Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Natuurlijk kampeer je bij de NTKC - Forum Wereldfietser

Natuurlijk kampeer je bij de NTKC

Na lang twijfelen zijn wij toch lid geworden van de NTKC. Het heeft onze verwachtingen overtroffen. ZO hoort naar ons idee kamperen te zijn. Rust, ruimte, natuur en eenvoud, zoals geen elektra aansluitingen, daar draait het bij de NTKC om.
Echt de plek voor tent, fiets en wandel kampeerders. Wij zijn overstag en zullen dat een ieder die het horen wil laten weten. Bekijk de website of stuur ons een pb voor wat meer info.

Karin en Marten
Ziet er wel leuk uit die terreinen, alleen € 66,40 lidmaatschap voor 2 personen per jaar is wel pittig.
Je moet wel naar het totaalplaatje kijken. Wat betaal je per nacht wanneer je eenmaal lid bent? Bij voldoende weekendjes weg is het zelfs goedkoper dan reguliere campings.
Maar de reden "Zo hoort naar ons idee kamperen te zijn. Rust, ruimte, natuur en eenvoud, zoals geen elektra aansluitingen, daar draait het bij de NTKC om." moet de doorslag geven en niet het geld.
......maar je betaald maar 3 euro pp per nacht. Een beetje kampeerder heeft dat er zo uit.....

We zijn al 8 jaar lid, en verbazen ons nog steeds over de bijzonder mooie terreintjes.

September 2014 organiseren we weer voor de derde keer het (lang) Achterhoekweekend. je kunt dan weer kennismaken met 3 NTKC campings




Ben & Ingrid
svalan schreef:Ziet er wel leuk uit die terreinen, alleen € 66,40 lidmaatschap voor 2 personen per jaar is wel pittig.
Behoorlijk. Het gaan niet alleen om dit bedrag, maar er zijn nog meer clubs die elk hun eigen type leuke campings hebben. De ene heeft een boekje de ander heeft dat.

Ik wil me niet van tevoren vastleggen op een bepaald type camping.
Ik kreeg gisteren nog een mail van iemand die zich beklaagde over de mentaliteit van de huidige generatie fietsers, dat ze alles van tevoren wilden plannen, "als ze maar niet teveel verrast worden tijdens de trip met onverwachtse dingen".
"De echte wereldfietsers", zei ze, "stappen op hun fiets en gaan gewoon op pad en zien wel wat er komt".
Daar voelde ik me uiteraard wel door aangesproken. :D
Leon
Ieder voordeel heeft zijn nadeel.
Voordeel is het echte kamperen voor slechts 3 Euro per nacht. NTKC-terreinen zijn nog een stuk natuurlijker natuurkampeerterreinen. Gelukkig zijn er nu op bijna alle terreinen warme douches. Daar is binnen de club wel een flinke discussie over geweest.
Nadeel is de forse drempel van 40 Euro per persoon en 66,40 voor een echtpaar of samenwonend stel.
Een trekkende fietser op goed geluk, van we zien wel waar we vanavond uitkomen, redt het niet met alleen NTKC-terreinen, want er zijn slechts 21 terreintjes. Zo zijn er geen terreinen in Friesland en Zeeland. Je hebt in dat geval dus op z'n minst ook een kaart van Natuurkampeerterreinen nodig. Met een SVR-kaart heb je nog meer mogelijkheden. Je moet dan wel met een pak kaarten op stap! :lol:
Er is wel eens het idee geopperd dat de vereninging de Wereldfietser met NTKC gaat praten over een combi-lidmaatschap, waarbij leden van de Wereldfietser korting krijgen op het lidmaatschap van NTKC: net zo als de constructie met Europafietsers. :wink:
NTKC terrein in Groningen Eenrum
en een terrein in Ouddorp zeeland of is dat Noord Holland.
bert sitters schreef: Er is wel eens het idee geopperd dat de vereninging de Wereldfietser met NTKC gaat praten over een combi-lidmaatschap, waarbij leden van de Wereldfietser korting krijgen op het lidmaatschap van NTKC: net zo als de constructie met Europafietsers. :wink:
Op de Fiets- en Wandelbeurs had ik al contacten gelegd met o.a. NTKC. Een aspirant-bestuurslid is heden bezig de mogelijkheden te onderzoeken en af te wegen voor samenwerkingen met dergelijke organisaties: Vrienden op de Fiets, NTKC, Natuurkampeerterreinen, Staatsbosbeheer, SVR, etc. (Voor zover er een et cetera is.) Bij de bestuursvergadering morgen is er hopelijk een update voor je, Bert. (Winschoten-Amsterdam is alleen zo ver, hoop dat het de moeite is.)

Het hoort niet direct bij het internationale spectrum van de vereniging, maar Wereldfietsers willen toch ook in eigen land prettig kunnen overnachten. Daarnaast en daarmee zijn wij bij uitstek de doelgroep voor dergelijke initiatieven.
martinderoo schreef:NTKC terrein in Groningen Eenrum
en een terrein in Ouddorp zeeland of is dat Noord Holland.
Eenrum is inderdaad Groningen, maar wel het enige terrein in deze provincie. Ik bedoelde Frisland.
Ouddorp ligt niet in Zeeland, maar in Zuid-Holland.
Wij zijn ook lid, nu 1 jaar, de terreinen liggen inderdaad schitterend gelegen, toch moet ik erg wennen aan de cultuur binnen de club. Ben als we aankomen altijd beetje nerveus omdat ik eigenlijk geen kampwacht wil zijn en de vlag moeten hijsen.
We hebben ook wel eens ergens gestaan toen de kampeester ons een lesje kamperen gaf :shock: ook daar hou ik niet van.

Ik heb sterk overwogen om lidmaatschap op te zeggen maar we geven het nog een jaar. Met name om te winterkamperen.
Marjan schreef:Wij zijn ook lid, nu 1 jaar, de terreinen liggen inderdaad schitterend gelegen, toch moet ik erg wennen aan de cultuur binnen de club. Ben als we aankomen altijd beetje nerveus omdat ik eigenlijk geen kampwacht wil zijn en de vlag moeten hijsen.
We hebben ook wel eens ergens gestaan toen de kampeester ons een lesje kamperen gaf :shock: ook daar hou ik niet van.

Ik heb sterk overwogen om lidmaatschap op te zeggen maar we geven het nog een jaar. Met name om te winterkamperen.
Je moet zorgen dat je niet als eerste aankomt, want dan ben je klos als kampwacht.
Wij vonden het een groot 'opvoedgehalte' hebben. Voordat we er erg in hadden kregen we een totale scholing kamperen voorgeschoteld. Beetje betuttelend. Niet dat ik iets niet wil aannemen van een ander maar om nu na een fikse fietstocht discussies aan te moeten gaan of het gras nu wel of niet opnieuw aangroeit bij gebruik van een benzinebrander is wat vermoeiend. En inderdaad, ik weet weinig over de melkzuren van grassen 8) .
Voor ons was het de laatste keer. Vrij kamperen blijkt een betere oplossing te zijn voor ons.
Robertjan schreef:
bert sitters schreef: Er is wel eens het idee geopperd dat de vereninging de Wereldfietser met NTKC gaat praten over een combi-lidmaatschap, waarbij leden van de Wereldfietser korting krijgen op het lidmaatschap van NTKC: net zo als de constructie met Europafietsers. :wink:
Op de Fiets- en Wandelbeurs had ik al contacten gelegd met o.a. NTKC. Een aspirant-bestuurslid is heden bezig de mogelijkheden te onderzoeken en af te wegen voor samenwerkingen ...
Voor individuele leden is dit wel een idee. Om met een groep van 40 wereldfietsers op zo'n camping neer te strijken is misschien niet het beste idee.
Leon
Marjan schreef:Wij zijn ook lid, nu 1 jaar, de terreinen liggen inderdaad schitterend gelegen, toch moet ik erg wennen aan de cultuur binnen de club. Ben als we aankomen altijd beetje nerveus omdat ik eigenlijk geen kampwacht wil zijn en de vlag moeten hijsen.
Inderdaad, die is precies m'n probleem met de NKTC. Ze hebben mooie terreintjes, maar er wordt ook wat van je verwacht * als je daar staat, zoals kampwacht, wc schoonmaken etc. Zeker als je buiten het seizoen gaat zal je snel die taak op je moeten nemen. En dat zijn nu juist de dingen waar ik na een dag fietsen geen zin in heb. En daarom ga ik liever op een natuurkampeerterreintje staan. Bovendien vind ik bij de natuurkampeerterreinen fijner dat je minder aan jaarlijkse contributie betaald en daardoor meer per nacht.

Ben wel benieuwd hoe de fans van NKTC hier mee omgaan.

* ik snap dat dat bij het concept van de NKTC hoort, eigen terreintjes etc.
Leon schreef:
Robertjan schreef:
bert sitters schreef: Er is wel eens het idee geopperd dat de vereninging de Wereldfietser met NTKC gaat praten over een combi-lidmaatschap, waarbij leden van de Wereldfietser korting krijgen op het lidmaatschap van NTKC: net zo als de constructie met Europafietsers. :wink:
Op de Fiets- en Wandelbeurs had ik al contacten gelegd met o.a. NTKC. Een aspirant-bestuurslid is heden bezig de mogelijkheden te onderzoeken en af te wegen voor samenwerkingen ...
Voor individuele leden is dit wel een idee. Om met een groep van 40 wereldfietsers op zo'n camping neer te strijken is misschien niet het beste idee.
Leon
We hebben tijdens een najaarstocht van de Wereldfietser op NTKC-campings gestaan: Limmen en Texel.
nvt
We voelen ons als "fan" van de NTKC toch aangesproken....en willen toch even reageren op een aantal van de bovenstaande punten.

Gemiddeld staan we zo 30 dagen per jaar op een terrein gedurende de 8 jaar dat we lid zijn. Het is dan jammer om te horen dat er dan mensen zijn die het tijdens een verblijf niet zo getroffen hebben met een kampmeester. Ons is dat nog nooit overkomen.
Even ter verduidelijking: kampmeester ben je als je als eerste op een terrein aankomt, je haalt dan de sleutel van het sanitairgebouw bij een huis in de buurt opent het sanitairgebouw en de mensen die na jouw komen rekenen bij je af, je hebt op dat moment dan de dagelijkse "leiding" over het terrein. Op een paar grotere drukkere terreinen zijn in de zomerperiode altijd vaste kampmeesters volgens een bepaald rooster.
Het is het bestuur bekend dat soms het gastheerschap van een kampmeester (ook deze eh nogal ouderwetse benaming veranderd) niet goed ingevuld wordt en er wordt hard aan gewerkt in het kader van een moderniseringsslag om dit te verbeteren. Als je er open voor staat is het leuk om te doen en je maakt op een ongedwongen wijze kennis met andere leden.

Een en ander heeft wel te maken met het feit dat de NTKC net als de Wereldfietser een vereniging is. Het lidmaatschap van een vereniging is mi niet geheel vrijblijvend je, haalt niet alleen wat maar je brengt ook. Je bent er dus uiteindelijk met zijn allen verantwoordelijk voor dat de club goed draait. Praktisch: Wereldfietser in de keukenploeg op de Harskamperdennen, het organiseren van een tocht , bestuurstaken etc. Bij de NTKC waar alle terreintjes zelf beheerd worden, is dat oa soms een toillet schoonmaken of kampmeester zijn, of een werkweekend met snoeiwerk , hout hakken voor het kampvuur etc.

Door het gegeven dat er altijd iemand zich verantwoordelijk voelt voor de dagelijkse gang van zaken zul je niet snel smerig sanitair aantreffen of dat er geluidoverlast is. Wij maken dat jammer genoeg nog wel eens mee op andere campings-ook bij natuurkampeerterreintjes-.

We hebben nu 2 maal met een groep van 25 wereldfietsers een (kennismakings)weekend georganiseerd op wat kleinere terreinen in de Achterhoek. Dat gaat prima, met volledige medewerking van de NTKC. Op de wat grotere kun je ook met 40 of 50 man staan buiten het seizoen.

We begrijpen dat de NTKC in de ogen van sommigen een wat afwijkend concept hanteert. Hadden ze dat niet gedaan dan hadden ze het 100 jarig bestaan niet gehaald en waren ze al lang opgeslokt door bijvoorbeeld de ANWB.
Als het gaat om de wijze van kamperen (rustig, stil,respect voor de natuur, kampvuur) dan hebben we meer met de NTKC gemeen als we misschien beseffen.
Wij genieten er in ieder geval met volle teugen van, dus bezoek eens de website, zoek een paar mooie terreintjes op en maak van de mogelijkheid gebruik om zonder verplichtingen eens ergens enkel keren te gaan staan.

Nog meer fans?

Ben & Ingrid
Onlangs in Zuid Limburg kennis gemaakt met NTKC nadat ik al vaker op de website heb gekeken, ik twijfel nog steeds en ben blij dat dit draadje is ontstaan met de diverse meningen.
Ook mijn voordeel lijkt het dat er veel terreintjes ook in de winter beschikbaar zijn. Alleen zijn er dan weer weinig mogelijkheden op een enkele fietsdag van huis zonder te combineren met OV.
Daarnaast is het ook heel praktisch om bij benauwd zomer weer buiten te kunnen slapen op het terreintje hier lokaal. Maar iets verderop is een gratis bivakveldje van de Belse Bosbeheer...
Ik heb ook een keer op een NTKC terrein gestaan: Het Groene Hart in Hazerswoude.
Ik hou er van op de bonnefooi ergens neer te strijken, maar dat kan blijkbaar niet op een NTKC terrein.
Ik werd weliswaar hartelijke ontvangen, maar had toch het gevoel dat ik wel netjes langs het lijntje moest lopen. Desalniettemin voelde het goed, maar als fietser kom je in de namiddag of later aan en vertrek je weer in de vroege ochtend.
Veelal heb je het dan zo druk met tentje, wassen, koken enz. dat er van rust, ruimte en natuur weinig overblijft. Kom je dus als passant dan is het m.i. maar betrekkelijk.
Veelal heb ik onderweg al zoveel rust, ruimte en natuur geabsorbeerd dat een beetje contact en reuring op de camping me wel gelegen komt en zeker goede voorzieningen.
Maar kom je er om te kamperen (dus langere periode) een prima plek. Alhoewel het verenigingsconcept mij persoonlijk minder aanspreekt.

Groet
Jan
Als NTKC verlenen we op onze terreinen altijd een nacht gastvrijheid aan "loslopende en losfietsende" tentkampeerders.
We beseffen dat de terreinen zonder extra informatie niet eenvoudig te vinden zijn. Die onvindbaarheid is misschien wel een deel van ons verborgen geheim waardoor we na 100 jaar nog zo springlevend zijn.
In de LAW gidsjes van Wandelnet zijn de locaties vermeld, we benaderen het Fietsplatform om ook in de LF gidsen vermeld te worden.
Wij ontmoeten veel kamperende Wereldfietsers op onze terreinen dat is altijd plezierig een aantal zijn lid en nemen hun vrienden mee.
Inmiddels wordt binnen de club een discussie aangekaart over het vastleggen, verruimen en uitdragen van die gastvrijheid voor organisaties met aan de NTKC verwante doelstellingen zoals "de Wereldfietser".

Wordt vervolgd, Albert Fien, hoofdbestuur NTKC.