Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aankoop GPS - Forum Wereldfietser

Aankoop GPS

Hallo,

Na lang zoeken en twijfelen heb ik beslist om me een GPS toestel aan te schaffen.
Mijn keuze: Etrex 30
Dakota 20
Oregon
Dit in onwillekeurige volgorde.
Loont het de moeite om een toestel te kopen via amazon, indien ja op wat dan letten.

Sportieve groeten,
Hallo,

mijn ervaring met Amazon is zondemeer goed. Het enige nadeel bij Amazon zijn de verzoeken om feedback nadat men een bestelling heeft ontvangen.
Indien je gericht op zoek gaat naar een specifiek GPS toestel denk ik dat je binnen Nederland óók meerdere webshops hebt met een scherpere prijsstelling dan Amazon. Véél Nederlandse webshops hebben tegenwoordig ook een PayPal betaalmogelijkheid, zodat je ook bij een niet levering je betaling terug kunt ontvangen. Een keurmerk bij een Nederlandse webshop is een wassen neus.

hartelijke groet,
Frits
De keuze ligt een beetje aan je eigen voorkeuren. De belanrijkste eigenschappen die "mijn" gps zou moeten hebben, hebben ze allemaal. Je vermeldt het type Oregon niet, maar die serie is wel beduidend prijziger dan de andere twee. (De Oregon heeft dan extra's zoals een camera.)

Persoonlijk zou mijn keuze gaan naar de Etrex 30. Met name de langere batterijenduur, het compacte formaat, lage gewicht en de grote opslagcapaciteit t.o.v. de Dakota. Touchscreen ontbreekt op de Extrex, maar dat vind ik zelf geen fijne functionaliteit.

Sommigen vinden een groot scherm juist heel praktisch en zouden dus een andere keuze kunnen maken. Heb je al op de Garmin site gekeken? Daar kan je de spec's naast elkaar zetten.
woestijn5 schreef:Hallo,

Na lang zoeken en twijfelen heb ik beslist om me een GPS toestel aan te schaffen.
Mijn keuze: Etrex 30
Dakota 20
Oregon
Dit in onwillekeurige volgorde.
Loont het de moeite om een toestel te kopen via amazon, indien ja op wat dan letten.

Sportieve groeten,

Het is belangrijk om alle modellen eerst in de hand te hebben gehad, dat kan je keuze namelijk behoorlijk beinvloeden is mijn persoonlijke ervaring.

Mijn advies zou zijn ga eerst een kijken in een winkel als b.v. Waypoint indien in de buurt of een andere winkel waar je ze fysiek in de hand kan hebben.
Verleden zaterdag volgde ik een instapcursus, wandelen met GPS.(Garmin)
Gezien ik nog niet in het bezit ben van een toestel, kon ik ter plaatse één huren.(Oregon 450)
In de voormiddag redelijk wat theorie in combinatie met het toestel, gebruik, mogelijkheden enz...
In de namiddag kregen we enkele oefeningen voorgeschoteld.
Al bij al een heel leerzame dag.
Ik denk dat de 450 niet meer wordt verkocht? Of niet?
woestijn5 schreef:Verleden zaterdag volgde ik een instapcursus, wandelen met GPS.(Garmin)
Gezien ik nog niet in het bezit ben van een toestel, kon ik ter plaatse één huren.(Oregon 450)
In de voormiddag redelijk wat theorie in combinatie met het toestel, gebruik, mogelijkheden enz...
In de namiddag kregen we enkele oefeningen voorgeschoteld.
Al bij al een heel leerzame dag.
Ik denk dat de 450 niet meer wordt verkocht? Of niet?
Dit lijkt zo'n beetje de enige webshop in NL te zijn welk het nog in het assortiment lijkt te hebben:
http://www.maxstein.nl/hartslagmeters-n ... 00537.html

Maar de 450 wordt niet langer geproduceerd. Heel veel aanbod is er dan ook niet meer. En vaak is de prijs welk je er dan ook voor betaalt eigenlijk te hoog. Kwalitatief soortgelijk of beter is al snel goedkoper.

Wat je nog kunt proberen is contact op te nemen met de volgende webshop:
http://azerty.nl/producten/product_deta ... el_code=40

De prijs is nog gunstig, en Azerty is qua hardware betrouwbaar. Indien ze nog een 450 ergens vandaan kunnen halen, valt het te overwegen.

Amazon is overigens een prima locatie om te bestellen. Hoewel het zeker aan te raden is zoals jasmon ook al zegt een product als deze eerst in een winkel te bekijken. Achteraf kun je altijd zien of bijv. Amazon voordeliger is. En zo ja, hoeveel.

De etrex 30 komt bijv. neer op ca. 201 Eur bij Amazon. De Media Markt verkoopt deze voor 205 Eur. Dan is het verschil niet echt interessant meer om vanuit het buitenland te bestellen. De Dakota 20, zelfde verhaal. 184 Eur op Amazon, 189 Eur bij bijv. de Media Markt.
Als je je GPS uit het buitenland haalt, dan ben je voor garantie afhankelijk van die buitenlandse leverancier. Garmin Nederland geeft nl. geen garantie op apparaten die uit het buitenland geïmporteerd zijn.
stef.l schreef:
Amazon is overigens een prima locatie om te bestellen. Hoewel het zeker aan te raden is zoals jasmon ook al zegt een product als deze eerst in een winkel te bekijken. Achteraf kun je altijd zien of bijv. Amazon voordeliger is. En zo ja, hoeveel.
Op die manier zorg je er mede voor dat die fysieke winkel niet zo lang meer zal bestaan. Je gebruikt hun service zonder dat je daar het geld voor over hebt.
Als je het nodig vindt een apparaat eerst in handen te hebben alvorens het te kopen, vind ik dat je daar de meerprijs voor over zou moeten hebben.
Polling schreef:Op die manier zorg je er mede voor dat die fysieke winkel niet zo lang meer zal bestaan. Je gebruikt hun service zonder dat je daar het geld voor over hebt.
Als je het nodig vindt een apparaat eerst in handen te hebben alvorens het te kopen, vind ik dat je daar de meerprijs voor over zou moeten hebben.
+1

Peter
met de nieuwe oregon 600 verschillen de prijzen ook. Ik kwam deze op het net al tegen voor 312 euro

mario
Fanman schreef:Persoonlijk zou mijn keuze gaan naar de Etrex 30. Met name de langere batterijenduur, het compacte formaat, lage gewicht en de grote opslagcapaciteit t.o.v. de Dakota. Touchscreen ontbreekt op de Extrex, maar dat vind ik zelf geen fijne functionaliteit.
? Functionaliteit van een eTrex30 en Daktoa20 is identiek en de opslagcapaciteit word bepaald door de microSD die je er zelf instopt. De ene is touch en de andere knoppen. Ik werk liever met een Dakota20, veel makkelijker dan die gekke knoppenstructuur van een eTrex.

Garantie afhandelingen gaan tegenwoordig veel beter, het is nu namelijk Garmin UK die direct achter de garantieafhandelingen van NL zit. De oude structuur met Sailtron bestaat al een aantal jaren niet meer.
GPS Expert schreef:
Fanman schreef:Persoonlijk zou mijn keuze gaan naar de Etrex 30. Met name de langere batterijenduur, het compacte formaat, lage gewicht en de grote opslagcapaciteit t.o.v. de Dakota. Touchscreen ontbreekt op de Extrex, maar dat vind ik zelf geen fijne functionaliteit.
? Functionaliteit van een eTrex30 en Daktoa20 is identiek en de opslagcapaciteit word bepaald door de microSD die je er zelf instopt. De ene is touch en de andere knoppen. Ik werk liever met een Dakota20, veel makkelijker dan die gekke knoppenstructuur van een eTrex.
Volgens mij heb ik nergens gezegd dat de functionaliteit verschillend is tussen die twee? Het is een vergelijking tussen drie modellen hè? Niet alleen die twee... Geheugen kan je idd uitbreiden, met batterijen ligt dat wat anders.

Zoals ik al zei ligt het aan je eigen voorkeuren. Jij werkt liever met de Dakota en ik heb de voorkeur voor de Etrex, na alle drie te hebben getest.
Jawel, je schrijft dat de eTrex een grote geheugencapaciteit heeft zonder verder iets te specificeren, dat was voor mij de belangrijkste reden om te reageren.

Verder niks mis met een eTrex30 voor volgen van tracks en directe routes. Voor gerouteerde routes is de Daktoa20 nog steeds de winnaar van de 2.
GPS Expert schreef:Verder niks mis met een eTrex30 voor volgen van tracks en directe routes. Voor gerouteerde routes is de Daktoa20 nog steeds de winnaar van de 2.
Zeker als je gratis OSM / OFM (Openfietsmap) kaarten gaat gebruiken heeft de Dakota als voordeel dat deze nog op de oudere firmware / routeringsalgoritmes is gebaseerd zoals die ook in het (verouderde) programma Mapsource wordt gebruikt.

De Etrex 20/30 werkt met de nieuwere "active routing" die ook in Basecamp, de opvolger van Mapsource, is verwerkt. De gratis OSM kaarten zijn echter niet optimaal afgestemd op deze active routing, die je steeds meer in de commerciële topokaarten van Garmin ziet verschijnen.

Een van de grote voordelen van de Dakota is dat deze op basis van bv de OFM langere routes kan berekenen met minder fouten dan bv een Oregon 600 of Etrex 20/30. Je hoeft ook geen ingewikkelde trucs in te stellen als carpool vermijden, vervoermiddel auto ipv fiets om het apparaat optimaal te laten functioneren.

Wil je echter wél optimaal gebruik maken van die Active Routing icm betaalde topokaarten dan is wellicht een Oregon of Etrex een betere keuze dan de Dakota.
Polling schreef:
stef.l schreef:
Op die manier zorg je er mede voor dat die fysieke winkel niet zo lang meer zal bestaan. Je gebruikt hun service zonder dat je daar het geld voor over hebt.
Die mening deel ik niet. Zoals ik aangaf is het verschil in dit geval minimaal tussen de fysieke winkel en amazon. Op de uitzondering dat amazon wel goedkoper is dan een grotere winkelketen als bijv. mediamarkt voor elektronica, zal een grotere keten niet zo snel uit het straatbeeld verdwijnen.
Met het gevaar off-topic te gaan:
Als iedereen zo redeneert: we gaan een apparaat bekijken en betasten in een fysieke winkel (klein of groot) en soms juist in een kleine winkel met goede service en uitleg, en daarna weten we wat we willen, en doen de aanschaf via internet. Dan is het snel klaar met de fysieke winkels, klein of groot.
Fietsers,

Mijn advies als je nog moet beginnen: maak de stap naar een smartphone of mini tablet. Het moment is nu dat deze de specifieke GPSapparaten gaan vervangen.

Groet,

Henny
Gauvain schreef:Mijn advies als je nog moet beginnen: maak de stap naar een smartphone of mini tablet. Het moment is nu dat deze de specifieke GPSapparaten gaan vervangen.
Oei, dat is stevig statement en ik ben benieuwd naar wat extra onderbouwing.

Het zal ooit vast gaan gebeuren maar op dit moment zeker niet. De navigatie op mijn smartphone komt niet eens in de buurt van mijn Garmin.
dat smartphones de gps gaan "overnemen" gaat zeker "ooit" gebeuren maar daar is zeker de eerst komende jaren geen sprake van......voor gebruik in de auto wel maar voor op de fiets.....nee
Sedert afgelopen zomergebruik tot mijn volle tevredenheid een Garmin GpsMap 62s.
De mogelijkheden wat fietsen en navigeren daaromtrent aangaat heb ik onder de knie.
Maar er zijn nog zoveel meer mogelijkheden waarvan ik weet dat die nooit zullen worden gebruikt.
Glijhoek bv: handig als je eens onderuit gaat :roll:

Geïnstalleerd kaartmateriaal op Sd-tje:
-OpenFietsmap BeNeLux
-Freizeidkarte van het gebied in Duitsland waar we afgelopen zomer op reis waren.
-Dan nog Freizedkarte die een mooi deel van Noord Frankrijk beslaat. een regio waar ik graag ga fietsen.
Alle lof voor de makers hiervan! En ja ik heb donatie verricht!

Aankoop toestel heb ik "omgekeerd" gedaan:
online de prijzen vergeleken. Op dat moment was As Adventure voordeligst en ik had nog een kadoobon liggen :wink:

De AS is op 10 min fietsen hier vandaan. Daar kreeg ik alle extra informatie die ik wou en heb ik dan ook de bestelling geplaatst.

Misschien had ik liever wat meer uitgegeven en de camera versie gekocht. Handig om je foto's te taggen.

Ik ben nog altijd blij met mijn aankoop en het toestel wordt nu bij elke tocht gebruikt. Trackje maken of van het net halen, inladen op toestel en sjeezen maar!
Ook in mijn vertrouwde omgeving komt het goed van pas. Ondertussen is het vertrouwen van die aard dat papieren kaartmateriaal meestal thuis blijft...

Gebruikte batterijen: twee setjes Eneloop. Eentje in het toestel, eentje als reserve.

Hopelijk heb je hier wat aan!

mvg
Benie