Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ...fietsers meer scheiden van automobilisten! - Forum Wereldfietser

...fietsers meer scheiden van automobilisten!

http://nu.nl/algemeen/3625498/fietsers- ... isten.html

Zie ook diverse doorlink-pagina's...
kan weg
Denk dat hier de oorzaak wel duidelijk is, scholieren fietsen vaak onbedachtzaam in groepjes door het verkeer, bij oversteek plaatsen waar auto's rijden zie ik ze vaak achter elkaar oversteken ,omdat vriendje het gehaald heeft moeten ze vaak ook nog even mee over, ook zie ik veel jongeren op de fiets met gsm in de hand, en ouderen van 70-80 jaar zijn weer erg traag van reactie in het verkeer. zulke mensen moet je gewoon geen snelle elektrische fiets meer verkopen

en op gsm gebruik op de fiets terug te komen..

ik heb het al eens gehad dat ik op een fietspad fietste waar aan het eind een splitsing was met een lantaarnpaal in het midden, kwam er zo'n scholier op de fiets mij tegemoet ,alleen kijkend op zijn gsm en geen oog voor mij. en reed nietsvermoedend de verkeerde weg helft van het fietspad op, waar ik reed dus. ik zag het al en remde,daardoor hoorde hij mij en schrok en week uit,en klapte toen vol met zijn gezicht op de lantaarnpaal, dus dat werd voor hem een paar dagen ziekenhuis en fiets en gsm waren ook kapot. dus ze moeten het vasthouden van een gsm op de fiets ook eens verbieden,net als bij auto's
Het telefoongedoe is denk ik inderdaad ook een grote oorzaak. Ik ben zelf ook uit
de generatie die volop met de smartphone bezig is. Ikzelf heb er echter een hekel aan en heb geen smartphone daardoor. Ik hou het lekker bij een oude simpele mobiel (en zo'n 30 euro beltegoed per jaar). Ik rij op een fietspad waar veel scholieren rijden. Bijna zonder uitzondering hangen ze op het stuur met de telefoon in het midden. Ze kijken enkel naar het schermpje. Vaak nog met de muziek hard aan ook. Als je dan belt omdat je er langs wil horen ze het vaak niet of kijken ze boos om....
Heb al meerdere de sloot in zien gaan omdat er een tak of eikel op de weg lag die ze niet zagen en dus het stuur niet goed genoeg vast hielden.
kan weg
De kop lezende is dit weer n typisch gevalletje van problemen op te lossen door niet het probleem zelf op te lossen maar een effect/gevolg...

In extremis is de conclusie dat alle fietsers thuis worden opgehaald en worden afgezet bij hun bestemming. op die wijze zijn er geen ongelukken met fietsers meer...

Uiteraard is elke dode teveel maar alles dient in perspectief te worden bezien.. aantal fieters, km's etc. daarbij komt ook een voor velen een minder 'vriendelijk' argument kijken...kosten...
Ooit eens iemand horen zeggen dat wanneer we de kosten die gemoeid zijn met het installeren van airbacks in auto's zouden besteden aan ontwikkelingshulp en veel meer levens zouden worden gered dan airbacks doen...

@leon statistieken worden veel gebruikt om te misleiden of een andere werkelijkheid aan te tonen dan we in het algemeen zouden zouden accepteren.
Statistiek is relatief eenvoudig te manipuleren.. Je vindt wat je zoekt, alsje de onderzoeksvraag en methodiek op jouw manier invult.

Ooit eens iemand horen zeggen dat wanneer we de kosten die gemoeid zijn met het installeren van airbacks in auto's zouden besteden aan ontwikkelingshulp en veel meer levens zouden worden gered dan airbacks doen...maar ja dat zijn levens die heel ver weg wonen..
We zitten eigenlijk in een spagaat in Nederland:
  • We willen minder verkeersdoden en vooral ook -gewonden.
  • Er is maar weinig geld beschikbaar voor een aanpak.
  • Tot ~2040 zal de vergrijzing relatief toenemen, daarna is de leeftijdsopbouw in Nederland gelijkmatiger verdeeld. (bron)
  • Overal ter wereld betekent meer fietsers ook meer verkeers'slachtoffers' (doden+gewonden), maar ook meer 'leefbaarheid' en een veiliger gevoel. In extremis is het voorbeeld waar ik hier naar gelinkt heb, van Bogotá (Colombia). Daar is zelfs juist het aantal (verkeers)slachtoffers verminderd door meer fietsers, voetgangers en een snel OV.
  • Oudere senioren zijn (veel) kwetsbaarder als zij deelnemen aan langzaam verkeer.
Deze factoren gaan simpelweg niet zo lekker samen, waardoor het lastig is om hieruit te komen. Men probeert nu veel op educatie te richten omdat dat relatief 'goedkoop' is. De 2 andere E's (Engineering en Enforcement) zijn in het kader van Duurzaam Veilig al aan de orde geweest, al kan ik uit ervaring vertellen dat dat nog lang niet altijd goed gebeurt (zeker de Engineering). In de Education zie je nu dat vaak verkooptechnieken worden gebruikt die in de retail al decennia gebruikt worden en effectief blijken. Deze sijpelen nu ook door in de verkeerseducatie. In mijn optiek zou iedere verkeerskundige daarom een retail-cursus moeten krijgen.

Het volgende station lijkt overigens Big Data te worden.