Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Een groentje.. - Forum Wereldfietser

Een groentje..

...in de Wereldfietswereld. :D

Hallo! Graag wil ik me even aan jullie voorstellen. Mijn naam is Allard, ben 29 jaar en woonachtig in Utrecht. Ik ben dol op sportklimmen maar fietsen is veruit mijn grootste hobby. Ik mountainbike dik tien jaar maar was eigenlijk nooit echt op het idee gekomen om met de fiets op vakantie te gaan. Afbeelding

Afgelopen jaar hebben we de rugzakjes ingewisseld voor bagagedragers met fietstassen en zijn we door oost Europa getrokken. Afgezien van het feit dat we er ten onrechte van waren uitgegaan dat vakantiefietsen sowieso goedkoper is dan een normale vakantie, is het enorm goed bevallen en hebben we de smaak te pakken.

Voor komend jaar zijn we aan het kijken voor een mountainbike route door het zuiden van Afrika en daar zal ik nog wel wat input van jullie voor vragen. Alvast bedankt!

Nog wat foto's van afgelopen jaar. Mijn vrouw rijdt op een On One Inbred met de blauwe tassen en ikzelf heb een Salsa El Mariachi.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
met het zo voorstellen kan je toch alleen maar fan worden van deze man, nietwaar Fanman

(spannende en vragen-oproepende voordrager-opstelling op de fiets: wat zit daar? en hoe zit dat vast?)
Fanman, die van het MTB-forum? Kapitein Iglo hier, maar hier heet ik anders:). Welkom! Mooi he, zo'n eerste tocht! Heb het afgelopen zomer in Schotland gedaan, was geweldig: https://picasaweb.google.com/1012293242 ... _-besJ-fXA#

Benieuwd naar jouw foto's en ervaringen!

Menno
Theo B schreef:met het zo voorstellen kan je toch alleen maar fan worden van deze man, nietwaar Fanman
Deze nickname is een bijnaam van vroeger na een klein ongelukje met een ventilator en gebruik ik ook op andere fora. Maar ik heb dus al één fan begrijp ik. 8)
Theo B schreef:(spannende en vragen-oproepende voordrager-opstelling op de fiets: wat zit daar? en hoe zit dat vast?)
Het lijkt inderdaad wat iel, maar dat komt omdat op de onderste foto het zakje loshangt omdat daar een deel van de lunch in zat, nog niet goed vast gegespt. We hebben er mountainbikeparcours mee gereden en dat ging allemaal goed.

Dit zijn Salsa Anything cages. Worden met name aan de andere kant van de plas gebruikt voor Bike packing, klik. Ideaal voor slaapmatjes etc. Wij hebben niet veel bagage mee, 11-12 kg pp, en kunnen het op deze manier zonder voordragers doen. (De zak boven de drager zit alleen wat lichte spullen zoals een regenjasje in.)
Travelmaster schreef:Fanman, die van het MTB-forum? Kapitein Iglo hier, maar hier heet ik anders:). Welkom! Mooi he, zo'n eerste tocht! Heb het afgelopen zomer in Schotland gedaan, was geweldig: https://picasaweb.google.com/1012293242 ... _-besJ-fXA#
Aha, ik vroeg me al af onder welke naam je hier schuil ging. :D Aan de foto's te zien heb je een leuke trip gemaakt!
Welkom Fanman, is dit de volgende stap na het mtbforum? ;p
Geen groetjes meer dus :wink:
Leuke plannen en bijzondere bepakking voor.
Hé Allard, wat goed op de voorvork die bagage bevestigd,
hoe is dat precies gedaan?
Het is wel handig als je net wel/net niet je bagage achterop kwijt kunt en je dus wilt besparen op een voorrekje en voortassen.
Het lijkt wel een soort van bidonbeugel?

Ziet er mooi uit de fietsen en de foto's,
wauw en naar Afrika, speciale redenen?

iig heel veel succes met de voorbereidingen :)
fud0 schreef:Hé Allard, wat goed op de voorvork die bagage bevestigd,
hoe is dat precies gedaan?
Het is wel handig als je net wel/net niet je bagage achterop kwijt kunt en je dus wilt besparen op een voorrekje en voortassen.
Het lijkt wel een soort van bidonbeugel?

Ziet er mooi uit de fietsen en de foto's,
wauw en naar Afrika, speciale redenen?

iig heel veel succes met de voorbereidingen :)
Voilà
hey wauw, nog nooit eerder gezien, dank! :P

ik ga ze denk ik kopen, ze zijn €21,50 en wegen 120 gram per stuk
en tot 2 kilo max belastbaar.

http://rat-bikes.com/salsa-anything-cag ... -7583.html

mijn 'normale' voorrekje is 440 gram en mijn voortassen zijn 980 gram, inclusief bouten etc.

het zou me bijna 1200 gram schelen in totaal :)
fud0 schreef: en tot 2 kilo max belastbaar.
Volgens de website van salsa zelfs 3kg. Je wil het vast niet te zwaar maken, maar na een supermarktbezoekje is een extra kilo'tje vaak wel fijn vind ik.

Welkom! Ik ben benieuwd naar jullie plannen voor Afrika.
Je hebt wel drie bidonnokken per keer nodig.
Wim
2-3 kilo zit je zo aan hoor als je boodschappen gaat doen. Als je savonds een biertje/frisdrank wilt drinken ben je al een halve kilo verder.
fud0 schreef:mijn 'normale' voorrekje is 440 gram en mijn voortassen zijn 980 gram, inclusief bouten etc.

het zou me bijna 1200 gram schelen in totaal :)
Neem je in je berekening mee dat je hier ook nog zakjes bij moet kopen? (Niet dat die heel zwaar hoeven te zijn.) En zoals Wim heel terecht opmerkt heb je wel drie bevestigingspunten nodig. Ik gebruik een Salsa Fargo V2 vork die qua geo gelijk is aan de standaard Salsa Chromoto Grande 29" vork. Die vork heeft standaard nokken voor de Anything cages.

Zwaar beladen moet je zeker niet doen. Daar gaan ze niet fijner door sturen en bij de eerste serie werd zwaar beladen "zwaar gestraft", klik. Dit resultaat valt nog mee, maar ik heb foto's gezien van bijna spaakloze wielen. :D Maar voor matjes, wat tools, brandstoffles etc is het ideaal vind ik persoonlijk. Er is ondertussen een nieuwe serie uitgebracht waar we even op moesten wachten.

fud0 schreef:en naar Afrika, speciale redenen?
SanneB schreef:Welkom! Ik ben benieuwd naar jullie plannen voor Afrika.
Ik ben voor mijn werk vrij frequent in Afrika geweest en krijg er nog altijd een warm gevoel van.

We zijn aan het kijken voor een reis van Livingstone door Botswana langs de grens met Zimbabwe, bij 3LP met Zimbabwe en SA een mountainbiketocht door een national park en dan de Spine of the Dragon door Zuid Afrika. Maar aangezien we maar 6 fietsweken hebben zullen we daar een treintraject moeten inlassen.

Tips, op- & aanmerkingen zijn welkom! V.w.b. fietsen buiten Europa zijn we nogal groen. :D
Fanman schreef:En zoals Wim heel terecht opmerkt heb je wel drie bevestigingspunten nodig.
Volgens Salsa zelf in hun PDF, is dat niet noodzakelijk. Ik denk wel dat het een stuk veiliger en sterker is.
Dit lijkt me een onverstandige en zelfs gevaarlijke suggestie (die Salsa pdf is overigens bij mij onleesbaar). Bovenop de onderbuis zal het vast wel goed gaan met twee bouten, maar hangend aan een voorvork vast niet. Eventjes googelen bevestigt dat met een flink aantal voorbeelden van gesneuvelde exemplaren.
Wim