En ik ga ergens in mei ofzo ook die kant op (Trondheim, Lofoten en nog hoger) maar één ding weet ik zeker: die Noordkaap mogen ze houden!

En veel plezier met de voorpret!
Dank, goeie tips allebei.
@De Tovenaar: ik had je website al eens bekeken, maar ik kon toen geen manier vinden om gedetailleerder kaartjes te bekijken. Inmiddels gevonden, kan ik wat mee inderdaad! Je alternatieve route tussen Molde en Trondheim ziet er ook goed uit. En die foto's...

@Yopie: Precies, zulke monsters wil ik dus zoveel mogelijk vermijden. Ik noteer het op de kaart. Ken je toevallig een plek waar meer van dit soort probleemwegen beschreven zijn? Maar wat ik niet helemaal snap: als er mijnen in Pajala zijn en het verkeer gaat naar (oa) Narvik, dan lijkt fietsroute 1 tussen Karesuando en Pajala deels nog steeds over dezelfde weg te gaan, de 395 (en E45). De 99 langs de Zweeds-Finse grens klinkt dan logischer.
Mei, dat is een beetje vroeg voor me... Jammer, want ik ben wel benieuwd of ik je bij zou kunnen houden ;)
urje schreef:-Het begin, tussen Ørje en Lom, lijkt niet bijzonder indrukwekkend. Iemand een suggestie voor een mooie route aldaar?
ik heb de route over Kongsvinger Lillehammer gefietst en vond dat inderdaad wat minder mooi dan de route over Fagernes.

Zie mijn tochten in 1991 en 2007 (van Oslo naar Trondheim via een vergelijkbare route).

http://luddo.freehostia.com/Nwegen/Nwegen.htm

http://luddo.freehostia.com/Norway2007/Norway2007.htm
Afgelopen zomer kwam ik ook door Trondheim, Oorspronkelijk was ik van plan daar de E-6 een stukje te volgen, maar het was me veel te druk op al de E-wegen daar in de regio dus ben met een ferry naar de schiereilanden ten noorden gegaan en daar via de aangenaam rustige kleine wegen verder noordwaarts gegaan. Pas in het hoge noorden zijn de E-wegen minder druk, er zijn dan vaak ook geen echte alternatieven meer. Overigens valt het met die pretparktoestanden op de Noordkaap erg mee hoor en ik vond de uitgestrekte leegte van het landschap daar erg mooi.
Trollstigen heb ik inmiddels in beide richtingen gefietst en Noord-Zuid beviel mij inderdaad het beste. Voor de sognefjellet maakt het niet zoveel uit al is het aan de noord-oostzijde (de kant van Lom) het makkelijkst om halverwege de klim ergens een wildkampeerplekje te vinden.
Mocht je het zuiden mee willen pakken dan zou ik voor een westelijke route kiezen, langs de preikestolen zeg maar, net voor Stavanger omhoog. De kortere weg door het midden, parallel aan de E-9, vond ik toch net wat minder inetressant.
Als je via de E6 van Lillehammer naar Otta en vervolgens naar Lom gaat mis je een paar mooie oude (onverharde) bergwegen.

Van Hamar naar Lillehammer kun je Mjøstråkk volgen, een bewegwijzerde fietsroute rondom het Mjøsa meer.
Vervolgens vanaf Lillehammer over weg 254 naar Skei. Dit is een vrij saaie weg met een nieuw vrijliggend fietspad waardoor je lekker opschiet.
In Skei begint de Peer Gynt weg, een oude onverharde bergweg over de hoogvlakte.
Deze sluit aan op de Jotunheimvegen met mooi uitzicht op de besneeuwde bergtoppen.
Vanuit Bygdin neem je dan weg 51 naar het noorden. Eerste klim is smal en erg druk, later een mooie nieuwe asfaltweg. Onderweg kun je bij Gjende de Besseggen wandeling maken.
Vlak voor Randsverk kun je linksaf weer een onverharde tolweg nemen richting Glitterheim. Je komt dan bij Garmo uit op weg 15 richting Lom. Hier niet de grote weg volgen maar de kleinere wegen aan beide kanten van de Otta.

Ik ben afgelopen zomer vervolgens verder gefietst over weg 15 richting Geiranger. Hier wilde ik nog de Gamle Strynefjellsveien meepakken en vervolgens via Stryn, Flo en Vollset naar Hellesylt (alternatief voor jouw route over weg 60). Vanwege extreem slecht weer, temperatuur iets boven nul, harde wind en regen heb ik hiervan afgezien.
Nadat ik in een vakantiehuisje met een kopje thee bij de open haard weer een beetje was bijgekomen heeft iemand mij met de auto vanaf Langevatn over pas gebracht waarna ik de mooie afdaling naar Geiranger heb gemaakt.

Vanaf Hellesylt vond ik weg 655 door Norrangsdalen naar Leknesset ook erg mooi.

Denk ook aan de tunnels, op http://www.cycletourer.co.uk/maps/tunnelmap.shtml kun je een tunnelguide en poi's downloaden.
Tussen Hellesylt en Valldal kom je zo te zien een hoop tunnels tegen. Alternatief is de veerboot of de route via Geiranger.

Voor meer inspiratie zie ook de buitenlandtocht naar Noorwegen van enkele jaren geleden.

Femke
urje schreef: Ken je toevallig een plek waar meer van dit soort probleemwegen beschreven zijn? Maar wat ik niet helemaal snap: als er mijnen in Pajala zijn en het verkeer gaat naar (oa) Narvik, dan lijkt fietsroute 1 tussen Karesuando en Pajala deels nog steeds over dezelfde weg te gaan, de 395 (en E45). De 99 langs de Zweeds-Finse grens klinkt dan logischer.
Probeer zoveel mogelijk de E10 en E45 te vermijden, vooral de E45 want dat is de enige binnenlandse weg die van zuid naar noord loopt (1700km lang). Maar hoe hoger je komt des te rustiger het wordt, dat is wel waar.
Het stuk Karesuando - Pajala is 60km over de E45 en 82km over de 395 en is volgens de Zweden prima te fietsen (heb het zelf nog nooit gefietst). Tis ook een nationale fietsroute (Sverigeleden) dus moet wel goed zijn en hoe het nu precies zit met het nieuwe vrachtverkeer weet ik niet. Weet alleen dat de bewoners niet echt blij zijn met de zware 90tonners en hun lange remweg, het asfalt zal er ook niet mooier op worden maar daarentegen zakt de werkeloosheid, tja..

En wat elke fietser minstens een keer in zijn leventje moet hebben meegemaakt is natuurlijk het fietsen onder de zomernachtzon want waarom slapen als de zon blijft schijnen?! Een toch wel erg speciale en mooie belevenis en vooral een groot romanticus (zoals ik bv) gaat dan helemaal uit zijn dak en nou klinkt een E-weg niet echt romantisch maar met een zachtroze nachthemel, zingende vogeltjes en mysterieuze schaduwen in het bos (dansende trollen en elfjes) toch wel een mooie belevenis. Zeker een keertje doen Urje!
Dus misschien een idee om de E10/E45 onder de midsommarnattsol te doen?

En mocht je toch Kiruna willen zien, hierbij een beetje info (heb zelf nl een zwak voor dit meest noordelijk gelegen stadje met de grootste ondergrondse ijzermijn ter wereld). Kiruna staat bovenop een ertslaag en zal dus als men door blijft graven in de aardbodem verdwijnen. Het plan is nu om de hele stad te verhuizen (de kerk met de mooie vrijstaande klokkentoren, 't stadhuis, huizen .. alles). Een groots plan, nog nooit eerder in de wereld uitgevoerd en ook moeilijk want de monumentale gebouwen mogen nl niet uit elkaar gehaald worden dus moeten op trailers vervoerd worden. Nu is bv 't stadhuis al 50m x 50m en de klokkentoren 35m hoog dus dat wordt spannend. Het buitenland kijkt ook verbaasd naar dit rare verhuisplan maar de Zweden vinden het heel normaal en zijn momenteel alleen maar aan het kibbelen wie in de toekomst naast wie komt te wonen. Haha, soms zijn ze net het Asterix & Obelix volkje. :D
urje schreef: Mei, dat is een beetje vroeg voor me... Jammer, want ik ben wel benieuwd of ik je bij zou kunnen houden ;)
åj ben ik echt zo'n opschepper? :D maar weet je wat het geheim van m'n praatjes is: een ligstuurtje, retesnel ga je dan!

En best mogelijk dat we elkaar tegenkomen want moet eerst nog half Zweden doortrappen voor ik d'r ben, dus dan is het vast alweer juni. Maar zal zeker bij elke fietsende blonde jongeman gelijk in de remmen knijpen. Op wat voor fiets ga je eigenlijk want ik kijk meestal eerst naar de fiets en dan pas naar de persoon, alhoewel .. fietsende blondjes?? :wink:

Zelf denk ik aan deze route: Bodø, boot Lofoten, de 82 naar Andenes en dan via de 86, 87 en de E6 naar Alta, vandaar over de 93 Finland in. Zo vermijd ik een groot deel van de Noorse E6, is misschien ook een idee? En mocht je in tijdnood komen sla dan gewoon zuid Noorwegen over want hoe hoger je komt des te mooier het wordt! (is althans mijn belevenis).
-Problematisch lijkt me ook de E6, grofweg tussen Hamar en Otta, maar ik zie niet echt andere opties vanuit regio Oslo...
Ik ben zelf vanaf het vliegveld in Oslo wat westelijker naar het noorden gefietst, over het algemeen erg rustig fietsen. En volgens mij zijn er nog vele andere alternatieven om de E6 te ontwijken. Ik moest alleen net voor Otta (vanaf Sjoa) een stukje de E6 pakken omdat de weg aan de andere kant van de rivier dicht zat. Ik zou er niet voor hele lange tijd willen fietsen voor het plezier, maar was daar wel prima te doen. Ook verderop heb ik nog een paar keer de E6 moeten pakken, maar daar gaat je huidige route niet langs.

Hier staan mijn foto's en plaatjes van de route die ik gevolgd heb:

https://plus.google.com/photos/10710426 ... 7884392353


Mooi plan Urje, maar ik zou het stuk Narvik - Kiruna - Finse grens afraden. Veel (zwaar) vrachtverkeer vanwege de mijnen in Kiruna en Pajala. Sinds vorig jaar rijden er ook nieuwe vrachtwagens, geladen met 90 ton erts terwijl de wegen gebouwd zijn tot 60ton (veel bochten, lange steile hellingen, onoverzichtelijk, smal..). Om de 7 minuten vertrekt er zo'n monster (met dubbele oplegger) van Pajala naar oa Narvik en Helsinki, 24 uur lang. Hier een plaatje wat er dan langs je heen dendert.
Ik heb zelf de laatste twee dagen over de E10 gefietst, in Noorwegen vond ik die redelijk druk, maar te doen. Het deel vanaf grofweg Narvik tot aan Kiruna, vanaf waar ik terug vloog, zeker niet druk en kan mij ook niet herinneren dat ik veel van die monsters voorbij heb zien komen (ik kan mij er eigenlijk niet een herinneren, maar misschien heb ik ze verdrongen ;)).
Ralph Lammertink schreef: Ik heb zelf de laatste twee dagen over de E10 gefietst, in Noorwegen vond ik die redelijk druk, maar te doen. Het deel vanaf grofweg Narvik tot aan Kiruna, vanaf waar ik terug vloog, zeker niet druk en kan mij ook niet herinneren dat ik veel van die monsters voorbij heb zien komen (ik kan mij er eigenlijk niet een herinneren, maar misschien heb ik ze verdrongen ;)).
Mooi!
Het werd mij iig afgeraden die weg te nemen, hopelijk idianenverhalen van angstige bewoners/tegenstanders?
Zal de zweedse fietsfora eens beter doorspitten, d'r is alleen weinig keus als je naar Narvik of Kiruna wilt, je zal wel over die weg moeten.