Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Salzburg-Venetië of Basel-Venetië - Forum Wereldfietser

Salzburg-Venetië of Basel-Venetië

We plannen in mei een trektocht: ofwel Basel-Venetië ofwel Salzburg-Venetië (Benjaminse). Welke route is het interessant qua natuurschoon, zwaarte? Geen te zware klimmen?
Is de terugkeer vanuit Venetië goed met de trein naar Basel of Salzburg te doen?
Wie heeft ervaring?

Dank
Ik ben een paar jaar geleden van Zürich naar Venetië gefietst, een prachtige tocht. Om de Alpen over te gaan kun je onder meer kiezen tussen Gotthard, Splügen en Albula. Dat zijn dan in Zwitserland vrijwel de enige pittige beklimmingen, op de Jura na als je uit Basel vertrekt. In plaats van Gotthard- en Albulapas kun je ook een stukje de trein nemen als het weer op de pas te slecht is of als je de beklimming te zwaar vindt. In Noord-Italië is de Benjaminse-route via Comomeer, Bergamo, Brescia, Verona en Vicenza naar Venetië zeker een aanrader. Er zitten wel een paar klimmetjes in, maar geen zware.
Wij hebben de trein (CNL) naar Zürich genomen en zijn vanuit Triëst teruggevlogen, vanuit Venetië terugvliegen is uiteraard ook geen probleem. Tip: Vanuit Chioggia kun je Venetië heel mooi fietsend benaderen via de eilanden Pellestrina en Lido (zie de beschrijving op mijn website). Ik meen dat in het forumarchief wel te vinden is hoe je dan vanaf het Lido (veerboot) met je fiets Venetië door komt, want in de stad kun je uiteraard niet fietsen.
Wij zijn zelf een aantal jaren terug van boedapest naar venetië gefietst. (zelf onze weg gezocht op kaart)
Deze tocht vonden wijzelf super en zouden we zo opnieuw doen... Hongarije was verassend (veel lekker warme thermen onderweg) en slovenië adembenemend mooi qua natuur. Mits een beetje conditie is dit een route die iedereen aankan.
Maar niet echt het gevraagde...