Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wie heeft ervaring met een vouw- of deelfiets op reis? - Forum Wereldfietser

Wie heeft ervaring met een vouw- of deelfiets op reis?

Wie heeft ervaring met vouwfietsen op reis? In dit geval met een Moulton of Bikefriday.
Ik ben erg nieuwsgierig. Wie is er op reis geweest op een vouwfiets?
Las een paar jaar geleden een verslag van een stel dat met op Birdy's door Afrika reisde.
niko

Beste Nico,

ik ga al jaren met de vouwfiets op reis. Makkelijk te combineren met andere vormen van vervoer, b.v.auto en trein/bus, nooit gezeur met treinen waarin de fiets niet mee kan en het spaart een hoop kosten. Als grondregel kun je aanhouden,hoe kleiner 'hij' vouwt, des te matiger het fietst. Dat betekent in de praktijk dat ik altijd zal kiezen voor een fiets die minstens 20"wielen heeft. Een Brompton vind ik geweldig te vouwen en makkelijk mee te nemen, maar ik zou er niet zo snel mee op vakantie gaan. Een fiets met wat grotere wielen is ook gewoon meer 'fiets', zeker voor iemand van 1,86m. Ik heb ervaring met de Birdy (blue), de Moulton en de fiets waar ik momenteel op rijd, de Trek 400. Ik geef de voorkeur aan de laatste. Trek is een ongecompliceerde fiets zonder poespas, d.w.z. geen vering, grote bagadrager waar de kleine Ortlieb tassen zo oppassen en hij is verreweg het voordeligst. Moulton ziet er geweldig uit, rijdt ook super, maar is mechanisch vrij kwetsbaar, vooral de vering, en heel duur. Birdy vond ik, tegen de gevestigde mening in, nooit echt lekker fietsen,waarbij deze fiets ook het nadeel heeft voorzien te zijn van een ongebruikelijke wielmaat van 18". Ook Bike-Friday maakt geweldige fietsen waarmee het prima toeren is.

Veel fietsplezier,

Marcel

Hoi Nico,

Wat wil je eigenlijk, een fiets tot je beschikking hebben of op de fiets verder rond trekken?

Ik heb vaak mijn Brompton meegenomen, met bus trein en vliegtuig. Meestal om een fiets bij de hand te hebben. In het vliegtuig was het altijd mogelijk om geen overvracht te betalen. De zware dingen trok ik aan of was handbagage. Kwetsbaar van de Brompton zijn de skeeler wielen voor bij de zadelpen. Als ze bij het (ont)laden de fiets laten stuiteren dan gaan ze krom staan. Ben nog een oplossing aan het bedenken. Het model met de bagagedrager is niet zonder meer bruikbaar. Als je bagage erop heb zitten kan je hem niet meer als standaard gebruiken. Verder passe daar geen gebruikelijke fietstassen op want door de kleine wielen komen de tas op/langs de grond in de bocht. Verder loopt je hak tegen de tas. Het werkt eigenlijk allleen als je de boel in het begin hoog en smal houdt. Een beetje hoger kan de boel weer breed worden. Verder moet je dan het terug klappen van achtervork blokkeren met bijvoorbeeld een spin/bungee cord.
Een betere optie is de voordrager en helemaal met eigen gemaakte tas. Voorbeeld bij Jane. Ik ben wel eens op Cyclefest en Folders Forum geweest. De meeste die-hards die met de fiets en bagae reizen hebben toch zelf bedachte oplossingen. Vaak heel leuk.

Verhaal achterdrager geldt ook voor alle fietsen met kleine wielen.

Birdy. Heb er ook een gehad, niet mee gereisd, wel meegenomen. minder kompakt dan Brompton, meer mogelijkheden voor bagage en versnelling. Fiets wat zenuwachtig, te weinig naloop? Sportievere houding mogelijk dan Brompton. Overegens zijn deze 18" wielen niet groter dan van Brompton. Brompton 349 Etro, Birdy 355 Etro. Met andere woorden totale diameter verschil van 6 mm, hoogte verschil 3mm. Nu zijn er enkele goede banden te koop voor Birdy en Brompton, ik dacht ook Schwalbe Marathons. Mijn Birdy is wel apart, in Japan gekocht was meer paars dan blauw, maar werd daar geleverd als een Red. Alleen achter een derailleur. Remmen toen ook geen V-brakes dacht ik en Er stond geen Birdy op maar PEUGOT type BD-t of BD-2 daar wil ik vanaf zijn. Hij is helaas gestolen hier in Nederland. Dus als je hem tegenkomt. Vouwen kan net zo snel als de Brompton. Er zijnallen snelsluitingen, Bromptin heeht voor frame en voor stuurpen schroef slyuitingen, verlies hier tijd. Bij elkaar gebruik ook weer een spin, ook bij Brompton, want die clip voor somgeklapt stuur wordt lam of breekt.

Moulton, welke de oude 17" (helemaal aparte banden, niet veel keus, groter dan de 18"Birdy) of de New Series (onbetaalbaar), Verder heb je nog de APB (20") maar geen echte Moulton. goedkopere buizen, niet verjongd. Er is een nog minder bekende 20" Moulton, deze is de ATB. Helemaal geschikt om bagage mee te nemen, maar niet om te vouwen, het is toch meer uitelkaar halen. Heb hier geen tochten mee gedaan, Ben bang dat die te graag gestolen wordt. Het is een opvallende fiets.

Bike Friday, heel veel modellen de AIR hebben een Titanium zitbuis die wat vering heeft. ga liever naar hun Site. Er zijn uitvoeringen met 406 wielen (veel keus in banden, ook breedte) en een ander stuk grotere 20"met 45? Etro. Dit is ook een moeilijke maat. Heb zelf een oude New World Tourist. Een keer met Ferry naar Hull en verder. had een koffer anex aanhanger. Op naar CyclefestGoed te doen. Op de terug weg de koffer op een station in een kluis en verder met het hoog nodige verder gefiets om een nachtje bij Jim McGurn (Bicycle Encyclopedia) te logeren. Ook geen vouwfiets neem toch liever een half uur om de fiets in de koffer te krijgen als je een trein wilt halen. Geen bus ervaring in UK. Naar Ierland gevlogen, grote zware spullen als handbagage. Bus in Ierland heeft achterin een grote plek waar officieel twee fietsen mee mogen. Lekkere sportieve fiets, helemaal de andere modellen. Maatfiets dus ook goede zit. Achterdragers zijn eigenlijk normale dragers, waar de bevestging van is aangepast. Ziet er raar hoog uit, maar functioneel. Hak vrij, tassen genoeg straat vrijheid.

Nog een fabeltje dat kleine wielen slecht fietsen. Goede bandenspanning. Ze acceleren beter/sneller dan kleine wielen. Een zelfde gat lijkt groter voor klein wiel, maar ge gaan toch over verharde wegen? De versnellingen. Normaal zou je dan drie grote voorbladen moeten hebben. problemen met de bladen en derailleur bereik, 3x7 sachs of dualdrive van S-ram populair. Gewoon blad werkt. Of een versnellingsnaaf (rohloff).

Laatste fabel geen lange afstanden mogelijk? Heb een driedaagse fiets en kampeertocht gemaakt met minimum 100km/dag. Op de Brompton, Birdy en NWT van Bike Friday.


Genoeg geklets, beter fietsen Brompting.