Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zilverroute/Vía de la Plata - Forum Wereldfietser

Zilverroute/Vía de la Plata

Onlangs stond er op dit forum een prachtig filmpje van de Zilverroute/Vía de la Plata gemaakt door Rob de Waal. http://vimeo.com/80092747

Ik heb nog wat exemplaren van de gids Zilverroute/Vía de la Plata in de aanbieding van € 13,95 voor € 7, - + € 3,84 portokosten.
De gids is uit 2003, maar op mijn site staan aanvullingen.
Te bestellen via: http://www.fietswegen.nl
2003 vind ik echt te oud Bert. Ik heb vorig jaar je El Cid-gids uit 2001 mee gehad naar het betreffende gebied en de gids was te veel verouderd. Spanje is in de afgelopen 15 jaar echt fors veranderd.
Leon
Leon schreef:2003 vind ik echt te oud Bert. Ik heb vorig jaar je El Cid-gids uit 2001 mee gehad naar het betreffende gebied en de gids was te veel verouderd. Spanje is in de afgelopen 15 jaar echt fors veranderd.
Leon
Beste Leon,

Overigens de beste wensen voor 2014.
Duidelijk: ik hoef voor jou dus geen Zilverroute-gids klaar te leggen.

Mijn eerder verschenen El Cid gids was al enige jaren niet meer verkrijgbaar. Zoals je wellicht weet is er inmiddels een nieuwe El Cid gids van Clemens Sweerman. Dit is overigens in goed overleg gebeurd.

Een gids van iets meer dan tien jaar oud is inderdaad niet meer volledig up to date, maar daarom geldt de actie voor halve prijs.

Er is de productie van een nieuwe Zilverroute-gids aangekondigd, maar het kan nog even duren voordat deze op de markt is. Tot die tijd is mijn Zilverroute-gids uit 2003 de enige fietsgids die beschikbaar is voor toerfietsers met bepakking.

Op diverse plaatsen zijn de wegen veranderd. Zo was de N-630 10 jaar geleden een drukke weg die ik zo veel mogelijk gemeden had. Nu loopt er parellel de autosnelweg (zonder tol) A-66, waardoor de N-630 een rustige weg is geworden en je nu wél over een redelijk befietsbare weg via de stad Cáceras kunt fietsen. Cáceras werd al in 1985 tot Werelderfgoed verklaard. Dit staat overigens bij de aanvullingen op mijn website.

Uit reacties die ik krijg van mensen die de route met mijn gids gefietst hebben komt naar voren, dat men toch met deze gids, de aanvullingen op mijn site en de aanbevolen Michelin-kaarten redelijk uit de voeten kan.

Het hele verhaal rond de Zilverroute blijft natuurlijk het zelfde. De bezienswaardigheden onderweg ook. Jij vroeg eerder naar aanleiding van de beelden van de batipuertas in Candelario in het filmpje van Rob de Waal naar de functie van die extra halve deurtjes. Het staat allemaal beschreven in mijn gids en aan die deurtjes is net als veel andere bijzonderheden onderweg in die tien jaar niets veranderd.

Het fimpje van Rob de Waal is een impressie van 11 minuten. Onderweg zul je nog veel meer ontdekken, zoals de witte stad Zafra, en de veertien Romaanse kerken van Zamora.

Groetjes,

Bert
Bert, je moet een fervent tegenstander zijn van digitale routebeschrijvingen. Je hebt een aantal interessante fietsgidsen gemaakt maar er is werkelijk niet één track beschikbaar. Dat is jammer. Juist omdat je gidsjes zo enorm veel toevoegen aan de reis zou een digitale route een prima aanvulling zijn. De route verandert voortdurend waardoor je boekjes bij het ter perse gaan eigenlijk al zijn verouderd.
De informatie rondom de reis echter verandert veel minder snel, en voor zover die verandert is dat met aanvullingen te ondervangen.
Een toenemend aantal fietsers volgt een route met een GPS. Wat er ter plaatse is te zien, te bezoeken en te beleven lees je in een/jouw boekje. Er liggen kansen :idea:

Frank
frank bueters schreef:Bert, je moet een fervent tegenstander zijn van digitale routebeschrijvingen. Je hebt een aantal interessante fietsgidsen gemaakt maar er is werkelijk niet één track beschikbaar. Dat is jammer. Juist omdat je gidsjes zo enorm veel toevoegen aan de reis zou een digitale route een prima aanvulling zijn. De route verandert voortdurend waardoor je boekjes bij het ter perse gaan eigenlijk al zijn verouderd.
De informatie rondom de reis echter verandert veel minder snel, en voor zover die verandert is dat met aanvullingen te ondervangen.
Een toenemend aantal fietsers volgt een route met een GPS. Wat er ter plaatse is te zien, te bezoeken en te beleven lees je in een/jouw boekje. Er liggen kansen :idea:

Frank
Beste Frank,

Ik vind GPS zelf maar niks, maar ik kom overal en weet veel te ontdekken. Er schijnen echter diverse GPS-tracks van de Zilverroute te circuleren met ook diverse varianten. Is geloof ik ook wel eens aan de orde geweest op dit forum, maar dit wijkt af van het draadje van mijn posting.
bert sitters schreef:Er schijnen echter diverse GPS-tracks van de Zilverroute te circuleren met ook diverse varianten.
Dat klopt. Er zijn er een aantal GPS tracks van zilverroutes die onderling nogal verschillen van karakater en moeilijkheidsgraad. Ik ben eens geruime tijd bezig geweest om vooraf uit te vinden waar jouw route zo'n beetje gaat. Heb het opgegeven en ben een andere fietstocht gaan doen.

Ik geloof dat ik bijna je complete oeuvre in de kast heb staan, merendeels ongebruikt, om dezelfde reden.

Frank
frank bueters schreef:[Ik geloof dat ik bijna je complete oeuvre in de kast heb staan, merendeels ongebruikt, om dezelfde reden.

Frank
Dat is toch echt jammer! Ik vindt niets leukers om gewoon zonder zo'n kassie op mijn stuur op pad te gaan, maar dit is een andere discussie dan het draadje van mijn posting.
Als ik het goed begrijp, kun je met een actuele gps track (gratis op internet) en de het boekje van Bert voor de halve prijs, jezelf niet in de wielen rijden.
Eric op de Fiets schreef:Als ik het goed begrijp, kun je met een actuele gps track (gratis op internet) en de het boekje van Bert voor de halve prijs, jezelf niet in de wielen rijden.
Als je er een vindt hou ik me aanbevolen.
http://www.compostelagenootschap.be/Article.aspx?Id=516 onderaan Via de la Plata maar ik ken het boekje van Bert (nog) niet. Het zou overigens wel mooi zijn als we dit soort fiets routes als gpx op de wf site kunnen plaatsen en onderhouden maar dat ter zijderoute.
Eric op de Fiets schreef:http://www.compostelagenootschap.be/Article.aspx?Id=516 onderaan Via de la Plata maar ik ken het boekje van Bert (nog) niet. Het zou overigens wel mooi zijn als we dit soort fiets routes als gpx op de wf site kunnen plaatsen en onderhouden maar dat ter zijderoute.
Vraag het aan Bert.
Wij hebben afgelopen jaar de route gefietst (en het door Bert genoemde filmpje gemaakt).
Vooral de informatie mbt bezienswaardigheden en historie maakten het boekje voor ons erg waardevol, en zelfs de vermelding van een fiets-reparateur bleek nog steeds actueel (en nuttig).

Ik had vooraf een GPS-track gemaakt aan de hand van de beschrijving in het boekje en de aanvullingen/aanbevelingen op de site (met wat eigen variaties op de route), en we zijn tijdens de tocht eigenlijk geen onoverkomelijke wijzigingen tegengekomen.

Kortom, wat ons betreft is het boekje van Bert nog steeds een prima uitgangspunt voor wie de Via de la Plata wil gaan fietsen!
Rob, zou je de track, met Bert's toestemming, met ons willen delen? Ik ken verschillende fietsers die er dankbaar gebruik van zouden maken of van zouden hebben gemaakt.

Frank
frank bueters schreef:Bert, je moet een fervent tegenstander zijn van digitale routebeschrijvingen.
Hier wil ik Bert toch even bijstaan. In het binnenland van Spanje heb je toch geen digitale routebeschrijving nodig? Voor die 2 keer per dag dat er een afslag is? Op de kaart 1:400.000 staan zo'n beetja alle verharde wegen die er zijn daar.
Leon
Leon schreef:Hier wil ik Bert toch even bijstaan.
Ik ook :lol: Hij zit met een serie uitstekende boekjes waarvan ook jij vind dat sommigen te oud zijn om nuttig te gebruiken. Ik denk dat de informatie over Spanje nauwelijks verouderd, campings en hotels kun je makkelijk in een aanvulling bijwerken, alleen de route is aan verandering onderhevig. Voilá mijn vraag om digitale routes.
Leon schreef:In het binnenland van Spanje heb je toch geen digitale routebeschrijving nodig? Voor die 2 keer per dag dat er een afslag is? Op de kaart 1:400.000 staan zo'n beetja alle verharde wegen die er zijn daar.
Leon
Ik weet het niet want ik heb die route uiteindelijk niet gefietst. In de voorbereiding stuitte ik op een aantal zilverroutes die onderling nogal verschilden in karakter en moeilijkheidsgraad. Van zuivere MTB routes tot asfalt en dan ook nog in varianten. Ik meen dat Bert het zelf ook over een oude- en een nieuwe variant heeft.

Ik bespeur bij Bert weerzin tegen digitale routes. Da's jammer voor hen die zijn routes willen fietsen en voor hemzelf omdat z'n boekjes nu in de uitverkoop moeten.

Frank
frank bueters schreef:Ik bespeur bij Bert weerzin tegen digitale routes. Da's jammer voor hen die zijn routes willen fietsen en voor hemzelf omdat z'n boekjes nu in de uitverkoop moeten.

Frank

Weerzin? ik gebruik géén GPS en zie simpelweg in het dunbevolkte westen van Spanje ook het nut daarvan niet in, gezien het beperkte aantal wegen. Verder is de bewegwijzering in Spanje op veel plaatsen overdone. De borden zijn vaak groter dan sommige wegen breed zijn. Voor het kruispunt staat een bord, op het kruispunt staat een bord en meteen voorbij het kruispunt staat een bord, waarop je kunt zien dat je je echt op de juiste weg bevindt.

Als mensen een GPS willen gebruiken, kan het natuurlijk wel: Rob van het mooie filmpje heeft aan de hand van de beschrijving in mijn gids gewoon zelf een GPX-track gemaakt en kon daarmee uitstekend uit de voeten.

Maar nogmaals: de discussie wel of geen GPS hoort in een ander draadje thuis.
bert sitters schreef:Maar nogmaals: de discussie wel of geen GPS hoort in een ander draadje thuis.
Even teruglezen Bert, daar ging het in niet over. De vraag was of je een GPX track bij je routes kunt of wil leveren. Het antwoord lijkt "Nee".

Frank
frank bueters schreef:
bert sitters schreef:Maar nogmaals: de discussie wel of geen GPS hoort in een ander draadje thuis.
Even teruglezen Bert, daar ging het in niet over. De vraag was of je een GPX track bij je routes kunt of wil leveren. Het antwoord lijkt "Nee".

Frank

Dat had ik al eerder gemeld, maar zie de andere mogelijkheden.
Zelfs als verstokte GPS-gebruiker verbaas/erger ik me toch wel enigszins dat er op een Wereldfietser-forum een discussie ontstaat over wel-of-niet een GPS-track bij een routeboekje: alsof we niet meer op pad kunnen wanneer niet alles al is voorgekauwd!

Het leuke van een fietsvakantie is mijns inziens dat je weliswaar een begin- en eindpunt hebt en een idee hebt hoe je van het een naar het ander wil gaan komen, maar dat daar gaandeweg invulling aan wordt gegeven. Oftewel een stuk vrijheid m.b.t. de te fietsen route en niet alsmaar gefixeerd op een keihard plan.

Voor mij is een boekje, in dit geval de Zilverroute van Bert, een leidraad met achtergrondinformatie waarop ik een eigen route ga plannen. En dus is het feit dat een boekje niet zo jong meer is en dus waarschijnlijk niet meer helemaal actueel dan ook geen groot bezwaar. De uitdaging van de “wereldfietser” is juist dat hij binnen zijn eigen mogelijkheden (tijd, budget, conditie, …) zijn eigen pad kiest en zodoende zijn eigen unieke ervaringen heeft.

De door ons geplande route (te vinden op bikemap) hebben we dan ook in de praktijk niet steeds precies gevolgd (en vanaf Allariz helemaal niet om een omweg langs de kust te maken). De track is hier te downloaden.

Onze ervaring is overigens dat er voor een fiets-Via de la Plata niet zo heel veel alternatieve wegen/paden zijn, of je zou de wandelroute (met MTB) moeten volgen zoals veel (jonge) Spanjaarden dat doen (tot grote ergernis van de wandelaars).

Mocht iemand vragen hebben over de route, stuur dan even een PB (of morgen bij de Nieuwjaarsborrel!)
Ik heb een boekje besteld. Eens kijken hoe de route beschreven is en wat er over de omgeving geschreven is door Bert. Inspiratie of transpiratie, wat zal het worden.