Leon schreef:2003 vind ik echt te oud Bert. Ik heb vorig jaar je El Cid-gids uit 2001 mee gehad naar het betreffende gebied en de gids was te veel verouderd. Spanje is in de afgelopen 15 jaar echt fors veranderd.
Leon
Beste Leon,
Overigens de beste wensen voor 2014.
Duidelijk: ik hoef voor jou dus geen Zilverroute-gids klaar te leggen.
Mijn eerder verschenen El Cid gids was al enige jaren niet meer verkrijgbaar. Zoals je wellicht weet is er inmiddels een nieuwe El Cid gids van Clemens Sweerman. Dit is overigens in goed overleg gebeurd.
Een gids van iets meer dan tien jaar oud is inderdaad niet meer volledig up to date, maar daarom geldt de actie voor halve prijs.
Er is de productie van een nieuwe Zilverroute-gids aangekondigd, maar het kan nog even duren voordat deze op de markt is. Tot die tijd is mijn Zilverroute-gids uit 2003 de enige fietsgids die beschikbaar is voor toerfietsers met bepakking.
Op diverse plaatsen zijn de wegen veranderd. Zo was de N-630 10 jaar geleden een drukke weg die ik zo veel mogelijk gemeden had. Nu loopt er parellel de autosnelweg (zonder tol) A-66, waardoor de N-630 een rustige weg is geworden en je nu wél over een redelijk befietsbare weg via de stad Cáceras kunt fietsen. Cáceras werd al in 1985 tot Werelderfgoed verklaard. Dit staat overigens bij de aanvullingen op mijn website.
Uit reacties die ik krijg van mensen die de route met mijn gids gefietst hebben komt naar voren, dat men toch met deze gids, de aanvullingen op mijn site en de aanbevolen Michelin-kaarten redelijk uit de voeten kan.
Het hele verhaal rond de Zilverroute blijft natuurlijk het zelfde. De bezienswaardigheden onderweg ook. Jij vroeg eerder naar aanleiding van de beelden van de batipuertas in Candelario in het filmpje van Rob de Waal naar de functie van die extra halve deurtjes. Het staat allemaal beschreven in mijn gids en aan die deurtjes is net als veel andere bijzonderheden onderweg in die tien jaar niets veranderd.
Het fimpje van Rob de Waal is een impressie van 11 minuten. Onderweg zul je nog veel meer ontdekken, zoals de witte stad Zafra, en de veertien Romaanse kerken van Zamora.
Groetjes,
Bert