door
Hanna » di 10 dec, 2013 17:50
Hello Groningers, ik had beloofd om iets van me te laten horen en nu kan ik misschien ook mee op de wintertocht, offffff ik weet niets meer van winters, mijn laatste was 21 jaar geleden....
Hier zit ik dus, in Tamale, noord Ghana, klaar voor de grote sprong naar Burkina. Dat gaat dus per tro tro gebeuren, als er maar 4 wielen onder zitten, bij pech kan ik altijd verder fietsen over het asfalt. Twee dagen geleden zat ik op de enige stoel van de jonge man die achter zijn koopwaar stond. In een hand een blikje cola, in de andere een zakje water. De man had me 10 minuten gade geslagen. Een koortsachtig (niet zo gek bij die temperatuur) verlangen naar 'schoon' had me in haar greep. Hoed af, sjaal af, bril af, uitkloppen, stof van mijn gezicht afvegen, nee dan ook nog met water, bril poetsen, haar poetsen, benen met mijn washandje afvegen, het roodbruin werd weer wat witter, gps schoonvegen, fiets in de goot zetten en even later zat ik dus. 'Mevrouw waarom doet u het, madam why do you do it, met de klemtoon op de laatste do. Ik peuterde wat argumenten uit mijn hoofd: exercise (dat deed het in Zuid Ghana wel goed, heel modern: exercise. Why do you do it? IK vind het leuk, dan zie je nog eens wat, maar nee, elk statement van mij mij werd gepareerd door 'Why do you doo it"? De arme man, hij was echt overstuur en het water kreeg ik gratis. Het vond plaats in Yendi.
Ik ben de hele Volta Region doorgefietst. Het was onverwacht heuvelachtig en de vochtige tropenwarmte ging onverwacht lang door. Het asfalt ook, tot het ophield.
Nog 50 km. onderhouden weg, geschraapt, geveegd en breed. Het hield op. Ik stak een arm van het Volta Meer over (mooi breed water) en de dagen erna kreeg ik hetzelfde antwoord als ik vroeg of de weg slecht was. Een ja willen mensen niet zeggen, hier brengt men geen slecht nieuws. Het antwoord was steeds: 'met een fiets is het best een goede weg'. O toch die eenzame auto's die me passeerden, stapvoets, scheefhangend, met overal mensen uit raampjes hangend. Ik had geen keus, ik ging toch echt liever op de fiets.
Maar waarom ik het doe? Zou k nie weten.
Vanuit Tamale, 35 graden, een bruisend Ghana. En ja, ze hebben hier fietspaden, de stadsplanner ws. in Nederland geweest.
Ik zie jullie op de wintertocht. Misschien.
Jos