Ik heb slechts gedeeltes van het noordelijke deel befietst, vanaf Ladykirk tot aan Haltwhistle. Zonder papieren boekjes, met GPS en bordjes.
Daar is de route vaak onverhard. Als het nat is is het wat zwaarder. Sommige (erg korte) stukjes zijn amper fietsbaar, andere trajecten gaan door het 'achterland' van Groot-Brittanië. Zeg maar van boerenerf naar boerenerf, maar dan over paadjes achterlangs. Erg uitdagend soms, maar wel goed fietsbaar in mijn optiek.
Iets ten noorden van Haltwhistle was men aan het werk in de bossen. Daardoor moest er af-en-toe een zware vrachtauto over de onverharde wegen rijden. Die reed met een snelheid waarvan ik me afvraag of 'ie op tijd had kunnen remmen als er een fietser bijna stapvoets voor hem in de regen bergop reed. Blij dat ik dat niet heb hoeven uittesten (ik kampeerde in het wild in de bossen langs dat pad).
In de buurt van Ladykirk nog enkele gevaarlijke situaties tegen gekomen. Blijkbaar zijn bestuurders van motorvoertuigen in dat deel van GB niet gewend aan fietsers. Ik zou dus erg oppassen daar.
Bij Hartside Top heb ik nog een mini-stukje Pennine meegepakt, maar dan de andere kant op. Waar je naar beneden zult gaan is het niet reëel om evt. de onverharde trajecten van route no. 7 mee te pakken. Bergop is dat al niet echt leuk (zei iemand die erg van dat soort uitdagingen houdt), maar naar beneden toe wordt het gewoon lopen met de remmen ingeknepen...
Totaal gezien vind ik de trajecten die ik heb meegepakt van de Pennine soms best wel uitdagend, maar wel erg puur. Lijkt me de mooiste route om eens helemaal te fietsen in GB. Houd in het noorden dan wel rekening met veel onverhard en een laag gemiddelde.