Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat is jullie oordeel over vittorio fietsen? - Forum Wereldfietser

Wat is jullie oordeel over vittorio fietsen?

Sinds kort ben ik in het bezit van een vittorio met 48 spaaks, 26 inch wielen en magura hs33 remmen. Ik vind de fiets echt extreem degelijk aanvoelen maar ook wel zwaar natuurlijk.
Ik ben benieuwd hoe kenners tegen het merk vittorio aankijken?
Wij hebben een vittorio tandem en twee trekkingfietsen. Alle drie tweedehands aangeschaft alle drie voorzien van 622mm - 48-spaaks wielen. De twee trekkingfietsen ook van een achterwiel met sleeprem.
-Uitrusting is goed, al lag dat natuurlijk ook aan de oorspronkelijke kopers
-voor mezelf (90kg) vind ik het mannenframe soms wat slap, maar wel comfortabel.
-De zitbuis van de kapitein van de tandem is zowel vooraan als achteraan ingezaagd en heeft twee bouten om de zadelpen vast te zetten. Eén van de twee bout-houders is afgebroken. Op de site van m-gineering staat dat de zitbuis eigenlijk ook maar aan één kant zou mogen ingezaagd zijn.
- De tandem is verder lekker stijf en geeft ook met bagage geen krimp, desondanks behoorlijk comfortabel. (als je er tenminste met twee op zit)
- de vittorio dragers zijn stabiel (maar ik vind ze wel lelijk) en erg stevig.

Ik denk niet dat als ik een nieuwe fiets zou kopen ik een vittorio zou kiezen omdat de keuzes die vittorio maakt naar mijn aanvoelen comfort en stevigheid voorop zetten en ik zelf snelheid daar zou bij willen, maar technisch vind ik dat ze heel goed materiaal bouwen.

(en de tandem is een pareltje :-))
26 inch wielen met 48 spaken is m.i. wel wat extreem. Waarom heb je hiervoor gekozen?
Overigens heb ik een Vittorio randonneur van 2001 en ben erg tevreden over de maat van de fiets en stijfheid van het frame. Over de betrouwbaarheid en kwaliteit van de toen gebruikte componenten was ik niet tevreden. After sales services liet toen ook te wensen over, is nu met nieuwe eigenaar misschien verbeterd.

Ronald van der Perk
Ronald van der Perk schreef:26 inch wielen met 48 spaken is m.i. wel wat extreem. Waarom heb je hiervoor gekozen?
Ik had voor deze vittorio een giant expedition 63cm en vond deze niet sterk genoeg voor mijn gewicht (2.00m, 110kg plus bijna 20kg bagage). Tijdens onze laatste echte fietsvakantie's (voor de komst van de kinderen) naar Thailand en Griekenland zwabberde de expedition teveel tijdens klimmen en dalen. De vittorio heb ik gebruikt gekocht.
Hoe het nu met Vittorio gesteld is zou ik niet weten, maar toen we in 1994 onze randonneurs lieten maken was het er prima in orde. Nog steeds worden ze elke zomer gebruikt voor de vakantie en de mijne gebruik ik vaak voor woon-werkverkeer.

Als ik nu op de site kijk zie ik een aantal "rare" fietsen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Maar dat zal dan wel "maatwerk" betekenen? Ik vind ze vooral lelijk! :P

Ik zou dan ook geen nieuwe meer gaan bestellen.
Ik ga nu waarschijnlijk een hoop liefhebbers tegen het hoofd stoten, maar ik vind Vittorio echt vergane glorie. Niet meer van deze tijd. Naar huidige maatstaven niet stijf en stabiel genoeg en vooral ZWAAR!

En het 'maatwerk'... Laat ik daar maar niet over beginnen...

Ik rij geregeld op Vottorio's van klanten (omdat het moet) en ik ruil geregeld een Vittorio in en ben dan blij dat het 'cult' fietsen zijn, zodat ik er nog voor een beetje fatsoenlijke prijs weer vanaf kom.
Voor wereldreizen is een Vittorio gewoon goed, dat hebben velen al 'bewezen'. Zelfs als je klein bent en korte benen hebt kun je, zoals hierboven te zien in de foto's, gewoon op fietsreis. Dat hoef je bij een 'gewone' fiets dan amper te proberen!

Het meest fijne is wel dat je fiets helemaal op maat en naar wens wordt gemaakt. Vrijwel ieder onderdeel kun je specificeren en daar betaal je dan ook voor. Ook Rohloff i.c.m. een racestuur wordt gemaakt als je dat wilt.
Mountainbikes, stadsfietsen, reisfietsen, snellere randonneurs, prachtige woon-werkfietsen, niets is hun te gek. Ook boden ze vrij snel de optie voor de riemaandrijving.

En redelijk uniek voor Vittorio is het 48-spaaks wiel, hoewel de noodzaak daartoe voor velen wellicht discutabel is. Goed wielen bouwen kunnen ze wel. Ik had deze winter eindelijk een gebroken spaak. De eerste in 9 jaar tijd. Als je dan beseft dat in m'n 29'er mountainbike binnen een jaar een flinke slag zit, weet je hoe ik met de fiets omga (inderdaad, het is een gebruiksproduct waar soms 35kg bagage extra aan gehangen heeft i.v.m. woestijndoorsteken). Hun wijze van wielen spaken verdient van mij erg veel respect.

Van slappe frames heb ik zelf geen last, maar ze kunnen die voor eenieder op de gewenste stijfheid leveren. Wellicht houden veel Vittorio-klanten wel van een soepel frame en is het daarom dat mensen met een (professionele) Vittorio-aversie de fietsen permanent 'slap' vinden. Wie weet, het is slechts een suggestie.
Robertjan schreef:Ook boden ze vrij snel de optie voor de riemaandrijving.
Ja, zonder goedkeuring van Rohloff en op onderstaande manier met de 'snubber' als riemspanner. Totaal fout, want die mag de tandriem helemaal niet raken!

Afbeelding
Wat doet die trapas daar dan? Daarmee span je 'm toch aan?
Net als een Mercedes van 20 jaar oud. Echt iets voor (vele) liefhebbers en oerdegelijk. Ik weet zeker dat daar heel veel mensen met veel plezier voor kiezen.
Ze steken in op maatwerk en degelijkheid.

Verder ben ik zelf het helemaal met Christophorus eens. Ik vind het er niet uitzien en ik zie toch allerlei dingen die ik niet begrijp.

Gr. Marc
Ik kan me de liefde voor Vittorio overigens wel heel goed voorstellen, hoor. Net als dat ik jaren met veel plezier in een 1968 Peugeot 404 Berline heb gereden. Dagelijks verkeer, in 1 ruk naar Zuid Frankrijk, de Alpen over, etc.

Met een Vittorio kan je de hele wereld rond, evenals met een goede klassieke auto, maar ik doe dat nu toch liever met iets moderns.
gios schreef:Als ik nu op de site kijk zie ik een aantal "rare" fietsen:
Maar dat zal dan wel "maatwerk" betekenen? Ik vind ze vooral lelijk! :P
Ik zou dan ook geen nieuwe meer gaan bestellen.
Dus als een bedrijf fietsen maakt voor kleinere mensen of mensen met afwijkende wensen dan haak jij af omdat jij die fietsen lelijk vind??
Dat snap ik niet.
Leon
Leon schreef:Dus als een bedrijf fietsen maakt voor kleinere mensen of mensen met afwijkende wensen dan haak jij af?
Ja, vrij logisch voor mensen die geen afwijkende maten en/of wensen hebben, toch?

Het is mooi dat er maatwerk is, maar men vergeet soms dat andere merken zoveel verschillende maten leveren dat het met een standaard frame ook bijna altijd wel goed komt.

Voor maatwerk zou ik persoonlijk naar Blacksmith gaan. Die man weet echt wat hij doet.
Robertjan schreef:Wat doet die trapas daar dan? Daarmee span je 'm toch aan?
Inderdaad... onbegrijpelijke constructie.
Christophorus schreef:Voor maatwerk zou ik persoonlijk naar Blacksmith gaan. Die man weet echt wat hij doet.
Christophorus schreef:
Robertjan schreef:Wat doet die trapas daar dan? Daarmee span je 'm toch aan?
Inderdaad... onbegrijpelijke constructie.
Als jij het niet begrijpt sluit niet uit dat ze bij Vittorio weten wat ze doen.
Leon
Leon schreef:
gios schreef:Als ik nu op de site kijk zie ik een aantal "rare" fietsen:
Maar dat zal dan wel "maatwerk" betekenen? Ik vind ze vooral lelijk! :P
Ik zou dan ook geen nieuwe meer gaan bestellen.
Dus als een bedrijf fietsen maakt voor kleinere mensen of mensen met afwijkende wensen dan haak jij af omdat jij die fietsen lelijk vind??
Dat snap ik niet.
Leon
Ik ben niet voor of tegen het 'nieuwe' Vittorio. Ik heb met volle tevredenheid al 20 jaar een Vittorio randonneur, die ik NOOIT weg doe. Maar als ik nu de site bekijk, wekt dat niet veel vertrouwen, voor mij. Ik zie maar weinig sexy fietsen, zoals bijvoorbeeld dit:
Afbeelding
Zal best, Leon, maar de snubber aan de liggende achtervork is gewoon fout. Gelukkig heb ik het later op geen enkele Vittorio weer gezien. Veel meer tandriemen overigens ook niet, want Rohloff reguleert heel streng welk merk de tandriem met Rohloff mag combineren. Iedere fiets die niet aan de stijfheidseisen van Rohloff voldoet mag geen tandriem monteren en ontvangt het benodigde onderdeel daarvoor niet. Als dit dan toch gebeurt, dan verlies je de garantie op de naaf. Bij Vittorio kies je op eigen risico voor de tandriem, tenzij Vittorio de frames aan Rohloff ter goedkeuring aanbiedt, maar naar mijn weten is dit nooit gebeurd.
gios schreef:Ik zie maar weinig sexy fietsen, zoals bijvoorbeeld dit:
Afbeelding
Dat is de Blacksmith van Henk Kamphuis. Prachtige en zeer goed doordachte fiets! Maatwerk zoals het hoort.
gios schreef:Ik ben niet voor of tegen het 'nieuwe' Vittorio. Ik heb met volle tevredenheid al 20 jaar een Vittorio randonneur, die ik NOOIT weg doe. Maar als ik nu de site bekijk, wekt dat niet veel vertrouwen, voor mij. Ik zie maar weinig sexy fietsen, zoals
Ik ken het merk ook al zo lang, maar volgens mij is Vittorio altijd zo'n beetje het allerlaatste merk geweest om een sexy fiets te gaan kopen.
Leon
Christophorus schreef:Ik kan me de liefde voor Vittorio overigens wel heel goed voorstellen, hoor. Net als dat ik jaren met veel plezier in een 1968 Peugeot 404 Berline heb gereden. Dagelijks verkeer, in 1 ruk naar Zuid Frankrijk, de Alpen over, etc.

Met een Vittorio kan je de hele wereld rond, evenals met een goede klassieke auto, maar ik doe dat nu toch liever met iets moderns.
Gelukkkig is een fiets géén automobiel :wink: