Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Geboekt: van Lissabon naar Madrid - Forum Wereldfietser

Geboekt: van Lissabon naar Madrid

Zo, de vlucht is geboekt.
Ik ga het drukke gezinsleven een keer 11 dagen ontvluchten en ga van Lissabon naar Madrid fietsen. Ik heb altijd al een keer door extremadura willen fietsen.
Vertrek 12 april, terug 23 april 2014. Verblijf in hotels, pensions etc.
Heeft iemand nog leuke tips?
Ik ben dit jaar van Madrid naar Sevilla gefietst. Een deel van de route ken ik dus wel. Het was toen eind april heeeeeeeeeeel erg koud in Madrid. De eerste dag had ik bijna al mijn kleding aan en waren de tassen vrij leeg. Pas na 4 dagen koukleumen ging de zon schijnen en werd het lekker warm. Het stuk Badajoz - Merida - Trujillo - Guadalupe - Talavera de la Reina vond ik erg mooi. Zeker Guadalupe is een aanrader. Leuk klein stadje met veel pensions en het ligt midden in de Extramadura. In Merida heb ik een rustdag gehouden en dat is ook een aardige stad om een dagje doorheen te wandelen. Dat was in mij geval ook de eerste echte zonnige dag van de vakantie. Eindelijk zon, dacht ik. Eerst maar eens een ochtend lang in het park zitten en van het mooie weer genieten.
Wij zijn afgelopen mei-juni van Madrid naar Faro gereden. Een prachtige route, met stille wegen en mooie landschappen. We volgden van Madrid tot Elvas in Portugal een route van Wim Willems (zie Route You), die de etappes van Madrid naar Lissabon beschrijft, met gps-tracks. Ik kan je deze route zonder meer aanbevelen, van Madrid via Avila, Talavera de la Reina, Guadelupe (aanrader, overnacht en eet in Hospederia del Real Monasterio, geweldige locatie en niet duur voor wat je krijgt!), Merida en Badajoz naar Portugal. Deels volgt deze route oude treinsporen (vias verdes) door een verlaten landschap, bijna Amerikaans. Het voor jou laatste deel van San Lorenzo de el Escorial naar Madrid is minder interessant, hier zou je de trein kunnen nemen. Als het weekend is, kun je ook tot aan de westrand van Madrid fietsen en daar de metro dwars door de stad pakken helemaal naar het vliegveld en als je niet wilt overstappen, tot op een kilometer van het vliegveld (station Alameda de Osuna, op werkdagen zijn fietsen in de metro niet toegestaan). Het is nog een heel gedoe om op het vliegveld te komen zonder op de snelweg verzeild te raken, hoe dat moet lees je bij Raúl González (klik op link Extremadura voor het word-document).
Klein verrekijkertje meenemen voor alle gieren, arenden, ooievaars, koereigers en ander fascinerend vliegend gespuis dat je daar in grote hoeveelheden tegenkomt en dat een onlosmakelijk deel is van het reizen door de Extremadura.
Het is al snel voor je - in 2010 ben ik van Lissabon naar Nederland gefietst. Het ligt er een beetje aan hoe je Spanje in wil - ik ben waarschijnlijk te noordelijk gegaan. Mijn route was Lissabon - Villafrance de Xira - Almeirim - Abrantes (stop) - Vila Velha de Rodao (prachtig) - Castelo Branco (stop) - Penamacor - Sabugal - Ciudad Rodrigo.
Fietsen is prachtig al is het bij Lissabon wel druk. Je kunt ook vanuit Lissabon meteen zuidwaarts, ook mooi maar ken ik minder.
Boa sorte!